Toon posts:

[XP] Laptop (toshiba) start niet meer op

Pagina: 1
Acties:
  • 207 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakerts.

De laptop van de vriendin van mijn vader start na vanmiddag niet meer op. Dat is een groot
probleem want al haar verslagen voor school staan er op. Die informatie moet echt terugkomen.
Ik moet erbij vermelden dat de laptop is gevallen, gisteren, maar vanochtend startte 'ie nog
gewoon op. Nee, ze heeft geen backups gemaakt. Ze had net vandaag een USB-stick gekocht
om wat backups te maken, maar dat was enkele uren te laat denk ik.. Zoeken had geen zin
aangezien er 80.000 redenen zijn waarom XP niet op wil starten. ;-)

Als je de laptop aanzet komt Windows vrijwel direct met de melding of je in veilige
modus of gewoon op wilt starten. Alle opties die daar staan werken niet. De BIOS benaderen
is onmogelijk aangezien je niet de kans krijgt om op DEL of F11 te drukken, want Windows
is dan al verder. Ook de bootable Windows XP CD erin drukken geeft geen verschil...

Heeft iemand énig idee hoe ik Windows weer draaiende krijg?

Bij voorbaat dank,
Wessel van der Weide.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Het lijkt haast wel of er iets van spoed ofzo in je topic titel stond. Nu gelukkig niet meer :P

• Go2MvR
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-03-2021
Misschien HDD defect?

van-rijnsbergen.nl | LinkedIn

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:56
Heb je verschillende partities? En zo ja, waar staat dan al je data? Als het op D staat kun je gewoon windows opnieuw installeren zonder data verlies, maar dat is uiteraard laatste red middel. ;)

Wat voor foutmelding krijg je precies?

Verwijderd

Topicstarter
Elevator: Sorry ;)

MADG0BLIN: Nee, er zijn geen partities. Normaal gesproken zou je Windows er ook wel opnieuw
overheen kunnen zetten zonder dataverlies, maar hij pakt de CD niet..

En het lullige is dat ik dus gewoon géén foutmelding krijg. Op dat Windows in Veilige Modus opstarten
of Laatste recente instellingen, je kent het wel. Geen van die opties werkt echter..

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2005 14:02 ]

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:56
En een andere cd? Je kan ook een converter kopen zodat je de schijf van de laptop in een gewone pc kan hangen.

• Nitroglycerine
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:46

Nitroglycerine

Autisme: belemmering en kracht

Gooi er een Linux opstartCD in, bijvoorbeeld van Gentoo. Met een meer recente versie kun je NTFS filesystemen mounten en de info overpompen naar de USB stick.

Kun je met zo'n CD de HDD niet benaderen, dan is naw de laptop c.q. de HDD overleden. Je kunt dan proberen om met behulp van een 2,5" HDD verloopstukje (of naar 3,5 HDD of USB) de HDD via een andere pc benaderen om zo gegevens eraf te halen.

Hier kon uw advertentie staan

• Da_Bink
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15-12-2025
stop er eens een bootflop ik zou ik zeggen, en neus een beetje rond dan weet jee vast al wat meer.

Daarnaast moet je gewoon heel snel zijn met de banaderen van de bios, probeer ook eens F1 enzo, gewoon zodra je de laptop aanzetten en snel achter elkaar f1, del of esc drukken.

Ook misschien handig om te checken of de harde schijf er nog wel goed in zit? misschien is hij door de val los geraakt?

Mocht dit allemaal niet lukken kan je de schijf er uit halen en een omvormer kopen (zo'n 12 euro) om een laptop harde schijf op een gewone ATA kabel aan te sluiten.

En dan maar hopen dat het probleem niet in de harde schijf zelf zit want dan kom je natuurlijk niets/weinig verder

Als ik je verhaal zo lees geef ik je niet veel kans, aangezien bij een val meestel de harde schijf het eerste kapot is, blijf gewoon een zwak onderdeel :)

Verwijderd

Topicstarter
Wat betreft die Linux CD.. die heb ik niet. Dat wordt dus moeilijk.
Ook een bootflop gaat niet werken, aangezien ook de CD al niet opgestart wordt.
Ik weet niet eens of er überhaupt nog wel een floppydrive in de laptop zit.

Ik ga nog wat opties even na,
Bedankt!

Wessel.

• lammert
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06-02 16:20
Een aantal opmerkingen:

- Je geeft aan dat je nog in het opstartkeuze-scherm van windows komt, dus je kan nog gewoon je BIOS benaderen. Ik snap niet hoe je erbij komt dat dit niet kan. Dat je geen scherm ziet met "druk op F2/ Del blabla etc..." wil natuurlijk niet zeggen dat je niet op F1/F2/Del etc kan drukken.

- Dat een CD niet wil booten, wil niet zeggen dat een floppy niet wil booten. Als bij de boot-volgorde in je BIOS als eerste boot-device je HDD staat verklaart dat meteen waarom je WinXP CD niet wil booten 8)7

- Waarom geef je geen gegevens over je hardware? Als jij bv. een Dell Inspiron hebt kan ik je wel vertellen wanneer je op welk knopje moet drukken voor de BIOS. Bovendien hebben sommige merken laptops een "geheime" partitie met allerlei reuzehandige diagnostische tools.

- Dat je geen Linux CD hebt wil niet zeggen dat je die niet kan downloaden en branden. Je bent namelijk een echte tweaker 8)7 Knoppix CD

- Als je toch .iso-tjes aan het downloaden/branden bent: probeer ook eens de Ultimate Boot CD. Hierop staan o.a. van alle HDD fabrikanten diagnostische tools.

Wat ik het eerst zou proberen:
- ga naar je BIOS (kan gegarandeerd in jouw geval)
- stel de boot-volgorde goed in (CD/DVD-ROM als eerste)
- boot vanaf je WinXP CD
- ga naar de recovery console, log in op de C:, type "fixboot"
- herstart, mocht het nog steeds niet werken, ga weer naar de recovery console en type "fixmbr"
- mocht dat ook niet werken ga dan aan de gang met diagnostische tools, danwel Linux CD's.

Succes ermee

[ Voor 30% gewijzigd door lammert op 06-12-2005 14:40 ]

Verwijderd

Topicstarter
Thanks voor de opmerkingen. Het is een Toshiba Satellite, met Windows XP Home Edition
erop geïnstalleerd. Weet jij waar je dan normaal op moet drukken om in de BIOS te komen?

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2005 14:35 . Reden: Spelfoutje ]

• Nitroglycerine
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:46

Nitroglycerine

Autisme: belemmering en kracht

Normaal gesproken de F2. Dat moet je doen tijdens de fase waar je het flash-scherm met Toshiba erop ziet staan. Normaal gesproken staat er dan ook iets van "Press <Tab> to view POST messages" ofzo

[ Voor 7% gewijzigd door Nitroglycerine op 06-12-2005 14:40 ]

Hier kon uw advertentie staan

Verwijderd

Esc en daarna F1 indrukken.

Misschien moet de bios batterij wel vervangen worden.

Hang je laptop aan het lichtnet, zet de laptop "Toshiba Satelite" aan en druk op esc en dan op F1.

Je zit nu in de Bios. druk op de "T" van de toetsenbord. Verander de Boot Priority in "cd-rom-lan-hdd-fdd". druk op "end" en dan op "y". je laptop start opnieuw op.
Probeer nu te booten vanaf een windows-xp cd-rom.

succes.

B)

[ Voor 68% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2005 14:50 ]

Verwijderd

Topicstarter
Klopt. F10 werkt niet. F11 en DEL ook niet. Ik ga zo nog even F4 proberen maar ik vrees
dat die ook niet werkt. Als ik zo'n toets een tijdje inhoud, dan gaat de laptop piepen..

• lammert
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06-02 16:20
Bij een Satellite A20 (wellicht dus ook andere modellen) ga je met de pijltjestoetsen of met F12 direct naar de Boot-device priority (dus buiten BIOS om). Gewoon op F12 blijven ratelen nadat je hem aanzet.

edit:
knop niet ingedrukt blijven houden, maar gewoon 100x inderukken

[ Voor 30% gewijzigd door lammert op 06-12-2005 14:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
F2 werkt inderdaad. Dan kun je een CD'tje kiezen, en nu is 'ie dus inderdaad aan het opstarten van
de CD.

Top jongens!
Bedankt.
Pagina: 1