After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Verwijderd
Probeer eens met een andere bron je versterker uit....ook ruis ?
Zoniet zal het de kabel wel zijn, leg hem eens anders naar de versterker toe.
Vermijd andere kabel zoals spanningsbronnen enz ..... te kruisen of langs te gaan.
Als het nog steeds ruist met alles gemute, dan ruist ie waarschijnlijk ook zonder dat de kabel erin zit en is het gewoon een probleem met/feature van de amp
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Maar ok, als ik de kabel (linkje) van de versterker afhaal is de ruis (brom?) weg, en natuurlijk het geluid ook. De versterker is dus niet de oorzaak. Laat ik de kabel daar aan zitten en haal ik het stekkertje uit de geluidskaart dan is de ruis weg. Dus de kabel is het (denk ik) dan ook niet.
Heb bij volumecontrol-opnemen alles laag gezet, bij volumecontrol-afspelen ook (behalve volumeregeling en wave), maar helpt ook niet. Draai ik het volume van mijn trust 1600p 2.1 setje naar het maximum, is er ook ruis maar die is niet zo duidelijk te horen als die op de versterker.
Wat valt er nu nog te proberen?
[ Voor 8% gewijzigd door Raven op 06-12-2005 18:10 ]
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Een ruis klinkt (ongeveer) als een hevige regenbui
Een brom klinkt (ongeveer) als de buurman die 2 huizen verder die zijn boorhamer probeert
Als het een brom is moet je toch even kijken of het hele verhaal GOED is geaard. (of de buurman vragen te stoppen met breken
[ Voor 30% gewijzigd door hesselbeertje op 06-12-2005 18:15 ]
28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...
Portable mp3speler aansluiten en luisteren.bartgrefte schreef op dinsdag 06 december 2005 @ 18:06:
Wat valt er nu nog te proberen?
Brom is constante lage toon (50 of 100Hz) van 1 frequentie. Ruis is allerlei rommel door elkaar.
[ Voor 3% gewijzigd door JuuL20 op 06-12-2005 18:15 ]
Verwijderd
[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 07-12-2005 14:26 ]
Ik vrees dat je op zoek moet naar een externe USB geluidskaart. Zo vermijd je meteen al de hoogfrequent storingen die in de PC-kast zelf aanwezig zijn.
[ Voor 17% gewijzigd door Noxa op 07-12-2005 15:23 ]
[ Voor 17% gewijzigd door voodooless op 07-12-2005 16:32 ]
Do diamonds shine on the dark side of the moon :?
Verwijderd
[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 07-12-2005 16:16 ]
Verwijderd
ik bezit een gemini mengpaneel maar bedankt voor de tip van de ground loop isoleter ik ga hier eens even naar zoeken op het netsubsonik schreef op woensdag 07 december 2005 @ 17:53:
Fatalfelix: jij hebt waarschijnlijk een geaard mengpaneel, en een geaarde PC. Toevallig een Behringer mengpaneel? Die hebben nogal eens een schakelende voeding, en zijn dus geaard. In jouw geval zit je dus waarschijnlijk met een aardlus. Het kan helpen om het mengpaneel niet te aarden, maar het is wel gevaarlijk om ingangen op te blazen. Andere oplossing is een ground loop isolator (scheidingstransformatortje), of balanced (XLR) inputs gebruiken.
ik had trouwens bij aanschaf nog geen last van dit geluid of dat kwam omdat het me eerst niet opviel
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 07-12-2005 18:10 ]
Ruis
Om ruis te voorkomen moet je het signaal zo hoog mogelijk maken, de ruisvloer is namelijk constant. Dus alle volumes op max, en nee dat gaat niet clippen en niks gaat stuk door een te hoog signaalniveau. Alles op max betekent dat je niks verzwakt, er wordt niks versterkt (tenzij je de pre amp in winamp gebruikt). Zoals Fatalfelix het heeft gedaan is dus precies fout. Hoe lager het volume van je versterker moet, hoe minder ruis je hebt.
En verder alle inputs die je niet gebruikt muten in je windowsmixer. En met name mic in en line in zijn boosdoeners.
Brom
Een totaal ander probleem, wordt veroorzaakt door een verschil in aarde potentiaal en is wat lastiger op te lossen. In praktijk is het eigenlijk altijd de CAI (die vaak indirect verbining heeft met je set, via de tv of pc bijvoorbeeld) die de boosdoener is. Een simpele test is dan ook om die eruit te trekken en dan is de brom als het goed is weg. Om het probleem echt op te lossen kan je een zogenaamde ground loop insulator kopen: een klein verloopstukje dat ervoor zorgt dat de mantel (en daarmee het aardepotentiaal van de CAI) onderbroken wordt terwijl je nog wel signaal hebt.
Een pc geeft geen brom problemen als ie niet geaard is, maar je krijgt wel een oplawaai als je dan de achterkant van je pc aanraakt: niet echt een aanrader. Je pc aarden is dus gewoon vanwege electrische veiligheid.
Verwijderd
Geluidskaarten kunnen om uitleenlopende reden piepen. Zoiezo alle inputs die je niet gebruikt muten. En volumes op max en gain dichtdraaien op je mengpaneel. Dikke kans dat de piep dan dusdanig laag is dat je er geen last meer van hebt.Verwijderd schreef op woensdag 07 december 2005 @ 18:56:
het klinkt mischien een beetje raar maar zou het ook zo kunnen zijn dat het aan een instelling in widows of een driver ligt want zolang ik niet in windows ben en mijn geluid etc wel aan heb staan heb ik geen last van de hoge piep
Over de aarding: de pc is geaard. Of het stopcontact geaard is, is een tweede. Het is wel een stopcontact met randaarde aansluiting maar of er daadwerkelijk een aardedraad achter zit.... Waarom ik twijfel? woningbouwvereniging Ons Huis, zegt dat genoeg?
De versterker heeft een platte stekker, deze is dus niet geaard (de versterker heeft trouwens ingebouwde stekkerdoos). Maar de versterker is denk ik de oorzaak niet omdat de ruis van buiten de versterker komt: trek ik de kabel van pc-->versterker uit de versterker is de ruis weg. (Of is dit geen goed argument?)
Der komt binnenkort (+-3-4 weekjes) trouwens wel een los geluidskaartje in mijn pc, de audigy 2 zs platinum.
Oscar Wilde
Dat aarden heeft er overigens niks mee te maken. Wel belangrijk voor electrische veiligheid en eventuele ground loops die brom veroorzaken, maar het doet niets met ruis. Ruis komt door slechte electronica maar met name door een verkeerde gain structure: volumes en gains die verkeerd ingesteld staan.
Verwijderd
Heeft u reeds een ander pci slot geprobeerd? Dit type kaart is namelijk niet heel erg goed magnetisch afgeschermd, ook de kabels in de buurt van de stroomkabels of andere kabels geeft soms vreemde verschijnselen.
Hierbij hoop ik dat het probleem kan worden opgelost.
en dat van het pci slot was bij mij het gaval
Verwijderd
Zeker als de kabel lang is en het signaal zwak of een niet afgeschermde of niet goed gesoldeerde kabel.
Hoe gaat een kabel ruis veroorzaken? Ruis veroorzaken is geluid maken, een kabel maakt geen geluid, dat doen alleen actieve componenten. Kabels kunnen alleen maar dingen verzwakken, niet erbij maken.Verwijderd schreef op donderdag 08 december 2005 @ 14:22:
Ook kabels kunnen ruis veroorzaken!!
Zeker als de kabel lang is en het signaal zwak of een niet afgeschermde of niet goed gesoldeerde kabel.
ik denk dat quax bedoelt dat als de kabel achter bijv een oude crt langsloopt, dat het elektromagnetische veld van de monitor invloed heeft op die kabel. Zeg ik het zo goed?Jag schreef op donderdag 08 december 2005 @ 19:02:
[...]
Hoe gaat een kabel ruis veroorzaken? Ruis veroorzaken is geluid maken, een kabel maakt geen geluid, dat doen alleen actieve componenten. Kabels kunnen alleen maar dingen verzwakken, niet erbij maken.
Maar als dat zo is, waarom is de ruis dan weg als ik de kabel uit de speakerout van de pc trek?
Oscar Wilde
Verwijderd
Als regel moet de uitgang van de pc zo hoog mogelijk uitgestuurt worden (volume dus zo hard mogelijk zonder dat er vervorming optreed) en de ingang van de versterker zo laag mogelijk.
Waarschijnlijk kun je de ingang van de versterker niet regelen en moet je wat schipperen met de volumes.
Anders probeer eens een andere uitgang op de pc ( lijnuitgang, indien aanwezig, i.p.v. de speakeruitgang)
De speaker uitgang wil wel eens meer ruis hebben dan de lijnuitgang.
Het kan echter ook zo zijn dat de kwaliteit van de versterker die de speakeruitgang aanstuurt gewoon van wat mindere kwaliteit is.
Ruis in de kabel onstaat door de beweging van eletronen door de kabel.
Als het signaal wat de kabel door moet maar sterk genoeg is t.o.v. de ruis, hoor je de ruis niet ( of bijna niet).
Moet je doordat je kabel slecht is ( waardoor als eerste je hoge tonen zwakker worden) het signaal harder versterken om voldoende volume te krijgen dan wordt de ruis ook harder (door de grotere versterking).
Het is dus belangrijk om een zo sterk mogelijk signaal de kabel in te sturen om het daarna minder hoeven te versterken waardoor de ruis minder sterk wordt en dus minder hoorbaar.
[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2005 19:15 ]
der is alleen 1 héél klein probleem. Ik heb alleen de beschikking over een speakerout, mic, en line-in. Thats it. Ik heb trouwens geen idee of de komende vervanger (audigy 2 zs platinum) een lineout heeftVerwijderd schreef op donderdag 08 december 2005 @ 21:24:
Als je de kabel uit de pc trekt en de ruis verdwijnt, dan is de kabel goed en ligt de oorzaak in de pc (de geluidskaart).
Als regel moet de uitgang van de pc zo hoog mogelijk uitgestuurt worden (volume dus zo hard mogelijk zonder dat er vervorming optreed) en de ingang van de versterker zo laag mogelijk.
Waarschijnlijk kun je de ingang van de versterker niet regelen en moet je wat schipperen met de volumes.
Anders probeer eens een andere uitgang op de pc ( lijnuitgang, indien aanwezig, i.p.v. de speakeruitgang)
Het kan echter ook zo zijn dat de kwaliteit van de versterker die de speakeruitgang aanstuurt gewoon van wat mindere kwaliteit is.
Als het signaal wat de kabel door moet maar sterk genoeg is t.o.v. de ruis, hoor je de ruis niet ( of bijna niet).
Moet je doordat je kabel slecht is ( waardoor als eerste je hoge tonen zwakker worden) het signaal harder versterken om voldoende volume te krijgen dan wordt de ruis ook harder (door de grotere versterking).
Het is dus belangrijk om een zo sterk mogelijk signaal de kabel in te sturen om het daarna minder hoeven te versterken waardoor de ruis minder sterk wordt en dus minder hoorbaar.
Oscar Wilde
Omdat ruis nooit uit een kabel komtbartgrefte schreef op donderdag 08 december 2005 @ 20:43:
[...]
ik denk dat quax bedoelt dat als de kabel achter bijv een oude crt langsloopt, dat het elektromagnetische veld van de monitor invloed heeft op die kabel. Zeg ik het zo goed?
Maar als dat zo is, waarom is de ruis dan weg als ik de kabel uit de speakerout van de pc trek?
Het heeft een heel andere reden dat je de output harder moet zetten. Je hebt namelijk altijd te maken met een vaste ruisvloer, zoals de ts hoort als ie zijn amp een eindje open zet. Je moet het signaal daar zo ver mogelijk boven krijgen, dan wordt automatisch je signaal/ruis verhouding beter.Verwijderd schreef op donderdag 08 december 2005 @ 21:24:
En kabels geven echt geen ruis. Die elektronen zullen vast niet stilzitten, maar het levert geen hoorbare ruis op.
En echte speakeruitgangen heeft geen een geluidskaart meer voor zover ik weet. Wat een speakeruitgang heet op die geluidskaart, zal wel gewoon een normale line out zijn (die ook geschikt zal zijn voor koptelefoon impedanties).
Ik ben benieuwd of je Audigy 2 je probleem zal oplossen, zal haast wel. Ruis hoeft echt absoluut geen probleem te zijn. Een perfecte gain structure met alles netjes op 0dBFS is meestal totaal niet nodig om ruis onhoorbaar te krijgen.
[ Voor 4% gewijzigd door Jag op 10-12-2005 14:11 ]
Verwijderd
Kabels geven per defenitie ruis, zoals ook iedere versterking ruis oplevert!!
Goede kabels of versterkers geven weinig ruis, slechte kabels of versterkers geven veel ruis.
Slechte mic kabels brom ok, maar kabels die microfonisch zijn en ruis geven? Bijzondere ideeen hou jij er op naVerwijderd schreef op zaterdag 10 december 2005 @ 15:59:
Ik heb dermate slecht microfoonkabels meegemaakt dat je erdoor kon praten zonder microfoon!!
Kabels geven per defenitie ruis, zoals ook iedere versterking ruis oplevert!!
Goede kabels of versterkers geven weinig ruis, slechte kabels of versterkers geven veel ruis.
Zoiezo in dit verband totaal niet relevant, ik neem aan dat ook jij het er mee eens bent dat als je 10m kabel neerlegt voor een line level signaal dat dat geen hoorbare ruis op gaat leveren
Over de ruis.... ik moet de versterker nu nog harder zetten voordat de ruis te horen is, dit is dus al een flinke verbetering.
Wat wel gek is, de versterker geeft (als volume op standaard staat) aan dat er geluid is. Terwijl pc geen geluid "maakt". Dat grafisch equalizer geval op versterker geeft dus 2 streepjes activiteit op beide kanalen maar ik hoor niks
Oscar Wilde