[IBM] Gerepareerde schijf vertrouwen?

Pagina: 1
Acties:

• 2bmws
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16-07-2025
Ik heb hier een IBM Deskstar liggen die de overbekende tik geluiden maakte, je zou dus zeggen die is dood.
maar met een tooltje van IBM (Hitachi Drive Fitness Test) heb ik em gescand, en leeggeveegd, en nu doet ie het weer. maar kan ik em vertrouwen?
Ik heb 3 opties:
1. in een werkstation stoppen installeren en er weer gewoon mee werken
2. als reserve schijf laten liggen, dat als er een schijf dood gaat dat ik deze tijdelijk gebruik en zodra de nieuwe schijf binnen is em weer op de reserveplank leggen
3. wegpleuren omdat ie onbetrouwbaar is, hij is al een keer uitgevallen (het is een Deathstar :) )..

[ Voor 3% gewijzigd door 2bmws op 06-12-2005 11:43 ]

Time is an illusion, Lunchtime doubly so

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:39
Wat kwam er uit die test? Wat zeggen de SMART-waarden als je die uitleest met bijv. Everest of Speedfan?

• 2bmws
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16-07-2025
Volgens de test was ie goed.
everest heb ik nog niet geprobeerd, doe ik morgen even..

Time is an illusion, Lunchtime doubly so

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:06
Ik zou goed veel backups maken. Ik heb zo'n schijf ook gehad.. en na 2 reparatiepogingen in een maand of 3 heb ik hem maar opengeschroefd aan de muur gehangen.
De eerste keer deed ie het een maand of 2 goed en gaf daarna onder linux ineens input output errors en stond helemaal vast. Weer repairen ging toen een week goed, daarna hetzelfde verhaal.

hint: misschien niet helemaal geoorloofd, maar werkt goed
Zet de PC aan, met de schijf los op het bureau. Sla nu een paar keer met de schijf op het bureau -> defect -> garantie.

Jah, dat is niet netjes... maar zonder foutcode accepteert (oa) IBM gewoon de schijf niet, ook al gaat ie om de dag stuk en is telkens te repairen.

UNOX: The worst operating system

• Appie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:04

Appie

F1RST Racing

Ikzelf had zo'n 45gb 'deadstar', welk ook tikken gaf destijds. Ik heb de schijf met IBM/Hitachi Drive Fitness Test gefixed (low level format) waarna de schijf het tot op heden nog steeds goed doet (dit is ong. 3a4jr geleden!) oftwel het is zeer goed mogelijk dat de schijf gefixed is, net als het zeer goed mogelijk is dat in de toekomst de schijf nog een keer kan crashen. Daarom, zoals met elke harde schijf, van elk merk, zorg ervoor dat je regelmatig backups maakt van de voor jou belangrijke data op verschillende media.

You can take me in the mailing, but i am not from yesterday!

Verwijderd

Sjoko schreef op dinsdag 06 december 2005 @ 16:28:

(...)

Jah, dat is niet netjes... maar zonder foutcode accepteert (oa) IBM gewoon de schijf niet, ook al gaat ie om de dag stuk en is telkens te repairen.
Mijn ervaring is toch dat ze daar redelijk coulant in zijn hoor. Mijn 60GXP stond ook op het punt te overlijden, maar bij de eerste scan had ik de foutcode niet opgeschreven (stom). Toen ik 'm later nogmaals wilde starten om die code te reproduceren was de schijf al zover heen dat hij helemaal niet meer benaderbaar was. Toch hebben ze 'm gewoon ingenomen en omgeruild voor een 7K250 van 40 GB nadat ik in een mailtje de boel had uitgelegd.

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:06
Verwijderd schreef op dinsdag 06 december 2005 @ 18:08:
[...]

Mijn ervaring is toch dat ze daar redelijk coulant in zijn hoor. Mijn 60GXP stond ook op het punt te overlijden, maar bij de eerste scan had ik de foutcode niet opgeschreven (stom). Toen ik 'm later nogmaals wilde starten om die code te reproduceren was de schijf al zover heen dat hij helemaal niet meer benaderbaar was. Toch hebben ze 'm gewoon ingenomen en omgeruild voor een 7K250 van 40 GB nadat ik in een mailtje de boel had uitgelegd.
Oftewel: Hij was inderdaad echt stuk. Als de DFT hem nog kan maken krijg je hem vrolijk retour met de melding dat ze hem zelf gemaakt hebben met DFT.

UNOX: The worst operating system

Pagina: 1