Toon posts:

formaat aanpassen voor vergroting poster

Pagina: 1
Acties:
  • 59 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een digitale foto met de volgende eigenschappen:

dimensie: 2848 x 2136 pixels
resolutie: 72dpi
bit diepte: 24

Nu is dit een digitaal formaat (3:2) en ik wil hem graag afdrukken op posterformaat 75 bij 50 cm(4:3). Ik wil niet dat er wat van de foto wordt afgesneden. Hoe kan ik dit het beste aanpakken zonder dat er wat van de kwaliteit van de foto verloren gaat? Uiteraard zal er bij het uitvergroten wel wat van de kwaliteit verloren gaan, ik bedoel dus de kwaliteit van de foto voordat ie wordt uitvergroot.

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-01 13:33

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Verwijderd schreef op dinsdag 06 december 2005 @ 09:59:
Ik heb een digitale foto met de volgende eigenschappen:

dimensie: 2848 x 2136 pixels
resolutie: 72dpi
bit diepte: 24

Nu is dit een digitaal formaat (3:2) en ik wil hem graag afdrukken op posterformaat 75 bij 50 cm(4:3). Ik wil niet dat er wat van de foto wordt afgesneden. Hoe kan ik dit het beste aanpakken zonder dat er wat van de kwaliteit van de foto verloren gaat? Uiteraard zal er bij het uitvergroten wel wat van de kwaliteit verloren gaan, ik bedoel dus de kwaliteit van de foto voordat ie wordt uitvergroot.
zwarte/witte randen er naast? :)

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil er best witte randen ernaast, als er maar niets van de foto wordt afgeknipt, maar hoe doe ik dat dan?

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-01 13:33

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Verwijderd schreef op dinsdag 06 december 2005 @ 10:01:
Ik wil er best witte randen ernaast, als er maar niets van de foto wordt afgeknipt, maar hoe doe ik dat dan?
Net zoveel er naast tot het formaat 4:3 is?

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

• gvdh81
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-01 09:01

gvdh81

To got or not to got..

Deze vergroting zal je niet lukken zonder (a) een rand aan de zijkant te krijgen [of] (b) iets van de foto af te snijden. Je gaat namelijk van 3:2 naar 4:3. Dat is dus hetzelfde van bijvoorbeeld 300 bij 200 naar 400 naar 300. Je zult dan verticaal uitkomen op 266 pixels en houd je zowel boven als onder een witte balk over. Als je wel de volle hoogte wilt gebruiken, zul je links en rechts dingen af moeten gaan snijden.

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:39
Om af te printen zal je zowiezo naar 300dpi moeten gaan, wil je een mooie print hebben, waardoor je een max. formaat overhoud van 18 x 24 cm.
Als je naar 100dpi gaat, bekom je een formaat van 72 x

Je kan er in Photoshop natuurlijk wel voor zorgen dat er pixels bijgegeneerd worden, maar ik weet niet wat dit zal opleveren qua kwaliteit.

[ Voor 16% gewijzigd door whoami op 06-12-2005 10:04 ]

https://fgheysels.github.io/

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:00

Zoefff

❤ 

Als je niets van de foto wilt afsnijden, dan betekent het dus dat je er witte / zwarte (of een andere kleur) randen boven en onder bij moet maken, om zo tot een 4:3 verhouding te komen.

Maargoed, kijk eens goed naar de resolutie?

2848 x 2136 is toch 4:3, of ben ik nou gek? Het posterformaat wat je noemt (75 x 50) is daarentegen juist wél 3:2. Misschien eens handig om te bedenken wat je nou precies wilt? ;)

Daarnaast, dit is gewoon een kwestie van logisch redeneren, is basis Photoshop-kennis en hoort bovendien niet in FG thuis.

[ Voor 18% gewijzigd door Zoefff op 06-12-2005 10:07 ]

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.