Cameragebruik in autoschadeherstel

Pagina: 1
Acties:

• Djivo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-04-2023
Ik werk bij een autoschadeherstel bedrijf en hier worden altijd foto's gemaakt van schadeauto's bij het maken van een calculatie voor de verzekering.
Dit wordt dan uitgeprint en in een mapje gestopt, samen met de diskette waarop de foto's staan. We hebben nl. nog zo'n oude megagrote sony camera die baggerkwaliteit foto's maakt en ze opslaat op floppys.
Nu gaat deze camera het bijna begeven (hij valt hele tijd uit enzo) en nu zoeken we een vervanger.
Dit systeem met die floppy's werkt opzich goed, want iedereen houdt zich eraan en het systeem is bekend bij elke medewerker.
Echter, de camera's worden niet meer gemaakt en ik zoek dus een nieuwe oplossing die van deze tijd is en wie goede kwaliteit foto's kan leveren.
Heeft iemand ideeen hoe dit te realiseren is, of heeft iemand ervaringen met dit soort gebruik van fotocamera's? Zoja, hoe doen jullie dit?

• gvdh81
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-01 09:01

gvdh81

To got or not to got..

Het hele gedoe met floppys komt voor zover ik weet niet meer voor in de hedendaagse digitale camera, van welke prijsklasse dan ook. Je zou foto's kunnen maken op een CF kaart om ze vervolgens op een systeem met cardreader dan nog op floppy te zetten.

Maar waarom wil je floppy's en pak je niet meteen CD's? Als je nu toch een nieuwe manier gaat gebruiken kun je meteen de (in mijn ogen) zwakte van floppy's vervangen door cd's in een (slimline) hoesje. Dit kost volgens mij niet zo heel veel extra. En dan daarbij; je hebt toch expertisekosten die dat dekken :)

• Nitroglycerine
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

Nitroglycerine

Autisme: belemmering en kracht

Je zou CF kaartjes kunnen gebruiken van zeg 16 MB en daar dan de foto's op slaan en per dossier bewaren. Ze zijn een stuk kleiner, dus de kans is wel aanwezig dat ze uit het dossier vallen. Maar een gemiddelde 5 MP camera heeft toch gauw 3 MB per foto nodig, en dat krijg je niet op een flop.

Hier kon uw advertentie staan

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-01 14:05

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Goede kwaliteit kamera's zijn er legio. Het enige probleem van tegenwoordig is dat als je een beetje grote foto maakt, je er maar een of twee op een floppy kwijt kunt (en dan nog zijn het jpg's).

Misschien wat meer werk, maar is het een optie om die floppy te vervangen door een CD?
Dat, in combinatie met een goede veel-MP kamera (6 of zo) geeft denk ik een flinke kwaliteitsverbetering.

Signatures zijn voor boomers.

• sjolmers
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-06-2025

sjolmers

het leven is té kort, geniet!

Ik weet niet of het een optie is, maar er staan veel van dit type camera te koop op Marktplaats http://www.marktplaats.nl...3Dmavica%26submit1%3DZoek
(en deze zullen waarschijnlijk allemaal minder intensief gebruikt zijn dan die van jullie.)

adr opleidingen en meer adr opleidingen

• nowell
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 24-03-2024

nowell

Que Pasa!?

oplossing lijkt me simpel...

Koop een mooie camera en geef iedereen ipv een floppy een sd-kaartje (oid)

• sarcast
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:16
denk dat cd'tjes een reeelere keuze is, voor elke auto een nieuw CF kaartje aanschaffen wordt wel een prijzige zaak denk ik.

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-01 16:29
Je werkt zeker bij CarFlexs? :P

Als een systeem werkt, is dat mooi. Echter floppy's in mapjes is niet ideaal: floppy's zijn kwetsbaar. CD's in mapjes idem ditto. En je moet het uit de map halen om het te bekijken.

Beter zou zijn dat je een server hebt, flinke opslag, en dan per schadegeval een "virtueel" mapje. Ok, het is misschien wat vooruitstrevend, maar ik denk toch dat dat een goede stap zou zijn. Je kan dan ook kiezen voor backup van de gegevens of niet, net hoeveel belang je eraan hecht.

[ Voor 9% gewijzigd door Arnout op 06-12-2005 10:02 ]

• nowell
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 24-03-2024

nowell

Que Pasa!?

sarcast schreef op dinsdag 06 december 2005 @ 10:02:
denk dat cd'tjes een reeelere keuze is, voor elke auto een nieuw CF kaartje aanschaffen wordt wel een prijzige zaak denk ik.
Das waar... maar je kunt ook een beetje met je tijd meegaan... (zie antwoord Arnout)

• funk-e
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11-01 17:06
Ik denk dat je het beste op zoek kan gaan naar een camera met dockingstation.
Er moeten verschillende mensen mee werken en ik weet uit ervaring dat er veel mensen zijn die het te ingewikkeld vinden om de camera open te maken en het geheugenkaartje eruit te halen. Dus gewoon een camera met dockingstation en de orginele camerasoftware installeren.

Ben het eens met ^ mbt het gebruik van cdr's. Mits alle computers die gebruikt worden een cdromspeler aan boord hebben. (gebruiken jullie dat enkel voor archievering?)

...less is more

• Djivo
  • Laatst online: 17-04-2023
funk-e schreef op dinsdag 06 december 2005 @ 10:04:
Ik denk dat je het beste op zoek kan gaan naar een camera met dockingstation.
Er moeten verschillende mensen mee werken en ik weet uit ervaring dat er veel mensen zijn die het te ingewikkeld vinden om de camera open te maken en het geheugenkaartje eruit te halen. Dus gewoon een camera met dockingstation en de orginele camerasoftware installeren.

Ben het eens met ^ mbt het gebruik van cdr's. Mits alle computers die gebruikt worden een cdromspeler aan boord hebben. (gebruiken jullie dat enkel voor archievering?)
Klopt, cdr's zou wel een optie zijn, je hebt tegenwoordig ook camera's die cd's branden idd.
Ik wil eigenlijk van het hele floppy-gebeuren af, dus cdr's is een optie, of meerdere sd-kaartjes.

Virtuele mapjes op een server is nog mooier. Ik zag dat er een nieuwe camera aankomt van canon, die wireless foto's kan versturen: http://www.canon.nl/About...2600&SourcePageID=25106#1
Dit is natuurlijk ook makkelijk, zodat je bijv. op meerdere pc's de foto's kan bekijken en ze kan opslaan op een server....

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Hier is een tijdje geleden ook al een soortgelijk topic over geweest:

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1070208/

Misschien een idee om ook even daar in te kijken

[ Voor 4% gewijzigd door inquestos op 06-12-2005 11:20 ]

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-01 18:26
In windows XP kan je automatisch de foto's laten binnenhalen, zodra de camera aangesloten wordt. Dus kabeltje inprikken, in het invulvakje de naam van het betreffende schadegeval invullen (of dossiernummer ofzo), klaar. Eventueel een blaadje maken met een stappenhandleiding, en geplastificeerd erbij leggen.

Als jij dan zorgt dat die mappen (komen allemaal in mijn documenten/mijn afbeeldingen/"ingevulde naam"/*.jpg) gebackupt worden naar een server ofzo, zijn de foto's netjes opgeslagen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-01 09:42
de foto's in virutele mappen doen lijkt me niet echt handig, dan staat alles op 2 plaatsen. zet dan ook gelijk de hele administratie over, maar dat kost geld.
het alternatief met cd's lijkt me best slim, of een hele partij sd-kaartjes of cf-kaartjes kopen lijkt me dan het beste. Die sd/cf kaartjes geef je toch niet weg.

PSN: djmurcielago

Verwijderd

Wat dacht je hiervan:

Je kunt ook per schadegeval (als je er meer op een dag hebt) een mapje maken op een cf kaartje.

koop hierbij een standaard computer met kaartlezer en enkele externe HD's. Hierop kun je de foto's opslaan als backup.

verstuur een printje met enkele thumbnails naar de klanten en indien gewenst; kopieer het op cd.

kost een paar duiten, maar ik denk dat je hiervoor niet veel meer dan een iets uitgebreidere compactcamera nodig hebt.

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-01 15:13

BaRF

bijna kerst

of zo'n apparaat die met een druk op de knop je geheugenkaartje op cd zet. Logischer om mee te geven dan een cf kaartje oid ;)

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20-01 23:41

FaceDown

Storende factor.

djmurcielago schreef op woensdag 07 december 2005 @ 01:14:
de foto's in virutele mappen doen lijkt me niet echt handig, dan staat alles op 2 plaatsen. zet dan ook gelijk de hele administratie over, maar dat kost geld.
het alternatief met cd's lijkt me best slim, of een hele partij sd-kaartjes of cf-kaartjes kopen lijkt me dan het beste. Die sd/cf kaartjes geef je toch niet weg.
Sorry maar een hele berg SD-kaartjes vind ik echt een achterlijke oplossing. Dat is toch geen automatisering?

Maak inderdaad op een pc of server, die regeltig gebackupt wordt, mapjes aan die corresponderen met de schadegevallen. Zo is er helemaal geen sprake van dubbele opslag, maar wel van beveiligde, gecentraliseerde opslag.
Want wat als die map met SD-kaartjes in de fik vliegt, of in een bak water valt?

Groetjes, FaceDown.

• Janoz
  • Laatst online: 14:25

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

CD's kun je keurig in die map opslaan. Daarvoor heb je oplossingen als deze. Het enige dat je nog moet hebben is dat alle foto's uit de camera 'automatisch' op een cd gezet kunnen worden.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-11-2025
Janoz schreef op donderdag 08 december 2005 @ 09:55:
CD's kun je keurig in die map opslaan. Daarvoor heb je oplossingen als deze. Het enige dat je nog moet hebben is dat alle foto's uit de camera 'automatisch' op een cd gezet kunnen worden.
Dan kan een stand-alone aparaat (ozals hierboven vermeld) als deze ( http://www.ezdigimagic.com/ ) wel handig zijn. Natuurlijk is de vraag in welke mate zoiets betrouwbaar is en je niet elke keer moet nagaan of die cd wel deftig gebrand is door het aparaat.

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18:56

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Ik zou een camera met een dockingstation nemen (voor het gemak).
Dan een mooie batchfile klussen die als je hem uitvoert alle foto's van de camera kopieert naar de harddisk, isotje van fabriekt (mkisofs) en die met cdrecord op een cd brandt. Die batchfile zet je op het bureaublad en iedereen kan cd's maken. Kost je geen dure apparatuur en is redelijk makkelijk te maken.

Verwijderd

Als je het aan mij zou vragen zou ik kijken wat gebeurd er met de foto's.
Uit het verhaal lees ik dat je ze bij een dossier voegt in een map.
Maar wat gebeurd er daarna mert die map. Blijft die binnen het bedrijf of moet die verzonden worden naar de vezekering?

Dit heeft dus te maken met de bedrijfsprocessen. Je kan het probleem van het vervangen van een camera dus doortrekken naar het gehele bedrijfsproces.

Dat houdt dus in dat kan kijken om er een heel nieuw systeem omheen te maken.
Dus alle dossiers digitaal maken met foto's erbij op de server, waar de verzekeringsmaatschappijen eventueel ook bij kunnen komen doormiddel van een login. En bij elk nieuwe dossier die voor een verzekeringsmaatschappij aangemaakt is automatisch een mailtje laten versturen naar de juiste contactpersoon dat er weer een schade voor hem/haar is.
Pagina: 1