Geen belasting betaald door werkgever

Pagina: 1
Acties:
  • 4.487 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pkunk
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-05 19:18
Hallo allemaal,

Ik merkte begin van dit jaar tijdens het opgeven van mijn belastingen van 2004 en 2003 dat ik die jaren helemaal geen belasting heb betaald (d.w.z. over het geld wat ik bij mijn huidige werkgever heb verdient), en dus een fijne naheffing kreeg. Ik vond dit nogal dubieus aangezien ik altijd het idee had dat iedereen altijd belasting betaald. Daarbij lijkt het me ook niet de bedoeling dat studenten (of arme mensen in het algemeen :Y) ) die het al krap hebben ook nog eens een naheffing krijgen. Dat is niet de manier hoe het systeem hoort te werken, zo leek mij.
Dus ik naar mijn werkgever en daar riep iedereen gelukkig ook meteen dat dat natuurlijk niet zou kunnen. Opgelucht ben ik naar de 'afdeling' salaris gegaan. De salarisen worden echter geregeld bij een accountant kantoor. Die werden gebeld en het eerste wat ze riepen is dat het klopt en dat ik maar gewoon geen aangifte moest doen. Nou heb ik ruime ervaring met struisvogel praktijken (je kop in het zand steken ;) ), dus heb ik maar de belastingdienst gebeld over hoe het dan wel zat. Die riepen ook meteen dat de werkgever verplicht is om belasting van je loon af te trekken. Echter de naheffing komen ze wel bij mij verhalen. Dus nou moet ik gaan zorgen dat ik die centen krijg, terwijl die accountant (of wettelijk mijn werkgever) een fout heeft gemaakt.
Het verhaal is nog niet afgelopen, en ik heb een fijne werkgever waar ik het goed mee kan vinden, maar is ben toch erg benieuwd van wat mensen hier nou van vinden. En daarbij heb ik nog steeds geen idee wat nou mijn rechten zijn, wat misschien ook wel handig is, aangezien dat accountant kantoor misschien wel moeilijk gaat doen.

Hallo met Tim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EquiNox
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

EquiNox

Speed plz.

Ik zou bij je werkgever aankloppen, die moet het maar met de accountant regelen. Lijkt me niet jouw probleem om dat zelf rechtstreeks te gaan oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuCarD
  • Niet online

LuCarD

Certified BUFH

Praat eens met je werkgever, leg het probleem voor.

Vraag aan je werkgever of ze je kunnen bijstaan, met de klacht tegen de account kantoor. Als ze dat niet willen doen, kan je misschien laten vallen dat zij verantwoordlijk zijn voor de salaris betalingen en de correcte afhandeling daarvan.

Heb je een rechtsbijstand verzekering?
Ben je lid van een vakbond? (FNV CNV De Unie of zoiets dergelijks?)

Programmer - an organism that turns coffee into software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-05 16:04
Zoek eens uit op je loonstrookjes of je je brutosalaris hebt gehad, of gewoon een nettosalaris.

Ingeval van netto salaris, dus iongeveer 65% van het salaris dat in je contract staat, ligt dat geld nog ergens bij je werkgever of de accountants.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Laatst online: 22-05 20:35
Ooit wel eens je loonstroken bekeken? Dat moet toch opvallen dat er geen regeltje 'loonbelasting' staat ?

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Klinkt alsof je niet in de juiste tariefgroep zit (bestaan die nog?).. Maar goed, in principe moet je over je bruto loon inkomstenbelasting betalen.. Of je werkgever dat van je loon afhoud en overmaakt of dat jij dat zelf doet is in deze discussie niet zo belangrijk. Jij bent er wel verantwoordelijk voor dat de belasting over JOUW bruto inkomen in de gaten houdt, en betaalt..

En als je werkgever en jij dit niet in de gaten houden en geen belasting betalen.. Tja, dan kom de belastingdienst.. Daarom is het ook zo verdomde belangrijk dat je je loonstrookje begrijpt en controleert!

[ Voor 6% gewijzigd door axis op 06-12-2005 10:12 ]

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pkunk
Op de loonstrookjes staat dus ook geen loonheffing. Dus wat dat betreft klopt dat jaaroverzicht wel. Mijn werkgever is er al mee bezig geweest, maar ik kwam er mee begin dit jaar, en het is nu dus al bijna een jaar later, dus ik heb zelf de touwtjes maar in handen genomen.
axis schreef op dinsdag 06 december 2005 @ 10:11:
Klinkt alsof je niet in de juiste tariefgroep zit (bestaan die nog?).. Maar goed, in principe moet je over je bruto loon inkomstenbelasting betalen.. Of je werkgever dat van je loon afhoud en overmaakt of dat jij dat zelf doet is in deze discussie niet zo belangrijk. Jij bent er wel verantwoordelijk voor dat de belasting over JOUW bruto inkomen in de gaten houdt, en betaalt..

En als je werkgever en jij dit niet in de gaten houden en geen belasting betalen.. Tja, dan kom de belastingdienst.. Daarom is het ook zo verdomde belangrijk dat je je loonstrookje begrijpt en controleert!
Ja dat klopt wel, en die les heb ik nou wel geleerd. Maar het klopt alleen niet helemaal, want er staat in mijn contract dat ze verplicht zijn het eraf te halen. Dus als het niet word afgetrokken ben ik gewoon zwart aan het werk.

En ja, ik kan wel op m'n strepen gaan staan en moeilijk gaan lopen doen bij m'n werkgever, maar zoals ik al zei, ik heb een goede 'relatie' met mijn werkgever, en als ik stennis ga lopen schoppen worden we er allemaal niet vrolijker van. Daarbij wil ik zelf toch wel graag weten hoe het nou zit.

[ Voor 70% gewijzigd door Pkunk op 06-12-2005 10:16 ]

Hallo met Tim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnax
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 30-12-2020

arnax

Penguins rock!

Als student betaal je normaal gesproken ook geen belasting (loonheffingskorting). Alleen als je meer dan +/- 1300 euro (weet ik niet zeker) per kwartaal verdiend wordt er normaal gesproken automatisch belasting ingehouden. In de zomermaanden mag dit bedrag ietsje hoger zijn (2000 euro of zoiets).

Heb jij geen loonbelastingsformulier ingevuld toen je er kwam werken?

edit: With Axis. Goed punt ;)

[ Voor 5% gewijzigd door arnax op 06-12-2005 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
arnax schreef op dinsdag 06 december 2005 @ 10:13:
Als student betaal je normaal gesproken ook geen belasting (loonheffingskorting). Alleen als je meer dan +/- 1300 euro (weet ik niet zeker) per kwartaal verdiend wordt er normaal gesproken automatisch belasting ingehouden. In de zomermaanden mag dit bedrag ietsje hoger zijn (2000 euro of zoiets).

Heb jij geen loonbelastingsformulier ingevuld toen je er kwam werken?

edit: With Axis. Goed punt ;)
Belastingwetgeving is voor iedereen gelijk geregeld, student of niet. (Uitzonderingen daar gelaten).
Je inkomen uit arbeid valt in een box waarover belasting geheven wordt. Hierop heb je een heffingskorting van rond de 1800e per jaar (voor het exacte bedrag zie belastingdienst).

Je bent uiteraard verplicht belasting te betalen, ook al ben je arm of rijk. ;) Mocht je werkgever dit niet gedaan hebben heb jij gewoon teveel salaris gehad en zul je dit moeten terugbetalen.
Of de belastingdienst dit kan verhalen op de een werknemer, en of je werkgever verplicht is dit al van je loon af te halen voordat hij uitbetaald weet ik niet. Neem contact op met je werkgever, en eventueel je vakbond, rechtsbijstandsverzekering en/of een advocaat.

Divide and conquer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnax

arnax

Penguins rock!

Tuurlijk, belasting ben je verplicht om te betalen. Maar voor studenten is er de heffingskorting die het mogelijk maakt dat er per kwartaal een bepaald bedrag belastingvrij kan worden verdiend. Kom je echter boven dit bedrag uit moet je wel belasting betalen. Maar nogmaals als je een loonbelastingsformulier hebt ingevuld (waar opstaat of jij de loonheffingskorting toe wil passen) is dit hierna voornamelijk een zaak voor je werkgever (of de accountant).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684
  • Laatst online: 24-04 17:56

curry684

left part of the evil twins

wimpie schreef op dinsdag 06 december 2005 @ 11:20:
[...]

Hierop heb je een heffingskorting van rond de 1800e per jaar (voor het exacte bedrag zie belastingdienst).
Ongeveer 3300, je hebt zowel de Algemene Heffingskorting van 1800 als de Arbeidskorting van 1500.

Ik vind het maar een vreemd verhaal overigens: als jij weinig werkt heeft je werkgever gelijk dat hij niets inhoudt. Het is vervolgens jouw verantwoordelijkheid en die van niemand anders dat jij aan het einde van het jaar je aangifte correct doet. Werkgever noch accountant zijn partij in deze, tis gewoon jouw verantwoordelijkheid en die van niemand anders. Dit kun je met een Voorlopige Teruggaaf (die ook als Voorlopige Aanslag kan gelden) uitsmeren over de maanden van het jaar.

Professionele website nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pkunk
curry684 schreef op dinsdag 06 december 2005 @ 11:57:
[...]

Ongeveer 3300, je hebt zowel de Algemene Heffingskorting van 1800 als de Arbeidskorting van 1500.

Ik vind het maar een vreemd verhaal overigens: als jij weinig werkt heeft je werkgever gelijk dat hij niets inhoudt. Het is vervolgens jouw verantwoordelijkheid en die van niemand anders dat jij aan het einde van het jaar je aangifte correct doet. Werkgever noch accountant zijn partij in deze, tis gewoon jouw verantwoordelijkheid en die van niemand anders. Dit kun je met een Voorlopige Teruggaaf (die ook als Voorlopige Aanslag kan gelden) uitsmeren over de maanden van het jaar.
Nou ik verdien niet zo weinig dat ik geen belasting hoef te betalen. Namelijk meer dan €4000. En misschien heb ik wel de verantwoording om ervoor te zorgen dat ik belasting betaal, maar dat is nu even het punt niet. Die accountants hebben het erg vreemd geregeld. In 2002 heb ik wel belasting betaald, en in 2003 en 2004 eeneens niet. Gebaseerd op het jaar ervoor roepen ze dan. Nou dat zal best, het klopt alleen niet. In 2002 had ik meer dan €4000 en in 2003 betaal ik geen belasting? Lekker leuk systeem. Zodra je meer hebt verdient dan €4000 moet ik zélf aan de bel trekken?! Nee, zo werkt het niet. Die accountants houden dubieuze praatjes waardoor ik door de bomen het bos niet meer zag. Het is me allemaal een stuk duidelijker geworden door de hele ochtend over en weer te bellen met de belasting e.d. Mijn baas gaat nu persoonlijk verhaal halen over hoe het nou zit, want dit slaat nergens op.
Maar ik heb wel geleerd voortaan beter op mijn loonstrookjes te kijken :) Had een hoop gescheelt. Maar dat neemt niet weg dat die accountants er een zootje van maken.

Hallo met Tim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Met 4000 euro kom je er nog niet. Dan val je nog steeds onder de algemene heffingskorting, deze verzekert je een korting tot een inkomen van ongeveer 5500,
daarnaast heb je nog recht op arbeidskorting, maar dat gaat volgens een bepaalde formule. Tot 8400 is deze maximaal 144 euro, maar als je een keer vaker hebt gewerkt dan is die hoger. Dit komt doordat de loonbelasting volgens een iets anders systeem werkt (tabellen) en daardoor kan er een afwijking ontstaan in de arbeidskorting. Regel hierbij is dat je de arbeidskorting gebruikt die gehanteert wordt door je werkgever. Als je constant hebt gewerkt, maandelijks ongeveer hetzelfde hebt verdiend, is er niets aan de hand.
Heb je toevallig eens een studenten- scholieren formulier ingevuld, dan gaat deze op inkomsten per drie maanden, dan worden de de maanden waarin je veel verdiend vereffend met maanden dat je minder verdiend. Op jaarbasis maakt het niet veel uit.

En dan nog iets, omdat je werknemer bent, is in eerste instantie de werkgever verantwoordelijk voor de loonbelasting. Het is een afdrachtbelasting ipv van een aangiftebelasting. Technisch verhaal, blah blah blah,
maar enigste manier om die te verhalen bij de werknemer is nadat er overleg is geweest met de inspecteur, en die gaat daar vaak niet akkoord mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:23
Timlog schreef op dinsdag 06 december 2005 @ 14:11:
[...]

Nou ik verdien niet zo weinig dat ik geen belasting hoef te betalen. Namelijk meer dan €4000. En misschien heb ik wel de verantwoording om ervoor te zorgen dat ik belasting betaal, maar dat is nu even het punt niet. Die accountants hebben het erg vreemd geregeld. In 2002 heb ik wel belasting betaald, en in 2003 en 2004 eeneens niet. Gebaseerd op het jaar ervoor roepen ze dan. Nou dat zal best, het klopt alleen niet. In 2002 had ik meer dan €4000 en in 2003 betaal ik geen belasting? Lekker leuk systeem. Zodra je meer hebt verdient dan €4000 moet ik zélf aan de bel trekken?! Nee, zo werkt het niet. Die accountants houden dubieuze praatjes waardoor ik door de bomen het bos niet meer zag. Het is me allemaal een stuk duidelijker geworden door de hele ochtend over en weer te bellen met de belasting e.d. Mijn baas gaat nu persoonlijk verhaal halen over hoe het nou zit, want dit slaat nergens op.
Maar ik heb wel geleerd voortaan beter op mijn loonstrookjes te kijken :) Had een hoop gescheelt. Maar dat neemt niet weg dat die accountants er een zootje van maken.
Je krijgt van je werkgever netto uitbetaald; het kan goed zijn dat er in 2002 geen rekening is gehouden met je arbeids & heffingskorting, waardoor er toen wel LB ingehouden is, maar er over 2003 en 2004 wel rekening mee is gehouden.

Wat gebeurt je er als je in het aangifteprogramma de gegevens van je jaaropgaaf invult ? Moet je dan ineens wel betalen ?

Je hebt tenslotte niet alleen de algemene heffingskorting van 1894, mar ook nog eens de arbeidskorting, die 1,778% van de eerste 8000 nog wat euro's is. Dus stel dat je 5000 bruto hebt, dan moet je daarover ongeveer 32% belasting betalen. 32% van 5000 = 1600, wat minder is dan je heffingskorting, waardoor je netto en bruto salaris gelijk zullen zijn.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pkunk
Volgens de belastingdienst die ik vanchtend gebeld heb ligt die grens toch echt wel bij €4000

En ja, als ik dat belasting programma gebruik moet ik idd betalen.

Maar ik wacht nu even af hoe het loopt met m'n baas en de accountant. Het gaat 'em om de manier van handelen van de accountant. Die zal misschien belasting technisch wel ok zijn, maar het is natuurlijk niet de bedoeling dat een arme snaak als ik eeneens een bom duiten aan de belasting moet betalen. Daar zijn m'n baas en ik het gelukkig over eens :)

Hallo met Tim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684

curry684

Oftewel als verwacht hoef je dan nog exact 0 euro belasting te betalen over de afgelopen 2 jaar ;)

[ Voor 3% gewijzigd door curry684 op 06-12-2005 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pkunk
curry684 schreef op dinsdag 06 december 2005 @ 16:03:
Oftewel als verwacht hoef je dan nog exact 0 euro belasting te betalen over de afgelopen 2 jaar ;)
Ik hoop het. Maar ergens voel ik me toch genaaid dan, want normaal krijg je wat terug. En die €40 p/m of wat dan ook wat ze normaal zouden aftrekken mis je toch niet.

Hallo met Tim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684

curry684

Timlog schreef op dinsdag 06 december 2005 @ 16:09:
[...]
Ik hoop het. Maar ergens voel ik me toch genaaid dan, want normaal krijg je wat terug. En die €40 p/m of wat dan ook wat ze normaal zouden aftrekken mis je toch niet.
Dude, als je wat terugkrijgt van de belasting is dat een sigaar uit eigen doos, namelijk iets wat je het jaar ervoor teveel hebt betaald. Als je niets betaald hebt sta je al lekker 2 jaar van je centen te genieten en kun je ook niet terugkrijgen he ;)

Ik zou het juist heerlijk vinden, m'n salaris bruto krijgen en pas over anderhalf jaar belasting afdragen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pkunk
curry684 schreef op dinsdag 06 december 2005 @ 16:32:
[...]

Dude, als je wat terugkrijgt van de belasting is dat een sigaar uit eigen doos, namelijk iets wat je het jaar ervoor teveel hebt betaald. Als je niets betaald hebt sta je al lekker 2 jaar van je centen te genieten en kun je ook niet terugkrijgen he ;)

Ik zou het juist heerlijk vinden, m'n salaris bruto krijgen en pas over anderhalf jaar belasting afdragen :D
Ik niet. Mijn energie rekening is ook €50 hoger dan zou moeten. Dan krijg ik aan het einde van het jaar tenminste een leuke smak geld. Alternatieve manier van sparen zegmaar :P
Daarom zeg ik ook, het voelt toch alsof ik genaaid ben, al is het niet zo. Die €40 mis je niet per maand, maar in één keer €400 is toch ff wat anders.

Hallo met Tim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
Timlog schreef op dinsdag 06 december 2005 @ 16:03:
Volgens de belastingdienst die ik vanchtend gebeld heb ligt die grens toch echt wel bij €4000
Dat klopt niet; de grens ligt bij ruim 5000
En ja, als ik dat belasting programma gebruik moet ik idd betalen.
Even voor de domme vragen: is dit je enige werkgever ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684

curry684

Timlog schreef op dinsdag 06 december 2005 @ 16:41:
[...]

Ik niet. Mijn energie rekening is ook €50 hoger dan zou moeten. Dan krijg ik aan het einde van het jaar tenminste een leuke smak geld. Alternatieve manier van sparen zegmaar :P
Wel eentje zonder rente, en zonder rente op rente, en zonder rente op rente op rente ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pkunk
M'n enige werkgever ja.

Hallo met Tim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
En als je naar je jaaropgaves kijkt, staat daar bij 'heffingskorting toegepast' bij alle drie hetzelfde ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wallum
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 26-03 00:58
Ik heb dit probleem ook gehad. Werkte bij een kleine instelling die de boekhouding & loonadministratie had uitbesteedt aan een eenmansboekhoudbedrijfje dat vergat een update van het loonadministratieprogramma te installeren. Gevolg: te weinig loonheffing wat mij niet opviel omdat ik ook loonsverhoging had gekregen en m'n nettoloon sowieso elke maand anders uitvalt.
axis schreef op dinsdag 06 december 2005 @ 10:11:

Je hebt natuurlijk gelijk, maar hoeveel mensen snappen echt wat er allemaal op hun loonstrookje staat?
In mijn geval moest ik naderhand 1500 gulden nabetalen. Dat geld had ik natuurlijk eerder te weinig betaald dus niet meer dan terecht. Toch vraag ik me af in hoeverre de werkgever (of zijn loonadministratiebedrijf) verantwoordelijk te stellen is voor een verkeerde salarisadministratie en -betalingen. Mensen kunnen er tenslotte behoorlijk mee in de problemen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkieNL
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-03-2024

HenkieNL

Kinderpindakaas.....

De grens van het betalen van inkomstenbelasting na toepassing van de algemene heffingskorting en arbeidskorting ligt ongeveer op € 7.800 voor 2004. Als je een elke maand ongeveer evenveel gewerkt hebt, kan het heel goed zijn dat er bij loonheffing € 0 staat. Je geeft aan dat je ook studeert? Dan kan het zijn dat je ook nog wat studiekosten af kan trekken. Als ik je 1 ding mee mag geven: vertrouw nooit wat iemand van de BelastingTelefoon zegt, want:
1. het zijn vaak ingehuurde helpdeskmederwerkers die alleen een richtlijn krijgen;
2. het antwoord wat je krijgt is zonder dat je het op schrift krijgt bijna niet hard te maken;

Ik vind het vrij logisch dat ze zeggen dat die grens bij € 4.000 ligt, ze weten de overige omstandigheden niet precies.

[/einde persoonlijke frustratie met medewerkers van de Belastingdienst]

God is bedacht om het onverklaarbare te verklaren, hoe meer er verklaard wordt, hoe onverklaarbaarder God wordt......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
Klopt inderdaad dat je de helpdeskmedewerkers niet moet vertrouwen, in drukke tijden worden scholieren ingeschakeld.

Wat kan je verdienen 'belastingvrij' verdienen,

algemene heffingskorting bedraag 1894
tarief eerste schijf 34.4%
arbeidskorting bedraagt 1,778%
1894 + (1,778% van arbeid) = (34.4% van arbeid)

1894 = (34,4-1,778) van arbeid = 32.622% van arbeid

arbeid = 5806
Wiskunde is er nog niet uit :P
De arbeidskorting kan hoger worden als je in een bepaalde maand veel verdient, en dan wordt de arbeidskorting ingevuld die de werkgever heeft gebruikt. Daarnaast nog mogelijk enkele persoonsgebonden aftrekposten waardoor je minder hoeft te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pkunk
StevenK schreef op dinsdag 06 december 2005 @ 17:00:
[...]

En als je naar je jaaropgaves kijkt, staat daar bij 'heffingskorting toegepast' bij alle drie hetzelfde ?
Ik heb nergens een loonstrook waar op staat 'heffingskorting toegepast' misschien een andere term? Verrekende arbeidskorting?
HenkieNL schreef op dinsdag 06 december 2005 @ 18:30:
De grens van het betalen van inkomstenbelasting na toepassing van de algemene heffingskorting en arbeidskorting ligt ongeveer op € 7.800 voor 2004. Als je een elke maand ongeveer evenveel gewerkt hebt, kan het heel goed zijn dat er bij loonheffing € 0 staat. Je geeft aan dat je ook studeert? Dan kan het zijn dat je ook nog wat studiekosten af kan trekken. Als ik je 1 ding mee mag geven: vertrouw nooit wat iemand van de BelastingTelefoon zegt, want:
1. het zijn vaak ingehuurde helpdeskmederwerkers die alleen een richtlijn krijgen;
2. het antwoord wat je krijgt is zonder dat je het op schrift krijgt bijna niet hard te maken;

Ik vind het vrij logisch dat ze zeggen dat die grens bij € 4.000 ligt, ze weten de overige omstandigheden niet precies.

[/einde persoonlijke frustratie met medewerkers van de Belastingdienst]
Klink allemaal goed. Waar heb je die info vandaan als ik vragen mag, want ik zit namelijk nog niet aan dat bedrag, wat dus zou betekenen dat ik géén naheffing zou moeten krijgen.
En wat is algemene heffingskorting? Is dat alles wat van je bruto salaris word afgehaald op de belasting na? Zo'n klein tabelletje met afkortingen op je loonstrook met j/n (WW, WAO, ZW enz..)?
Iblies schreef op dinsdag 06 december 2005 @ 20:55:
Klopt inderdaad dat je de helpdeskmedewerkers niet moet vertrouwen, in drukke tijden worden scholieren ingeschakeld.

Wat kan je verdienen 'belastingvrij' verdienen,

algemene heffingskorting bedraag 1894
tarief eerste schijf 34.4%
arbeidskorting bedraagt 1,778%

[...]

Wiskunde is er nog niet uit :P
De arbeidskorting kan hoger worden als je in een bepaalde maand veel verdient, en dan wordt de arbeidskorting ingevuld die de werkgever heeft gebruikt. Daarnaast nog mogelijk enkele persoonsgebonden aftrekposten waardoor je minder hoeft te betalen.
Euh?
Wat kan je verdienen belastingvrij verdienen
wat jij bedoeld? B)
Algemene heffingskorting bedraag 1894 ? Euro? Voor iedereen gelijk?

[ Voor 10% gewijzigd door Pkunk op 06-12-2005 21:24 ]

Hallo met Tim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
Timlog schreef op dinsdag 06 december 2005 @ 21:18:
[...]

Ik heb nergens een loonstrook waar op staat 'heffingskorting toegepast' misschien een andere term? Verrekende arbeidskorting?
Ja en nee. Arbeidskorting is maar een deel van de korting.
Klink allemaal goed. Waar heb je die info vandaan als ik vragen mag, want ik zit namelijk nog niet aan dat bedrag, wat dus zou betekenen dat ik géén naheffing zou moeten krijgen.
En wat is algemene heffingskorting? Is dat alles wat van je bruto salaris word afgehaald op de belasting na? Zo'n klein tabelletje met afkortingen op je loonstrook met j/n (WW, WAO, ZW enz..)?
Nee, de heffingskorting is een 'korting' die je op het af te dragen bedrag krijgt. Komt overigens allemaal uit de wet IB 2001. Dus eerst reken je de belasting uit, aan de hand van het geldende percentage en van die verschuldigde belasting trek je de heffingskorting af. Pas als je dan een positief saldo over houdt, moet je iets betalen.
Algemene heffingskorting bedraag 1894 ? Euro? Voor iedereen gelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pkunk
StevenK schreef op dinsdag 06 december 2005 @ 21:58:
Ja en nee. Arbeidskorting is maar een deel van de korting.
Ik vrees dat we misschien enigzins offtopic gaan hiermee, maar ik wil het toch even weten.
Voor zover ik weet bestaat mijn salarisstrook qua heffing uit 2 onderdelen. Namelijk de loonheffing, oftewel de belasting, en de rest (zou zeggen de accountants). De rest wil dan zeggen WW, AOW, etc...
StevenK schreef op dinsdag 06 december 2005 @ 21:58:
Nee, de heffingskorting is een 'korting' die je op het af te dragen bedrag krijgt. Komt overigens allemaal uit de wet IB 2001. Dus eerst reken je de belasting uit, aan de hand van het geldende percentage en van die verschuldigde belasting trek je de heffingskorting af. Pas als je dan een positief saldo over houdt, moet je iets betalen.
[...]
8)7 Ingewikkelde materie hoor. Geef mij maar de relativiteitstheorie (8>

//edit: ik heb even gegoogled op de belastingdienst en ben tot de conclusie gekomen dat ik helemaal geen heffingskorting krijg. Dus dat hoofdstuk kan geschapt worden.

dus
De grens van het betalen van inkomstenbelasting na toepassing van de algemene heffingskorting en arbeidskorting ligt ongeveer op € 7.800 voor 2004.
Als dit klopt hoef ik géén belasting te betalen voor 2004 als ik minder dan €7800 verdiend heb? Beetje vreemd dat dat belasting programma dat dan wel aangeeft.

[ Voor 48% gewijzigd door Pkunk op 06-12-2005 23:01 ]

Hallo met Tim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-05 21:38

CAP-Team

XBL: CAPTeam

je mag een x bedrag per jaar verdienen zonder belasting te betalen. Zolang je (of je werkgever) zeker weet dat je daar niet overheen gaat komen hoef je inderdaad geen belasting te betalen. Je krijgt echter ook geen geld terug.

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:47
Je kan via je werkgever bij de belastingdienst aangeven dat er van je loon GEEN loonheffingskorting moet worden toegepast. Hiervoor zijn speciale belastingdienst-formulieren beschikbaar.

Als er geen rekening wordt gehouden met de loonheffingskortingen, betaal je over je complete loon ongeveer 40% belasting. Kijk voor de aardigheid maar eens op de site van de belastingdienst naar de tabellen die gelden voor de bepaling van de loonheffing: zie deze site.

Voordeel van het niet toepassen van de loonheffingskorting is dat je meestal in het daarop volgende jaar een leuk bedrag van de belastingdienst terugkrijgt (dit heb je namelijk min of meer gespaard), het nadeel is dat je maandelijkse nettoloon lager is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkieNL

HenkieNL

Kinderpindakaas.....

Timlog schreef op dinsdag 06 december 2005 @ 22:51:

Als dit klopt hoef ik géén belasting te betalen voor 2004 als ik minder dan €7800 verdiend heb? Beetje vreemd dat dat belasting programma dat dan wel aangeeft.
Ik ben gisteren een beetje kort door de bocht gegaan. Was er vanuit gegaan dat je recht had op de volledige arbeidskorting. Het precieze bedrag dat je kunt verdienen zonder dat er een te betalen bedrag aan inkomstenbelasting uit komt voor 2004 is € 6.425. Maar het is nog wel afhankelijk van het bedrag aan arbeidskorting waarmee door de werkgever rekening is gehouden. Bij een bedrag van € 6.425 komt er weliswaar een te betalen bedrag van € 217 uit, maar omdat dit onder de aanslaggrens ligt, hoef je dat niet te betalen.

Als je meer hebt verdiend, vergeet dan niet je ziektekosten en studiekosten, misschien kom je dan alsnog op € 0 uit.

God is bedacht om het onverklaarbare te verklaren, hoe meer er verklaard wordt, hoe onverklaarbaarder God wordt......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
Timlog schreef op dinsdag 06 december 2005 @ 22:51:
[...]

Ik vrees dat we misschien enigzins offtopic gaan hiermee, maar ik wil het toch even weten.
Voor zover ik weet bestaat mijn salarisstrook qua heffing uit 2 onderdelen. Namelijk de loonheffing, oftewel de belasting, en de rest (zou zeggen de accountants). De rest wil dan zeggen WW, AOW, etc...
Op je loon wordt een percentage loonbelasting en premies volksverzekering ingehouden, in de volksmond wordt dat samen 'de belasting' genoemd. Daarnaast betaal je nog het één en ander aan andere premies. ('de rest').

Die heffingskorting heeft alleen invloed op de eerste component. Maar dit kun je ook allemaal mooi zien gebeuren als je wat willekeurige bedragen invult op www.loonwijzer.nl in de bruto-netto calculator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnax

arnax

Penguins rock!

CAP-Team schreef op dinsdag 06 december 2005 @ 23:46:
je mag een x bedrag per jaar verdienen zonder belasting te betalen. Zolang je (of je werkgever) zeker weet dat je daar niet overheen gaat komen hoef je inderdaad geen belasting te betalen. Je krijgt echter ook geen geld terug.
Dus dat zou inhouden dat iedereen een beetje nutteloos belastingsformulieren invult en dat het geld dat op je rekening verschijnt maar een foutje is? Dat lijkt mij nogal sterk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684

curry684

arnax schreef op woensdag 07 december 2005 @ 09:56:
[...]

Dus dat zou inhouden dat iedereen een beetje nutteloos belastingsformulieren invult en dat het geld dat op je rekening verschijnt maar een foutje is? Dat lijkt mij nogal sterk.
Zolang je maar een marginale bijverdienste hebt klopt het anders gewoon hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
arnax schreef op woensdag 07 december 2005 @ 09:56:
[...]

Nee, dat houdt 't niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
Eerste instantie lijkt het wel zo te zijn,
maar er zijn verschillende factoren waar je rekening mee moet houden.
Ten eerste, als je als werknemer werkt bij iemand, dan heeft die werkgever zich te houden aan bepaalde eisen. Een daarvan is het inhouden van loonbelasting. Dat gaat aan de hand van bepaalde tabellen. Kan het ook berekenen, maar het gros van het MKB gebruikt de loonbelastingtabellen die de belastingdienst jaarlijks uitreikt.

Ten tweede, zo gauw je een partner hebt, dan wordt dat een voordeel.

Algemene heffingskorting heeft iedere binnenlandse belastingplichtige recht op, en zo gauw je een partner hebt, dan wordt dat aan je uitgekeerd als je dat niet hebt (op)gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
als je werkt moet je daarover belasting betalen.
maar ja werk je slechts een beetje dan loont het de moeite niet, en kom je misschien ook niet aan je minimum benodigde inkomen om van te leven. vandaar dat je over de eerste xxx euros niks hoeft te betalen. dat is dus een van de kortingen, waar elke nederlander recht op heeft
ook als hij of zij niet gewerkt heeft. daarvoor moet je dan wel een partner hebben, omdat je anders gewoon een uitkering krijgt, en dan is belasting teruggaaf een beetje vreemd, vindt je niet? ;-)

dus in geval van een partner doe je dan samen aangifte en mag je op die ene aangifte 2 keer het bedrag aftrekken.
per partner wordt dan berekend wat elk terug krijgt, en voor een niet werkende, met een partner die niet te weinig belasting heeft betaald betekent dit al gauw een opbrengst van 1700 euro!

waar je bij scholingskosten en ziektekosten rekening mee moet houden is dat je, als je studiefinanciering krijgt, vaak geen studiekosten mag aftrekken. heb je geen studifinaciering, dan mag je bijvoorbeeld het collegegeld opgeven als aftrekpost. dat tikt lekker aan

bij ziektekosten mag je alle kosten opgeven die met ziekte EN ziekte verzekreringen te maken hebben. behalve de kosten die door de ziekteverzekering zijn gedekt ( uiteraard) dus je mag de betaalde ziektekostenpremies, e taxi naar het zeknhuis, en zelfs voor bezoek van familie in het zieknhuis de reiskosten opgeven.

dan moet je totaal nog wel boven een drempel heen komen, anders heb je er niks aan ( het drempel bedrag wrdt van het totaalbedrag afgetrokken)

bij ziektekosten moet je nog weer pletten of je geen chronische ziekten hebt, want dan heb je een extra aftrekpost van een bepaald vast bedrag.

ook mag je de ziektekosten keer anderhalf doen ( verhogen met een percentage) als je ook in het voorgaande of de voorgande 2 jaren, recht had op ziektekosten aftrek.

als je 1 baas hebt moet je een loonbelastingsverklaring tekenen en daar zal ongetwijfeld uit naar voren komen dat er met de loonheffing rekening moet worden gehouden. dit kan nl maar bij 1 werkgever, en hoort bij de werkgever waar je het meest verdient.
op die manier is de kan dat je gedurende het jaar teveel belasting betaald het kleins, en de kans dat je bij meer dan 1 werkgever, eerder iets terug krijgt van de belastingdienst.

vroeger (en nu nog)
kon je als jeugdige een t(j) biljet invullen om teveel betaald belastinggeld terug te krijgen. je was niet verplicht aangifte te doen, dus kwam uit het aangiftebijet naar voren dan hoefde je hem niet op te sturen. dat doe je natuurllijk alleen als je geld terug krijgt.

nu is het dus zo dt een speciale regeling er voor zorgt, dat als de belastingdienst of je werkgever / accountant het aanvragen, je ook geen belasting hoeft te betalen en of geen aangifte hoeft te doen, ALS er geen grote wijzigingen in je loon situatie plaatsvinden. dan is namelijk al bedacht dat je te weinig verdient om belasting te moeten betalen.

komt er dus een wijziging dan ben jij of je werkgever wel verplicht dit opnieuw te bekijken.

het is dus wel de verantwoordelijkheid van de werknemer. die heef een relatie met de belastingdienst.
normaal krijg je ook van hen de brief dat je het volgend jaar ook geen aangifte hoeft te doen. ga je dus akoord met de accountant om niks in te houden, dan neem je zelf die verantwoordelijkheid , en het risico op een naheffing.

jij wist niet wat je accountant heeft gedaan, en nu moet jij opeens betalen, daar mag wel over gesproken worden en een passende oplossing voor bedacht worden, waarin niet alleen jij de kosten draagt

wat bij de belastingdienst dan weer wel leuk is, als je teveel hebt betaald dan krijg je daar 5 procent rente over betaald. dus weet je dat je iets teveel betaalt. dan zou ik dat mooi zo laten. maar weet wel dat het voor de bestingdienst waarschijnlijk meer dan die 5 procent heeft opgeleverd, dat ze je geld langer op de rekening hebben staan.
het is maar net of je ze dat gunt.

wat je ook nog zou kunnen doen is kijken of je een lijfrentepolis kunt doen, dan heb je een extra aftrekpost, waardoor je misschien alsnog geen belasting hoeft te betalen. en spaar je gelijk voor later (pensioen?) iets op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pkunk
HenkieNL schreef op woensdag 07 december 2005 @ 07:41:
[...]

Ik ben gisteren een beetje kort door de bocht gegaan. Was er vanuit gegaan dat je recht had op de volledige arbeidskorting. Het precieze bedrag dat je kunt verdienen zonder dat er een te betalen bedrag aan inkomstenbelasting uit komt voor 2004 is € 6.425. Maar het is nog wel afhankelijk van het bedrag aan arbeidskorting waarmee door de werkgever rekening is gehouden. Bij een bedrag van € 6.425 komt er weliswaar een te betalen bedrag van € 217 uit, maar omdat dit onder de aanslaggrens ligt, hoef je dat niet te betalen.

Als je meer hebt verdiend, vergeet dan niet je ziektekosten en studiekosten, misschien kom je dan alsnog op € 0 uit.
Hoe hoog ligt die aanslaggrens dan? En waar kan ik dat vinden?
Ik ben druk aan het zoeken op de belasting site, maar ik word er niet wijzer van.

Ik ga maar eens een afspraak maken bij de belastingdienst denk ik. :D

Hallo met Tim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
Timlog schreef op woensdag 07 december 2005 @ 13:46:
[...]

Hoe hoog ligt die aanslaggrens dan? En waar kan ik dat vinden?
Ik ben druk aan het zoeken op de belasting site, maar ik word er niet wijzer van.
Aanslaggrens is 217 euro.
Ik ga maar eens een afspraak maken bij de belastingdienst denk ik. :D
je kunt beter hier gewoon de getallen neergooien, dan zijn er genoeg mensen die het hele strookje voor je door en voor kunnen rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
Aanslaggrens is dit jaar, 2005, 40 euro!
Vorig jaar was die nog 217. Waarom die ineens als een baksteen naar beneden valt is mij ook een raadsel, kunt natuurlijk wel sneller innen.

Maar maak je niet druk als je weinig verdient.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnax

arnax

Penguins rock!

curry684 schreef op woensdag 07 december 2005 @ 10:15:
[...]

Zolang je maar een marginale bijverdienste hebt klopt het anders gewoon hoor.
offtopic: Het was sarcastisch bedoeld, ook al was het niet helemaal duidelijk in de post

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkieNL

HenkieNL

Kinderpindakaas.....

Iblies schreef op woensdag 07 december 2005 @ 14:03:
Vorig jaar was die nog 217. Waarom die ineens als een baksteen naar beneden valt is mij ook een raadsel, kunt natuurlijk wel sneller innen.

De reden dat ie naar beneden is gegaan is volgens mij alleen budgettair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pkunk
StevenK schreef op woensdag 07 december 2005 @ 13:50:
[...]

Aanslaggrens is 217 euro.

[...]

je kunt beter hier gewoon de getallen neergooien, dan zijn er genoeg mensen die het hele strookje voor je door en voor kunnen rekenen.
Nou vooruit dan. 2004: €6747 bruto loon. Dan zou ik €319 moeten betalen. Dan zit ik dus net boven die aanslaggrens en ben ik meteen €319 meer kwijt?

[ Voor 19% gewijzigd door Pkunk op 08-12-2005 09:27 ]

Hallo met Tim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
Timlog schreef op donderdag 08 december 2005 @ 09:14:
[...]

Nou vooruit dan. 2004: €6747 bruto loon. Dan zou ik €319 moeten betalen. Dan zit ik dus net boven die aanslaggrens en ben ik meteen €319 meer kwijt?
Yep, daar kom ik ook op uit.

Is dat bedrag gelijkmatig per maand verdeeld geweest ? Ik krijg namelijk het idee dat dat niet zo is en dat de accountantboekhouder heeft zitten knoeien: in een bepaalde maand een hogere beloning, waarbij rekening is gehouden met de heffingskortingen voor het hele jaar en daarna bij elke maand berekening weer rekening is gehouden met 1/12 van de totale heffingskortingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
Kun je ook vermelden met welke arbeidskorting rekening is gehouden?
Als je in een bepaalde maand (periode) ineens meer dan 700 euro verdient stijgt deze namelijk veel harder. En bij aangifte mag je rekening houden met de arbeidskorting die de werkgever heeft opgegeven.

Hoeft niet meteen een doemscenario te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684

curry684

Iblies schreef op woensdag 07 december 2005 @ 14:03:

Vroegah mocht je ook onder de 200 gulden niets terugvragen, dat is destijds al een keer teruggeschroeft naar ik geloof 25 gulden. Reden is simpel: vroegah was het verwerken van de papierhandel handwerk waardoor het simpelweg meer kostte dan opleverde om aanslagen of teruggaven van 2 tientjes af te handelen. Tegenwoordig doet de computer het allemaal, en dat levert aan beide kanten een lagere grens op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pkunk
StevenK schreef op donderdag 08 december 2005 @ 09:54:
[...]

Yep, daar kom ik ook op uit.

Is dat bedrag gelijkmatig per maand verdeeld geweest ? Ik krijg namelijk het idee dat dat niet zo is en dat de accountantboekhouder heeft zitten knoeien: in een bepaalde maand een hogere beloning, waarbij rekening is gehouden met de heffingskortingen voor het hele jaar en daarna bij elke maand berekening weer rekening is gehouden met 1/12 van de totale heffingskortingen.
Nee dat is behoorlijk niet gelijkmatig verdeeld. Vakanties e.d. vaker dan normaal. Maar die accountant zegt dus dat hij belasting berekend op basis van het voorgaande jaar. (wat niet klopt overigens, want in 2002 zat ik er ruim boven, terwijl ik in 2003 ook geen belasting betaald heb)

[ Voor 8% gewijzigd door Pkunk op 08-12-2005 20:41 ]

Hallo met Tim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
Timlog schreef op donderdag 08 december 2005 @ 20:39:
[...]

Nee dat is behoorlijk niet gelijkmatig verdeeld. Vakanties e.d. vaker dan normaal. Maar die accountant zegt dus dat hij belasting berekend op basis van het voorgaande jaar. (wat niet klopt overigens, want in 2002 zat ik er ruim boven, terwijl ik in 2003 ook geen belasting betaald heb)
Zo'n accountantboekhouder rekent daar ook niet zelf aan, die vult gewoon wat getalletjes in in een programma. En ik vind 't eerlijk gezegd knap om dat zo fout te doen, behalve wanneer die boekhouder zo'n sukkel is dat 'ie elke maand opnieuw een berekening maakt zonder rekening te houden met voorgaande maanden.

Maar ik zou me in jou geval op het standpunt stellen dat de loonstrook niet klopt, want netto is netto. Het kan niet zo zijn dat er netto uitbetaald wordt, maar dat jij dan toch nog later belasting af moet dragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pkunk
StevenK schreef op donderdag 08 december 2005 @ 21:57:
[...]

Zo'n accountantboekhouder rekent daar ook niet zelf aan, die vult gewoon wat getalletjes in in een programma. En ik vind 't eerlijk gezegd knap om dat zo fout te doen, behalve wanneer die boekhouder zo'n sukkel is dat 'ie elke maand opnieuw een berekening maakt zonder rekening te houden met voorgaande maanden.

Maar ik zou me in jou geval op het standpunt stellen dat de loonstrook niet klopt, want netto is netto. Het kan niet zo zijn dat er netto uitbetaald wordt, maar dat jij dan toch nog later belasting af moet dragen.
Ja en dat is nou precies zoals het nu is. Maar ik heb geloof ik juridisch geen poot om op te staan.

Hallo met Tim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
Timlog schreef op donderdag 08 december 2005 @ 22:07:
[...]

Ja en dat is nou precies zoals het nu is. Maar ik heb geloof ik juridisch geen poot om op te staan.
Volgens mij wel. Je mag er op vertrouwen dat je netto loon ook daadwerkelijk netto is, het is de verantwoordelijkheid van de werkgever om de loonheffing in te houden. Als mijn accountant zo een fout zou maken, dan zou ik 'm berekening opnieuw laten maken met het uitbetaalde als netto loon. (en daarna zou ik het bedrag dat de loonkosten daardoor zijn gestegen inhouden op de accountantsrekening)

Wat je kunt doen voor je aangifte: geef alleen je netto loon op. Zodra ze om bewijzen vragen, stuur je kopieën van je bankafschriften mee. Dan krijgt de werkgever een naheffing, maar jij niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
Arbeidskorting?

Kan namelijk best veel schelen. Als je verder nooit aangifte hebt gedaan, nu dus ook niet doen. Werkgever is in eerste instantie verantwoordelijk,
en daar komt de belastingdienst als eerste aankloppen. Achteraf kan de werkgever bij jou komen aankloppen, maar daar gaat de belastingdienst in veel gevallen niet mee akkoord.

Als je verder nooit aangifte hebt gedaan, nu dus ook niet doen! Je geeft ze namelijk de mogelijkheid om dan bij jou te komen innen. Alleen als je een aangifte op naam krijgt, dan moet je die verplicht invullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkieNL

HenkieNL

Kinderpindakaas.....

Iblies schreef op vrijdag 09 december 2005 @ 10:34:
Arbeidskorting?

Kan namelijk best veel schelen. Als je verder nooit aangifte hebt gedaan, nu dus ook niet doen. Werkgever is in eerste instantie verantwoordelijk,
en daar komt de belastingdienst als eerste aankloppen. Achteraf kan de werkgever bij jou komen aankloppen, maar daar gaat de belastingdienst in veel gevallen niet mee akkoord.

Als je verder nooit aangifte hebt gedaan, nu dus ook niet doen! Je geeft ze namelijk de mogelijkheid om dan bij jou te komen innen. Alleen als je een aangifte op naam krijgt, dan moet je die verplicht invullen.
Dat is misschien praktisch wel zo. Formeel moet je als je redelijkerwijs weet dat je belasting moet betalen, aangifte doen.

Pagina: 1