ik heb een 3com hub met 4 poorten, er zitten nu 3 pc's aan. werkt goed maar als ik iets over het netwerk kopieer komen er super veel collisions. het Alert lampje op de hub gaat dan ook aan ;'( weet iemand hoe dit kan ?
Heb je de BNC aanschuss ook geterminate? (als je die hebt?)
anders is het wel normaal... blijft een hub he
Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.
het is UTP, en dat is zeker niet normaal, zoveel collisions! waarom zit er anders een ALERT lampje op... !Op vrijdag 19 januari 2001 13:44 schreef Dirk-Jan het volgende:
Heb je de BNC aanschuss ook geterminate? (als je die hebt?)
ik snap dat het utp is, maar soms zit er ook nog een bnc aansluiting op, en die moet ook geterminate worden.Op vrijdag 19 januari 2001 13:54 schreef BOFH het volgende:
[..]
het is UTP, en dat is zeker niet normaal, zoveel collisions! waarom zit er anders een ALERT lampje op... !
En een hub heeft nu eenmaal veel collisions, vooral als je met 3 pcs of meet bent...
Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.
tja zou kunnen kloppen.... maar ik wou het even weten. er zit geen BNC connector op.
maar waar is dan dat Alert lampje voor ?
is dat niet dat er TE veel collisions zijn.?
maar waar is dan dat Alert lampje voor ?
is dat niet dat er TE veel collisions zijn.?
Of 1 van je NIC staat Full Duplex ingesteld, en ja dan krijg je ontzettend veel collisions want dan weet die NIC niet wanneer die zijn bek moet houden.
als je ze kan locken: LOCKEN!Op vrijdag 19 januari 2001 14:10 schreef BOFH het volgende:
alle NIC's staan op autodetect bij de snelheid en de Full/Half duplex
Dit probleem ben ik ook tegen gekomen met ons thuisnetwerkje. We hebben het (redelijk) opgelost door alle Nic's in te stellen op 10Mb/Half Duplex
Linux is free, when time is no money...but still I try
Moet je die BNC terminaten ja? oops, nog nooit gedaan en toch geen problemen hoor ?
Over Full/Half-duplex trouwens: met ADSL moet ie ook op half-duplex gezet worden. Maar waarom moet dat want het gaat wel langzamer in theorie toch?
Wanneer kan je je netwerkkaarten dus bv. WEL op full-duplex laten staan?
Die BNC hoef je niet te terminaten, die kun je gewoon laten (zoals je zei dat ie er niet op zit, hoef je dus ook nix te doen,
)
Bij een switch moet/kun je ze _wel_ op full duplex zetten, bij een hub wordt de data naar alle pc's gestuurd, dus ontvangt de pc ook steeds zijn eigen berichtje. Dat voorkom je dus met half duplex (hij kan niet zenden en ontvangen tegelijk dus hij kan ook niet ontvangen wat hij zendt)
Bij een switch moet/kun je ze _wel_ op full duplex zetten, bij een hub wordt de data naar alle pc's gestuurd, dus ontvangt de pc ook steeds zijn eigen berichtje. Dat voorkom je dus met half duplex (hij kan niet zenden en ontvangen tegelijk dus hij kan ook niet ontvangen wat hij zendt)
...
Je kunt alleen full-duplex gebruiken indien :Op donderdag 25 januari 2001 20:39 schreef ScaraB het volgende:
Over Full/Half-duplex trouwens: met ADSL moet ie ook op half-duplex gezet worden. Maar waarom moet dat want het gaat wel langzamer in theorie toch?
a. de bekabeling tegelijk zenden en ontvangen mogelijk maakt;
b. de hardware aan beide kanten data kan bufferen.
UTP-bekabeling (behalve in het geval van 10Base-T4) voldoet aan punt a.
Alle netwerk-kaarten voldoen aan punt b.
Switches voldoen ook aan punt b., dus dan kun je FD doen tussen kaart en switch.
Hubs voldoen niet aan punt b., dus dan kun je alleen HD doen tussen kaart en switch.
Ik weet niet welke ADSL-configuratie je gebruikt, de eigenlijk ADSL-kabel voldoet niet aan punt a., dus een intern ADSL-modem kan zeker geen FD aan. Een extern ADSL-modem zou in principe wel kunnen bufferen, maar aangezien nog steeds de snelheid van de link de beperkende factor zou zijn, heeft het weinig zin die (dure) buffering in te bouwen.
Ook al zou je FD doen, het wordt er toch niet sneller op.
The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large
Verwijderd
Heb ook zo'n 3COM hubje
vroeger toen ik twee pc's met elkaar koppelde brande het alert lampje nooit, sinds dat ik twee 10/100MB kaartjes heb steken, staat het alert lampje constant te branden....
maar vertraging op mijn netwerk heb ik niet (dat trouwens al is uitgebreid naar 8 pc's).
vroeger toen ik twee pc's met elkaar koppelde brande het alert lampje nooit, sinds dat ik twee 10/100MB kaartjes heb steken, staat het alert lampje constant te branden....
maar vertraging op mijn netwerk heb ik niet (dat trouwens al is uitgebreid naar 8 pc's).
Collision zijn eigen aan ethernet.Op vrijdag 19 januari 2001 13:41 schreef BOFH het volgende:
ik heb een 3com hub met 4 poorten, er zitten nu 3 pc's aan. werkt goed maar als ik iets over het netwerk kopieer komen er super veel collisions. het Alert lampje op de hub gaat dan ook aan ;'( weet iemand hoe dit kan ?
Vergeet niet dat je op half duplex werkt op een hub.
Vergeet ook niet dat er ack berichten in de andere richting weerkomen.
Je kijkt beter eens hoeveel % collision je hebt.
ADSL is wel degelijk een full-duplex technologie. Je spectrum op 1 koperpaar is verdeeld in een gedeelte voor telefonie een gedeelte voor Rx en een gedeelte voor Tx. Je kan dus over 1 koperpaar tegelijkertijd bellen, data zenden en data ontvangen.Op vrijdag 26 januari 2001 09:20 schreef mvdejong het volgende:
Ik weet niet welke ADSL-configuratie je gebruikt, de eigenlijk ADSL-kabel voldoet niet aan punt a., dus een intern ADSL-modem kan zeker geen FD aan.
Pagina: 1