[PHP] Library om HTML te genereren

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obliterator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-09 14:48
Ik ben het zat dat mijn PHP gegenereerde pagina's er allemaal zo saai zwart op wit uitzien. En om nu niet iedere keer er aan te moeten denken om de juiste CSS classes en id's te gebruiken als ik een tabel of ander lijstje aanmaak wil ik eigenlijk een library gebruiken.

Dus de vraag is of iemand een makkelijke bibliotheek weet welke nette HTML genereerd die er ook nog eens goed uitziet. Ik heb al even gekeken naar PHPLib, maar dat is het toch net niet. Ik hoef geen inlogschermen enzo. Gewoon een basisset HTML welke met een simpele CSS er al leuk uitziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vriesdude
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-09 19:14
Je zou aan FCKeditor kunnen denken, kan iets meer, en ik weet niet helemaal of het is wat je zoekt, maar voor het geval dat:

http://www.fckeditor.net/

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genoil
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-11-2023
:? Ik snap de vraag eigenlijk niet. PHP is toch zelf een hypertext preprocessor, maw een library om (mooie, nette) HTML mee te genereren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paraiko
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-09 12:27

paraiko

We are the Cow

misschien staat hier ( http://www.phpclasses.org ) iets tussen onder de categorie html ofzo?

Assimilate, Graze, Stampede !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arto
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20-09 21:40
het leukste van php is toch dat je alles zelf maakt lijkt mij?
maak zelf een CSS met topstyle ofzo, daar kom je denk ik al heel wat verder mee
http://www.bradsoft.com/download/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Obliterator schreef op dinsdag 06 december 2005 @ 09:26:
Ik ben het zat dat mijn PHP gegenereerde pagina's er allemaal zo saai zwart op wit uitzien. En om nu niet iedere keer er aan te moeten denken om de juiste CSS classes en id's te gebruiken als ik een tabel of ander lijstje aanmaak wil ik eigenlijk een library gebruiken.

Dus de vraag is of iemand een makkelijke bibliotheek weet welke nette HTML genereerd die er ook nog eens goed uitziet. Ik heb al even gekeken naar PHPLib, maar dat is het toch net niet. Ik hoef geen inlogschermen enzo. Gewoon een basisset HTML welke met een simpele CSS er al leuk uitziet.
Het is mogelijk om automatisch bestanden te laten includen in elke pagina die geparsed wordt door je server. Ik heb hier lokaal ook een bestand met functies die ik vaak gebruik (alleen om te dev'ven!) die automatisch geincluded wordt. Zo kan ik altijd gebruik maken van mijn eigen functies zonder erbij na te hoeven denken.

Ik weet niet meer precies hoe je het kunt realiseren, ik heb ergens wel een post gestart hierover (eigen functies gebruiken o.i.d.). Moet je maar even zoeken. Volgens mij gebeurd het in je php.ini bestand. Als je nou een bestand laat includen met daarin op zijn beurt een CSS-include, dan heb je volgens mij wat je wilt.

Edit: [rml][ php/webserver] eigen globale functies[/rml]

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2005 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obliterator
Ik weet wat PHP is, maar als je een beetje fatsoenlijke uitvoer wilt hebben die er gelikt uitziet moet je er telkens op letten dat je HTML schrijft welke door de CSS netjes eruit komt te zien.

Wat ik zoek is een bibliotheek waarmee ik door functioncalls de HTML elementen genereer. Dus niet:
PHP:
1
echo "<h1 class=\"bla\">Header</h1>";

Maar iets als:
PHP:
1
$generator->WriteHeader("Header");

Tuurlijk is dat zelf te maken, maar waarom zou je het wiel opnieuw willen uitvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-09 22:18

chem

Reist de wereld rond

Obliterator schreef op dinsdag 06 december 2005 @ 14:18:
Tuurlijk is dat zelf te maken, maar waarom zou je het wiel opnieuw willen uitvinden.
Omdat je HTML om semantiek gaat, en niet een vergaarbak van tags.

Daarom moet je goed nadenken wat je doet, en zelf besluiten of een class, id etc. nodig is, een header of een dl etc.
Een standaard lib gaat je daar niet mee helpen.

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-09 14:42
Ben je niet gewoon opzoek naar een template engine?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kun je inderdaad niet gewoon het beste een template engine gebruiken, zoals bijvoorbeeld Smarty?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Startups
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-09-2022
bollie was me voor

In bijv. Smarty (Template Engine) zitten ook een aantal HTML functies om o.a. tabellen te genereren. Maar ik begrijp dat je dus naar iets zoekt voor iets als <h1>?
Wil je voor elke html tag een php functie?

[ Voor 9% gewijzigd door Startups op 06-12-2005 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genoil
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-11-2023
Obliterator schreef op dinsdag 06 december 2005 @ 14:18:
Ik weet wat PHP is, maar als je een beetje fatsoenlijke uitvoer wilt hebben die er gelikt uitziet moet je er telkens op letten dat je HTML schrijft welke door de CSS netjes eruit komt te zien.

Wat ik zoek is een bibliotheek waarmee ik door functioncalls de HTML elementen genereer. Dus niet:
PHP:
1
echo "<h1 class=\"bla\">Header</h1>";

Maar iets als:
PHP:
1

Dit bovenste kan natuurlijk nooit hetzelfde opleveren, zou op z'n minst dit moeten zijn:
PHP:
1
$generator->WriteHeader("Header", "bla");

of anders
PHP:
1
2
$generator->SetClass("bla");

hiermee kom je al eng dicht in de buurt bij het in PHP5 standaard ingebouwde DomDocument:
PHP:
1
2
3
$h1 = document->createElement("h1");
$h1->nodeValue = "Header";
$h1->setAttribute("classname", "bla");

DomDocuments kun je ook fraai indenten enzo, zodat je mooi nette HTML code produceert. Maar werken met templates (al dan niet op basis van DomDocuments) lijkt me iha iets efficienter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obliterator
Template engine is inderdaad een oplossing, maar de meesten die ik heb gezien (waaronder Smarty) zijn me te omslachtig om te gebruiken voor een klein snel projectje.

Ik wil vaak even heel snel een demonstrator / proof of concept opzetten. Het is dan handig (om bepaalde mensen over de streep te trekken) als ik zonder al te veel configuratie en met de nadruk op de PHP code toch een goed uitziend document genereer. De semantiek waarde van de HTML is niet belangrijk bij zo'n demonstrator.

Ik ben bang dat ik toch zelf even wat in elkaar zal moeten zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bigbeng
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-11-2021
Je zou een default stylesheet kunnen maken waarin je voor alle classloze elementen een default style ontwerpt:
Cascading Stylesheet:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
table
{
  border-collapse: collapse;
  border: solid 1px black;
}
td
{
   border: solid 1px black
}
p
{
  font-family: Verdana, Arial, Sans-Serif;
  font-size: 10pt;
}
etc...

Dan hoef je er dus alleen nog voor te zorgen dat deze stylesheet wel gelinkt wordt aan je html, maar je hoeft niet meer voor individuele elementen te gaan zitten vrotten om ze mooi te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-09 22:18

chem

Reist de wereld rond

Obliterator schreef op dinsdag 06 december 2005 @ 17:25:
Ik wil vaak even heel snel een demonstrator / proof of concept opzetten. Het is dan handig (om bepaalde mensen over de streep te trekken) als ik zonder al te veel configuratie en met de nadruk op de PHP code toch een goed uitziend document genereer. De semantiek waarde van de HTML is niet belangrijk bij zo'n demonstrator.
Als je er een beetje verstand van hebt of krijgt (ervaring vooral), dan kan (en is het iig voor mij) sneller zijn om dmv goede HTML je documenten in elkaar te zetten en daar een generieke CSS voor te maken.

Daarbij kan je al tijdens je POC met correcte HTML mogelijke problemen of onjuistheden spotten.

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

Pagina: 1