[Suse 9.3] Bijplaatsen hardeschijf

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:41
Ik heb thuis een linux servertje met Suse 9.3 draaien, en de hardeschijf (200GB) begint vol te lopen. Nu kan ik natuurlijk gewoon een hd bijplaatsen en mounten en wat data heen en weer schuiven, maar dan moet ik er zelf voor zorgen dat de data een beetje evenwichtig over beide schijven verdeeld wordt.
Nu heb ik even gezocht en ben LVM tegen gekomen. Hiermee kan ik in de toekomst makkelijk schijven bijplaatsen en het wordt allemaal een grote schijf.
Alleen een probleem, het is nvoor zover ik weet niet mogelijk bestaande data te converteren.
Toen las ik dat het mogelijk is om de nieuwe schijf te plaatsen, LVM installeren, oude data naar nieuwe schijf, oude schijf leeg en ook LVM op installeren. Er stond alleen bij dat dit nogal risico vol was. Is dit zo?
En zijn er nog andere oplossingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
niemand? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-09 22:56

zomertje

Barisax knorretje

Disclaimer: ik heb geen ervaring met Linux en LVM maar gebruik een soortgelijk systeem op Unix.

Je maakt een zogenaamde Volume Group en daar kun je diverse schijven in stoppen. Je kan er later schijven bij zetten. In de VG stop je Logical Volumes (LV) die je vervolgens kan uitbreiden met de ongebruikte ruimte op je schijf. Dus je maakt een LV altijd op een grootte waarvan je denkt dat je hem nu nodig hebt en laat de rest van je disk ongebruikt en wijst die toe aan de LV waar/wanneer dat nodig is. En als je nog meer nodig hebt, dan plaats je een extra schijf die je aan je VG toevoegt. Losse LV's zijn handig als je data wil beschermen tegen het vollopen van de schijf (zoals met databases)

Ik weet eerlijk gezegd niet of je LVM en ouderwetse partities naast elkaar kan gebruiken, heb dit nog niet gezien. Daar zit hem het probleem denk ik. Op Google is over LVM genoeg te vinden: http://www.lugwv.be/Membe...VM2_features_and_commands. Op Unix staat het systeem als een huis moet ik zeggen :)

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-10-2020
Ik werk momenteel dagelijks met LVM2 en dat werkt als een speer moet ik zeggen. Voor zover ik weet kun je het geheel gewoon mixed draaien. Vrot die nieuwe schijf erin, ff gluren in /proc/partitions welke de nieuwe schijf is. Vervolgens met fdisk de schijf '8e' als partitietype meegeven. Daarna je fysieke volumes maken, je groups en het geheel naar believen indelen in logische volumes en formatteren.

Waar ik echter veel banger voor ben is het overzetten van je bestaande filesystem naar de nieuwe volume groups. Je data zul je nog wel over krijgen, maar vervolgens zul je een bepaald risico lopen als je je nieuwe mount points definieert. In principe zou het zonder problemen moeten werken, maar een zeker risico hou je altijd. :)

Maar in principe hanteer je de bovenstaande volgorde, en ik zou beginnen met eerst alleen je root files te kopieren. Vervolgens je fstab updaten, een initrd maken en je grub updaten (je grub files kopieren naar de LVM is op zich ook wel praktisch ;)). Vervolgens eens proberen te booten in je nieuwe systeem en de rest kopieren als het booten lukt. :)

HAI
CAN HAS STDIO?
VISIBLE "HAI WORLD!"
KTHXBYE
@BasRaayman op twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aike
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Renegade schreef op woensdag 07 december 2005 @ 11:05:
Maar in principe hanteer je de bovenstaande volgorde, en ik zou beginnen met eerst alleen je root files te kopieren. Vervolgens je fstab updaten, een initrd maken en je grub updaten (je grub files kopieren naar de LVM is op zich ook wel praktisch ;)). Vervolgens eens proberen te booten in je nieuwe systeem en de rest kopieren als het booten lukt. :)
Ja die initrd is wel belangrijk, die moet lvm aankunnen omdat je anders niet kunt booten. Volgens mij is het het makkelijkst om je installatie gewoon op een normale partitie te houden en je 'data' op lvm te zetten. Bedenk wel dat je bij het toevoegen van een nieuwe schijf je LV moet resizen... en dat vind ik zelf een beetje eng. En je creeert volgens mij extra risico want als je meerdere PV's in 1 VG stopt en er gaat een PV stuk dan is je VG ook stuk en ben je die data kwijt.

Voor de duidelijkheid:

PV = Physical Volume -> je harde schijf
VG = Volume Group -> tussenlaagje tussen de PV en de LV, je kunt meerdere PV's bundelen in een VG en in die VG ook weer een of meerdere LV's hebben.
LV = Logical Volume -> is wat je nu als partitie ziet

Ik heb thuis 24 LV's in 5 VG's op 4 PV's in 1 machine 8)

Mijn blog over het deployen van Ruby on Rails: RunRails.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade
Aike schreef op woensdag 07 december 2005 @ 12:06:
Bedenk wel dat je bij het toevoegen van een nieuwe schijf je LV moet resizen... en dat vind ik zelf een beetje eng.
Mja goed, maar dat is juist een van de extra voordelen. Overigens heb ik daar hier in meer dan een jaar nog geen problemen mee gehad. :)
En je creeert volgens mij extra risico want als je meerdere PV's in 1 VG stopt en er gaat een PV stuk dan is je VG ook stuk en ben je die data kwijt.
Dat is inderdaad een risico. Op dat zaak hier is dat geen probleem omdat alles zowiezo in een raid vorm draait, of op NAS waardoor het risico redelijk verwaarloosbaar is. Bij normale schijven is het zowiezo belangrijk om een goede backup te hebben, onafhankelijk of je LVM gebruikt of niet. :)

HAI
CAN HAS STDIO?
VISIBLE "HAI WORLD!"
KTHXBYE
@BasRaayman op twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-09 22:56

zomertje

Barisax knorretje

Renegade schreef op woensdag 07 december 2005 @ 13:48:
[...]

Mja goed, maar dat is juist een van de extra voordelen. Overigens heb ik daar hier in meer dan een jaar nog geen problemen mee gehad. :)
Wij voegen ruimte toe als we het nodig hebben (IBM AIX). Er is bijvoorbeeld nog 100GB vrij op disk.
Dus maandag hebben we 2GB extra nodig voor LV1 dan doen we dat erbij
Woensdag hebben we 5GB nodig voor LV2, dan doen we dat erbij.
enz.
Zo kun je die 100GB verdelen waar je het maar wil.
Nooit problemen gehad.

Wij hebben 38 verschillende lv's in twee vg's

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berik
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05-12-2023
En als dan blijkt dat je teveel ruimte op een parititie hebt, of dat als je maar tijdelijk extra ruimte nodig hebt voor een partitie?
Kan je daarna dan ook de ruimte weer weghalen?

Of bijvoorbeeld dat ik voor een (file)server alle partities zo klein mogelijk maak om zoveel mogelijk ruimte voor de partitie die op /home staat gemount over hou. En als de server lekker een tijdje draait blijkt dat /var vol loopt vanwege de logs en .deb's (bij een debian bak)
Kan je dan wat ruimte van /home naar /var verplaatsen?

(Dit laatste heb ik helaas zelf een paar keer meegemaakt en opgelost door een oude HD van een paar GB erbij te zetten en die als /var te mounten, maar als die ook met LVM kan, dan is het natuurlijk veel mooier)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade
Berik schreef op woensdag 07 december 2005 @ 14:39:
En als dan blijkt dat je teveel ruimte op een parititie hebt, of dat als je maar tijdelijk extra ruimte nodig hebt voor een partitie?
Kan je daarna dan ook de ruimte weer weghalen?
Ja, je kunt een lvresize doen, waarbij je wel eerst een resize van je filesystem zult moeten uitvoeren omdat je anders kans hebt op dataverlies. De ruimte die vrijkomt kun je gewoon verdelen, maar dan uiteraard wel alleen binnen dezelfde volume group. Je kunt dus niet ruimte die je vrijmaakt uit volume2 in volume group 2 geven aan een volume in volume group 1. Het is dus alsnog raadzaam om redelijk zorgvuldig uit te kiezen aan welke volume group je iets toewijst. Je kunt ook een volume group verwijderen en vervolgens je physical volume toewijzen aan een andere volume group, maar daarvoor moet uiteraard wel eerst je volume group leeg zijn, en mijn ervaring is dat dat niet heel erg snel gebeurt als je eenmaal een volume group in gebruik genomen hebt. :)

Oh, en zorg ervoor dat je je groepen en volumes een beetje een logische naam geeft, is wel zo prettig werken. :)

HAI
CAN HAS STDIO?
VISIBLE "HAI WORLD!"
KTHXBYE
@BasRaayman op twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
Renegade schreef op woensdag 07 december 2005 @ 11:05:

Waar ik echter veel banger voor ben is het overzetten van je bestaande filesystem naar de nieuwe volume groups. Je data zul je nog wel over krijgen, maar vervolgens zul je een bepaald risico lopen als je je nieuwe mount points definieert. In principe zou het zonder problemen moeten werken, maar een zeker risico hou je altijd. :)
Dit snap ik niet helemaal, nieuwe mountpoints? Ik heb maar 2 partities nu, 1 swap en 1 'Linux Native'.
Ik kan overigens wel in het partitieprogramma van Suse bij het partitietype kiezen voor LVM? Ik neem aan dat dat niet werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aike
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
DRAFTER86 schreef op woensdag 07 december 2005 @ 17:55:
[...]
Dit snap ik niet helemaal, nieuwe mountpoints? Ik heb maar 2 partities nu, 1 swap en 1 'Linux Native'.
Ik kan overigens wel in het partitieprogramma van Suse bij het partitietype kiezen voor LVM? Ik neem aan dat dat niet werkt?
Waarom zou dat niet werken? En als het niet werkt, dan even met fdisk of cfdisk op de console. Nogmaals, het is het makkelijkst om je bestaande partities zo te laten.

Nieuwe mountpoints? Ja je nieuwe schijven moeten toch ergens zichtbaar zijn in je systeem? Het makkelijkst is om ze aan /etc/fstab toe te voegen en daarna mount -a in te tikken om te kijken of ze goed gemount worden.

In mijn geval in de fstab:
/dev/maxtor120/music /mnt/music ext3 rw,defaults 0 0

en dat geeft als mount output:
/dev/mapper/maxtor120-music on /mnt/music type ext3 (rw)

Let op dat je lvm partities aanspreekt via de mapper, en niet direct via /dev/hd*

Mijn blog over het deployen van Ruby on Rails: RunRails.com

Pagina: 1