Switchen tussen 2.1 en 5.1?

Pagina: 1
Acties:

• SAiKO
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-05-2024

SAiKO

Grote Smurf

Topicstarter
Ik heb een Logitech Z-680 (5.1) die in de zithoek staat voor als ik film kijk. Ik leg de dvd dan gewoon in mijn pc en dan heb ik daar het geluid.

Probleem is nu dat ik voor (als ik zit te gamen) mijn pc geen geluid meer heb. Nu zat ik te denken om een simpel 2.1 setje aan te schaffen. Ik maak nu gebruik van een onboard geluidskaart dus eentje aanschaffen is geen probleem, mocht dat een oplossing zijn.

Ik wil kunnen switchen van (actieve) speakerset en dus ook switchen tussen 5.1 en 2.1. 5.1 wil ik trouwens ook gebruiken bij divx en xvid omdat die pro logic dan alle stemmetjes zo mooi naar de center speaker dirigeert.

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
mm wat is je situatie precies, waar staat je pc etc ? das niet helemaal duidelijk eigenlijk...

One World Concepts

• SAiKO
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-05-2024

SAiKO

Grote Smurf

Topicstarter
euhm, zelfde kamer maar ander gedeelte.. kabel tussen pc en tv is 15 meter. Speel films enzo af op pc en die komen dan op de tv en surroundset. Moet alleen bij de pc zelf ook nog wat van geluid hebben om te gamen enzo...

• GambitRS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-06-2013

GambitRS

w00t

je kan gewoon een splitter plaatsen op de 'groene' audio uitgang, de uitgang waar het geluid uit komt wat van voren moet komen, en vervolgens kan je deze uitgang op beide audio setjes aansluiten. Zelf doe ik dit om mijn koptelefoon tegelijk met mijn audio set aan te sluiten. Ik merk dat ik in spellen ook nog het geluid achter me redelijk goed kan horen, zonder dat dus de rear channel op mijn koptelefoon is aangesloten. Wat wel irritant is is dat je in sommige FPS spellen het geluid uit de center mist waardoor je alles dat direct voor je gebeurd eigenlijk niet goed hoort (je hoort het wel, maar het geluid is dan erg zacht). Bij films heb ik dit nare effect echter niet gehad en ook muziek speelt normaal af.

Je kan natuurlijk ook een tweede geluidskaart kopen als je niet zelf de hele tijd wilt switchen, maar of je huidige afspeel programma's een mogelijkheid hebben om tussen de twee te kiezen is mij niet duidelijk. Ik weet dat dit in o.a. winamp makkelijk kan, maar volgens mij gebruiken programma's als windows media player de als standaard ingestelde geluidskaart. Als jij echter perse een bepaald programma wilt gebruiken wat niet kan kiezen tussen audio kaarten lijkt het mij niet handig om een tweede geluidskaart te gebruiken, omdat je dan een hoop geklooi hebt met instellingen. (Heb er zelf ervaringen mee, daarom dat ik nu een splitter heb en geen onboard geluid meer gebruik :) )

Je zou natuurlijk ook je geluidskaart programma kunnen gebruiken of de ingebouwde windows mogelijkheid om te switchen tussen 5.1 en 2.1 geluid. Met een splitter op de front audio channel is dat de goedkoopste oplossing en werkt waarschijnlijk nog het beste ook.

[ Voor 12% gewijzigd door GambitRS op 06-12-2005 04:20 ]

MechWarrior || Monsters Game