Toon posts:

[advies] raid 5

Pagina: 1
Acties:
  • 133 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ten eerste, ik heb al intensief lopen zoeken, reviews doorgelezen en gegoogeld.

Ik ben op zoek naar een raid 5 systeem. Dit omdat ik in het verleden al te veel kapotte schijven heb gehad en al data verloren heb. Heb nu een raid 1 systeem, en een losse schijf en laat nu net deze het begeven. Nu ben ik het zo zat dat ik 4x maxline III SATA I 300gig schijven gekocht heb. Mijn oude schijven worden verdeeld in de rest van het gezin en zijn hier erg dankbaar voor.

Doel:
Gewoon voor multimedia opslag. Van schooldocumenten tot muziek tot dvd's. Ik zit wel op nieuwsgroepen (10mbit) wat ook voor enige belasting zorgt. Ik wil gewoon fatsoenlijk kunnen downloaden en een fimpje kunnen kijken. Of downloaden een muziekje luisteren en nog wat files kunnen uitpakken en sorteren/verplaatsen. Verder speel ik geen spellen of verwacht ik super hoge lees en schrijfsnelheden. Eventueel zou ik ook het OS op een apparte partitie kunnen zetten Komt op een losse 40gig ATA schijf. (of eventueel een onboard raid 0 met 40 gig + 60 gig als dit nog sneller is. Ik heb wel gelezen dat sommige controllers problemen hebben om met nog een andere raid controller in 1 systeem te zitten)

Prestaties/Geld:
Ik wil niet dat de boel langzamer word dan het nu is dus met een losse schijf. Dat is een pre. Verder gewoon zo goedkoop mogelijk. Ik heb wel voor wat duurdere schijven gekozen omdat deze 24/7 aan kunnen staan wat ook het geval is.
Het budget, sja 100 euro zou fijn zijn (highpoint 1640) maar als dat het systeem gaat vertragen.... dan is het misschien beter om meer geld uit te geven (300 euro). Want een nieuwe processor en mobo is dan weer veel duurder. Graag zou ik in de toekomst de array willen vergroten als dit noodzakelijk word. Al denk ik dat je daar tegenwoordig niet meer naar hoeft te kijken. En dit zal bij mij ook nog wel een redelijke tijd duren voordat ik ruimte tekort ga komen met 900gig. O+

Over de controller.
Ik heb een mobo zonder PCI-X of PCI-e maar gewoon PCI (5V). Een nieuw mobo is geen optie op dit moment. Ik moet dus een oude PCI of een universele PCI-X controller hebben.
Ik heb een P4 2.0 GHz en 768mb ram. In hoeverre kan ik hier met software raid uit de voeten?

Na flink wat zoeken kom ik op de volgende kaarten:

- Software:
Highpoint 1640 109 euro
4 SATA I aansluitingen. Deze kaart lijkt me erg interessant !

Prommise
Hier kan ik geen controller van vinden die raid 5 hebben. Je zou het wil in windows zelf kunnen doen, maar sta ik kritisch tegenover.

Daiwncontrol DC-4300 95 euro
Heeft wel SATA II maar mijn schijven hebben dit niet dus dat is niet een echt voordeel. Verder ook 4 poorten maar ik heb het idee dat de driversuport van deze kaart niet erg goed is. Site ook erg weinig info en handleiding is ook niet veel. Dus deze valt voor mij af denk ik.

- X-or:
Highpoint 1820 250
Heeft 8 poorten, maar geen opties als NCQ, TCQ online data expansion (zodat die 8 poorten niet veel zin hebben voor mij) Verder heeft deze kaart geen cache geheugen.

Highoint 2220 300 euro
Heeft ook 8 poorten maar wel de opties NCQ, TCQ data expansion (zodat uitbreiden in de toekomst mogelijk is. ERG fijn) Deze kaart lijkt me erg geschikt. Zeker omdat als ik in de toekomst een ander mobo neem ik weer wat snelheid winst heb. Deze kaart heeft eigenlijk alles wat ik wil alleen geen cache geheugen.

Promise S150 SX4-M 280 euro
4 poorten, 64mb cache. Komt goed uit de reviews.

Promise SX4100 220 euro
4 poorten, online data expansion, 64mb cache. Lijkt me een wat nieuwere kaart dan de SX4.
Maar de prijs is lager? Hoe komt dit?

XFX Revo64 240 euro
5 poorten, verdere mogelijkheden moet ik nog opzoeken

- Inteligent:
??? nog niets voor onder de 300 euro. Ik verwacht dat ik hier ook niet hoef te gaan zoeken, omdat dat overkill is voor multimedia opslag.

Eigenlijk is mijn hoofdvraag, zou ik met software controller uit de voeten kunnen? En welke tips, ervaringen hebben jullie nog voor de aanschaf van welke controller. Beide Highpoint kaartje lijken me erg goede controllers. En heb ik nog een interessante controller over het hoofd gezien.

Nog enkele losse vragen:
- Hoe zit het met meer HDD op 1 poort? (multiply) Dit heb ik wel eens gelezen.
- Is het belangrijk dat ik de blocksize in kan stellen? Ik heb ergens gelezen dat dit bij de Highoint 2220 niet kon en dat je dit in de prestaties goed merkt.

Enkele opmerking na de posts van jullie: :*)
- Een fileserver is geen mogelijkhied, ik ga mijn pc meenemen naar stage in buitenland.
En jah het moet in een desktop pc komen.
- Online datat expansion is alleen van toepassing als er meer dan 4 schijven op aangesloten kunnen worden.
- Ik weet dat rai5 geen 100% gerantie geeft, maar bij mij zijn al erg veel HDD's overleden. En dat wil ik voorkomen. Een virus of hacker, sja dan heb ik altijd de aller belangrijkste data nog op DVD staan.

Alvast bedankt voor het lezen van deze flinke starttopic _/-\o_

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2005 11:51 ]

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04-02 22:20

Sosabowski

nerd

Als je PC alleen als fileserver inzet, dus niet ook als desktop, moet bijvoorbeeld linux software raid voldoende snelheid bieden lijkt me. Maar ik zo het vermoeden dat je het ook als desktop wil gebruiken. De softaware RAID 5 is tragen dan een enkele disk meen ik. Dus ik zou voor een duurdere raid kaart gaan of een linux fileservertje.

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:51

mr_petit

opperprutser

Van die Highpoint 1640 hoef je niet veel van de schrijfsnelheid te verwachten. ('k heb 'm zelf ook).
Je bereikt maximaal 10MB/s met dat ding in raid 5. Net iets sneller dan een 100mbit lijn in de praktijk.
Leessnelheid is wel goed (ca. 50-60MB/s).

Ook de processorbelasting is huge (60-80% voor XP2600+) bij schrijven in raid-5.
Ik gebruik 'm zelf in JBOD

Je kan ook eens kijken naar XFX Revo64 controller (5poorts sata, PCI). Qua prestaties kan ik weinig op het net vinden; maar hij heeft wel een onboard processor afaik.

Ik denk dat je voor je OS partitie toch snel moet terugvallen op een onboard controller. Als je niet wilt dat het langzamer wordt dan een losse schijf kan je bijna wel stoppen met zoeken, of je moet echt een vette raid5 controller kopen (€400+), of je moet evt raid10 nemen (en aandelen Maxtor kopen ;) )

Die highpoint 1820 en Promise S150 hebben toch geen XOR processor? (m.a.w. softwarematig dus net als de 1640)

[ Voor 28% gewijzigd door mr_petit op 06-12-2005 03:23 ]

"man is not truly one, but truly two,"

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-02 21:36

sphere

Debian abuser

Ik denk dat als je gaat filteren op kaarten die online expansion ondersteunen (een van jouw eisen) dat je dan een aardig idee krijgt waar je heen moet, icm de hoeveelheid poorten die je wil hebben.

Daarnaast, ik kan het niet genoeg benadrukken, RAID is geen vervanging van een fatsoenlijke backup. Twee voorbeelden:
  1. ReiserFS en tools. Door incompatabiliteit tussen deze twee een corrupt FS.
  2. Hacker breekt in op kist. Hacker is boos op eigenaar kist en overschrijft de eerste 100MB van RAID5 array met 0-en.
Als je echt gehecht bent aan je data, dan zorg je voor een offline backup, of voer je data dan in ieder geval dubbel uit over verschillende systemen. Ik ben zelf nogal gehecht aan mijn muziekcollectie, dus heb ik PAR2 sets gemaakt en gebruik ik een aardig stuk van de HDD van mijn gf en mijn eigen HDD, om de muziek die op mijn server staat veilig te stellen.

Verder is het automagisch in stand houden van de mirrors geen sinecure, alhoewel SyncToy van Microsoft redelijk kan helpen bij samba/cifs netwerken.

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

• DexterBelgium
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-02 10:32
Ben net "in the process" van een linux fileserver op te zetten. Zal vanavond is wat benchies posten.

Heb zelf gekozen voor:
Software raid 5, over 3*200 GB Maxtor op Ubuntu, breezy badger.

Is een dedicated fileserver (of toch de bedoeling). Oud mobo met AXP 2000+ en 512 ram.

Moet zeggen dat de flexibiliteit die Linux sw raid biedt wel mooi is. Voorlopig heb ik men boot partitie ge RAID-1't (want heb gelezen dat booten van SW RAID-5 no-go is) en een 400 (600-200) GB RAID 5. Was mss nog aan het denken van de grote partitie verder te verdelen: één 200 Gig RAID 5 partitie te maken en één 300 gig RAID-0 voor snelle (en grote) opslag van "misbare" rommel. Mss later.

Alleen heb ik ooit het gerucht gehoord dat men aan het werken was aan Capacity Expansion voor linux software raid. Dan zou ik helemaal nooit meer overstappen denk ik.

T'all ya fine dandies, prancing about with yer head full of eyeballs, come and get me I say

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:14

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Promise heeft zijn toch al niet zo goede reputatie danig verknald met de FastTrak S150 SX4. Ik zou de SX4100 niet durven aanbevelen zonder er zelf ervaringen mee te hebben. Over de HighPoint RocketRAID 1820A hoor ik in tegenstelling tot de RR1820 weinig negatieve verhalen. De prestaties zijn vrij aardig en ik neem aan dat dit bij de RR2220 nog iets is verbeterd. Deze twee kaarten zijn samen met de RAIDCore BC4452 en de LSI MegaRAID SATA 150-4 (beide vier poorten) de beste keuzes voor een stabiele RAID 5-oplossing.

Voor benchmarks van de Promise FastTrak S150 SX4, RAIDCore BC4452, HighPoint RocketRAID 1820A en LSI MegaRAID SATA 150-4 kun je deze review bekijken: reviews: Mega roundup van Serial ATA RAID 5-adapters .

Wat betreft je overige vragen:
Hoe zit het met meer HDD op 1 poort? (multiply) Dit heb ik wel eens gelezen.
De LSI Logic MegaRAID SATA 300-8X is momenteel de enige kaart die officieel ondersteuning heeft voor port multipliers. Hoewel deze kaart met een prijs van 450 euro relatief betaalbaar is (voor een intelligente RAID-adapter) is hij wel prijzig voor thuisgebruik. Ook heb je er een moederbord met (3,3V) PCI-X-slots voor nodig. Losse port multipliers zijn al wel verkrijgbaar. Zie bijvoorbeeld dit apparaat van CoolGear:

http://www.cooldrives.com/cosapomubrso.html

Afbeeldingslocatie: http://us.st11.yimg.com/store1.yimg.com/I/cooldrives_1871_9846356

Afbeeldingslocatie: http://lib.store.yahoo.net/lib/cooldrives/P73055437.jpg
- Is het belangrijk dat ik de blocksize in kan stellen? Ik heb ergens gelezen dat dit bij de Highoint 2220 niet kon en dat je dit in de prestaties goed merkt.
Je bedoelt hiermee de stripesize? De invloed van de stripesize verschilt per kaart en kan in sommige gevallen een verschil van een procent of tien uitmaken. Meestal is een stripesize van 64K of 128K de meest ideale instelling.

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:31

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Tip: neem voor extra informatie ook deze RAID FAQ van [MYREACT]BalusC[/MYREACT] door

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:51

mr_petit

opperprutser

toch vraag ik me af; gaan die Highpoint 1820(A) / 2220, Raidcore / LSI wel passe op je mobo?
(fysiek dan; zitten er geen componenten in de weg voor de extended slot die niet gebruikt wordt)

"man is not truly one, but truly two,"

• bastian.hoen
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20-09-2024
ik heb sindskort een revo64 5 port sata controller
best fijn kaartje werkt goed maar heeft 1 probleem
alle schijven moeten de zelfde firmware hebben
ik had 4 maxtor dm 10 schijven met oudere firmware deze werken perfect
maar als je er een nieuwere aan hangt gaat de kaart moeilijk doen
elke keer als je de computer op nieuw opstart zegt hij aray needs drive chance
best klote heb hem nu draaien met 4 schijven in raid0 werkt heerlijk snel
alleen kan ik dus nu niet in raid 3 draaien =raid5
ga binnen kort is contact opnemen met maxtor om te vragen voor oudere fimware

als er nog vragen zijn hoor ik het wel
gr bastian hoen

• bastian.hoen
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20-09-2024
Highpoint 1820(A) / 2220, Raidcore / LSI
dit zijn toch pci-x varianten volgens mij gaat dit echt werken op een gewoon pci slot
hoor het graag als het wel kan

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-02 20:16

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

De RAIDcore BC4x52 is volgens mij compatible met PCI (32-bit). ( www.raidcore.com ) Je mist dan natuurlijk wel de bandbreedte van de PCI-X (64-bit).

Een webwinkel met een heel mooi assortiment is www.webconnexxion.com . Ik heb geen aandeel in deze shop, maar ze hebben een super service en dat geef ik door. :D Ik heb bij ze een RAIDcore BC4852 controller gekocht waar ik wat problemen mee had en ben werkelijk super goed geholpen.

Zelf gebruik ik mijn controller op een Dual Athlon bordje welke voorzien is van 2 PCI-X 66Mhz sloten.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• ronaldvr
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20-02 10:31
Ik ben zelf ook op zoek naar zoiets, en kwam onlangs (gisteren) het volgende tegen:

http://www.interngeheugen.com/prodmem.odb?artcod=44938
Op de site van Promise niks in de product catalogus, maar wel dit persbericht:
http://www.promise.com/co...ews1_eng.asp?press_id=130

Redenen waarom interessant:
SATA II, normale PCI, goedkoop (ik heb hem op een duitse site zelfs voor 117 euro gespot). Echterrr nog nergens een testje te vinden van dat ding, en om hem zomaar blind te kopen is ook weer zowat.....

• Pshyto
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-03-2020
sorry voor deze topic kickk maar,
ik zit met hetzelfde probleem.
ik zit te denken aan een promise SX4300.
maar deze is pci-x. is deze nu ook gewoon pci compatible?
ik kan het namelijk nergens terug vinden.
ook promise gemaild. maar nog niets terug gehad.

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-02 21:54

John2B

I Love RAID5..!!

Pshyto schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 12:38:
sorry voor deze topic kickk maar,
ik zit met hetzelfde probleem.
ik zit te denken aan een promise SX4300.
maar deze is pci-x. is deze nu ook gewoon pci compatible?
ik kan het namelijk nergens terug vinden.
ook promise gemaild. maar nog niets terug gehad.
Het was even zoeken, maar....

Controller does not support use in PCI slot

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

• Pshyto
okee bedankt!,
waar heb je dat kunnen terug vinden?
want ik heb echt uitgebreid gezocht.

ik ga dan voor de SX4100B

want de tx 4310 ondersteunt wel raid 5 maar heeft geen XOR engine.

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-02 21:54

John2B

I Love RAID5..!!

Pshyto schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 14:10:
okee bedankt!,
In dit .pdf document:

http://www.promise.com/ma...FT%20SX4300-8300%20DS.pdf

Tweede pagina, onder specificaties, Controller Specifications staat:

• 64-bit, 133MHz PCI-X host bus interface* (let op dit sterretje)

Verklaring sterretje onderaan de bladzijde:

* Controller does not support use in PCI slot

PCI-X controller is 3.3Volt en draait waarschijnlijk alleen op 133Mhz.

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Pshyto schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 14:10:
okee bedankt!,

ik ga dan voor de SX4100B

want de tx 4310 ondersteunt wel raid 5 maar heeft geen XOR engine.
Of een kaart wel of geen XOR engine heeft hoeft niet altijd veel uit te maken. Zo heeft de Promise S150 SX4 ook een XOR engine en tot ik geloof 256MB geheugen. Mijn RAIDcore BC4852 RAID controller heeft geen geheugen en geen XOR engine, maar kan redelijk goed meekomen, zonder de CPU en geheugen van het systeem zwaar te belasten en hij verslaat de Promise. Ik zou zeggen, wanneer je een kaart hebt gevonden zoek daar eens wat bench marks van op voordat je hem koopt.

Tot een bepaald butget zegt XOR en cache geheugen volgens mij nog niet alles. Wel als je echt een goede controller neemt zoals de Areca kaarten (XOR+Cache geheugen), maar dan praat je over een "groot butget" kaart. :)

Ik weet niet wat je butget is?

[ Voor 18% gewijzigd door _Dune_ op 30-03-2006 14:47 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Pshyto
220 euro ofzo max.
maar het gaat me niet direct om de snelheid, het komt in een servertje, waarschijnlijk binnenkort ook gbit ethernet maar dan haal ik via ethernet toch niet meer dan 50mb/s dus de snelheid is niet direct iets wat hoog moet te zijn.
ik heb nu een asus k8n4-e deluxe moederbord en daar zit een silicon image 3114 chipset met softraid 5 onboard, maar ik vind het maar niets want geeft telkens problemen daarom wil ik een goed kaartje.

de RAIDCore BC4852 (8x SATA150, PCI-X, Retail) vind ik toch even te duur voor 375 euro.

ik heb 4x300gb SATA diamond max 10 schijven. mischien wel iets om rekening mee te houden want ik heb het idee dat niet alle controllers deze grootte van schijven aankan.

en de SX4100 van promise ondersteunt tot 400gb per kanaal

• Pshyto
ik weet dat rocketraid goedkope en dure raid kaarten heeft, maar het merk krijg ik niet echt hoogte van.
http://www.highpoint-tech.com/USA/rr2310.htm deze kaart vind ik ook mooi van hun, aangezien ik een pci-e x16 slot heb zou het moeten kunnen.
alleen ik hoor dan weer dan de kwaliteit van promise hoger is dus nijg ik meer naar een promise kaartje.

de highpoint 2310 is 175 euro.

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Ik zelf heb vier 200GB Diamondmax 10 schijven op mijn BC4852 hangen. Als je niet meer dan vier schijven wilt gebruiken zoou je ook naar de BC4452 kunnen kijken deze heeft 4 S-ATA150 poorten. De BC4452 heeft wel eens waar een prijs van €290.
Pshyto schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 15:15:
ik weet dat rocketraid goedkope en dure raid kaarten heeft, maar het merk krijg ik niet echt hoogte van.
http://www.highpoint-tech.com/USA/rr2310.htm deze kaart vind ik ook mooi van hun, aangezien ik een pci-e x16 slot heb zou het moeten kunnen.
alleen ik hoor dan weer dan de kwaliteit van promise hoger is dus nijg ik meer naar een promise kaartje.

de highpoint 2310 is 175 euro.
Kijk wel uit dat niet alle moederborden andere kaarten dan VGA kaarten in de PCI-e 16x sloten accepteren b.v. een RAID controller met PCI-e 4x interface. Kijk daar eerst wel goed naar. Sommige fabrikanten hebben overigens dit wel weer mogelijk gemaakt doormiddel van een BIOS update.

[ Voor 66% gewijzigd door _Dune_ op 30-03-2006 15:23 ]

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

ben niet zo thuis in raidcontrollers enzo, maar is dit niet iets?
http://www.adaptec.com/wo...rial+ATA+RAID+Controllers
bij alternate.nl issie ergens rond de 350 euro geloof ik...

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Pshyto
hmm als dat het geval is dat het mischien niet gaat werken.
dan koop ik maar gewoon de promise sx4100 als niemand daar problemen mee heeft om 1 of andere reden.
ik las wel dat booten vanaf deze kaart moeilijk word soms. maar dat is bij mij niet van toepassing.

want van die promise weet ik dat deze gwoon pci is en mijn schijven ondersteunt.
verder is de snelheid niet direct heel belangrijk voor me. zolang raid 5 maar goed en stabiel draait vind ik het goed want ik werd niet goed van me silicon image 3114 chipset op me moederbord.

dus als mensen slechte ervaringen hebben met de sx4100 of problemen ermee gehoord hebben zou ik het wel graag willen weten, of mensen met een ander advies... wat wel < 220 euro zegmaar.

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

McKaamos schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 15:24:
ben niet zo thuis in raidcontrollers enzo, maar is dit niet iets?
http://www.adaptec.com/wo...rial+ATA+RAID+Controllers
bij alternate.nl issie ergens rond de 350 euro geloof ik...
Volgens mij heeft deze adaptec nou niet de snelheids prijs gewonnen en hoef je er kwa performance zeker niet te veel van verwachten. Ik meende dat je dan wel goedkopere kaarten hebt welke beter zijn.
Pshyto schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 15:37:
hmm als dat het geval is dat het mischien niet gaat werken.
dan koop ik maar gewoon de promise sx4100 als niemand daar problemen mee heeft om 1 of andere reden.
ik las wel dat booten vanaf deze kaart moeilijk word soms. maar dat is bij mij niet van toepassing.

want van die promise weet ik dat deze gwoon pci is en mijn schijven ondersteunt.
verder is de snelheid niet direct heel belangrijk voor me. zolang raid 5 maar goed en stabiel draait vind ik het goed want ik werd niet goed van me silicon image 3114 chipset op me moederbord.

dus als mensen slechte ervaringen hebben met de sx4100 of problemen ermee gehoord hebben zou ik het wel graag willen weten, of mensen met een ander advies... wat wel < 220 euro zegmaar.
Helaas met de promise controller heb ik geen ervaring, ook heb ik nog niets gelezen of gezien van deze controller.

[ Voor 45% gewijzigd door _Dune_ op 30-03-2006 15:43 ]

• Pshyto
en de LSI megaraid 4/150 is mischien ook wel te doen.
als deze pci compatible is. want dat ben ik nog aant zoeken....

zo te zien backward compatible met pci 2.2 en ik heb 2.3 geloof ik. dus het moet werken.

de promise vind ik weer beetje gevaarlijk omdat die review op tweakers zei dat het beetje spookte met dat je schijf weg kon vallen, en dat had ik met me silicon image ook. ookal heeft de lsi silicon image 3112 controllers. toch verwacht ik daar meer van.

wat ik van de promise sx4100 begreep is dat de sata signalen worden omgezet naar PATA signalen en dus eigeniljk PATA raid is en dat vind ik ook minder.

eventueel mensen met commentaar over de bLSI MegaRAID SATA 150-4 laat het aub horen.

[ Voor 72% gewijzigd door Pshyto op 30-03-2006 16:32 ]

• anglico
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-02 00:11
ik heb een XFX Revo64 met 5 Maxtor SATA schijven van 250gb in raid 3, werkt als een trein, haalt ongeveer 50 a 60mb/s

heb er drie types van maxtor aanhangen, 2 x diamondmax10, 2 maxlines en 1 x diamondmax9
grote voordeel is geen drivers nodig, rebuild gaat wel redelijk traag (+- 10h) maar performance blijft redelijk goed

ben er wel over aan het denken hem te upgraden naar een promise 8350ex, kunnen 8 schijven aan.

"I've always found a fully Deployed Battle Group to be the most Effective Negotiator." Admiral Stark, High Guard, CY 9758

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Femme schreef op dinsdag 06 december 2005 @ 12:40:
Promise heeft zijn toch al niet zo goede reputatie danig verknald met de FastTrak S150 SX4. Ik zou de SX4100 niet durven aanbevelen zonder er zelf ervaringen mee te hebben. Over de HighPoint RocketRAID 1820A hoor ik in tegenstelling tot de RR1820 weinig negatieve verhalen. De prestaties zijn vrij aardig en ik neem aan dat dit bij de RR2220 nog iets is verbeterd. Deze twee kaarten zijn samen met de RAIDCore BC4452 en de LSI MegaRAID SATA 150-4 (beide vier poorten) de beste keuzes voor een stabiele RAID 5-oplossing.

Voor benchmarks van de Promise FastTrak S150 SX4, RAIDCore BC4452, HighPoint RocketRAID 1820A en LSI MegaRAID SATA 150-4 kun je deze review bekijken: reviews: Mega roundup van Serial ATA RAID 5-adapters .
Hier kan ik mij overigens volledig bij aansluiten.

• Pshyto
ja ik heb ook erg getwijfeld tussen raid 3 of raid 5, maar heb nu toch een LSI raid 5 kaartje besteld, en over paar dagen waarschijnlijk binnen.
het vervelende van raid 3 leek mij dat als 1 van de 4 schijven uitviel dan niet meer verder te werken is en bij raid 5 kan je verder werken en word alles opnieuw opgebouwd.

en in dit geval zou ik er dan nog een 300gb schijf bij moeten kopen. maar ik vond het zeker aantrekkelijk vooral omdat je geen drivers nodig had.

• Pshyto
anglico schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 22:34:
ik heb een XFX Revo64 met 5 Maxtor SATA schijven van 250gb in raid 3, werkt als een trein, haalt ongeveer 50 a 60mb/s

heb er drie types van maxtor aanhangen, 2 x diamondmax10, 2 maxlines en 1 x diamondmax9
grote voordeel is geen drivers nodig, rebuild gaat wel redelijk traag (+- 10h) maar performance blijft redelijk goed

ben er wel over aan het denken hem te upgraden naar een promise 8350ex, kunnen 8 schijven aan.
voor wat voor toepassing gebruik jij het?
in een server of gewoon in je pc als opslag oid?
die LSI heeft telkens weer een week levertijd meer wacht nu alweer een paar weken dus denk er toch aan die XFX te kopen aangezien die nog goedkoper is als ik er een 300gb schijf extra bijkoop of een highpoint 1820A kaartje aangezien me pci-ex16 slot alleen voor me videokaart geschikt is...

nog even afwachten op een reactie van waar ik mijn bestelling heb geplaatst

• anglico
gebruik het als data opslag in windows xp in mijn gewone pc
de gui is ook redelijk goed, simpel en gedetailleerd, je kan er ook online firmware upgrades mee doen

[ Voor 155% gewijzigd door anglico op 19-04-2006 22:31 ]

"I've always found a fully Deployed Battle Group to be the most Effective Negotiator." Admiral Stark, High Guard, CY 9758

• anglico
en als je in de pricewatch gaat kijken kost de revo64 5 poorts nog maar rond de 120 euro, en dat voor een hardware raid controller !!!! je hebt idd wel 3 of 5 schijven nodig voor een raid 3 op deze controller

en je bewering over raid 3 hierboven, lees de FAQ nog maar eens door, bij raid 3 mag er net zoals bij raid 5 een schijf uitvallen en je kan verder werken

[ Voor 49% gewijzigd door anglico op 20-04-2006 09:44 ]

• Pshyto
okee, bedankt voor de info, na een uitgebreide mail wisseling werd me aangeraden toch nog even te wachten op de LSI om bepaalde redennen, en als deze volgende week er nog niet is ga ik voor de revo, moet alleen even kijken of ik nog een hardeschijf in me pc kwijt kan...

kan je ook zegmaar draaiend in windows je schijf opnieuw laten creeeren of moet dat via de bios van de kaart oid?

Verwijderd

Wat raden jullie aan als het maximum aantal HD's in een RAID5 array? Ik ben van plan een storage server te bouwen die tot 15 HD's(WD RE2) in een R5 array kan gebruiken, maar ik vroeg me af of dit niet te veel ten koste zou gaan van de betrouwbaarheid.

Verwijderd

8 lijkt me prima kunnen. Ga je voor 12 HDDs of groter zou ik eerder geneigd zijn om RAID6 te gebruiken. Een rebuild kan sowieso wel 16 uur duren ofzo, als er dan wat gebeurt dan ben je dus wel alle gegevens kwijt. En 2 HDDs kwijt aan parity op 16 HDDs (bijv.) is niet zo heel erg.

Areca ondersteunt RAID6 en heeft vrij goede performance, bekijk de review/benchmarks van Femme maareens, "RAID in formatie".

• Tijgert
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-02 01:36

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

Heeft iemand al enige ervaring met de SX4100 en 4 schijven van 500GB?

Ik wil dus een SX4100 voor een raid5 servertje gebruiken en 3 x 500 er aan hangen en eventueel later een 4e. Maar dan moet het wel werken...

Ik kan me niet voorstellen dat een controller wel 4 x 400 slikt maar geen 4 x 500 (of zelfs 3 x 500), die getallen slaan niet echt op een voor mij bekende grens.

En is die 400GB grens nou per kanaal of in geval van 4 schijven tegelijk dat het max 1,6TB is?

Dus, zou 3 x 500 dan werken?

Iemand?

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-01 21:05

Madrox

Oh, Pharaoh!

Ik zou gewoon voor een RAID 10 setup gaan, 2 mirrors, samengevoegt in een RAID-0. Verlies je wel 50% van je totale opslag, ipv 25%. 600GB dus. Maar het presteert beter dan een RAID-5, zeker sneller dan een single disk, er kan 1 disk stuk gaan (tegelijk) zonder dat je iets verliest en je hebt er ook niet perse een dure losse raid-controller voor nodig. Ook de CPU-belasting is lager.

Het enige voordeel van RAID-5 is dat je meer GB's tot je beschikking hebt, ten koste van behoorlijk wat snelheid en hogere kosten en/of hogere cpu-belasting.
Verwijderd schreef op zaterdag 22 april 2006 @ 20:23:
Wat raden jullie aan als het maximum aantal HD's in een RAID5 array? Ik ben van plan een storage server te bouwen die tot 15 HD's(WD RE2) in een R5 array kan gebruiken, maar ik vroeg me af of dit niet te veel ten koste zou gaan van de betrouwbaarheid.
Maximaal 6. Acht kan ook, dat scheelt echter maar zeer weinig in snelheid (doorvoersnelheid). De doorvoersnelheid wordt een klein beetje sneller; de toegangstijden worden dat helaas ook.
Hoe meer drives in 1 array, hoe groter de kans op uitval; dat klopt. Ben je toch al van plan om 12 hdd's of meer te gebruiken; haal je het meeste uit meerdere arrays ipv 1 grote. Zoals je kunt zien uit Tom's review; worden de limieten van de bus al bij 6 a 8 disks gehaalt; waarbij de toegangstijden steeds verder teruglopen.

Zie ook http://www.tomshardware.c...G-CHARTS,review-2380.html

[ Voor 48% gewijzigd door Madrox op 11-08-2007 08:05 ]

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Pagina: 1