Toon posts:

FAT recovery vervangen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi, Ik heb een twee jaar oude Sky laptop van dixons (AMD 2500+,ATI mobility 9000, 512 MB, 40 GB)
Hij doet het prima, alleen de Recovery die er standaard op staat wil ik vervangen voor eentje met XP SP2 en andere software, zodat ik dat niet allemaal opnieuw hoef te downloaden en installeren als ik de Recovery heb uitgevoerd

Met Partition Magic heb ik inmiddels een derde partitie gemaakt (naast C: en RECOVERY) Dat is de F: schijf die alleen als data opslag gebruikt wordt. Dus geen installaties e.d. Deze is 20 GB. C is 16 GB en de recovery partitie 3 GB.

Ik heb drie vragen:
1.Kan ik Windows opnieuw installeren inclusief SP 2 en andere software, zoals Partition Magic, en deze als nieuwe Recovery opslaan op de plek van de oude?
2.Werkt de originele Recovery (via F10 in de opstartfase) dan nog?
3.Laat de Recovery de F: drive met rust, ondanks dat Partition Magic wordt gewist en opnieuw gekopieerd naar C: (ik ben een beetje bang dat F: ook geformatteerd wordt tijdens de Recovery, ik ken de principes niet zo goed)

Thanks

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Hoe de recovery van jouw notebook in elkaar zit weet ik zo niet (vind die dingen altijd zo ranzig dat ik ze nooit gebruik :P).
Maar waarom niet gewoon een ghost maken van de partitie als die geinstalleerd is zoals jij wilt, deze op een CD danwel DVD zetten en vanaf daar gewoon ghosten? Dat kost je dan ook geen extra schuifruimte.

Verwijderd

Topicstarter
Thanx,

Ik beschik helaas niet over een DVD brander en een voor een ghost heb je toch meerdere GB nodig? Welk programma kun je hiervoor aanraden?

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-12-2025
1. Ja, dat is mogelijk (b.v. met norton ghost zoek maar eens op ghost op GoT)
2. Dat hangt er vanaf of je het zelfde backup programma gebruikt waar de oude mee is gebruikt en/of je verstand hebt van .bat bestanden aanpassen.
3. Ja, als je zelf een recovery "image" maakt kan je zelf instellen welke partities er worden gerestored.

Met die oude recovery van Sky moet je wel enorm oppassen!, aangezien die sector voor sector wordt terug geschreven, waarbij ook de oude partitie tabel word teruggezet. Dus verdwijnt ook de F schijf uit de partitie tabel, en word deze waarschijnlijk gedeeltelijk overschreven door het recovery programma!

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor de waarschuwing, ik had al zo'n vermoeden dat de Recovery van Sky niet zo ideaal is als hij lijkt.
Als ik een Ghost maak, kan ik de oude recovery dan deleten? dat scheelt op een schijf van 40 GB best veel

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op maandag 05 december 2005 @ 23:37:
Thanx,

Ik beschik helaas niet over een DVD brander en een voor een ghost heb je toch meerdere GB nodig? Welk programma kun je hiervoor aanraden?
Ghost, als je geen DVD brander hebt kun je het ook op 2 of 3 cds zetten. Ghost heeft een aardige compressie, dus als je enkel je OS + drivers + wat progs hebt dan moet je dat toch wel kwijt kunnen op 2 of 3 schijfjes.

Verwijderd

Je kan ook je notebook harddisk eruit halen en met een ide convertor in een normale pc hangen.
Op de harddisk uit die normale pc ghost 9 installeren en dan een image maken van je notebook hd en op een dvd brander zetten.
Pagina: 1