Packard Bell PC wil geen geluid inslikken

Pagina: 1
Acties:

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-10-2025
We hebben hier nog een oude Packard Bell iMedia uit 2001 die tot nu toe alles netjes deed.
Helaas toen ik geluid van een microfoon wilde opnemen, wilde hij dat niet.
Ik dacht dat misschien het poortje kapot was, dus ging er een geluidskaart in.
Om die kaart erin te stoppen ( hij heeft maar 2 PCI sloten ) moest eerst een kaart met USB2.0 poorten eruit gehaald worden ( = PCI poort is goed ). Maar de geluidskaart kan niet geinstalleerd worden en maakt dan ook geen geluid.

De geluidskaart had inmiddels al een tijdje in m'n dumpbak gelegen en ik dacht dat het kaartje misschien rot was, ik heb toen een ander kaartje gekocht.
Maar wat wil het geval, hetzelfde probleem!
Als de drivers geinstalleerd zijn wil windows niet meer opstarten omdat hij niet reageerd, en zonder drivers doet ie nix.

Omdat ik weleens een probleem heb kunnen oplossen door een andere poort te gebruiken heb ik de netwerkkaart verwisselt met de geluidskaart. Maar ook dat mocht niet baten.

Alles draait ( nouja, eigenlijk niet :+ ) op WinXP SP2.
Ik snap het nog altijd niet :(

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Geef als eerste eens de specs van die bak en de kaarten die je hebt geprobeerd.
Doet de geluidskaart het overigens helemaal niet of enkel het opnemen met een microfoontje niet?

• SH4D3H
Helemaal niet.
Ze willen zoals gezegt niet eens installeren.
Verse windows hielp ook niets.

En de ene kaart staat totaal niets op en heb ik al een lange tijd, geen idee over dus.
De ander is een Sweex dingetje, het wordt toch enkel een MSN ding voor m'n zusje :+

En specs van een PB machine zijn niet te vinden in een handleidingen of whatever :?
Het is een P!!! 1 Ghz met 256 MB ram ( 128 MB origineel ), 40 GB disk => "iMedia 6610i RW"

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Hmmm, enige bekende issue voor zover ik me kan herinneren met die bakken was een probleem tussen dat systeem, een SBlive! onder winME.

Al gepoogt de chipset drivers opnieuw te installeren (mobo is waarschijnlijk een MS6323).

[ Voor 1% gewijzigd door TERW_DAN op 05-12-2005 23:30 . Reden: ranzige spelfout ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:35

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Euhm, SH4D3H, een Packard Bell is gewoon een PC als elk ander, sterker nog, itt Dell en HP/Compaq ontwerpt PB helemaal geen eigen componenten, alles is off-the-shelf. Als het niet in een handleiding staat, dan kun je het gewoon aan de hardware aflezen. Doe dat dan :o

Waarschijnlijk heb je gewoon een ranzige IRQ conflict...

Geef dus minimaal duidelijk om welk moederbord het gaat, welke chipset daarop zit, wat voor geluidskaart(en) je geprobeerd hebt (en in welke PCI slot) en tenslotte welke drivers je gebruikt hebt.

Oslik blyat! Oslik!

• k0ewl
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-04 16:23
in de BIOS misschien de onbaord audio dan helemaal uitzetten. Ik heb ook eens een prob gehad met een oude bak en geluid. Lag bij mij aan mijn moederbord die het niet leuk vond dat ik 2 geluidskaarten erin had.

A byte walks into a bar and orders a pint. Bartender asks him "What's wrong?" Byte says "Parity error." Bartender nods and says "Yeah, I thought you looked a bit off."

• SH4D3H
dion_b schreef op maandag 05 december 2005 @ 23:26:
Geef dus minimaal duidelijk om welk moederbord het gaat, welke chipset daarop zit, wat voor geluidskaart(en) je geprobeerd hebt (en in welke PCI slot) en tenslotte welke drivers je gebruikt hebt.
Ok :+
Ik had een oude PB ( uit '97 ofzo ) en daar stond dus echt niets op, hier wel :)

Mobo: MSI MS-6323 Ver:2
Chipset: VIA ® VT82C 694X chipset. (510 BGA)
Geluidskaart 1: Onbekend, volgens mij eens standaard creative ding.
Geluidskaart 2: Sweex

Ik heb de volgende combo's geprobeerd:
USB Kaart - Netwerkkaart => werkt
Geluidskaart 1 - Netwerkkaart => werkt niet
Geluidskaart 2 - Netwerkkaart => werkt niet
Netwerkkaart - Geluidskaart 2 => werkt niet

Drivers zijn allemaal standaard, en in het geval van de sweex die van de site.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Volledige specs zijn zeker hier relevant, dus nogmaals, geef die :o

Als je niet weet wat de naam van een kaart is, geeft het niet, het gaat met name om welke chip erop zit.

Dus welke controller chip zit er op:
- geluidskaart 1
- geluidskaart 2 (specs horen niet achter een link)
- NIC
- USB kaart

:?

Dit begint sterk op een IRQ/interrupt issue te lijken, mogelijk verergerd door AC'97 conflicten. Exact welke PCI sloten je gebruikt hebt is daarbij ook relevant. Sowieso is als je een SBLive (of andere Emu10K-based geluidskaart) gebruikt het niet verwonderlijk dat het misloopt, aangezien er een known issue is tussen dat en de 686B southbridge (die ook vermeld had moeten worden).

Daarnaast nuttig om te weten:
- Zit er een AC'97 (AMR) modem in en zo ja wat gebeurt er als je die verwijdert?
- Werkt de geluidskaart in een van de twee sloten als er geen NIC naast zit?
- hoe staat in BIOS de onboard sound (zou niet moeten uitmaken, maar wie weet...)

Geef alsjeblieft volledige info, want juist bij dit soort situaties is totdat je weet wat exact de oorzaak is niet mogelijk om te zeggen welke informatie relevant is en welke niet.

En ook oudere Packard Bell PCs hadden standaard OEM-hardware, meestal van Intel. Daar stond inderdaad nergens een naam op, maar een minuut googlen op partnummer leverde wel geljk op wat voor vlees je in de kuip had. Dat behoort toch echt tot de minimum eigen zoekwerk die we van je verwachten op GoT

Oslik blyat! Oslik!

• SH4D3H
dion_b schreef op dinsdag 06 december 2005 @ 17:43:
Dus welke controller chip zit er op:
- geluidskaart 1
- geluidskaart 2 (specs horen niet achter een link)
- NIC
- USB kaart
Geluidskaart 1 is hier niet meer geloof ik, zal ik zo even checken.
Geluidskaart 2 : c3dx hsp56 ( cmi8738/pci-sx )
Nic : rtl8139c ( Sitecom ding )
USB kaart : VIA vt6202
Exact welke PCI sloten je gebruikt hebt is daarbij ook relevant
Er zijn er maar 2 :+
Dus de posts in m'n vorige post slaan op pci1 en pci2.
Daarnaast nuttig om te weten:
- Zit er een AC'97 (AMR) modem in en zo ja wat gebeurt er als je die verwijdert?
- Werkt de geluidskaart in een van de twee sloten als er geen NIC naast zit?
- hoe staat in BIOS de onboard sound (zou niet moeten uitmaken, maar wie weet...)
- Nee
- Nee => Hij werkt wel in z'n eentje en slikt dan ook geluid in.
Maar zonder netwerkkaart heeft het weinig zin, enig idee?
- Disabled

[ Voor 8% gewijzigd door SH4D3H op 06-12-2005 18:54 ]

• successor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-05 16:18
andere netwerkkaart ? liefst een heel andere nic ,zoals in plaats van een realtek een 3com of een dlink kaartje ... (en dan heb ik het over de chips op het kaartje , ik heb 100 netwerkkaartjes van allemaal andere merken en allemaal met een realtek 8139 chip ... )

dit lijkt mij echt een hardware conflict , kheb da al zoveel gehad, maar ik pak dan gewoon andere hardware, en nee ik heb dit probleem nooit anders weten oplossen , als iemand wel weet hoe dit moet , zeg het ons

oh ja : bookmarked

[ Voor 32% gewijzigd door successor op 06-12-2005 20:26 ]

Out of the box? What box? There is no box.

• SH4D3H
Helaas heb ik die niet tot mijn beschikking.
Er moet toch wel een andere oplossing voor zijn?

Twee sleuven vol met een USB kaartje en een netwerkkaart kan wel, wat maakt dat geluidsding zo speciaal :?

• SH4D3H
Niemand een ander idee?
Ik zou het liefst nog wat achter de hand hebben als een andere netwerkkaart niet werkt :(

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

SH4D3H schreef op woensdag 07 december 2005 @ 21:07:
Niemand een ander idee?
Ik zou het liefst nog wat achter de hand hebben als een andere netwerkkaart niet werkt :(
Tja, dit klinkt als een klassieke HW (interrupt) conflict. Een el-crappo RTL8139 kaart is sowieso een brak, CPU-cycle vretend monster, dus al werkt het niet, zijn de EUR 2 of 3 voor een fatsoenlijke kaart (al dan niet met EUR 5 verzendkosten) nooit verspild.

En mij is nog niet duidelijk wat je bedoelt met 'slikt geluid in', heb je helemaal geen output van je MIC of is het er wel maar vervormd?

Oslik blyat! Oslik!

• SH4D3H
Het werkt, ik heb m'n zusje een nieuwe kaart laten kopen :P
Toch stom dat je dat niet fatsoenlijk op kunt lossen :?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

SH4D3H schreef op donderdag 08 december 2005 @ 18:58:
als hardware gewoon conflicteert dan krijg je dit niet werkend. Je kunt dan met IRQs gaan klooien of kaarten in andere sloten vrotten, maar dat hoeft niet noodzakelijkerwijs te werken als het gewoonweg niet compatible is.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

SH4D3H schreef op donderdag 08 december 2005 @ 18:58:
Wat voor nieuwe kaart :?

Nieuwe NIC? Of geluidskaart?

En zo ja, welke?

Oslik blyat! Oslik!

• SH4D3H
Nieuwe NIC, zo'n Linksys ding :)

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:58

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Daar zaten geloof ik Marvell chips op, dus ik kan me wel voorstellen dat dat helpt ja. :)

Tesla Model Y RWD (2024)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Yup. Beetje offtopic, maar heb nav snelheidsverhoging internetprovider (chello) gisteren even op al mijn computers gebenched en kwam erachter dat een van de redelijk snelle PC onverklaarbaar 10% achterliep op de rest. 3 Athlon systemen, 2 op gemiddeld zo'n 900KB/s download met nVidia en Intel NICs. De achterloper, 820KB/s was op papier de snelste (geOCde Tbred-B), maar werkte met een RTL8139 NIC...

Bij nader controle was het gewoon CPU-limited, de RTL8139 had mijn 1920MHz AthlonXP plat weten te trekken bij een throughput van onder de 10Mb :X

Dus op een oude 1GHz P3 kan het nog meer schelen :)

Kortom, sowieso geen miskoop. Ik zou de oude NIC ritueel verbranden ofzo >:)

Oslik blyat! Oslik!

• SH4D3H
Suggesties voor een ritueel? :+

Het gaat niet om de centjes, maar gewoon om het feit dat die NIC wel met de USB kaart werkt, maar niet met een geluidskaart.
Zijn geluidskaarten zulke etters dan?

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

SH4D3H schreef op vrijdag 09 december 2005 @ 16:49:
Suggesties voor een ritueel? :+

Het gaat niet om de centjes, maar gewoon om het feit dat die NIC wel met de USB kaart werkt, maar niet met een geluidskaart.
Zijn geluidskaarten zulke etters dan?
Gokje: DMA

Zowel NIC als geluidskaart eisen (minstens) een DMA, dat doet een USB kaart zo te zien niet.

Het is juist de gebrekkige DMA implementatie van de RTL8139 die voor de torenhoge CPU load zorgt. Blijkbaar conflicteerde die ook met de SND. Lees de source van de linuxdriver van dit gedrocht voor meer info.

Oslik blyat! Oslik!

• JeroenGans
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 24-05 21:08
Hé! waar ken ik die pc van? Juist heb ik ook gehad.. }) Ik had zelfs het probleem dat het geluid van de line out het niet deed (via backplate moederbord) 100x herinstalleren van windows later.. mocht geen baat hebben... Die pc's rammelen aan alle kanten volgens mij. RMA had geen zin, wel terug naar leverancier, zei dat het een kwaaltje was (ik was toen der tijd nog een noob :+ ). Nooit geluid uit dat pokke ding gehad.
Pagina: 1