On-board hardware + PCI kaart werkt niet meer A8N SLI Deluxe

Pagina: 1
Acties:

• Ruudjewee
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 24-05 09:13
Ik heb nieuwe koelers (CPU, GPU en Northbridge) in mijn PC gezet maar ik heb nu een probleem.
In windows kan ik mijn 2e netwerkpoort niet meer gebruiken (de Marvell Yokon ethernet port) de gewone NForce netwerk poort werkt wel (daarom is dit op zich geen ramp).
De raid functies werken niet meer, ook tijdens de POST op F10 drukken werkt niet meer (geen groot probleem ik gebruik geen raid, hoewel ik dit in de toekomst misschien wel ga doen)
De geluidskaart (Creative Audigy 2 ZS) werkt niet meer (NForce audio wel), ik weet niet zeker of andere PCI kaarten wel werken.

Ik heb memtest 2 minuutjes geprobeert en deze vind niets.
Volgens ASUS PC probe II liggen de temps (idle) op: CPU 34 ºC en MB 31 ºC

ASUS PC Probe PCI browser
Bus Number 154 , Device Number 10 , Function Number 0
Vendor ID 0x1102 ( Creative Labs )
Device ID 0x0004 ( SB Audigy )
SubVendor ID 0x1102 ( Creative Labs )
SubDevice ID 0x0002
Revision ID 0x00ff
Class Type Non-define Class
IRQ 0xff
(de creative audigy firewire port + nog iets onbekends word ook gevonden)
Bus Number 154 , Device Number 0 , Function Number 1
Vendor ID 0x11ab ( Marvell )
Device ID 0x4320 ( Yukon Gigabit Ethernet 10/100/1000Base-T Adapter )
SubVendor ID 0x1043 ( Asustek Computer, Inc. )
SubDevice ID 0x011a
Revision ID 0x0013
Class Type Ethernet Controller
IRQ 0xff
(wordt ook gevonden onder device 0-1 function 0-6 en device 2 function 0-3)

In de WMI browser vind PC probe II ook iets over de ethernet adapter
Win32_NetworkAdapter10
Description Marvell Yukon 88E8001/8003/8010 PCI Gigabit Ethernet Controller
DeviceID 10
Index 10
Installed TRUE
MaxNumberControlled 0
Name Marvell Yukon 88E8001/8003/8010 PCI Gigabit Ethernet Controller
NetConnectionStatus Disconnected (0)
ProductName Marvell Yukon 88E8001/8003/8010 PCI Gigabit Ethernet Controller
SystemName RUUDW
Hier nog een screenshot van windows apparaatbeheer, er worden ook 2 onbekende apparaten weergegeven, die firewire poort is misschien de Firewire poort op de geluidskaart maar dat weet ik niet zeker.
screenie hier

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-05 22:04
Je hebt hem nu in PCI-slot 1 , doe hem is in PCI-Slot 3 die is met niks geshared. PCI slot 1 zit op een interrupt met Firewire, lan1, usb 2.0 controller :+.

• Ruudjewee
Nu je het zegt bedenk ik dat ik hem maar in 2 van de 3 PCI sloten heb geprobeerd, je hoort zo meer...

In het andere PCI slotje die ik nog niet had geprobeerd werkt hij ook niet, de device number is nu 25.

Nog iets vreemds, als ik in apparaatbeheer naar vernieuwde apparaten zoek of de wizard nieuwe hardware gebruik dan loopt de pc vast, niets reageert.
In veilige modus kan dit wel, er wordt dan nog een firwire poort gevonden maar deze kan niet geinstalleerd worden in veilige modus volgens windows.

[ Voor 68% gewijzigd door Ruudjewee op 05-12-2005 23:34 ]

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-05 22:04
Andere PCI kaarten is geprobeerd als je die hebt? Lijkt net er op of het board rot is, of de Audigy. Word ie wel gedetecteerd bij de PCI lijst, na de bios?

• Ruudjewee
Nee in de PCI lijst staat de audigy ook niet, er staat wel een multimedia device maar dit is volgens mij de nForce audio

Ik heb geen andere PCI kaarten

[ Voor 13% gewijzigd door Ruudjewee op 06-12-2005 18:01 ]

Verwijderd

En hoe heb je die coolers vervangen ? Toch door het netsnoer wel degelijk uit te trekken ? Want zomaar liggen prutsen op een MB en/of PCI kaarten (un)pluggen als de pc aan het net hangt is echt not-done. Elk ATX bord blijft namelijk (deels) onder spanning staan.

Van hetgeen je vertelt heb ik de indruk dat je vanalles en nog wat kapot geholpen hebt...

• Ruudjewee
Hoofdschakelaar van de stekkerdoos uitgezet, schakelaar op voeding uitgezet en alle kabels uit de pc gehaald, het moederboard moest er nl ook uit. Ik heb ook de verwarming aangeraakt om te zorgen dat ik niet statisch was of zo.

Ik heb nu wel gezien dat er een klein krasje op het moederboard zit, zou dit de oorzaak kunnen zijn?
Is dit (zelf) te repareren?

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:23

Theo

moederbord

Ruudjewee schreef op dinsdag 06 december 2005 @ 18:32:

Ik heb nu wel gezien dat er een klein krasje op het moederboard zit, zou dit de oorzaak kunnen zijn?
Is dit (zelf) te repareren?
dat zou kunnen. zat dat krasje er ook al voodat je de coolers vervangde (en de pc dus nog goed was)? Misscien ook makkelijk als je een foto heb van dat krasje??

En het repareren van zo'n krasje; als hij heel oppervlakkig is is hij misschien te repareren. Als hij een beetje diep is heb je kans dat onderliggende printbanen ook beschadigd zijn, en dit is niet te maken

(een beetje mobo bestaat uit alsnel 8 layers, dus acht lagen printsporen boven elkaar. Één laag zit aan de bovenkant, één aan de onderkant en zes "verdiepingen" met printbanen zitten in het moederbord, deze kun je niet zien, maar een diepe kras kan ze wel beschadigen)

Nu met WP, PV, EV en PC

• Ruudjewee
Volgens mij zat het krasje er nog niet voodat ik de chipset cooler verving, hij zit om de onderkant van het moederboard en is waarschijnlijk onstaan tien ik de orginele chipset cooler los wilde halen, deze zat namelijk vast via een plastic pinnetje met weerhaakjes, deze was zeer lastig los te halen.

Volgens mij ligt de camera nu niet thuis, ik kan dus geen foto maken, maar het krasje lijkt niet zo diep.

[ Voor 16% gewijzigd door Ruudjewee op 06-12-2005 19:01 ]

• The__Virus
  • Laatst online: 27-05 11:34
Je hebt toevallig het probleem niet meer wanneer de Audigy er helemaal niet meer inhangt? De Audigy veroorzaakt namelijk veel problemen op de NForce4 (incompatibiliteit), net als de oude versie van de X-Fi.

• Ruudjewee
Dit heb ik eigenlijk niet geprobeerd, ga ik nu eens doen. Toch denk ik het niet aangezien hij voorheen wel probleemloos werkte.

Edit

Het verwijderen van de geluidskaart zorgt dat ASUS PC probe II OP bus number 154 van device 0 tm 30 hardwareonderdelen weergeeft, bijna allen daarvan zijn van de marvell yukon ethernetpoort (3 of 4 zijn unknown)

In apparaatbeheer kan ik nu (zonder geluidskaart) Naar nieuwe hardware zoeken zonder dat de pc vastloopt.

[ Voor 58% gewijzigd door Ruudjewee op 06-12-2005 21:00 ]

• The__Virus
Dat is de incompatibiliteit met de NForce4-borden inderdaad. Het spijt me dit te zeggen maar je kan je kaart weg doen, want hij is te oud om ondersteuning te krijgen voor dit probleem bijv. in de vorm van een firmware-update.

• Ruudjewee
Ik heb in mijn vorige reply niet duidelijk gezegd dat de ethenetpoort en raidcontroller nog steeds niet werken, ik denk dus dat de geluidskaart niet het probleem is, maar dat het probleem bij het moederboard ligt, waarschijnlijk werken de PCI sloten niet meer goed.

Iemand een idee wat ik eraan kan doen, hoe zou ik bijvoorbeeld dat krasje kunnen fixen? Een paar dunne koperdraadjes er overheen leggen? Hoe maak ik die vast?

• The__Virus
Dat krasje moet je niets meer aan doen. Als je geluk hebt is het enkel het omhulsel van de chip, als je pech hebt, heb je de chip geraakt. Ga je er dan koperdraad overheen doen, zul je je computer nog wel eens op kunnen blazen door allemaal kortsluiting :X. Weet niet wat je precies van plan bent? Maar denk dan toch dat je mobo beschadigt is.

Verwijderd

Heb ik ook gehad op mijn DFI Lanparty SLI-D.
Ook met een Audigy.
Wat bij mij werkte is gewoon heel simpel een harde bios reset (cmos reset, whatever). Desnoods een bios updatje en het draait weer. Bij mij werkte mijn Audigy en mijn Marvel Yukon Lan ook niet meer, gewoon je cmos resetten moet werken!

• The__Virus
De Audigy en Audigy 2 verschillen hier in dit geval teveel, want het blijkt dat het NForce4-probleem zich niet voordoet bij de normale Audigy. Dat is tenminste wat ik heb gehoord...

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
mijn audigy2 ZS + A8N SLi Premium ( daarvoor een deluxe (geruild ivm brakke northbridge koeler en IDE controller ) werkt t prima?

k heb alleen mn onboard firewire uitgezet, gebruik het toch niet, en anders zit het toch wel op mn Audigy 2 :')

mischien kan je een bios update op je bord doen? of een oudere versie proberen!!

404 Signature not found

• Marck21
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14-11-2011
Heb je nog garantie op je board? Kleine krasjes (toplaag) worden vaak binnen de garantie gerepareerd.

Asus A7V880 | AthlonXP 2500+ | Sapphire 9800 PRO | 2x256MB Kingston HyperX & 2x512MB Twinmos SpeedPremium | 80 GB SATA | 160 + 80 GB IDE

• Ruudjewee
Ik heb nog garantie, ik heb ook gemaild naar ASUS (zondag al gedaan toen wist ik niet dat het de krasjes waren). Ik heb vandaag reactie gekregen dat ik contact op moet nemen met de dichtstbijzijnde ASUS service center, dealer of met de reseller.
Sir , i think your board PCI function is dead ,
that makes all the PCI devices (onboard or PCI card) can not be detected ,
it should be a hardware failured .
you'd better contact board reseller or local asus service center or motherboard dealer for help to get replaced/repaired.
Bij een bios udate gebreurde iets wat helemaal vreemd was. Ik heb versie 1013, de nieuwste is 1015. Toen ik deze ging updaten leek alles goed te gaan. Toen ik de computer weer aanzette, drukte ik op delete om de instellingen te controleren (ik had gelezen dat deze versie om compitabiliteitsproblemen te voorkomen, je geheugen iets lager klokt), maar ik kreeg een zwart scherm met linksboven in de hoek een horizontaal knipperend streepje.
Windows booten ging wel goed (probleem was nog steeds niet opgelost), ik kon alleen de biosintellingen niet meer veranderen.
Downgrade naar 1014 werkte ook niet, terug naar 1013 wel.

[ Voor 16% gewijzigd door Ruudjewee op 07-12-2005 15:45 ]

Pagina: 1