naast bekabeld netwerk nu ook wireless erbij

Pagina: 1
Acties:

• bart1074
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-03-2024
Aangezien wij thuis al enkele jaren bekabelde adsl hebben liggen, hebben wij nog een oude speedtouch een geen wireless versie. Inmiddels hebben wij echter 2 laptops in huis staan met wireless internet aan boord en willen we graag op de bank kunnen internetten. Tussen de alcatel speedtouch en de verschillende desktops in huis zit een edimax 8-poorts routertje/switch. Als ik deze router nou vervang met een wireless switch/router en 4 - 8 ingangen kan ik toch gewoon de desktops 'bekapeld laten internetten' terwijl ik ook wireless internet in huis heb? Of zie ik dat verkeerd? Ik hoop dat jullie mijn vraag een beetje snappen en als ik het inderdaad goed zie hebben jullie dan nog aanbevelingen qua wireless router/switch?

Alvast bedankt

• Obliterator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-03 13:50
Ja, dat kan prima.

• Pong
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-08-2024
Klopt allemaal als een bus wat je schrijft. De gemiddelde wireless router heeft 4 tot 8 ethernetpoorten plus natuurlijk het wireless antennetje. Qua router kan ik kort zijn; kijk op de pricewatch wat het meest wordt opgevraagd, en je hebt een redelijke indicatie van wat goed is en wat niet. Zelf heb ik goede ervaringen met de spullen van Linksys, omdat ze tot in de puntjes te configureren zijn, maar stickerfabrikanten Belkin en Sitecom maken ook alleszins redelijke, maar gebruiksvriendelijkere wireless routers. Je kan eventueel je switch nog achter een van de poorten op je router zetten, als je echt veel aansluitingen nodig hebt.

Geen Ping, wel Pong

• Valkyre
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:15

Valkyre

Kitesurf FTW!

je zou ook nog kunnen overwegen om alleen een accespoint te nemen, dan kan je je huidige router laten staan, en prik je er een AP bij in de switch, en je kan ook internetten op je laptops.

iRacing Profiel

• bart1074
bedankt jongens!

• bart1074
Gohan-san schreef op maandag 05 december 2005 @ 22:03:
je zou ook nog kunnen overwegen om alleen een accespoint te nemen, dan kan je je huidige router laten staan, en prik je er een AP bij in de switch, en je kan ook internetten op je laptops.
Wat is precies een accesspoint? En wat is daarvan het voordeel, zie dat het niet echt goedkoop is.

[ Voor 10% gewijzigd door bart1074 op 05-12-2005 22:18 ]

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03:41

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Switch, maar dan draadloos.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Verwijderd

Beste , als je toevallig planet internet hebt ...is er nu een leuke aanbieding mbt wireless modems...

• bart1074
Verwijderd schreef op maandag 05 december 2005 @ 22:17:
Beste , als je toevallig planet internet hebt ...is er nu een leuke aanbieding mbt wireless modems...
helaas, XS4ALL. Maar ik ben zeer tevreden. Maar een Accesspoint is te vergelijken met een switch? Waarom zou ik dat dan nemen ipv wat pong zegt.

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
ik heb goede ervaringen met SMC.

En bij het aansluiten je draadloze router in een lan poort aansluiten (ipv wan poort) op het bestaande netwerk, en je hebt weinig troubles.

Wil jij twee netwerkjes ?
Of alles eenvoudig op één subnet/netwerk ?
Draadloze router is ook een router, dus ook bescherming van de buitenkant waar waarschijnlijk je desktops staan.

[ Voor 35% gewijzigd door aZuL2001 op 05-12-2005 22:23 ]

Abort, Retry, Quake ???

• Orion84
  • Laatst online: 22:44

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Omdat je al een router hebt en het dus zonde van je geld is om een wireless router te kopen ;)
Een accespoint is goedkoper en je kunt bovendien verder je huidige netwerk precies zo laten als het is. Je verbint het AP met je router stelt hem in en gaan. Anders moet je heel die nieuwe router weer gaan configgen enzo.

bovendien kan je dan ook gewoon simpel 1 kabel trekken vanaf je router naar de beste plek voor je AP, ipv dat je de kabel vanaf je modem moet doortrekken naar de beste plek voor een wireless router en dan ook de kabels naar alle andere pc's moet verleggen. (aangenomen dat je huidige router niet ideaal staat voor WLAN).

kortom het is goedkoper (of voor hetzelfde geld beter spul), makkelijker te installeren en flexibeler.

[ Voor 44% gewijzigd door Orion84 op 05-12-2005 22:25 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• WPN
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-03 22:59

WPN

een accesspoint is een extensie op je netwerk

wat het grootste voordeel voor je is om een accesspoint te nemen is dat je de router niet hoeft te configgen voor je xs4all aansluiting

[ Voor 5% gewijzigd door WPN op 05-12-2005 22:24 ]

Als ik denk zoals ik dacht, dan doe ik zoals ik deed, als ik doe zoals ik deed, dan denk ik zoals ik dacht! Cogito Ergo Sum

• bart1074
Orion84 schreef op maandag 05 december 2005 @ 22:21:
Omdat je al een router hebt en het dus zonde van je geld is om een wireless router te kopen ;)
Een accespoint is goedkoper en je kunt bovendien verder je huidige netwerk precies zo laten als het is. Je verbint het AP met je router stelt hem in en gaan. Anders moet je heel die nieuwe router weer gaan configgen enzo.

bovendien kan je dan ook gewoon simpel 1 kabel trekken anar de beste plek voor je AP, ipv dat je de kabel vanaf je modem moet doortrekken naar de beste plek voor een wireless router en dan ook de kabels naar alle andere pc's moet verleggen. (aangenomen dat je huidige router niet ideaal staat voor WLAN).
oké top, denk dat ik er wel uit ga komen. Maar bij pricewatch heb je subcategorie bij netwerkapparatuur die heet WLAN Accesspoints, daar kan ik dus de accesspoints vinden maar waar kan ik de WLAN routers dan vinden? En welke merken zijn sowieso goed/betrouwbaar voor beide? Asus ook? Linksys, Belkin en Sitecom zijn al genoemd.

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Wireless routers staan bij netwerk routers. Omdat ze eigenlijk altijd zowel bekabeld als draadloos zijn. Let wel op dat de meeste WLAN routers maar 4 poorten hebben voor het bedraadde deel. nog een reden dus om gewoon een accespoint aan te schaffen.

Asus WL... spul is wel ok geloof ik, ken mensen met een WL500G router en iemand met een WL300G accespoint en beiden zijn wel tevreden. Linksys is voor zover ik weet ook prima. Zelf heb ik hier een accespoint van 3com staan.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• bart1074
oké moet dus gewoon een accesspoint nemen, duidelijk de beste oplossing?

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
Nee, is de meest eenvoudige oplossing. })

Abort, Retry, Quake ???

• bart1074
Peluso schreef op maandag 05 december 2005 @ 22:24:

wat het grootste voordeel voor je is om een accesspoint te nemen is dat je de router niet hoeft te configgen voor je xs4all aansluiting
Ben ik weer jongens
Het was voor mij vader blijkbaar te moeilijk een Accesspoint van Linksys te vinden in de office centre en hij is dus thuisgekomen met een mooie Linksys wireless router (WRT54G). Nou vraag ik me af om het de moeite waard is helemaal terug te brengen (office centre is niet te dichtbij namelijk) en in te ruilen voor een accesspoint. Dus voordat ik mijn definitieve beslissing maak wil ik graag van jullie weten wat voor een configuratie moeilijkheden dit oplevert. Want als ik hem gewoon in de andere router in plug dan werkt het nog niet? Ik moet dan nog allerlei dingen gaan configureren. Nou goed ik ben benieuwd wat voor een dingen ik dan dus moet gaan configureren. Als dit niet te gecompliceerd is houd ik denk ik gewoon dit routertje, weer wat extra poorten en hij was bovendien in de aanbieding.

[ Voor 16% gewijzigd door bart1074 op 11-12-2005 14:38 ]

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Heel gecompliceerd is het niet. Het belangrijkste is in ieder geval dat je ervoor zorgt dat hij niet als router gaat functioneren.

• bart1074
oke Orion,

Waar vind ik hoe ik dat moet doen?

Verwijderd

Peluso schreef op maandag 05 december 2005 @ 22:24:

Je kan ook gewoon de router dan de wireless router niet gebruiken. Je moet alleen dan een poort van de switche gebruiken die er op zit in de plaats van de wan poort.

Werkt hier pefect met gekochte Edimax voor maar 25,-.

Gewoon houden die wireless router ;-).

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 11-12-2005 15:30 ]

• bart1074
Verwijderd schreef op zondag 11 december 2005 @ 15:29:
[...]

Je kan ook gewoon de router dan de wireless router niet gebruiken. Je moet alleen dan een poort van de switche gebruiken die er op zit in de plaats van de wan poort.

Werkt hier pefect met gekochte Edimax voor maar 25,-.

Gewoon houden die wireless router ;-).
Je bedoelt dat ik dan de ethernet kabel in een switch poort doe ipv in de wan poort. En dan omzeil je de router functie?

Verwijderd

Jep.
Het beste is wel om dan even de NAT functie op Disable te zetten en DCHP op Disable. Veder hoef je alleen maar de wireles gedeelte te configireren.
(de andere functie's zoals firewal, enz worden dan niet gebruikt van de wireless router.

• bart1074
Maar beveiligen kan dan nog wel? En is er geen logischere oplossing? Orion hier nog wat aan toe te voegen bijvoorbeeld?

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-04 15:04

job

De oude router vervang je door je nieuwe router.
Instellen zal je altijd moeten doen, maar dat is doodeenvoudig.
Je stelt in je router in dat hij het ip via dhpc moet krijgen.. dan kan je direct draadloos internetten.

Daarna kan je alle beveiliging prima instellen.
Hoe het een en ander in te stellen is in de handleiding terug te vinden.

• bart1074
maar heel mensen zeggen dat het ook kan door mijn nieuwe router in een poort van mn oude te pluggen met enkele configuratieaanpassingen. Ben meer geneigd tot deze optie, want het schijnt niet al te moeilijk te zijn.

• JJapie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:40
Murderer schreef op zondag 11 december 2005 @ 15:53:
maar heel mensen zeggen dat het ook kan door mijn nieuwe router in een poort van mn oude te pluggen met enkele configuratieaanpassingen. Ben meer geneigd tot deze optie, want het schijnt niet al te moeilijk te zijn.
Dat kan prima.. Zet de WRT54G in gateway-mode i.p.v. routing-mode en schakel DHCP uit. Doe een uiteinde van je kabel in een poort van de linksys-switch (gebruik de WANpoort dus niet) en het andere uiteinde in een poort van je Edimax-switch en voila. Je kan gewoon de wireless-instelling van de WRT54G aanpassen, incl. security.
Ik heb hier een Draytek 2900 en een WRT54G op een dergelijke manier geconfigureerd. Werkt als een trein.

• bart1074
hoe zet ik hem in de gateway mode?

• Rocadi
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06-09-2024
Je hebt al veel hulp gehad maar nu moet je toch eens de manual inlezen! Suc6.
Pagina: 1