Vraag over aarding van pc

Pagina: 1
Acties:
  • 633 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben van plan een zelfbouw computerkast/casemod te maken | edit: van hout | maar ik zit met wat vragen:

Over de aarding, hoe kan je het best/makkelijkst er voor zorgen dat de pc geaard blijft?
Over het materiaal: Ik dacht aan 12 mm dik MDF, omdat dat makkelijk te bewerken is, suggesties?

Ik heb wel degelijk wat opgezocht maar ik heb het niet kunnen vinden, alvast bedankt, Mark :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2005 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-08 10:41
Zolang je voeding maar geaard is, zie ik geen probleem. In je voeding gaat de 230v naar 12v, en die aarding is er om te zorgen dat je beschermt blijft tegen die 230V.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

naar mijn weten is het ook belangrijk om je componenten te aarden zoals je hd, bijv , je moederbord is idd geaard dmv de voeding , maar ik weet niet of dat ook voor de stations geld.
Moet je ff de search gebruiken er zijn er meer geweest die een case van hout hebben die zullen je vast verder kunnen helpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obliterator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-07 15:12
Afhankelijk van je design kun je misschien een deel van het metalen binnenwerk van een bestaande kast gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LWY
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 29-07-2022

LWY

= Louie

Gewoon de behuizing van je HD / CD drives met een kabeltje verbinden met de behuizing van je voeding. En natuurlijk een geaard stopcontact gebruiken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiesum
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15-09 08:28
Je moet ook je moederbord en harde schijven aarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:31
De zwarte draden in de voedingskabels zorgen ervoor dat alle massa's aan elkaar hangen, zowel moederbord als HDD als optische drives als...
Intern in de voeding wordt deze massa op een geschikte manier aan de aarding verbonden, dus je moet geen speciale acties ondernemen. Wel kan je voor de zekerheid voor het aansluiten van alle apparaten, de behuizing ervan in contact brengen met de aarding (case van de voeding), zodat er zeker niets kan mislopen tijdens het aansluiten. Bij hardeschijven die op SATA hangen, en ook met een SATA powerconnector worden verbonden is dit vooraf ontladen zelfs niet nodig, deze zijn hotswappable en zijn hier dus op voorzien.

LWY en Tiesum hebben dus minder gelijk, nofi, maar de noodzakelijke verbinding gebeurt al via de zwarte draden.

[ Voor 26% gewijzigd door naftebakje op 05-12-2005 22:07 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skr
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-09 21:04

skr

Aarde en nul zijn niet persee hetzelfde. Anders zou toch telkens je aardlek eruit knallen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BJD
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 28-07 16:10

BJD

Bij de commerciele plexi cases gebruikt men een los draadje die van de hdd's, naar de fdd's, naar de drives gaat, om vervolgens bij de voeding uit te komen. Ik weet niet of de pci/agp plaatjes daar geaard zijn, en of daar het moederbord geaard is, maar aarden kan nooit kwaad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:45

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Ook wordt er geaard via de behuizing. Kijk maar naar de Zalman HDD heatpipes. Daar wordt een schijf opgehangen tussen twee heatsinks die zelf weer vast zitten doormiddel van 4 rubbers. Dus heeft de schijf electrisch gezien geen verbinding meer met de behuizing. Om dit op te lossen levert Zalman een klein kabeltje mee die onder één van de vast geschroefde rubbers tegen de hardeschijf aan komt en het andere uiteinde dien je aan de behuizing vast te schroeven.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-11-2021
Je computer afschermen kan ook geen kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:45

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

JuuL20 schreef op maandag 05 december 2005 @ 23:11:
Je computer afschermen kan ook geen kwaad.
Dat klopt ook nog eens... de metalen "platen" van een normale computer behuizing zorgen ook voor een afscherming tegen storende signialen van buitenaf.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Jeffrey_
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Hier zijn al diverse topics over geweest (Ja, met exact dezelfde vraagstelling). Zoek maar eens op 'houten kast aarde' oid.

Ik vraag me af hoe lang het nog duurt voordat dit topic gesloten wordt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:31

rapture

Zelfs daar netwerken?

skr schreef op maandag 05 december 2005 @ 23:06:
Aarde en nul zijn niet persee hetzelfde. Anders zou toch telkens je aardlek eruit knallen?
De aarde en massa wordt altijd doorverbonden, nul (neutraal, blauwe draad in de elektriciteit) is nog iets anders (ik ga daarover niet beginnen met 3 fasen en andere dingen uit te leggen).

Massa (zwarte draad in de elektronica) is de nulreferentie van allerlei elektronica en deze hoort aan de aarde (deze is ook nul) aangesloten te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Disciplus-Simplex
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-01-2023

Disciplus-Simplex

altijd wakker....

rapture schreef op maandag 05 december 2005 @ 23:58:
[...]

De aarde en massa wordt altijd doorverbonden, nul (neutraal, blauwe draad in de elektriciteit) is nog iets anders (ik ga daarover niet beginnen met 3 fasen en andere dingen uit te leggen).

Massa (zwarte draad in de elektronica) is de nulreferentie van allerlei elektronica en deze hoort aan de aarde (deze is ook nul) aangesloten te worden.
Zwarte draad is ook schakeldraad. Nou ja, ik dacht laat ik het maar even vertellen...

Ik dien de wetenschap en put daar vreugde uit.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Jeffrey_
  • Niet online
rapture schreef op maandag 05 december 2005 @ 23:58:
De aarde en massa wordt altijd doorverbonden, nul (neutraal, blauwe draad in de elektriciteit) is nog iets anders.
aarde en massa? Hebben we het nu over het draaistroomnet of de zwakstroom van een PC-voeding? Je haalt 2 dingen door elkaar denk ik.
Kijk uit wat je zegt, zometeen gooit ie de massa van de PC-voeding aan de behuizing van de PC ;)
De massa van een voeding, en de werkelijke aarde uit de WCD zijn 2 hele verschillende dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-09 17:34
De massa van een voeding, en de werkelijke aarde uit de WCD zijn 2 hele verschillende dingen.
Laten die n de gemiddelde pc nu vrolijk aan elkaar hangen :)

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Jeffrey_
  • Niet online
Dan heb ik niks gezegd.
Heeft dat ook nog een reden? Ik kan me niet voorstellen dat het met veiligheid te maken heeft.

[edit]
hmm.. Lost-fan?

[ Voor 15% gewijzigd door _Jeffrey_ op 06-12-2005 00:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:31

rapture

Zelfs daar netwerken?

_Jeffrey_ schreef op dinsdag 06 december 2005 @ 00:22:
aarde en massa? Hebben we het nu over het draaistroomnet of de zwakstroom van een PC-voeding? Je haalt 2 dingen door elkaar denk ik.
Dat zijn 2 verschillende domeinen, dus niet verwarren of we krijgen vonken en kortsluitingen.

Bij draaistroom (3 fasen) kan je uiteraard 3 fasen (1 bruine en 2 zwarte draden), een neutraal/nul (bij ster zoals 3x400V en niet bij driehoek zoals 3x230V) en een aardingsdraad. De blauwe neutrale draad wordt door de elektriciteitscentrale verbonden aan de aarde en zal dus altijd nul zijn. Op de fasen (zowel bruine als zwarte draden) staat er spanning en mag niet doorverbonden worden aan de aarde.

Monofase (huishoudelijke stopcontacten/verlichting) heeft 1 fase (zwart of bruin) en 1 neutrale (blauw). Als er 3x400V is, dan staat er 400V tussen de fasen en 230V tussen de fase en neutrale. Als je een draad van een stopcontact van zo'n installatie aanraakt, dan heb je 50% kans op 230V te voelen. Maar er zijn ook 3x230V installaties, hier staat 230V tussen de fasen en 132V tussen de fase en neutrale. Als je hier een draad aanraakt, dan zal er altijd 132V te voelen zijn. Dus een blauwe draad hoeft niet perse nul te zijn.

In de elektronica-wereld zijn er andere regels, de zwarte draad is hier de massa en nulreferentie van de schakeling. Als men zegt dat de autobatterij 12V spanning heeft, dan bedoelt men dat er tegen opzichte van de massa 12V gemeten word. Deze massa mag doorverbonden worden aan de aarde die ook nul is zodat de nulreferentie stabiel op nul blijft. In elke computerkast zie je dat de aarde aan de kast verbonden is en de massa ook aan de kast verbonden is.

[ Voor 9% gewijzigd door rapture op 06-12-2005 00:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Hierboven wordt alles goed uitgelegd, we hebben het niet over een null[B]ei[\B]der, welk ei dat erbij gesleept heeft :?
De enige opmerking die ik nog heb: soms wordt de massa niet rechtstreeks aan de aarding verbonden, maar via een vermogensweerstand van 100 ohms ofzo, eventueel parallel met een ontstoringscondensator, om toch een miniem potentiaalverschil toe te laten tussen de daadwerkelijke aarding en de massa. Daarom raad ik aan om de zekere verbindingen te gebruiken, met name de voedingskabels. Hierdoor wordt je electronica zeker beschermd, en gevaarlijke spanningen kunnen niet onstaan, gezien een PC intern op laagspanning werkt (de behuizing van je HDD is trouwens verbonden met de massa, meet maar na).

Bloot metaal waar je aan kan komen van buitenaf, en dat op enige wijze verbonden is met de netspanning (de behuizing van je voeding bijvoorbeeld) moet geaard worden, van de voeding is dit al voorzien, als je ander zaken gaat gebruiken (pomp voor WC ofzo) op netspanning, kan je hier ook op letten.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, ik hoor hier toch een paar verschillende antwoorden. Als ik van het veiligste uitga, hoe kan ik dan op de makkelijkste manier alles aarden? Aansluiten op een geaard stopcontact gebeurd wel, WC en andere ongein komt er niet in. Wat voor een 'draadje' en waar moet het tegen aan?

Alvast bedankt :> :+

offtopic: het gaat nog ff duren voordat ik ga beginnen, fiets is gisteravond laat gejat :@

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2005 08:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Verwijderd schreef op dinsdag 06 december 2005 @ 08:13:
Hmm, ik hoor hier toch een paar verschillende antwoorden. Als ik van het veiligste uitga, hoe kan ik dan op de makkelijkste manier alles aarden? Aansluiten op een geaard stopcontact gebeurd wel, WC en andere ongein komt er niet in. Wat voor een 'draadje' en waar moet het tegen aan?

Alvast bedankt :> :+

offtopic: het gaat nog ff duren voordat ik ga beginnen, fiets is gisteravond laat gejat :@
Volgens mijn bescheiden mening, die door ongeveer iedereen die er voldoende kennis van heeft gedeeld wordt ( :+ ), is het voldoende om de voedingskabels aan te sluiten, dan is alles geaard.

Als je 105% zeker wil zijn, kan je alle componenten nog eens extra aan elkaar verbinden, dus de behuizing van HDD en optische drive's (gemakkelijkst via een van de bevestigingsschroeven), je moederbord (een van de schroefjes naar de backplate waarop je het MB vastschroeft(let op dat je niets anders kortsluit) of op het metaal rond de USB en dergerlijke poorten) en de behuizing van je voeding nog eens met een draadje aan elkaar verbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zoals boven geopperd is afschermen geen slecht idee. Heb zelf erg last gehad van een storende tv als de pc aanstond (kabel loopt er achterlangs).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ach oude hardware wordt toch gebruikt, ik neem wel een klein gokje. ;)

Kan hem altijd later nog uitelkaar halen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Me_Again
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-05 08:18
Nu we het toch over aarding hebben van je pc... mijn hardeschijf heeft geen contact met de metalen behuizing van mijn kast. Ook de schroeven niet.

Wordt een hardeschijf geaard dmv de voedingstekker, of via de kast (hdd - kast - voeding - aarde?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:28
Me_Again schreef op dinsdag 06 december 2005 @ 15:52:
Nu we het toch over aarding hebben van je pc... mijn hardeschijf heeft geen contact met de metalen behuizing van mijn kast. Ook de schroeven niet.

Wordt een hardeschijf geaard dmv de voedingstekker, of via de kast (hdd - kast - voeding - aarde?)
Heb je uberhaupt gelezen of post je gewoon random dingen ? :p

Edit: laat ik er maar een smiley bij plaatsen.. straks worden er mensen kwaad ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Korvaag op 06-12-2005 16:05 ]

UNOX: The worst operating system

Pagina: 1