Toon posts:

[Ervaring?] HD wel erg snel dood...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heej mensen,

Na wat getweak met mij computer, lag hij open en blood op de grond te draaien. Dat wil zeggen, voeding en hardeschrijven draaiden buiten mijn kast op de grond.
1 van de hardeschijven lag op de HD houder van de kast. Zo'n 4 cm van de grond, vanwege de lengte van de bekabeling.

Nu komt het! Ik liep weer is niet goed op te letten, en tikte net die ene HD met me voet van blokje! Gevolg, schijf op de grond, SATA kabel schiet los en systeem valt uit... Me OS-sen stonden ook op die schijf... beetje jammer. Ikkuh vol goede moet, schijf weer op blokje, sata kabel er weer in, en systeem weer aandrukken.. En je raad het al, schijf word niet meer gezien. Niet in BIOS. Nergens.

Nu, die schijf geeft geen enkel teken van leven meer. Lijkt wel of die helemaal geen stroom meer krijgt zeg maar. Hij blijft koel en maakt geen geluid.
Maar ik vind dat het wel heel snel stuk is gedaan dan. En valletje van 4 cm in een inactieve status, moet een Maxtor 80GB Diamond Max toch wel kunnen hebben.

Zijn er andere mensen die soortgelijke ervaringen hebben? Er stond namelijk best belangrijke informatie op die schijf. Zou erg leuk zijn als er nog iets te redden viel. Maar ik vrees het ergste.

Eerst 3 dagen rauw... :'(

• Hendal.
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 26-02 16:22

Hendal.

Chocolate moose

Als je systeem aan stond dan zijn je harde schijven gewoon aan het draaien. Eeen tik(val van 4 cm. hoogte op een harde ondergrond) kan dan behoorlijk wat schade intern opleveren

BF2 Stats specs || JA hij doet het nog :-) ||

• BJD
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10-12-2025

BJD

Als er veel belangrijke data op die hdd stond kan je overwegen om een zelfde model te kopen, en daarvan de print over te zetten.ik weet 99% zeker dat het probleem in je printplaat zit, als het aan je hdd ligt. Je kan ook even kijken of je voedingsconnector nog wel goed is, zowel aan de kant van je PSU, als aan de kant van je HDD zelf.

• BJD

BJD

Hendal. schreef op maandag 05 december 2005 @ 21:42:
Als je systeem aan stond dan zijn je harde schijven gewoon aan het draaien. Eeen tik(val van 4 cm. hoogte op een harde ondergrond) kan dan behoorlijk wat schade intern opleveren
Als er een kop sneuvelt dan moet je de hdd nog wel horen.
En als je motor defect is (-> hdd maakt geen geluid meer) dan lijkt het mij logisch dat het bios de hdd nog wel ziet maar een SMART error geeft.

[ Voor 18% gewijzigd door BJD op 05-12-2005 21:45 ]

• SgtStrider
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-12-2025

SgtStrider

Fractal Switchover!

Er zitten _ZEER_ fragiele schijfjes in de hardeschijf. Een stofje is vaak al genadeloos. Dit is dus niet verwonderlijk, maar wel logisch.

CM NR200P | Gigabyte B550i Aorus Pro AX | 5600X | AMD Radeon 6900XT | Crucial P2 1TB | Ballistix 2x16GB 3600CL16 | BQ DarkRock TF | Corsair SF600

Verwijderd

Topicstarter
Tja daar was ik al bang voor. Maar ik heb een schijf wel is 3 meter laten vallen en toen hoorde je iig nog lekker de leeskoppen over de schijf krassen als je hem aanzette.
Dit is zo'n stille dood.

Trouwens, is het normaal dat als je de schijf schut, dat je de armpjes heen en weer hoort gaan? :P :|

Weinig hoop... snik.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Zonder stroom kunnen ze behoorlijk wat hebben maar draaiend moet je er niet mee gaan stuiteren.

Voor de diamond max 10 geeft maxtor een 2ms schok aan van 60G al draaiend, en 300G in rust. Maarja wat je daar aan hebt ;)

specs

• BJD

BJD

Verwijderd schreef op maandag 05 december 2005 @ 21:47:
Tja daar was ik al bang voor. Maar ik heb een schijf wel is 3 meter laten vallen en toen hoorde je iig nog lekker de leeskoppen over de schijf krassen als je hem aanzette.
Dit is zo'n stille dood.

Trouwens, is het normaal dat als je de schijf schut, dat je de armpjes heen en weer hoort gaan? :P :|

Weinig hoop... snik.
Ik heb wel is laptophdd's die aanstonden van 70cm laten pleuren, geen probleem :)
Maar ik weet niet of bij gewone hdd's de leeskop word vergrendeld als hij uitstaat.
Ik heb hier toevallig een oude Quantum Fireball naast me liggen en die maakt geen geluid als je hem schud. (volgens mij is schudden ook niet bepaald de beste dingen die je met je hdd kan doen!)

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-02 10:15

NBK

Weercam-Avatar

Een van van 4 cm zou een schijf wel moeten overleven hoor. Denk eerder dat een van de connectoren op de printplaat beschadigd is. Kijk er eens goed naar en je zou kunnen overwegen om ze even met een warme soldeerdbout aan te tikken.

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-03 13:28

SeatRider

Hips don't lie

Verwijderd schreef op maandag 05 december 2005 @ 21:39:
Nu, die schijf geeft geen enkel teken van leven meer. Lijkt wel of die helemaal geen stroom meer krijgt zeg maar. Hij blijft koel en maakt geen geluid.
Maar ik vind dat het wel heel snel stuk is gedaan dan. En valletje van 4 cm in een inactieve status, moet een Maxtor 80GB Diamond Max toch wel kunnen hebben.

Zijn er andere mensen die soortgelijke ervaringen hebben? Er stond namelijk best belangrijke informatie op die schijf. Zou erg leuk zijn als er nog iets te redden viel. Maar ik vrees het ergste.

Eerst 3 dagen rauw... :'(
Een harde schijf in uite toestand kan best wat hebben, als ie draait kan een tik als deze al genoeg zijn om hem naar de eeuwige datavelden te sturen...

Hoeveel belangrijke data kan er op staan na 3 dagen? Gekopieerd van een andere schijf, pak die dan... Deze wordt vast onder garantie vervangen. Lik je wonden, en move on :)

Nederlands is makkelijker als je denkt

Verwijderd

Topicstarter
Nogmaals, ik heb een zeer goed gehoor en ik hoor de schijf niet eens initialiseren als ik de computer start. Lijkt er op dat de stroom idd niet bij de motor komt, of dat de motor er, zoals gezegd, niets mee.

Over dat schudden.. Een schijf locked de armen normaal als die uit gaat. Maar niet als de sata kabel eraf springt, en vervolgens het systeem uitgaat? Vreemt of niet. Ik denk dat ie dood is maar ik zou het soldeer bout trukje is testen.
Anders breng hem wel ff naar de HW afdeling op me werk. Zijn van Atos Origin, mischien dat zij er raad mee weten.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2005 22:09 ]

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Lijkt me sterk dat het helpt om een printplaat van een andere HD aan te sluiten. Zo'n printje kan wel wat hebben (als je verder geen fysieke schade ziet). De leeskoppen e.d. zijn daarentegen wel erg kwetsbaar. Vooral als ie aanstaat en de koppen dus niet geparkeerd staan. Dat ie niet herkend wordt kan ook wel komen doordat er iets met de koppen of motortje is. Ik heb ook een HD die soms niet opspint en dan wordt ie in het bios ook meteen niet herkend.

Denk dat je gewoon moet accepteren dat het ding kapot is en dat het stom van je was dat je geen back-ups hebt gemaakt ;)
Opsturen voor garantie kun je denk ik ook wel vergeten, want volgens mij hebben moderne schijven een sensortje dat te zware klappen registreert en je geen recht meer geeft op garantie. Maar je kunt het altijd proberen natuurlijk (alleen jammer van je verzendkosten als de garantie afgewezen wordt).

• Hendal.
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 26-02 16:22

Hendal.

Chocolate moose

Verwijderd schreef op maandag 05 december 2005 @ 21:58:
Nogmaals, ik heb een zeer goed gehoor en ik hoor de schijf niet eens initialiseren als ik de computer start. Lijkt er op dat de stroom idd niet bij de motor komt, of dat de motor er, zoals gezegd, niets mee.

Over dat schudden.. Een schijf locked de armen normaal als die uit gaat. Maar niet als de sata kabel eraf springt, en vervolgens het systeem uitgaat? Vreemt of niet. Ik denk dat ie dood is maar ik zou het soldeer bout trukje is testen.
Anders breng hem wel ff naar de HW afdeling op me werk. Zijn van Atos Origin, mischien dat zij er raad mee weten.
Niet geschoten altijd mis zullen we maar zeggen. Hoop dat het lukt, succes. :)

BF2 Stats specs || JA hij doet het nog :-) ||

Verwijderd

Topicstarter
Hmm.. tja... schijf was zo dood als het maar kan.
Heb nog geprobeerd om de magneet schijf zelf in een DVD-rom te lezen maar dat lukte niet. 8)7 :P

Jammer maar helaas. Het voordeel is dat ik nu van 280 GIG naar 400 GIG ga (direct een 200gb vervanger maar he). :D

Ik had niet gedacht dat een schijf van zo'n tikje al dood kan gaan. Volgende keer denk ik wel 2 keer na alvorens ik schijven buiten me kast laat draaien. Vannaaf alleen Windows 64 er weer opzetten, wat een hel...

Topic closed. Thx all

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-03 17:52

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Verwijderd schreef op dinsdag 06 december 2005 @ 11:50:
Heb nog geprobeerd om de magneet schijf zelf in een DVD-rom te lezen maar dat lukte niet. 8)7 :P
Ik hoop toch dat je dit synisch bedoelt? :D

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

Topicstarter
Uiteraard! ;)

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:49

FreakNL

Well do ya punk?

rauw=rouw
schut=schudt
synisch=cynisch.

sorry, dit voegt niets toe, maar dit moest ff. Ik kom wel vaker spellingsfouten tegen op GOT, maar dit topic is wel heel erg.
Pagina: 1