Meet je max. adsl capaciteit - wat te doen bij 100%?

Pagina: 1
Acties:

• appies
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08-01 13:32
het zoveelste mijn adsl topic :Y)

Toch is dit probleem iets ingewikkelder hoop ik. Ook hier wacht ik met spanning af op de nieuwe snelheid, in tegenstelling tot vele andere adsl'rs is in mijn alcatel speedtouch 510i nog geen nieuwe bootfile met toekomstige snelheden ingeladen.

Aangezien ik een plus abonnement heb, en mijn huidige snelheid:
Bandwidth Up/Down (Kbit/sec)
960 / 6752

Naar aanleiding van die snelheden ben ik nieuwsgierig wat mijn capaciteit uberhaupt zou zijn.
Wel nu, het resultaat is bedroevend - en mijn vraag is dus: Moet ik hiervoor contact opnemen met mijn provider.

Zoals elke adsl'r behoort te weten kan je dit met relatief simpele commando's bekijken: ;)
code:
1
2
3
4
5
6
cmd 
telnet speedtouch (10.0.0.138) 
inloggen 
typ: td 
typ: call
typ: sachem get_data near_line

Kijk naar de: RelCapacity downstream
Dit is de maximale capaciteit die op dit moment in gebruik is voor de d/l - dit is ook te bekijken voor u/l stream.
In mijn geval kwam hier als capaciteit: 100% uit. Wat impliceert dat er geen capaciteit meer beschikbaar is.

Betekent dit in het concrete geval, dat de nieuwe snelheden mijn huisje voorbij gaan? Of gaat KPN dit oplossen met nieuwe bootfiles?!

Alvast bedankt voor de reacties.

ps: mijn centrale zit trouwens op een afstand van ongeveer 500 mtr

[ Voor 13% gewijzigd door appies op 06-12-2005 15:39 ]

• appies
Oops volgens mij snap ik het al. De capaciteit in de centrale moet nog omhoog waardoor de 100% daalt, en dus meer overblijft. Dit topic kan dicht (denk ik zo) :+

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-01 20:09
Je snapt het duidelijk nog niet :+

Je lijn loopt op deze snelheid op 100% en dus maximaal voor jou lijn. Ik ga er ook niet vanuit dat de telco (KPN-DSL hier) ook een profiel heeft ingesteld van 960 / 6752 op je lijn immers.

Als je de modem zo netjes en zo kort mogelijk op de hoofdaansluiting hebt aangesloten zit er gewoon niet meer in met dit modem. Wat wel nog mogelijk kan zijn is dat als je er een ander type modem op zet het meer 'optimaal' werken en tot een hogere snelheid komen op dezelfde lijn. Maar dat heeft te maken met de chipset die in dit modem zit en anders kan zijn (of is) dan bij een ander type modem.

Mogelijk kan je ook de local en remote vendor(id) uit je modem toveren?

Sowieso heb je een 510i wat duidt op ISDN linesharing. Als lijnen langer worden (langer dan 2000m) gaat de snelheid van zo'n annexB (ISDN) ADSL aansluiting sneller zakken in snelheid dan dat je op dezelfde lijn annexA (analoog/POTS) zou hebben voor DSL.

[ Voor 68% gewijzigd door bjck op 05-12-2005 22:11 ]

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-02 15:52

qless

...vraag maar...

100% betekend gewoon dat je voor adsl1 op de maximale mogelijke snelheid zit. Veranderingen in de centrale gaan voor jouw niks uitmaken, tenzij je een ADSL2+ modem koopt, en jouw poort in de centrale ook ADSL2+ is.

ADSL snelheden worden ook niet met bootfiles, firmeware e.d. ingesteld, maar met een profiel op de centrale (voor de fysieke lijnsnelheid) en met eventuele begrenzingen op router nivo (PPP verkeer)

[ Voor 32% gewijzigd door qless op 05-12-2005 22:11 ]

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

• bjck
qless schreef op maandag 05 december 2005 @ 22:10:
100% betekend gewoon dat je voor adsl1 op de maximale mogelijke snelheid zit. Veranderingen in de centrale gaan voor jouw niks uitmaken, tenzij je een ADSL2+ modem koopt, en jouw poort in de centrale ook ADSL2+ is.
Ook kan op dezelfde ADSL1 standaard een ander modem type al een behoorlijk verschil maken. Maar kan ook omlaag gaan als dit al voor die lijn en die combinatie het optimale modem is ;)

Een Speedtouch 510i duidt meestal op een ADSL aansluiting via KPN-DSL. Gezien de snelheid boven de 6Mbps ligt vermoed ik hier een FAST abonnement wat naar 12000/1000 gaat, maar wel met een ADSL2+ geschikt modem. Voor deze verandering wisselt KPN ook de apparatuur op de telefooncentrales. Niet allemaal nu direct, maar een groot deel van de totaal 1300 centrales al wel.

Op die nieuwe apparatuur wordt een andere chip fabrikant gebruikt voor de ADSL2+ techniek en laat die chipfabrikant ook huisvesten in de nieuwe Speedtouch reeks: 516(i), 546(i) :)

[ Voor 36% gewijzigd door bjck op 05-12-2005 22:14 ]

Verwijderd

hij gaf bij mij destijds al bij 4.4mbit aan dat ik op 100% zat
zit nu, met splitter op 7.3 mbit en zonder op 8
dus :Y)

• appies
Haha, nee dan snapte ik het duidelijk nog niet :) Ik wilde hedenavond hier over al bellen. Maar dat ga ik dan nog maar eens doen. Het is idd zo dat ik een adsl modem via isdn aansluiting (vandaar 510i) heb lopen. Alles is zo goed mogelijk en dicht mogelijk bij de splitter gestopt dus snelheidwinst daar uithalen zal niet veel uithalen.

ps: mijn centrale zit trouwens op een afstand van ongeveer 500 mtr.

[ Voor 10% gewijzigd door appies op 05-12-2005 22:37 ]

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Welke firmware heb jij? Bij mij miept telnet al bij cal adt hij hem niet kent, dus dat sachem ding haalt al helemaal niets uit :) Ik heb 4.2.3, dus zou nog 0.0.4 omoog kunnen mocht ik dat willen.

Ik zit nl 5km (of langer) van de centrale vandaan. Bij aanvraag vonden ze 1mbit al problematisch, ondertussen zit ik zonder problemen op 1600 en ben al benieuwd wat het gaat doen met die 3000 die eraan zit te komen :P

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• bjck
appies schreef op maandag 05 december 2005 @ 22:35:
Haha, nee dan snapte ik het duidelijk nog niet :) Ik wilde hedenavond hier over al bellen. Maar dat ga ik dan nog maar eens doen. Het is idd zo dat ik een adsl modem via isdn aansluiting (vandaar 510i) heb lopen. Alles is zo goed mogelijk en dicht mogelijk bij de splitter gestopt dus snelheidwinst daar uithalen zal niet veel uithalen.
En nu hoofdaansluiting <--> splitter?
ps: mijn centrale zit trouwens op een afstand van ongeveer 500 mtr.
Ruwe schatting op de afstand. Kan ook 1500m zijn als kabel omloopt ivm park of water of gewoon omloopt naar je woning/pand.

• appies
bjck schreef op maandag 05 december 2005 @ 23:23:
[...]

En nu hoofdaansluiting <--> splitter?

[...]

Ruwe schatting op de afstand. Kan ook 1500m zijn als kabel omloopt ivm park of water of gewoon omloopt naar je woning/pand.
Dat weet ik eigenlijk niet, bedankt dat ga ik eens nakijken. Mbt de centrale. Klopt het is een ruwe schatting.

• bjck
Je kan je splitter <--> modem 20cm maken met de beste kabel die er is. Maar als je ISRA <--> splitter al beroerd is en uit 8 stukjes beroerd snoer bestaat gekoppeld met kroonsteentjes en stukjes speakerdraad begin je weinig natuurlijk.

• epias
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Paul Nieuwkamp schreef op maandag 05 december 2005 @ 23:22:
Bij mij miept telnet al bij cal adt hij hem niet kent...
Probeer eens "call" i.p.v. "cal".

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
epias schreef op dinsdag 06 december 2005 @ 01:10:
[...]
Probeer eens "call" i.p.v. "cal".
Ah, die werkt wel :) 37%, dus die 3000 zal niet zo'n probleem worden denk ik :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-02 08:35

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Weet iemand hoe je dit te weten komt bij een 546i?

Ik krijg een "unable to execute command" als ik de sachem data probeer op te vragen..

• Tiduz
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 25-12-2025
Ik heb ook 100 pct, Maar vroeger weet ik zeker dat dit minder is, nu haal ik 3008 max terwijl ik altijd 3200 kbits heb sinds Heel kort, Dus ik denk dat het gewoon aan de centrale hier ligt (arnhem-centraal) en zoniet dan bel je 1 januari gewoon je provider en vraag je of ze het na kunnen kijken, als ik de 6 mbit niet haal en op 3 mbit blijft haken ga ik wel ff bellen

CPU: I5 6600K - Cooler: Noctua NH-D15S - RAM: 8GB Kingston HyperX Fury Black - GFX: GFX: MSI RTX 2070 Super - SSD: 250GB Samsung 850 Evo - Case: CoolerMaster CM Storm Stryker - PSU: Corsair RM750i

• appies
Tiduz schreef op dinsdag 06 december 2005 @ 19:00:
Ik heb ook 100 pct, Maar vroeger weet ik zeker dat dit minder is, nu haal ik 3008 max terwijl ik altijd 3200 kbits heb sinds Heel kort, Dus ik denk dat het gewoon aan de centrale hier ligt (arnhem-centraal) en zoniet dan bel je 1 januari gewoon je provider en vraag je of ze het na kunnen kijken, als ik de 6 mbit niet haal en op 3 mbit blijft haken ga ik wel ff bellen
Ja, dat is wel toevallig, mijn speed was ook altijd hoger. Tot een maand of 2 geleden. Plotsklap is er ongeveer 1Mbit afgegaan, maximale snelheid toen 7.4Mbit en tegenwoordig dus 6752Kbit ong. 6.7Mbit.

Ik heb derhalve nooit eerder mijn capaciteit berekent, dus ik weet niet of hetzelfde is gebeurd - zoals jij beschrijft.

Verwijderd

superduper schreef op dinsdag 06 december 2005 @ 12:02:
Weet iemand hoe je dit te weten komt bij een 546i?

Ik krijg een "unable to execute command" als ik de sachem data probeer op te vragen..
adsl info

dan krijg je het overzicht

• bjck
appies schreef op dinsdag 06 december 2005 @ 21:21:
[...]

Ja, dat is wel toevallig, mijn speed was ook altijd hoger. Tot een maand of 2 geleden. Plotsklap is er ongeveer 1Mbit afgegaan, maximale snelheid toen 7.4Mbit en tegenwoordig dus 6752Kbit ong. 6.7Mbit.

Ik heb derhalve nooit eerder mijn capaciteit berekent, dus ik weet niet of hetzelfde is gebeurd - zoals jij beschrijft.
Dat heeft wellicht te maken met de apparatuur wisseling/aanpassing aan de andere kant van je lijn. KPN is de apparatuur aan het vervangen voor ADSL2+ geschikte waar je modem tegen praat zegmaar.

Als je een ST510(i) hebt was het een redelijk optimale combinatie wat maximale uit een lijn kon trekken. Met de nieuwe apparatuur aan de andere kant kan het ietsjes minder zijn geworden. Maar bij andere juist weer meer natuurlijk.

Je zou eens een ST516, 546 moeten proberen.

• appies
bjck schreef op dinsdag 06 december 2005 @ 21:50:
[...]

Dat heeft wellicht te maken met de apparatuur wisseling/aanpassing aan de andere kant van je lijn. KPN is de apparatuur aan het vervangen voor ADSL2+ geschikte waar je modem tegen praat zegmaar.

Als je een ST510(i) hebt was het een redelijk optimale combinatie wat maximale uit een lijn kon trekken. Met de nieuwe apparatuur aan de andere kant kan het ietsjes minder zijn geworden. Maar bij andere juist weer meer natuurlijk.

Je zou eens een ST516, 546 moeten proberen.
bjck, bedankt voor die waardevolle tips allemaal, volgens mij weet jij er meer van :D
Ik zal eens op korte termijn gaan kijken of ik er zelf meer aan kan doen, oa ander modem proberen.

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Kan je dit ook met een Zyxel checken? Ik kom er in Telnet niet uit, moet namelijk sowieso een menu kiezen.

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

• epias
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Backpacker schreef op woensdag 07 december 2005 @ 03:02:
Kan je dit ook met een Zyxel checken? Ik kom er in Telnet niet uit, moet namelijk sowieso een menu kiezen.
System Maintenance selecteren en dan 'wan adsl linedata near' inkloppen. Of iets wat er op lijkt.

• bjck
Via telnet menu 24.8 en dan:

Downstream:
code:
1
wan adsl linedata near

Upstream:
code:
1
wan adsl linedata near

Je kan ook gewoon overal een ? achter zetten. Dus 'wan adsl linedata ?' of 'wan adsl ?' voor de opties.

• dyna18
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-01 16:57
Weet iemand hoe ik kan zien wat de maximale lijnsnelheid is voor dit modem?

SpeedTouch 580

Version 4.2.7.30.0

• bjck
Geen idee, moet zelfde zijn als de ST510 gezien de 4.2.7 firmware versie lijkt mij.

Overigens geeft de ZyXEL ook geen % meer aan tegenwoordig. Is dus lastig te bepalen verder. Nu kloppen die % toch niet altijd. Want heb je 50% bij een 1600Kbps verbinding zegt dit helemaal niet dat je 3000Kbps moet kunnen halen dus.

Als je SNR rond de 6dB gaat komen zit je lijn aan z'n maximum. Dat kan je wel zeggen.

• dyna18
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-01 16:57
Nope, het commando 'sachem get_data near_line' kent hij helaas niet.

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Verwijderd schreef op dinsdag 06 december 2005 @ 21:25:
[...]

adsl info

dan krijg je het overzicht
Je krijgt inderdaad een riedeltje info, maar helaas niet de 'used line capacity' oid. Hoe kan ik inschatten hoeveel de lijn nog hebben kan qua updates?

• bjck
SNR rond de 6dB zit je lijn aan z'n maximum op huidige techniek (zoals ADSL1). Zit je SNR ruimer kan de lijn nog in snelheid omhoog. Echter kan je nooit zonder proberen weten hoeveel nog.

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

bjck schreef op zaterdag 10 december 2005 @ 16:41:
SNR rond de 6dB zit je lijn aan z'n maximum op huidige techniek (zoals ADSL1). Zit je SNR ruimer kan de lijn nog in snelheid omhoog. Echter kan je nooit zonder proberen weten hoeveel nog.
Laagste waarde zit nu op 6.5 dB, maar ik moet nog overgezet worden naar ADSL2+, misschien dat het dan nog wat verder kan...

• PLeX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-11-2025
Bij mij geeft hij dit aan:

code:
1
2
3
4
5
6
7
:td call cmd="sachem get_data near_line"
Near End line operational data :
RelCapacity   downstream   =    85 pct
NoiseMargin   downstream   =  11.5 dB
OutputPower   upstream     =  12.0 dBm
Attenuation   downsteam    =  35.0 dB
Operational Mode           =     2

Heb het topic doorgelezen, maar snap het nog niet helemaal. Kan iemand dit toelichten?

:*

Hoi.

• appies
De grote dag is aangebroken, adslcentrale is geupgrade. Modempje herstart, het wordt er alleen maar slechter van :(

Line Status
Enabled

960 / 5984

code:
1
2
3
4
5
6
Near End line operational data :
RelCapacity   downstream   =   100 pct
NoiseMargin   downstream   =   6.0 dB
OutputPower   upstream     =  12.0 dBm
Attenuation   downsteam    =   9.0 dB
Operational Mode           =     2

Ik houd jullie op de hoogte, morgen maar eens bellen.

• DopdeDouwer
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Ik zat ook al een tijdje te kijken naar mn % van mn capaciteit. Gisteren was het ongeveer 97% dus ik zat flink te balen omdat ik nog steeds geen snelheidsverhoging had gemerkt.

Echter ik had het modem nog niet gereset. Dus ben net even in de meterkast geweestd en heb nu netjes een verdubbelde snelheid. :9

Product Name
SpeedTouch 510 (isdn-multimodem)
768 / 6144
Software Release
4.2.7.16.0

mijn tip dus: reset het modem even

[ Voor 9% gewijzigd door DopdeDouwer op 20-12-2005 21:57 ]

Pagina: 1