Toon posts:

Athlon 64 3000+ CPU blijft plakken

Pagina: 1
Acties:
  • 124 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een tijd geleden mijn PC door een vriend in elkaar laten zetten. Ik heb sindsdien al meerdere keren zelf wat vervangen, en dat ging altijd prima. Nu heb ik van de Sint een Zalman CPU koeler gekregen.

Plan 1 was het verwijderen van de "oude" boxed koeler. Daar ging het alleen al mis. Ik dacht dat het verwijderen van een koeler niets anders is dan het optillen van de zwarte hendel aan de zijkant en het optillen van het hele geval. Dat bleek dus iets te optimistisch. Toen ik het hele geval rustig optilde was ik ineens mn CPU kwijt. Goed zoeken leerde me dat ie... onderaan de heatsink zat. Fijn.

Goed, het probleem moge duidelijk zijn: mn CPU zit vast. En het is verdomde lastig om de CPU terug in de socket te plaatsen als het hele koel-geval er nog aanhangt. Als iemand een idee heeft hoe ik die twee los van elkaar komen, dan lukt de rest me zelf wel. Ik ben alleen bang om teveel aan de CPU te trekken, want hij zit goed vast en het is toch een gevoelig ding....

Alvast bedankt!

Specs: MSI K8T NEO, AMD ATHLON 64 3000+ S754

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2005 17:03 ]

• blablable
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 30-12-2025
fff de fohn erop zodat de paste warm wordt en dan valt ie er zo vanaf..

• m00n
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 26-05 09:36
Kijk ten eerste of er geen pinnentjes schreef staan, dat zou erg zonden zijn.

Daarna kan je met een fohn je heatsink verwarmen waarna na de cpu in beweging is te krijgen.

Succes

SteamID: m00n22NL | GT: m00n22 | My Game PC

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
blablable schreef op maandag 05 december 2005 @ 17:04:
fff de fohn erop zodat de paste warm wordt en dan valt ie er zo vanaf..
Maar niet te warm, dat vind de core niet leuk, en ook niet een verffohn

• Aapenootjes
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-05 22:59
Dat is wel een bekend probleem :+
Ik had zelf het geluk dat hij wel in de socket bleef zitten, een vriend van me niet.

Ik zou eerst gewoon wat proberen de cpu voorzichtig wat heen en weer te duwen. Maar dat zul je wel al hebben geprobeert.
Mischien kun je een stukje touw tussen de heatsink en de CPU krijgen en zo de thermal paste weg te "zagen".

Verder heb je kans dat je straks de pinnetjes weer recht kunt gaan buigen :X

Hmm ja, föhn, beter idee 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door Aapenootjes op 05-12-2005 17:09 ]

Verwijderd

Topicstarter
Föhn heb ik al even geprobeerd, maar had weinig effect. Ik zal het nog even iets langer proberen. Heb goed naar de pinnetjes gekeken, maar met het oog is er iig geen verbuiging te zien. Ik heb hem er gelukkig voorzichtig uitgehaald.

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:17
Ik denk dat je met schuiven ipv trekken een stuk verder komt. Wat vooral uit den boze is is iets ertussen steken (mes ofzo).

Verwijderd

om de boxercooler te vervangen voor een zalman moet wel het hele mobo eruit om zo'n plaatje tege de achterkant de bevestige.

Verwijderd

mompeld iets over voorzichtig met een aardappel mesje....

• powerflux
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 27-05 01:18

powerflux

Edit zich kapot@375fsb

beetje verwarmen + draaien deed de truuk bij iemand die ik kende.

if computergames really affect us, we would be running around in dark rooms and eating magic pills.

• shootguy2
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 31-12-2025
Gebruik vissersdraad. Was enige mogelijkheid nadat vriend van thermal adhesice had gebruikt ipv normale Arctic silver 8)7.
Hier kun je dan inderdaad met een licht zagende beweging de CPU mee los krijgen.

Asrock 775DualVSTA-C2D6600-1GB-1,2TB-X800AIW

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:17

St@m

@ Your Service

Verwijderd schreef op maandag 05 december 2005 @ 17:17:
om de boxercooler te vervangen voor een zalman moet wel het hele mobo eruit om zo'n plaatje tege de achterkant de bevestige.
Dat hoeft helemaal niet :P Je kan gewoon de backplate van je mobo gebruiken..
En verder sluit ik me bij de rest hierzo aan :)

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels - trakteren

Verwijderd

Je kan ook een soldeerbout tegen de heatsink houden. duurt even wat langer, maar werkt perfect.

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-10-2025

Toff

FP ProMod
Baco erop en voorzichtig een klein slagje draaien?

Nofi, maar ik heb in tijden niet zo gelachen, wat een verhaal!
Ben heel benieuwd naar de uitvoering van plan 2 etc.
Hopelijk komt het goed.

• Nilco
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:10
Ik heb toen gewoon tandenflosdraad gebruikt. Zachtjes een "zaagbeweging" en je cpu komt makkelijk los.

• silitek
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-05 10:46

silitek

Tubes Only

MEGATRON schreef op maandag 05 december 2005 @ 17:34:
Ik heb toen gewoon tandenflosdraad gebruikt. Zachtjes een "zaagbeweging" en je cpu komt makkelijk los.
Dat is de juiste manier!!....

Tubes....It's what make music music!

• Blamm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-04 17:57

Blamm

Niet meer Smart

proberen terug te plaatsen, pc een tijdje aanzetten, en dan opnieuw proberen wanneer de heatsink nog warm is :)

Verwijderd

Topicstarter
Mmm, de föhn werkte opzich prima. Hij kwam er langzaam af. Daarna heb ik hem voorzichtig teruggeplaatst en alles weer goed gezet. Toen ik de stroom erop zette en de PC opstartte ging ie aan, maar na 2 seconden kwam er een vonk uit de plek waar de CPU koeler is aangesloten op het mobo. Alles weer losgehaald, even goed naar CPU gekeken en helemaal in de hoek zit één pin gebogen, maar een andere is weg. Afgebroken waarschijnlijk. Ik neem aan dat de CPU begraven kan worden?

• silitek

silitek

Tubes Only

Verwijderd schreef op maandag 05 december 2005 @ 17:43:
Mmm, de föhn werkte opzich prima. Hij kwam er langzaam af. Daarna heb ik hem voorzichtig teruggeplaatst en alles weer goed gezet. Toen ik de stroom erop zette en de PC opstartte ging ie aan, maar na 2 seconden kwam er een vonk uit de plek waar de CPU koeler is aangesloten op het mobo. Alles weer losgehaald, even goed naar CPU gekeken en helemaal in de hoek zit één pin gebogen, maar een andere is weg. Afgebroken waarschijnlijk. Ik neem aan dat de CPU begraven kan worden?
Pin weer rechtbuigen...kijk waar die andere gebleven is. Als die in je socket zit heb je mischien geluk.

beetje een lompe actie....altijd voorzichtig zijn met proc

Verwijderd

Ai, wat matig hee als je je processor hieraan verliest. :(
Het klinkt allemaal niet positief in ieder geval.

Echt klote, wat mij betreft mogen "ze" er altijd een waarschuwing bij geven als die adhesive zut gebruikt is. B)
Ik heb eens aan een Medion pc van een kameraad zitten klussen, mobo was naar z'n grootje, dus ik die heatsink eraf proberen te halen. Niets natuurlijk, maar met wat meer kracht kwam alles ineens los. En het hendeltje was nog niet eens ontgrendeld. :X
Er bleek verder gelukkig niets kapot te zijn, maar wat een teffeswerk om die zooi los en schoon te krijgen. :/

Verwijderd

Topicstarter
Die pin ligt op de grond. Is er iets klein genoeg om de andere pin terug te buigen? En wat doe ik met de losse pin?

• silitek

silitek

Tubes Only

Verwijderd schreef op maandag 05 december 2005 @ 18:08:
Die pin ligt op de grond. Is er iets klein genoeg om de andere pin terug te buigen? En wat doe ik met de losse pin?
Met een bankpasje de pin rechtbuigen. probeer voorzichtig te werkt te gaan anders breekt tie. Ligt die helemaal om dan een naald proberen. Als dat gelukt is kijk waar de positie vande afgebroken pin in de socket hoord. Met heel veel mazzel maakt die contact. Het is het proberen waard..ondanks dat je een vonk zag

edit: je kunt ook een naald gebruiken op de onbrekende pin in de socket. Dit is wel eens vaker gelukt!!
succes..Met een beetje beleid en voorzichtigheid werktje pc weer

[ Voor 14% gewijzigd door silitek op 05-12-2005 18:16 ]

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-12-2025

frankknopers

Goud is geen geld

Pinnetje in het socket leggen op de plek waar ie anders zou moeten zitten...

En rechtbuigen kan het beste met een creditcard of een andere card. Dan kun je de pinnetjes weer in een mooie rechte lijn krijgen (schijnt, zelf nog nooit gedaan...)

Goud is geen geld

• andyy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 24-05 15:18
en dat bewijst maar weer eens dat je geen grof geweld moet gebruiken om iets los te maken/krijgen uit je pc :P
hey ik kom erop eens op : wat gebeurt er als je je processor in de magnetron douwd ? |:( O-) :P

[ Voor 39% gewijzigd door andyy op 05-12-2005 18:54 ]

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
GoT Search gebruiken, daaruit volgt:

flosdraad + fohn = gewenste resultaat.

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 05:32
Wat moeilijk allemaal, gewoon een platte schroevedraaier pakken en een kleine wip geven, komt op het werk vaak genoeg voor.

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik heb met een Medion gehad dat ik van een Intel Pentium IV 2,26 ghz de heatspreader dmv de schroevendraaier eraf heb gehaald. Ik heb uiteindelijk wel de processor eraf gekregen dmv de heatspreader die aan de koeler bleef plakken. Dat was echt balen. Ik heb die hele heatspreader niet eraf gekregen dus maar gewoon teruggeplaatst en de processor bleef keurig 37 graden. Ik had nog vanalles geprobeerd maar de CPU was teveel eraan blijven plakken.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

[search=cpu zit vast aan koelblok]
[search=cpu zit vast aan heatsink]
[search=processor zit vast aan koelblok]
[search=processor zit vast aan heatsink]
etcetera..

Je bent duidelijk niet de enige met het probleem ;) Toverwoorden: nylondraad en/of föhn.

Zoekertje, dicht dus.

[ Voor 31% gewijzigd door BalusC op 06-12-2005 08:47 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.