2 extra monitoren op oudere VGA kaarten nadelig?

Pagina: 1
Acties:

• CU2morO
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 31-01 20:32
Op dit moment heb ik een degelijke pc (Athlon FX 51) met daarin een Ati Radeon 9800XT met hierop 2 CRT monitoren. Tot zo ver nog geen enkel probleem.
Nu beschik ik tijdelijk over een tweetal 17" TFT monitoren met een VGA aansluiting (geen DVI, waren redelijk goedkope monitoren destrijds). Nu wil ik deze voor de grap eens erbij hangen aan mijn PC. Is het mogelijk om hiervoor gewoon 2 wat oudere PCI VGA kaarten voor te pakken? Of loop ik dan het risico dat de rest van mijn pc hierdoor langzamer gaat draaien? Uiteraard zal ik geen games op deze monitoren / vga kaarten spelen. Maar voornamelijk voor internet gaan gebruiken of films op bekijken. De resolutie die ik wil gaan gebruiken op alle 4 de monitoren is dan 1280x960. Moet hier nog rekening mee gehouden worden ivm het aanwezige geheugen op de kaarten?

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:01

BCC

CU2morO schreef op maandag 05 december 2005 @ 15:53:
Op dit moment heb ik een degelijke pc (Athlon FX 51) met daarin een Ati Radeon 9800XT met hierop 2 CRT monitoren. Tot zo ver nog geen enkel probleem.
mooi..
Nu beschik ik tijdelijk over een tweetal 17" TFT monitoren met een VGA aansluiting (geen DVI, waren redelijk goedkope monitoren destrijds). Nu wil ik deze voor de grap eens erbij hangen aan mijn PC. Is het mogelijk om hiervoor gewoon 2 wat oudere PCI VGA kaarten voor te pakken?
Uiteraard, mits deze oudere PCI kaarten het leuk vinden om in een systeem met meerdere videokaarten te werken. Kijk even hier: http://www.realtimesoft.com/multimon/search.asp
Of loop ik dan het risico dat de rest van mijn pc hierdoor langzamer gaat draaien?
Nee
Uiteraard zal ik geen games op deze monitoren / vga kaarten spelen. Maar voornamelijk voor internet gaan gebruiken of films op bekijken.
Oude PCI videokaarten hebben over het algemeen geen hardwareversnelling, dus ik zou zeggen: probeer het eens.
De resolutie die ik wil gaan gebruiken op alle 4 de monitoren is dan 1280x960. Moet hier nog rekening mee gehouden worden ivm het aanwezige geheugen op de kaarten?
Ja, je hebt minimaal ((1280*960*32/8)/1024/1024) = 4,6875 MB videogeheugen nodig voor die resolutie

[ Voor 3% gewijzigd door BCC op 05-12-2005 16:45 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:59

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Je meldt niet welk OS je draait...

Voor Windows XP geldt dat zeker 8 (don't shoot me, kunnen er wel eens meer zijn) schermen zonder verdere software aangesloten kunnen worden. Je bent verder per kaart vrij om resolutie en refresh in te stellen (bovendien staan de meeste moderne dualhead kaarten toe om dat per scherm te doen).

Onder X (in Linux) moet je uiteraard gebruik maken van Xinerama. Die eist wel dat de resolutie op de raakvlakken hetzelfde is (dus als je de schermen naast elkaar legt, moeten ze in jouw voorbeeld allemaal op 960p hoog werken), verder ben je er ook vrij in en werkt het.

Hardwarematig moet je erop letten dat er één kaart in BIOS primair moet staan. Als alle kaarten redelijk modern zijn (van na +-2001) maakt het weinig uit welke dat is (AGP/PCIe kan prima), maar als je oudere PCI kaarten wilt gebruiken (en aangezien je het hebt over twee losse kaarten ipv een dualhead PCI kaart lijkt dat aannemelijk), moet je erop letten dat veel PCI kaarten niet als secundair kunnen draaien. Dat betekent allereerst dat je sowieso een PCI kaart als primair moet gebruiken, maar bovendien dat je maar een zo'n kieskeurige kaart moet gebruiken.

Typische voorbeelden van 'kieskeurige' kaarten:
S3 8xx/9xx, Trio of Virge
Trident 9xxx

Typische voorbeelden van kaarten die wel secundair werken:
Matrox Millennium, Mystique
Rendition Verite 2x00

Maar een veel betere oplossing is gewoon een dualhead PCI kaart (Matrox G4xx, Gf2MX, Radeon VE/7000)

Oslik blyat! Oslik!

• CU2morO
Het gebruikte OS is inderdaad Windows XP. Stel dat ik 2 geschikte secundaire PCI kaarten heb en deze werkend kan krijgen, dan zullen de 3e en 4e monitoren gewoon netjes als vierkantjes in het Resolutie instelscherm erbij komen? Dat was in ieder geval wel mijn plan.

Uiteraard is een 'authentieke' dualhead kaart hiervoor beter geschikt, maar voor een hobby projectje wil ik niet meteen een kaart van 50-100 euro aanschaffen. Bovendien is het nog niet zeker hoe lang ik deze schermen kan houden :)

Bedankt in ieder geval voor de informatie. Ik duik vanavond even de rommelbak in op zoek naar VGA kaarten met 8MB of meer en een geschikte chipset.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hoezo kaart van EUR 100? G450 DH PCI heb je al voor EUR 10 :z

Bovendien hebben Matrox kaarten (single of dual head) meestal erg goede filters, waardoor 2D beeldkwaliteit optimaal is. Sowieso zul je omdat je moet zoeken naar 8MB+ kaarten waarschijnlijk wat geld kwijt zijn (meeste 'grabbelton' kaarten zijn <4MB), in die categorie voldoen Voodoo Banshee & Voodoo 3 kaarten trouwens prima.

Oslik blyat! Oslik!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:18

LauPro

Prof Mierenneuke®

Windows XP kan maximaal 16 monitoren aansturen. Met X en Xinerama hoeven de resoluties niet gelijk te zijn (wel het aantal dpi en kleurdiepte), het is echter wel wenselijk want anders werkt het brak (maar dat heb je onder WIndows ook).

Wat je moet doen is gewoon een FX 5200 PCI pakken met een SUB-D VGA en een DVI uitgang en dan nog een AGP kaart met 2 uitgangen eventueel. Zo heb ik op mijn werk een quad screen setup :Y) . Een screenshot:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/67833/thumb.png
Beetje oude screenshot al wel weer.

[ Voor 4% gewijzigd door LauPro op 05-12-2005 18:02 ]

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• CU2morO
dion_b schreef op maandag 05 december 2005 @ 17:54:
Hoezo kaart van EUR 100? G450 DH PCI heb je al voor EUR 10 :z

Bovendien hebben Matrox kaarten (single of dual head) meestal erg goede filters, waardoor 2D beeldkwaliteit optimaal is. Sowieso zul je omdat je moet zoeken naar 8MB+ kaarten waarschijnlijk wat geld kwijt zijn (meeste 'grabbelton' kaarten zijn <4MB), in die categorie voldoen Voodoo Banshee & Voodoo 3 kaarten trouwens prima.
pricewatch: Matrox Millennium G450 32MB, PCI
Toch echt 100,- :)
Als je mij een locatie kan tonen waar ik deze kaart voor rond de 10,- kan krijgen, ben ik meer dan tevreden :)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

CU2morO schreef op donderdag 08 december 2005 @ 10:25:
[...]

pricewatch: Matrox Millennium G450 32MB, PCI
Toch echt 100,- :)
Als je mij een locatie kan tonen waar ik deze kaart voor rond de 10,- kan krijgen, ben ik meer dan tevreden :)
Duh, als je een high-end kaart nieuw koopt is die ook duur, al is het een ouder model...

De prijzen die ik noemde was ik tegengekomen op de vorige PC-Dump beurs (A'dam). Een snelle search levert er hier eentje op op eBay die op EUR 13 staat:
http://cgi.ebay.nl/Matrox...70872QQrdZ1QQcmdZViewItem

DVI versie is meestal duurder (EUR 30 - 40) maar makkelijker te vinden.

Oslik blyat! Oslik!

• CU2morO
Schopje. Ik kan binnenkort mischien aan een Hercules 3D Prophet 9000 PCI komen met 64MB Ram er op. Is dit een geschikte kaart om als 2e vga kaart te draaien en hierop 2 extra monitoren aan te sluiten?
Van wat ik van de specs kan lezen zit er zowel een DVI, D-Sub als SVHS out op. Maar ik kan niet terugvinden in de specificaties of dit een kwestie van of-of is, of dat je beide uitgangen kan gebruiken

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

CU2morO schreef op zondag 15 januari 2006 @ 15:40:
Schopje. Ik kan binnenkort mischien aan een Hercules 3D Prophet 9000 PCI komen met 64MB Ram er op. Is dit een geschikte kaart om als 2e vga kaart te draaien en hierop 2 extra monitoren aan te sluiten?
Van wat ik van de specs kan lezen zit er zowel een DVI, D-Sub als SVHS out op. Maar ik kan niet terugvinden in de specificaties of dit een kwestie van of-of is, of dat je beide uitgangen kan gebruiken
De Radeon 9000 chip heeft twee RAMDACs dus kan twee analoge schermen tegelijk aansturen.

Overigens heeft het zeker geen SVHS, dat is een videobandformaat 8)7

Je bedoelt allicht S-Video :z

Oslik blyat! Oslik!

• CU2morO
Ik bedoel inderdaad S-Video ;)

Alleen het grootste euvel waar ik over viel is dat voor zover ik weet het tooltje Hydravision nodig is van Hercules. Betekent dit dat het niet werkt zonder die software in de standaard monitor setup van windows XP?

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03-08 10:02

Croga

The Unreasonable Man

CU2morO schreef op zondag 15 januari 2006 @ 20:34:
Alleen het grootste euvel waar ik over viel is dat voor zover ik weet het tooltje Hydravision nodig is van Hercules. Betekent dit dat het niet werkt zonder die software in de standaard monitor setup van windows XP?
Mijn ervaring is dat het zonder meer werkt met de standaard Windows instellingen. Als je echter alleen maar ATi kaarten hebt is Hydravision wel aardig aangezien dat wat extra opties mee geeft.
Pagina: 1