Toon posts:

Smart dust: privacy issues?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik stuitte op deze website over Star Dust apparaten. Dit zijn hele kleine, eenvoudige, mini-computertjes die geprogrammeerd worden zodat ze collectief best wel uitgebreide zaken kunnen 'onderzoeken'. Een toepassing kan zijn dat ze gebruikt worden in tijden van oorlog. De smart dusts kunnen dan bijvoorbeeld informatie verzamelen over vijandige oorlogsvoertuigen. Vinden jullie dat er meer onderzoek gedaan moet worden naar het gebruik (en zeker de maatschappelijke kwesties) van deze Smart Dusts? Ik denk namelijk dat dit best wel uit de hand kan lopen. Het komt een beetje in het 'Big Brother is watching you'-scenario.

Ook zijn er leuke dingen mee te doen, zoals staat beschreven op de website. Dat virtuele toetsenbordje is natuurlijk ubergeil. Maar vinden julie zoiets ook gevaarlijk voor de maatschappij of zeg je (als echte tweakers zijnde) gewoon: "doorgaan met deze ontwikkelingen"?

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-12-2025

Standeman

Prutser 1e klasse

Tja.. geen voorruitgang is achterruitgang wordt wel eens gezegd.

Ik denk dat je dit enigzins kan vergelijken met uitvindingen welke ook door millitaire organisaties worden gedaan zoals nucleaire energie. De kracht die bij atoomsplijting vrijkomt hebben ze gebruikt om er een stevige bom van te maken zodat ze in 1 x een hele stad konden wegvagen.

Met vrijwel dezelfde technologie kan je ook in 1 x een hele stand voorzien van electriciteit of een patient met kanker bestralen.

De meeste uitvindingen hebben vaak een donkere en lichte zijde, het is maar net wie de controle en de macht er over voert.

Ik denk niet dat je deze technologie gaat tegenhouden door met privacy te schermen. Zeker niet met de huidige angst voor terroristisch acties. Ik vraag me sowieso af of deze technologie ons kan bedreigen in onze privacy (misschien i.c.m. met RFID enzo).

[ Voor 18% gewijzigd door Standeman op 05-12-2005 16:11 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• Jorizzz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:29
Doet me een klein beetje denken aan Micheal Crichton's "Prey".

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
daar deden ze andere dingen dan privacy aantasten :p

alles kan je wel gebruiken om iemand te bespioneren, gebeurt het? nee.

denk dat de meeste het wel erg jammer hadden gevonden als de tv-camera nooit was uitgevonden ivm privacy