• Aristos
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 27-01 17:20
Mensen even een opdrachtje die jullie voor me moeten uitrekenen. Het is voor mij te lang geleden, ik weet het allemaal niet meer zo goed....
Een kogel van 4 gram heeft een startsnelheid van 950 meter per seconde. Hij wordt loodrecht op het aardoppervlakte naar boven geschoten. Hoe hoog komt die kogel en hoe lang doe die kogel er over om weer op de aarde te komen. Ik weet alleen dat hij zal landen met een snelheid van 117 meter per seconde. Daaruit kun je volgens mij de luchtweerstand berekenen. Iemand de oplossingen.....??? Alvast bedankt...

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Vt=V0+a*t
St=S0+V0t+0.5*a*t^2

versnelling als hij omhoog gaat => a=-9,81-awrijving
0=950-(9,81+awrijving)*t
St=950*t-0.5*(9,81+awrijving)*t^2

versnelling als hij naar beneden gaat => a=9,81-awrijving.
117=(9,81-awrijving)*t
St=0,5*(9,81-awrijving)*t^2

Ik hoop dat het klopt, heb dit echt al 10 jaar niet meer gedaan ;)
4 vergelijkingen met 3 onbekenden, maar daar heb ik verder geen zin in... succes! ;)

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

Verwijderd

Komt op hetzelfde neer als Blobber,
acceleratie wordt even sterk bellemerd omdat luchtweerstand op/neerwaarts even sterk is.
v=g*t maar g is niet 9,8
v=(g-A)*t v=117
en v=(-g-A)*t v=950
(9,8-A)*t-117=(-9,8-A)*t+950
-19,6t=-1067
t=54,4 s heen of terug
A=7,65 m/s verlies door luchtweerstand..
x=1/2*g*t^2
stel je gaat omhoog of omlaag dan is g=9,8-x= g(nieuw)=2,14921 m/s^2

x= 3184,678 meter
t(heen en terug)= 54,438*2 = 108,87 seconden

Verwijderd

Alleen jammer dat de awrijving niet constant is, maar juist afhankelijk van de snelheid: awrijving(t)=-k*v(t) is al een betere veronderstelling maar ook die is niet goed.

Verwijderd

Wrijfing dan toch koppelen aan de afstand (het aantal lucht moleculen) waar het steentje doorheen moet...

Verwijderd

Maar aan de andere kant is er volgens mij geen andere manier om op de echte luchtweerstand te komen en is die 7,nogwat dus een gemiddelde en klopt het dus wel..

Uiteraard trek ik deze veronderstelling terug als iemand anders een betere heeft.

Verwijderd

Die wrijving is van vele variabelen afhankelijk: dichtheid van de lucht, samenstelling, snelheid, temperatuur etc

Verwijderd

Vandaar dat ik die A maar de gemiddelde wrijfing heb genoemd..

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 11:31
Als je dit goed wil uitrekenen heb je toch echt wat meer gegevens over de luchtwrijving nodig...
Pagina: 1