Mijn overburen hebben een twee computers (ik noem ze even A en B ), een laptop en een printer thuis staan. De pc's en laptop zijn draadloos met elkaar verbonden en de printer is op pc A aangesloten. Om bij elkaars bestanden te komen zijn er bepaalde mappen op de computers en laptops gedeeld en ook de printer op A is gedeeld.
Nu willen mijn buren graag vanaf de laptop de printer van A aan kunnen sturen. Helaas lukt dat niet (meer), en is er zo wie zo nog veel meer merkwaardigs aan de hand:
Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen?
Overige maar niet zo boeiende informatie:
Nu willen mijn buren graag vanaf de laptop de printer van A aan kunnen sturen. Helaas lukt dat niet (meer), en is er zo wie zo nog veel meer merkwaardigs aan de hand:
- A kan zonder problemen bij de bestanden van B komen (via mijn netwerk locaties e.d.), maar niet bij de laptop. De laptop is wel zichtbaar bij netwerklocaties, maar er wordt een foutmelding gegeven (niet voldoende rechten) wanneer je de lijst van shares wilt opvragen. Echter, de shares worden wel weergegeven en zijn toegangkelijk via \\ip-adres-van-laptop.
- B kan op vergelijkbare manier niet bij de bestanden van A komen via browsen, maar wel via \\ip-adres-van-A. B kan wel zonder problemen printen bij A. Verder ziet B de laptop niet eens bij netwerklocaties.
- De laptop kan niet bij A of B komen, maar ziet A wel (B niet). Wederom een probleem met niet voldoende rechten. Via \\ip-adres-van-A is ook niet mogelijk, maar \\ip-adres-van-A\naamshare lukt weer wel. Echter, \\ip-adres-van-A\printersharenaam lukt echter weer niet. Of beter gezegt: niet meer, want via die omslachtige manier heeft de laptop een dagje kunnen printen, maar daarna werkte het opeens niet meer en het lukt me ook niet meer om dat aan de gang te krijgen.
Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen?
Overige maar niet zo boeiende informatie:
- De printer is een hp 5500 series alles-in-een printer.
- Op de beide computers en de laptop zijn legale versies van windows xp home aanwezig.
- De systemen zijn vrij van virussen en spyware. Dit laatste getuigen Microsoft Anti-Spyware en Hitman Pro.
- De systemen zijn voorzien van de laatste windows updates, bovendien zijn de systemen gedurende het afgelopen jaar aangeschaft (wel los van elkaar). De geinstalleerde zijn de drivers bij levering.
- De computers en laptop hebben alledrie een draadloze netwerkkaart. Het netwerk is in orde: goede pings, heel af en toe een spike van een seconde en heel heel af en toe een pakketje dat verloren gaat. Verder hebben mijn buren nog nooit problemen met het netwerk geconstateerd gedurende het gebruik van de computers. Het draadloosnetwerk staat dicht voor de buitenwereld.
- Het draadloos netwerk wordt tot stand gebracht door een (transparant) access-point, de internet router (zo'n standaard speedtouch ding) regelt alles verder.
- De windows xp firewalls staan uit, alsmede firewall achtige bescherming door anti-viruspakketen zoals Norton.
- Alle windows services die met netwerk te maken hebben zijn gestart, zoals workstation, computer browser, server, etc.
- Bestand en printerdeling is geinstalleerd. Netbios over tcp/ip is ingeschakeld.
- Pc's hebben netjes via DHCP ip-addressen gekregen in dezelfde reeks. Pc's hebben ook precies dezelfde subnetmask.
- Werkgroep is bij iedere pc hetzelfde. Met de hand ingesteld, en zelfs ook nog een keer via de wizard geprobeerd.
- Het guest account is ingeschakeld. Onder de nederlandstalige windows heet deze overigens "gast". Heb zelfs nog een apart account guest aangemaakt, maar zoals te verwachten heeft dat geen effect.
[ Voor 5% gewijzigd door Infinitive op 05-12-2005 15:14 ]
putStr $ map (x -> chr $ round $ 21/2 * x^3 - 92 * x^2 + 503/2 * x - 105) [1..4]