[XP] Setup heeft geen toegang tot deze schijf

Pagina: 1
Acties:
  • 2.528 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Wuzzel
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06-10 18:17
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw tot deze forums en dit is me eerste post.

Onlangs heb ik een nieuwe pc samengesteld, mijn PC specs zijn:

Processor: AMD Athlon 64 4000+ 2.4GHz Socket 939, 1MB, BOXED m/koeler
Moederbord: Asus A8N-SLI nForce4 SLi
Koeler: Zalman CNPS7700-Cu
Geheugen: 2x TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 1024MB CL2.5 64M*8/16chip, 184-P (for DDR-PC400MHz)
Videokaart: Asus GeForce 7800 GTX
Geluidskaart: Creative Soundblaster Audigy 2 ZS (oude pc)
Harde schijven: 3x Maxtor 300 gb Harddisk SATA II 16 mb Diamond max 10, 1 Maxtor 200 gb IDE (oude pc) en 1x Seagate Barracuda 120gb IDE (oude pc) (al mijn HD's zitten in blauwe SilentMaxx HD-Silencers 2.0)
Dvd-brander: BENQ DW 1620 (oude pc)
CD-Brander: eentje van SONY (oude pc)
Behuizing: Cooler Master Stacker 810 Geen, Zilver
Voeding: Cooler Master Real Power 550W m/Power indicator, 20/24pin
Monitor (LCD): BENQ 19 inch FP937s+

Ik had alles in elkaar gezet en alles deed het prima.
Processor en geheugen gedetect.
De BIOS kon alle 3 de sata hd's en de 2 ide hd's zien.
Ik wilde een clean install doen op 1 van mijn sata hd's met Windows XP Pro.
XP Pro cd erin, booten, startte van XP cd.
Ik kwam toen bij het scherm waar je partities kan maken en kan kiezen op welke partitie je windows XP Pro kan installeren.
Ik wilde XP Pro op 1 van mijn sata laten draaien, dus ik koos de optie partitie maken.
Ik liet de setup een partitie maken van 25 gb op de SATA 1 schijf.
Na ongeveer 30 min later sprong hij terug naar het scherm waar je partities kon maken, setup heeft me niet gevraagd welke filesystem ik wilde gebruiken (FAT32/NTFS) en heeft kennelijk de schijf dus niet geformateerd.
Ik kreeg deze melding te zien bij de schijf waar ik de partitie van 25 gb wilde hebben: Setup heeft geen toegang tot deze schijf.
Setup kon de rest van de schijven nog steeds zien, alleen hij had geen toegang meer tot de SATA 1 schijf waar ik windows op wilde installeren.
Hij maakte dus eigenlijk geen partitie aan want als ik de PC had gereset had ik gewoon weer "toegang" tot die schijf, dus setup kon hem gewoon weer zien.
Maar na de 30 min wachten tot setup die partitie had aangemaakt had setup geen toegang meer tot die schijf.

Ik heb van alles geprobeerd om van die melding af te komen maar elke keer kreeg ik toch die melding: Setup heeft geen toegang tot deze schijf.
Wat ik heb geprobeerd is:
- XP Pro proberen te installeren op de andere sata hd's
- Verschillende versies van XP Pro geprobeerd (me buurman had een andere versie) NL en EN.
- Voeding van IDE schijven eraf gehaald, voeding van mijn cd brander eraf gehaald.
- Voeding van 2 sata schijven eraf gehaald, zodat elke keer maar 1 harde schijf zichtbaar was.
- En alle combinaties mogelijk die hierboven beschreven staan.

Ik kwam dus elke keer bij het scherm van partitie maken terecht en probeerde een partitie van 25 gb te maken.
Heb meer dan 20x geprobeerd (20x 30 min :() in verschillende opstellingen maar het hielp niet.

Ik denk niet dat er iets mis is met de 3 sata hd's die ik heb.

Ik ben naar de ASUS site/forum geweest om te kijken of er meer mensen hier last van hadden, mensen hadden wel last van de SATA drivers maar ik kon mijn probleem daar niet vinden.

Mijn hoop is nu op jullie expertise gevestigd.

Ik hoop dat het opgelost kan worden.

Met vriendelijke groet,

Wuzzel

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je hebt de drivers ook geladen met F6? En je S-ATA controller staat niet toevallig op RAID ofzo, dat wil ook nog wel eens lekker buggen.

• Wuzzel
NVRAID is gedisabled in mijn BIOS.
Heb de SATA drivers van Silicon Image op een diskette gezet (stond op de moederbord support cd)
en heb ook op F6 gedrukt om die drivers te laden.

Maar setup ziet mijn sata hd's ook zonder die diskette want ik zag dat setup zelf ook Silicon Image drivers laad.

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 01-12 19:51

Edgarz

Tweako-active since1986

Heb je de meest recente BIOS van Internet gehaald en geflasht?

Ik moet SATA aanzetten in mijn (ASUS) BIOS en verder geen RAID configureren, dan herkent XP mijn schijf gewoon Kan er dan echter ook niet op installeren, lijkt wel alsof de setup de driver vergeet.

[ Voor 149% gewijzigd door Edgarz op 05-12-2005 19:38 ]

• Wuzzel
mmm bij mij herkent XP de HD ook, maar het rare is dat ie na het partitioneren geen toegang meer heeft.
Hij vraagt niet welke filesystem ik wil gebruiken en vraagt niet om een format.
Ik heb wel de nieuwste BIOS gedownload maar de moederbord nog niet ermee geflashed.
Ik hoefde SATA niet aan te zetten in mijn BIOS, stond al aan en bij mij installeert XP de sata/raid drivers wel bi setup.

Denk je dat dat het probleem is?

Wat ik gisteren heb gedaan is de HD waar ik XP op wil hebben, gepartitioneerd op een andere PC (Primary Partition) en heb hem een driveletter gegeven X:.

Mijn vraag is, moet ik die Primary Partition nog "active" maken?
Wat gebeurt er met de andere "active" partition op de pc?
Kunnen er 2 "active" partitions op 1 pc zijn?

Heeft de "niet-active", "active" toestand invloed op het installeren van XP op de HD in mijn nieuwe pc?
Heeft de driveletter X: nog invloed?
Of wordt hij automatisch verandert in C: als ik XP erop probeer te zetten?

[ Voor 11% gewijzigd door Wuzzel op 06-12-2005 15:10 ]

• Wuzzel
Ik heb dus de sata hd waar ik XP op wil hebben in een andere pc gepartitioneerd (Primary Partition) en de driveletter X: gegeven.
Heb hem dus niet "active" gezet.

Ik heb de HD in mijn nieuwe pc gezet en setup loopt gewoon door en gaat automatisch de HD "onderzoeken".

"Bezig met onderzoeken van schijf van 286182 mb, 0 met ID 0 op bus 0 (atapi)..."

En dit doet hij al een uur lang.
Is setup vastgelopen?

Andere vraagje over partities.
Is er een programma die ik op floppy kan zetten en daarmee partities kan maken?
Net zoals FDISK, maar die ondersteunt XP toch niet?
Dus een bootable floppy met een partitieprogramma en hij moet de drivers van de SATA/RAID laden anders kan hij de HD's niet herkennen.

[ Voor 30% gewijzigd door Wuzzel op 06-12-2005 15:38 ]

• DJFliX
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02-11 17:11
Knoppix of DSL? :Y)

2x 320Wp Ja-Solar / Z 10° / APS YC600Y PVOutput

• Wuzzel
knoppix en DSL zijn linux :)
Ik zou graag XP Pro op me hd's willen zetten.

Waarom kan ik nou geen XP op me hd's zetten? :'(

[ Voor 31% gewijzigd door Wuzzel op 06-12-2005 16:35 ]

• djcasl
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 01-12 15:33
Ik heb een soortgelijk probleem gehad, maar dan met een ander moederbord. Ik moest wel met F6 een driver laden, maar dan moest ik de diskette er nog niet indoen. Pas toen Windows setup om die disk vroeg dan erin en dan kreeg ik een keuzemenu voor win98, win 2000, winxp en win 2003.

Daar winxp geselecteerd en toen kon ik pas met de disk aan de gang. Als de diskette er al in zat dan kreeg ik de partities ook niet goed.

There is no knowledge, that is not Power!

• Wuzzel
Ik heb ook gewacht tot windows setup om die diskette (sata drivers) vroeg.

En toen deed ik hem erin.

Maar op dit moment heb ik dus al een partitie gemaakt op een andere pc.

En nu blijft het hangen op:

"Bezig met onderzoeken van schijf van 286182 mb, 0 met ID 0 op bus 0 (atapi)..."

En verder gaat hij niet.

Toch bedankt voor jullie feedback mensen :)

Maar ik hoop dat ik snel een oplossing voor dit probleem kan vinden.
Heb dus een nieuwe pc in elkaar gezet en probeer al 2/3 dagen om XP erop te zetten :(

• Wuzzel
update

Ik heb mijn pc aan laten staan toen ik ging slapen bij het scherm:

En toen ik wakker werd, zag setup de 25gb partitie die ik had gemaakt op een andere pc.
Ik drukte op enter om XP Pro op die partitie te installeren.
Duurde ongeveer 5 min voordat hij naar het volgende scherm ging.

Er stond iets van: Bijwerken van schijf van 286182 mb, 0 met ID 0 op bus 0 (atapi).

Na ongeveer 2 min kreeg ik dit bericht:

Er is een probleem opgetreden tijdens het bijwerken van de partitiegegevens op schijf van 286182 mb, 0 met ID 0 op bus 0 <atapi> [MBR].
Setup kan niet doorgaan.
Druk F3 om Setup af te sluiten.

Ik wordt een beetje wanhopig :'( .

Is het aan te raden om mijn sata HD in een andere pc te stoppen en daar XP Pro erop te zetten en dan als de install klaar is de HD in mijn nieuwe pc te stoppen?
Gaat dit wel goed dan?

edit:

Kan er iets mis zijn met mijn moederbord of satacontrollers?

[ Voor 6% gewijzigd door Wuzzel op 07-12-2005 15:25 ]

Verwijderd

hmmn... lijkt er op dat hij niet kan schrijven naar de harde schijf... harde schijf kapot?

Probeer anders alle (nog) overbodige hd's eruit te halen en het dan opnieuw proberen.

Windows XP installenop een andere pc en dan weer terug stoppen in jou nieuwe pc gaat niet werken. Bij de setup hecht Windows zich aan de hardware, dus tenzij je een andere pc hebt met exact dezelfde hardware heeft gaat niet lukken.

Wil je btw XP installeren direct met SP2 ?

EDIT: kijk eens naar het volgende forum, misschien dat je daaruit wijzer wordt:

[rml][ XP] install ziet Maxtor sata hd niet[/rml]

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 07-12-2005 23:42 ]

• Terran
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-12 20:56
Hej ik heb het zelfde gehad en bij mij lag het aan een sata kabel die geknikt zat en daardoor niet meer goed functioneerde windows zag schijf wel maar na formateren had ik geen toegang meer. nieuwe sata kabel en het was opgelost.
Hoop dat je er wat aan heb

grt, Terran

• Wuzzel
@DJFLIX

Ik heb Knoppix gedownload en zit nu op me nieuwe pc met knoppix te werken, kijken of ik toegang kan verschaffen tot mijn hd en kijken wat er mis is.
En zit ook te internetten via mijn nieuwe pc via knoppix.
Wat is dit een fijn programma.
Dank je dat je dit hebt voorgesteld.

@Role

Ik heb 3 sata hd's heb ze allemaal apart en samen geprobeerd.
De kans is zeer klein dat ze alle 3 stuk zijn (heb ze wel alle 3 van hetzelfde bedrijf gekocht en daar komt het moederbord ook vandaan)
En het maakt niet uit of ik windows xp pro met of zonder sp2 installeer, want ik kan sp2 natuurlijk ook later via internet downloaden.
BIOS en Windows setup zien met maxtor sata's wel maar ik zal wel even kijken naar de thread die je gepost hebt.

@Terran

Zoals hierboven heb beschreven heb ik 3 sata disks met 3 verschillende sata kabels.
Kans is ook zeer klein dat ze allemaal kapot zijn :).

Mensen nogmaals dank voor jullie feedback hoop dat ik hier snel uit kom :)
Laat de feedback maar stromen.

update:
Heb BIOS geflashed naar de nieuwste versie 1013.
Tijd van "Bezig met onderzoeken van schijf van 286182 mb, 0 met ID 0 op bus 0 (atapi)..." duurt 5+ uur per keer.
Dit lijkt me zeer lang om het te onderzoeken, ook al is het een 300gb sata2 HD.

• Wuzzel
update:

Probeerde in Knoppix een fat32 partitie aan te maken op de schijf waar ik al een 25 gb partitie had met het NTFS filesysteem.
Ik maakte de fat32 partitie 130gb aan.
Maar toen bleef het programma QTPARTED (partitieprogramma) hangen.
Heb toen "dmesg" gedaan in terminal en kreeg deze meldingen:

program qtparted is using a deprecated SCSI ioctl, please convert it to SG_IO
ata3: command 0x35 timeout, stat 0xd0 host_stat 0x1
ata3: status=0xd0 { Busy }
SCSI error : <2 0 0 0> return code = 0x8000002
sda: Current: sense key=0xb
ASC=0x47 ASCQ=0x0
end_request: I/O error, dev sda, sector 51215432
Buffer I/O error on device sda, logical block 6401929
lost page write due to I/O error on sda
ATA: abnormal status 0xD0 on port 0x9E7

Heb wat gegoogled maar werd er niet veel wijzer van omdat ik haast niks afweet van linux.
Knoppix is een linux programma, heb met behulp van een vriend deze resultaten gekregen.
Hij en ik denken zelf dat het een hardwareprobleem is, een probleem met mijn moederbord.
Ik ga morgen even naar het bedrijf bellen waar ik mijn moederbord vandaan heb en kijken wat ik voor elkaar kan krijgen.
Is best kut want nu moet ik me pc weer uit elkaar halen :(

Wat denken jullie van mijn conclusies?

edit:
Na het lezen van de thread die Role had gepost kan het dus blijken dat er wat problemen zijn tussen maxtor en nforce.
Misschien dat ik ook maar moet zoeken naar een andere merk HD?
Welke merk raden jullie mij aan?
Zoek 3 hd's die bijna dezelfde kenmerken heeft als mijn maxtor's hd's.
- Rond de 300GB
- 7200rpm
- SATA II (normaal SATA als het echt niet kan ;))
- 16MB cache, NCQ, RoHS

1 Western Digital Caviar RE16 WD3200SD, 320GB (7200rpm, SATA II, 8MB) € 150,50
2 Western Digital Caviar SE WD3200JD, 320GB (7200rpm, SATA, 8 MB) € 134,39
3 Western Digital Caviar SE16 WD2500KS, 250GB (7200rpm, SATA II, 16MB)€ 114,08

Ik kies waarschijnlijk voor nummer 1.
Wat zijn jullie meningen daarover?

[ Voor 32% gewijzigd door Wuzzel op 08-12-2005 03:22 ]

• Wuzzel
Naar aanleiding van deze thread: [rml][ XP] install ziet Maxtor sata hd niet[/rml]

Heb ik maxblast 4 iso bootable cd gedownload en gebrand.
Daarmee heb ik een partitie aangemaakt op 1 van de schijven.
En bij het booten zegt dat de NTLDR ontbreekt... *zucht* |:(

Verwijderd

Wellicht is het een optie om een XP installatie te doen op een van je IDE schijven?

Wellicht dat een nieuwe installatie vanuit die windows XP sessie wel succes heeft op je SATA schijven, aangezien de toegang daartoe dan verschaft wordt door de reeds bestaande windows sessie op je IDE schijf.

Dit heeft in iedergeval voor mij in het verleden wel gewerkt en mocht het lukken dan hoef je niet gelijk je Maxtor schijven te vervangen.

In iedergeval is XP pro installeren via een andere PC geen optie, omdat dan alle moederbord drivers e.d. onjuist zijn en dit leidt 9 van de 10 keer tot het niet eens kunnen opstarten van de PC bij herplaatsing van de HD met besturings systeem.

Ik ben zeker niet een van de slimste hier, maar vaak zijn de oplossingen juist heel simpel!

Succes!

ps
http://www.computerhope.com/issues/ch000465.htm
http://www.tburke.net/info/ntldr/ntldr_hacking_guide.htm
(betreft NTLDR errors)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2005 19:04 ]

• Wuzzel
De schijven hebben een Mfg. Date:04NOV2005, redelijk nieuw dus maar ik heb een beetje vertrouwen verloren in de maxtor dm10 series.

Misschien was Asus A8N-SLI nForce4 SLi en 3x Maxtor 300 gb Harddisk SATA II 16 mb Diamond max 10 toch geen goede combinatie.
Ook al wist ik van Nforce4 en dm10 compabiliteitsproblemen, maar aangezien alles nieuw was dacht ik dat ik niet tot die doelgroep hoorde.

Ik ga toch denk deze 3 hd's terugsturen en die WD's halen en hopen dat alles loopt over een weekje ofzo.
Toch bedankt voor de info Mr. Buis

[ Voor 43% gewijzigd door Wuzzel op 08-12-2005 20:10 ]

Verwijderd

Western Digital is zeker aan te bevelen. Persoonlijk ook zeer goede ervaring daarmee.

Opzich is het natuurlijk altijd beter om gewoon goed werkende hardware te hebben inplaats van je erom heen te moeten werken!

Succes dan maar!! hopelijk zijn die nieuwe schijfjes snel binnen.
Pagina: 1