raid 5 vervangen / uitbreiden

Pagina: 1
Acties:

• Wimlem
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:56
Ik heb een probleem waar ik tegen aan loop met een compaq NL 350 met een array 431 controller. Hierop draait windows 2003 SBS.

In deze server zit een raid5 oplossing met 3x9GB schijven. In het vierde en laatste slot zit een 36 gb schijf.

De 3 stuks 9gb schijven zijn verdeeld als :

c:\ dynamic volume met 4 gb
d:\ dynamic volume met 12,9 gb.

De 36 gb schijf is een aparte schijf (f:)met een dynamic volume.

Ik wilde in eerste instantie de 3x9 gb vervangen door 3x36GB. Dit wilde ik doen door een image te maken van de c+d volume en dan terug te plaatsen op de nieuwe schijven. Vervolgens door middel van de backup de f-volume terug te zetten met behoud van rechten en shares. Helaas kan ik geen image van de server maken doordat er een raidcontroller in zit. Ghost 8 kan deze niet goed lezen waardoor hij niet aan het imagen begint. Heb hierbij geprobeerd de dos driver te laden van de SCSI controller, wat niet lukte en ghost te draaien met diverse switches (-ffs -int enz.)

Aangezien ik op de c-volume geen ruimte meer over heb en dit wel nodig ga hebben zoek ik een oplossing om dit uit te breiden.

Ik heb zelf bedacht om een full backup te maken van de server. Hardeschijven vervangen, sbs-basis installeren en backup weer terug te zetten.
Andere oplossing is om één voor één de schijven er uit te halen(hot swap) en dan in de array configuratie de volumes te vergrootten.

Bovenstaande oplossing gaan alleen erg veel tijd kosten.

Weet er wellicht iemand een alternatieve oplossing of programma om dit toch voor elkaar te krijgen ?

SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:48
Deze controller onderstuend volgens mij online expansion.
Voeg 3 nieuwe schijven toe aan de controller waarop je de array wilt hebben.
Met de ACU software kopieer je de array naar de nieuwe schijven en laat hem het array uitbreiden.
Verwijder het oude array

Dit is het veilliger dan wat jij voorstelde aangezien je de array copieerd en in geen geval niet redundant is.
Andere oplossing is om één voor één de schijven er uit te halen(hot swap) en dan in de array configuratie de volumes te vergrootten.
De volumes onder windows uitbreiden is ook een oplossing voor in de ACU software.
Neem eens deze handleiding van HP/Compaq door. Wat jij wilt doen kan deze controller standaard met ACU zonder dat daarvoor extra software nodig is.
http://h20000.www2.hp.com...l/c00294139/c00294139.pdf

[ Voor 73% gewijzigd door leonbong op 05-12-2005 15:22 ]

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:31

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Waar je wel voor moet zorgen, voordat je begint, is zorgen dat je een goede beackup hebt. Dus zo-ie-zo een full backup draaien is helemaal geen slecht idee.

[ Voor 9% gewijzigd door _Dune_ op 05-12-2005 15:26 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Je kunt gewoon een USB harddisk nemen, geformatteerd op NTFS, en daar alle inhoud van de RAID op kopieren. Daarna de raid5 opnieuw maken, met grotere disks, en dan de backup terugplaatsen.

Siditamentis astuentis pactum.