Hoger voltage schadelijk?

Pagina: 1
Acties:
  • 829 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:23

ST10©DE

Dus.............

Topicstarter
In mijn auto gebruik ik een laptop, USB GPS muis en een 7" touchscreen als navigatie systeem. Voor de voeding gebruik ik een autovoeding van Hape. Hier zitten verschillende standen op qua voltage. Maar de precieze stand van mijn laptop staat er niet op. Derhalve heb ik 'm op de stand gezet die net minder spanning geeft. Nu wil het wel eens zo zijn dat een USB apparaat uitvalt (danwel de GPS, danwel de touchscreen). Ik denk dat dit komt omdat de laptop net een te lage spanning krijgt. Is het veilig om de laptop een iets hogere spanning te geven dan zijn spec's aangeven? Gaat er niks kapot?

Overigens heb ik alle spaarstanden voor USB al uitgezet, dus daar ligt het niet aan dat een USB apparaat uitvalt.

Vraag is dus of de laptop veilig een iets hogere spanning aan kan?

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

• Countess
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15-02 21:00
hangt er helemaal vanaf hoeveel
in bijna alle electronische componeneten zit een marge ingebouwed, want niet overall is de stroom even stabiel.
als het binnen de 10% blijft moet het zowizo geen probleem zijn als ik het goed heb.

maar wat preciese voltages zouden helpen om dat in te kunnen schatten

[ Voor 14% gewijzigd door Countess op 05-12-2005 14:32 ]

mijn spelling is niet best, maar wel beter als je haar. ga jij je ook verbeelden dat mensen rare dingen over je spelling gaan zeggen als hun haar er niet uit ziet? andrelon helpt!

• MSteverink
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-02 17:28
Paulusje schreef op maandag 05 december 2005 @ 14:29:
verschillende standen qua voltage.
de precieze stand
de stand die net minder spanning geeft.
net een te lage spanning
een iets hogere spanning geven
Als je drie keer zo duidelijk bent is de vraag misschien te beantwoorden.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-02 17:59

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Kan je niet makkelijker een 12V->220V converter aanschaffen dan en daar je laptop aan hangen?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
hoeveel meer is deze spanning tov wat je moet hebben ?

One World Concepts

• ST10©DE

ST10©DE

Dus.............

Topicstarter
B_FORCE schreef op maandag 05 december 2005 @ 15:37:
hoeveel meer is deze spanning tov wat je moet hebben ?
Die dingen liggen natuurlijk in de auto, dat weet ik dus zo niet uit mijn hoofd. Maar het gaat om een extra spanning van maximaal 1 volt.

Morgen zal ik de juiste gegevens posten.

[ Voor 7% gewijzigd door ST10©DE op 05-12-2005 17:50 ]

• B_FORCE
  • Niet online
mm 1 votl moet opzich kunnen, anders zijn er ook we lschema's om dit wat te corrigeren, maargoed, i kweet niet of je een beetje handig bent in electronica :)

One World Concepts

• k0ewl
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-11-2025
ik zou deze vraag daarom ook stellen in CME, maar oké.

Je kunt een spanningsdeler maken, maar dan heb je nog niet een mooie vlakke spanning. Meestal is 1 volt niet echt schadelijk (bind me hier niet aan vast) Je kunt er volgens mij altijd nog een zener diode achter zetten, of een IC kopen dat de spanning voor je precies op het goede pijl houdt.

Daarnaast lijkt mij ook een 12V->220V omvormer helemaal geen slechte optie

A byte walks into a bar and orders a pint. Bartender asks him "What's wrong?" Byte says "Parity error." Bartender nods and says "Yeah, I thought you looked a bit off."

• B_FORCE
  • Niet online
precies, probleem opgelost :P

One World Concepts

• ST10©DE

ST10©DE

Dus.............

Topicstarter
Jullie zijn het dus eens dat USB apparaten kunnen uitvallen bij een te lage (constante?) spanning?

Overigens lijkt mij een 12v -> 230V omzetter inefficient. Een laptop werkt normaal gesproken op een spanning van 14v tot 24v (mijns inziens). Dit lijkt mij vanaf 12v in een keer efficienter om te zetten dan eerst naar 230v omzetten en vervolgens terug van 230 terug naar 16.4v ... Dit is mijn boerenverstand, ik heb weinig verstand van dit soort zaken.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-02 17:59

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Het is wellicht wat minder efficient, maar je kan wel gewoon makkelijk de bij je laptop horende adapter gebruiken waarmee je gegarandeerd een geschikte voeding voor je laptop hebt.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Paulusje schreef op woensdag 07 december 2005 @ 00:47:
Overigens lijkt mij een 12v -> 230V omzetter inefficient. Een laptop werkt normaal gesproken op een spanning van 14v tot 24v (mijns inziens).
In een computer worden doorgaans allerlei spanningen gebruikt. 3.3V voor de PCI-bus, 5V en 12V voor de IDE-apparaten en fans. En voor de processor vaak iets tussen de 1 en de 5 Volt.

Dus aan omzettingen ontkom je toch al niet :-)

Siditamentis astuentis pactum.

• B_FORCE
  • Niet online
daarbij is het nooit geod te voorspellen wat het allemaal gaat doen. En je wilt wellicht wat reserve hebben. Ik zou persoonlijkj (ook al knutsel ik veel zelf :) ) niet het risico nemen om je laptop te slopen... Als je bv een adapter koopt die er voor gemaakt zijn, heb je tevens nog garantie...

One World Concepts

Pagina: 1