Toon posts:

Meerdere programma's via VNC besturen

Pagina: 1
Acties:
  • 101 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Linux server draaien. Hierop draait momenteel VMWare met daarin Windows. Deze Windows wordt weer via VNC bestuurd vanuit andere pcs in mijn netwerk. Omdat dit nogal wat performance vreet, heb ik het idee gevat de programmatuur die ik op Windows gebruik te vervangen door Linux alternatieven. Het idee was dan om vervolgens via VNC connectie te leggen met een programma. Echter: niet op de "standaard" methode: 1 VNC server welke een desktop omgeving bestuurt, maar dat ieder programma wat ik wil besturen via een VNC screen aangestuurd wordt. Dus wanneer ik met server:1 connect krijg ik bijv GFTP, server:2 geeft me Firefox etc. Daarnaast moet het ook zo zijn dat na het afsluiten van de VNC sessie het programma op de server gewoon blijft draaien.

Is zoiets mogelijk? Zo ja, heeft iemand tips of documentatie voor me? Zelf kan ik er nl niets over vinden...

Alvast bedankt!

• MSteverink
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-02 21:22
Je kunt in de config van VNC aangeven welk programma gestart moet worden. Weliswaar staat daar meestal staandaard een Window-manager of desktopomgeving in, maar je kunt dat zelf wijzigen (Linux-gezien, voor Windows werkt het weer anders.)

Verwijderd

Topicstarter
MSteverink schreef op maandag 05 december 2005 @ 14:42:
Je kunt in de config van VNC aangeven welk programma gestart moet worden. Weliswaar staat daar meestal staandaard een Window-manager of desktopomgeving in, maar je kunt dat zelf wijzigen (Linux-gezien, voor Windows werkt het weer anders.)
Werkt de VNC server dan als plaatsvervangende X server? Of start de VNC server een X server en wort aan die X server dan 1 applicatie toegewezen? Indien dat laatste het geval is, betekent dat wellicht dat er meerdere X servers op mijn systeem gaan draaien waarvoor de VNC server als "videokaart" werkt?

• MSteverink
Verwijderd schreef op maandag 05 december 2005 @ 14:47:
[...]

Werkt de VNC server dan als plaatsvervangende X server? Of start de VNC server een X server en wort aan die X server dan 1 applicatie toegewezen? Indien dat laatste het geval is, betekent dat wellicht dat er meerdere X servers op mijn systeem gaan draaien waarvoor de VNC server als "videokaart" werkt?
Moeilijk te beantwoorden.
Kijk: wanneer je de VNC-server start, start je meteen ook een programma (het kan ook zonder, maar dat is vrij zinloos). Dat programma draait nu op de server - vreet ook daar resources - maar verschijnt op de VNC-client. En alle toetsenbord- en muisacties worden ook op de client uitgevoerd. Overigens, als het betreffende programma bijvoorbeeld een Window-manager is, kun je met die WM wel weer programma's starten, die dan ook op de VNC-client verschijnen.
Het is zeker mogelijk om meerdere VNC-servers gelijktijdig te starten, ieder met een eigen config. Ieder van die servers krijgt een nummer toegewezen, en iedere client kan dan met dat nummer connecten. Het is dus mogelijk om gelijktijdig meerdere, onafhankelijke desktops te draaien op 1 server, en op meerdere clients.
Ik vermoed dus dat het antwoord op je tweede en derde vraag 'ja' is, en van je eerste vraag weet ik het niet.
Hoe dit verhaal in de praktijk eruitziet, performance gezien, kan ik niet beoordelen. Geen ervaring mee.

[ Voor 6% gewijzigd door MSteverink op 06-12-2005 09:37 ]

Verwijderd

Topicstarter
MSteverink schreef op maandag 05 december 2005 @ 14:56:
[...]

Moeilijk te beantwoorden.
Kijk: wanneer je de VNC-server start, start je meteen ook een programma (het kan ook zonder, maar dat is vrij zinloos). Dat programma draait nu op de server - vreet ook daar resources - maar verschijnt op de VNC-client. En alle toetsenbord- en muisacties worden ook op de client uitgvoerd. Overigens, als het betreffende programma bijvoorbeeld een Window-manager is, kun je met die WM wel weer programma's starten, die dan ook op de VNC-client verschijnen.
Het is zeker moelijk om meerdere VNC-servers gelijktijdig te starten, ieder met een eigen config. Ieder van die servers krijgt een nummer toegewezen, en iedere client kan dan met dat nummer connecten. Het is dus mogelijk om gelijktijdig meerdere, onafhankelijke desktops te draaien op 1 server, en op meerdere clients.
Ik vermoed dus dat het antwoord op je tweede en derde vraag 'ja' is, en van je eerste vraag weet ik het niet.
Hoe dit verhaal in de praktijk eruitziet, performance gezien, kan ik niet beoordelen. Geen ervaring mee.
Omdat ik in feite wil dat de applicaties door blijven draaien na het asluiten van de VNC sessie zal de VNC server niet meteen als X server moeten werken. Ik zal dus een aantal X servers moeten starten welke allen een programma starten en een VNC sessie erop. Hier zullen geen WMs bijzitten.
Is het zonder meer mogelijk om X.org meedere malen tegelijk hebben lopen en gebruik te maken van dezelfde videokaart (of evt geen videokaart omdat alles toch via VNC bestuurd gaat worden)? Of kan ik zelfs zeggen dat X#1 op VNC:1 loopt, X#2 op VNC:2 etc?

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-12-2025
VNC doet al precies wat je wilt, dus je hoeft geen ingewikkelde X-configuratie aan te maken, zoals MSteverink zegt. Gewoon meerdere VNC servers starten, elk met een ander configuratie bestand, en die zijn beschikbaar op VNC:1, VNC:2, etc. Clients kunnen connecten en disconnecten zoveel ze willen, als je de server laat draaien blijven je programma's daarbinnen ook draaien. Als twee clients tegelijk connecten, kunnen ze zelfs samen het programma bedienen!

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

Verwijderd

Topicstarter
ajvdvegt schreef op maandag 05 december 2005 @ 20:59:
VNC doet al precies wat je wilt, dus je hoeft geen ingewikkelde X-configuratie aan te maken, zoals MSteverink zegt. Gewoon meerdere VNC servers starten, elk met een ander configuratie bestand, en die zijn beschikbaar op VNC:1, VNC:2, etc. Clients kunnen connecten en disconnecten zoveel ze willen, als je de server laat draaien blijven je programma's daarbinnen ook draaien. Als twee clients tegelijk connecten, kunnen ze zelfs samen het programma bedienen!
Kan ik de VNC server dan op de een of andere manier vertellend dat bij het starten van die server een applicatie gestart dient te worden en dat bij een client disconnect de applicatie open moet blijven?

• ajvdvegt
1. Ja. Standaard via ~/.vnc/xstartup, maar je kan andere bestanden opgeven.
2. 'dat bij een client disconnect de applicatie open moet blijven?' Dat is standaard VNC gedrag.

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

Verwijderd

Topicstarter
ajvdvegt schreef op maandag 05 december 2005 @ 23:46:
1. Ja. Standaard via ~/.vnc/xstartup, maar je kan andere bestanden opgeven.
2. 'dat bij een client disconnect de applicatie open moet blijven?' Dat is standaard VNC gedrag.
Ah dus in principe kan ik meerdere VNC init scripts maken (per screen een script) en dan met een ander script de hele meuk in 1x op laten starten?

Dan nog een vraag.. ik heb het net met 1 app (Firefox) getest en het werkt. Alleen merk ik nu dat het mogelijk is om FireFox af te sluiten, terwijl de VNC verbindinb open blijft; ik blijft dan met een leeg scherm zitten. Is het mogelijk dat de applicatie die draait, indien die wordt afgesloten opnieuw start?

• MSteverink
Verwijderd schreef op dinsdag 06 december 2005 @ 00:38:
[...]
Dan nog een vraag.. ik heb het net met 1 app (Firefox) getest en het werkt. Alleen merk ik nu dat het mogelijk is om FireFox af te sluiten, terwijl de VNC verbindinb open blijft; ik blijft dan met een leeg scherm zitten. Is het mogelijk dat de applicatie die draait, indien die wordt afgesloten opnieuw start?
Dan zit je dus precies in de situatie die ik hierboven 'vrij zinloos' noemde: je hebt wel een VNC-sessie, maar geen applicatie binnen die sessie.
Het opnieuw opstarten van afgesloten applicaties wordt 'respawn' genoemd. Kijk eens of die kreet, in combinatie met VNC, wat oplevert in een zoekmachine.
ajvdvegt schreef op maandag 05 december 2005 @ 20:59:
...je hoeft geen ingewikkelde X-configuratie aan te maken, zoals MSteverink zegt.
Dat heb ik toch helemaal niet gezegd?

• ajvdvegt
MSteverink schreef op dinsdag 06 december 2005 @ 09:44:
[...]
Dat heb ik toch helemaal niet gezegd?
Je hebt gelijk, ik was niet helemaal duidelijk. Ik bedoelde:
je hoeft geen ingewikkelde X-configuratie aan te maken, maar dat had MSteverink je ook al uitgelegd
We bedoelen dus hetzelfde, ik schreef het wat verkeerd op. |:(

Verwijderd

Topicstarter
MSteverink schreef op dinsdag 06 december 2005 @ 09:44:
[...]

Dan zit je dus precies in de situatie die ik hierboven 'vrij zinloos' noemde: je hebt wel een VNC-sessie, maar geen applicatie binnen die sessie.
Het opnieuw opstarten van afgesloten applicaties wordt 'respawn' genoemd. Kijk eens of die kreet, in combinatie met VNC, wat oplevert in een zoekmachine.
Hmmm niete echt. Ik zou het natuurlijk kunnen omzeilen om mijn applicatie te starten in een lightweight WM oid... niet waar?

• ajvdvegt
Neuh, je WM heeft er niets mee te maken. Iets smerigs als dit werkt wel waarschijnlijk:
code:
1
while (true) do firefox; done

Verwijderd

Topicstarter
ajvdvegt schreef op dinsdag 06 december 2005 @ 12:10:
Neuh, je WM heeft er niets mee te maken. Iets smerigs als dit werkt wel waarschijnlijk:
code:
1
while (true) do firefox; done
Ja da's idd wel heel erg smerig :)

Dan komt er meteen weer een gerelateerde vraag op.. dit werkt natuurlijk mooi, maar wat indien ik van een programma meerdere instanties wil starten? Dan blijf ik dus in feite maar instanties aanmaken die ik nooit meer kan killen (in mijn VNC sessie althans).. of zou ik dat weer met een script op moeten lossen dat ik bijv die while lus vervang door een for en die tot bijv 50 laat lopen? Is ook niet echt netjes, maar beter....?

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
maar dat ieder programma wat ik wil besturen via een VNC screen aangestuurd wordt. Dus wanneer ik met server:1 connect krijg ik bijv GFTP, server:2 geeft me Firefox etc.
Waarom wil je dit eigenlijk? Je gaat op deze manier een heleboel VNC-servers en programma's in de lucht schoppen die wellicht niet gebruikt worden. Waarom niet gewoon 1 VNC server en de programma's die je nodig hebt opstarten (eventueel op verschillende virtual desktops)?

Verwijderd

Topicstarter
jeroene schreef op dinsdag 06 december 2005 @ 13:14:
[...]
Waarom wil je dit eigenlijk? Je gaat op deze manier een heleboel VNC-servers en programma's in de lucht schoppen die wellicht niet gebruikt worden. Waarom niet gewoon 1 VNC server en de programma's die je nodig hebt opstarten (eventueel op verschillende virtual desktops)?
Nja het gaat hier om programma's die altijd gebruikt gaan worden. Ik wil ook voor bepaalde programma's mensen toegang tot mijn systeem geven en op deze manier afschermen dat ze in andere gedeelten gaan rotzooien ;)

• JeroenE
  • Niet online
Nja het gaat hier om programma's die altijd gebruikt gaan worden. Ik wil ook voor bepaalde programma's mensen toegang tot mijn systeem geven en op deze manier afschermen dat ze in andere gedeelten gaan rotzooien ;)
Tja, ik weet niet hoe slim die mensen zijn en hoe goed je eea wil afschermen.

Voor 1 VNC sessie kan je maar 1 password gebruiken (die ook nog eens minimaal 5 en maximaal 8 lang is). Nouja, als je er van uit gaat dat mensen het gaan bruteforcen dan moet je ze misschien sowieso niet op je netwerk toelaten.

In gFTP is het trouwens niet zo ingewikkeld om een xterm te openen.

Verwijderd

Topicstarter
jeroene schreef op woensdag 07 december 2005 @ 16:04:
[...]
Tja, ik weet niet hoe slim die mensen zijn en hoe goed je eea wil afschermen.

Voor 1 VNC sessie kan je maar 1 password gebruiken (die ook nog eens minimaal 5 en maximaal 8 lang is). Nouja, als je er van uit gaat dat mensen het gaan bruteforcen dan moet je ze misschien sowieso niet op je netwerk toelaten.

In gFTP is het trouwens niet zo ingewikkeld om een xterm te openen.
Nee dat weet ik... daarom wil ik gFTP in een chroot laten draaien, dan maakt het weinig uit toch?
Ennuh... ik wild e verbinding met de vnc server via een ssh tunnel laten lopen... dat moet het bruteforcen van het ww toch wel wat moeilijker maken, niet waar?

• JeroenE
  • Niet online
Nee dat weet ik... daarom wil ik gFTP in een chroot laten draaien, dan maakt het weinig uit toch?
Dat maakt het wel beter; als je xterm (en dergelijke) niet in je chroot zet kunnen ze het natuurlijk niet opstarten.
Ennuh... ik wild e verbinding met de vnc server via een ssh tunnel laten lopen... dat moet het bruteforcen van het ww toch wel wat moeilijker maken, niet waar?
Nee, voor de vncserver maakt het niet uit of jij onderweg de pakketjes via ssh tunnelt of dat het rechtstreeks gaat; zijn wachtwoordmechanisme wordt er niet beter van.

Het helpt wel tegen mensen die proberen het verkeer van het netwerk af te pikken, maar zolang het binnen je eigen netwerk blijft is dat waarschijnlijk minder interessant.
Pagina: 1