Toon posts:

Netwerk op jachthaven

Pagina: 1
Acties:
  • 395 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig met een project om een netwerk aan te leggen op een jachthaven.
Deze jachthaven is 300 bij 400 meter groot en er zijn 250 ligplaatsen.

Alleen nu zit ik gewoon weg met te weinig kennis over Wi-Fi.
Google gebruikt en de search op GoT.
Waar ik alleen echt iets kon vinden over WLAN @ camping.
Ik zou wel alles graag draadloos willen laten werken van in plaats bij elke ligplaats een aansluitpunt aan te leggen.

Waar ik allemaal al zelf achter ben gekomen is:
- Het is beste om alles draadloos te doen, vanwege de aanleg.
- Als alles er eenmaal ligt zou iedereen een soort pasje kunnen komen, met inlognaam en wachtwoord. Je betaald dan voor zoveel uur internet zoveel Euro.

Ik zit gewoon weg met de vraag wat ik allemaal nodig zou moeten hebben :r
voor binnen weet ik het wel, maar voor buiten zul je toch stevigere access point nodig moeten hebben, en je moet natuurlijk rekening houden met het weer .

Iemand? :X

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:35

lier

MikroTik nerd

Welk budget heb je ?
Hoeveel offertes heb je inmiddels opgevraagd ?
Welke breedbandverbinding ga je aanbieden ?
Hoe doe je het met fail-over ?

Zorg dat je met stap 1 begint en niet als een overenthousiaste hond (niet lullig bedoeld !) al beginnen met de implementatie...

Eerst het probleem, dan de oplossing

Verwijderd

Topicstarter
lier schreef op maandag 05 december 2005 @ 14:22:
Welk budget heb je ?
Hoeveel offertes heb je inmiddels opgevraagd ?
Welke breedbandverbinding ga je aanbieden ?
Hoe doe je het met fail-over ?

Zorg dat je met stap 1 begint en niet als een overenthousiaste hond (niet lullig bedoeld !) al beginnen met de implementatie...
Budget is er niet, We hebben nog niets aangevraagd.
Verbinden is bekend dat zijn er 250, omdat er ook 250 ligplaatsen zijn.

Ik wil gewoon weten wat je eerst nodig zou moeten hebben om zo'n grote Wi-Fi 'park' aan te leggen

• lier
  • Laatst online: 21:35

lier

MikroTik nerd

Pragmatisch (zelf allemaal invullen):

Hoeveel pc's kunnen via 1 AP verbinding maken ?
Welk aantal is wenselijk/werkbaar ?
Hoe ver komt een antenne ?
Hoeveel antenne uitgangen heeft een AP ?

Succes

Eerst het probleem, dan de oplossing

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-04 15:04

job

Ik weet dat er voor gebruik van buiten wel mooi spul is te krijgen van senao.
Maar dat is dan ook het enige spul wat ik ken en beter is dan de standaard thuis producten.
tip: kijk op senao.com ipv .nl.

Er zullen uiteraard nog tig fabrikanten zijn :).

[ Voor 21% gewijzigd door job op 05-12-2005 14:39 ]

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
Als je op de uiteinden van de jachthaven rasterantennes neerzet met een kracht van ongeveer 15dbm dan kom je al een heel eind. Voor het gemak zou je het even uit moeten tekenen, een sectorantenne heeft een straling van een x aantal graden, daarbuiten heb je geen verbinding. Je moet ook rekening houden met obstakels zoals bomen, dit is funest voor sectorantennes.

Ga eens een kijkje nemen op www.zx-yagi.nl
Op deze website kan je een hoop informatie en spullen vinden die je nodig zult hebben.

Ik raad je aan om eerst wat meer te gaan lezen over wifi, met name dan ook over beveiliging..

• Dark0r
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20-04 15:18

Dark0r

WAT

Ik zou gebruik gaan maken van 200mw senao AP'S (alhoewel deze illegaal zij in nederland) ... die zijn te vinden op onze webshop .. En als je tickets wil gaan printen voor je "klanten" zou ik gebruik gaan maken van een Pheenet Hotspot gateway + printer ... Ik weet niet precies wat je budget is, het is wel een dure oplossing maar wel gelijk 1 van de beste !

ik weet niet of het hier mag maaruh de webshop is te vinden op KNIP (url maar ff gehandicapt gemaakt ivm het spam gehalte)

Ik heb geen idee hoeveel ap's je nodig bent, ligt er ook aan hoe groot de afstand is ..

Senao 200mw ap's : á € 139,00
Pheenet Hotspot gateway + printer : € 547,00

Modbreak:Nee, dat is hier NIET de bedoeling. Je kan op andere manieren reclame maken voor je shop.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2005 14:50 ]

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-04 07:27

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Je woord op google te zoeken is "hotspot"

Veel info wat er aan wireless mogelijk is lees je op de wireless communites wellicht is wireless nederland iets voor je om te starten met lezen

Online tijd kopen ken ik geen niet-commerciele software voor. dus verwijs ik je naar de [google=hotspots]

/EDIT: ja, ze zijn er wel.. gpl hotspot software:
b.v.:
http://www.publicip.net/

[ Voor 13% gewijzigd door leuk_he op 05-12-2005 14:54 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

T lijkt me overigens qua lijn die je wil hebben niet realistisch om uit te gaan van 250 aansluitingen, je maakt mij niet wijs dat 100% van die botenbezitters een flaptop meeneemt op hun boot. Misschien nog wel even iets om rekening mee te houdem :)
Maakt uiteraard voor de dekking van je netwerk niet uit, tenzij je het zo fikst, dat een bepaald deel van de haven gecovered wordt :)

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-04 12:39

sphere

Debian abuser

Vraag me af hoeveel last WiFi zal hebben van al die tupperware bakken met aluminiummasten en RVS-verstaging. Het lijkt me dat je er dan niet komt met 4 rasterantenne's zoals iemand hierboven suggereert.

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Verwijderd

Topicstarter
Mishmash schreef op maandag 05 december 2005 @ 14:39:
Als je op de uiteinden van de jachthaven rasterantennes neerzet met een kracht van ongeveer 15dbm dan kom je al een heel eind. Voor het gemak zou je het even uit moeten tekenen, een sectorantenne heeft een straling van een x aantal graden, daarbuiten heb je geen verbinding. Je moet ook rekening houden met obstakels zoals bomen, dit is funest voor sectorantennes.

Ga eens een kijkje nemen op www.zx-yagi.nl
Op deze website kan je een hoop informatie en spullen vinden die je nodig zult hebben.

Ik raad je aan om eerst wat meer te gaan lezen over wifi, met name dan ook over beveiliging..
Maar zou ik dan bijvoorbeeld één zo'n grote antenne nodig hebben om het signaal te verspreiden over de haven? Bijvoorbeeld zo'n omni antenne?

Verwijderd

Je zou misschien in andere jachthavens (oa. Naarden) even kunnen gaan afkijken of informeren hoe zij het gerealiseerd hebben. Het signaal in Naarden is iig zo sterk dat het in de gehele naastgelegen buurt nog te ontvangen is.

Verwijderd

LS,

Ik heb eenzelfde netwerk aangelegd in de Compagnieshaven te Enkuizen.
Haven is ca. 300 x 600 meter met 750 ligplaatsen.

Grootste probleem is de reflectie van alle aluminium masten en het daarmee gepaard gaande verstrooiings effect; concreet betekent dit dat je veel signaal verliest en op sommige versterking zult hebben.

Voor het access points kan je het beste verticale omni antennes gebruiken; adviseer de gebruikers hetzelfde te doen. Ik raad de mensen in onze haven een 8 Db omni aan (gebruik deze ook zelf op ca. 250 meter van het access point met uitstekend resultaat; wel goed coax gebruiken !!)

Voor de verbinding van het centrale punt naar decentrale access points is een bekabelde oplossing het mooiste. Een goede oplossing is een 2 draads verbinding met 2 DSL modems (bijv. die van ZyXEL). Bereik is dan 1500 meter en snelheid 15 Mb.

Alternatief is een wireless bridge. Zorg dan wel dat je een "smalle" bundel creeert en een horizontaal gepolariseerde antenne gebruikt. Op de Compagnieshaven gebruiken we 18 Db schotel antennes met een diameter van ca. 40 cm en horizontale polarisatie.
Voor de bridge zelf kan je ZyXEL of Senao gebruiken (outdoor apparatuur of zelf in een hele goeie kast plaatsen)

De mooiste hotspot oplossing is de ZyXEL G4100.... Werkelijk plug and play, niet te duur en ontzettend veel mogelijkheden; lees de handleiding op de site van Zyxel er maar eens op na.

Voor de access points gebruiken wij 12 Dbi sectorantennes (zoals de meeste aanbieders dit doen).

Grote verschil met diverse "standaard" aanbieders is echter dat bijna niemand access points op de steigers zelf plaatst; en bij een haven is dat een must tenzij het havenkantoor precies in het midden ligt of de haven niet groter is dan 200 meter.

Je hebt minimaal 2 access points nodig bij jouw formaat haven.
Vraag is welke "eisen" je aan je gebruikers stelt.
Een polyester boot dempt het signaal behoorlijk en staal is zowiezo een probleem.
Wil je de gebruikers verwennen dan zet je op elke steiger een access point.
Vraag je de gebruikers ook wat te investeren in goede apparatuur (geen sweex usb adaptertje), dan kan je zelf met minder toe.

Let trouwens ook op de overlap in kanalen; in een en hetzelfde gebied kan je eigenlijk zonder problemen maar met 3 access points werken op de kanalen 1, 6 en 13. Met de sector antennes kan je de gebieden zo inrichten dat je geen overlap krijgt.

Kijk ook eens op http://www.compagnieshaven.nl/onsnetwerk.htm

Succes...

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 05 december 2005 @ 15:36:
LS,

Ik heb eenzelfde netwerk aangelegd in de Compagnieshaven te Enkuizen.
Haven is ca. 300 x 600 meter met 750 ligplaatsen.

Grootste probleem is de reflectie van alle aluminium masten en het daarmee gepaard gaande verstrooiings effect; concreet betekent dit dat je veel signaal verliest en op sommige versterking zult hebben.

Voor het access points kan je het beste verticale omni antennes gebruiken; adviseer de gebruikers hetzelfde te doen. Ik raad de mensen in onze haven een 8 Db omni aan (gebruik deze ook zelf op ca. 250 meter van het access point met uitstekend resultaat; wel goed coax gebruiken !!)

Voor de verbinding van het centrale punt naar decentrale access points is een bekabelde oplossing het mooiste. Een goede oplossing is een 2 draads verbinding met 2 DSL modems (bijv. die van ZyXEL). Bereik is dan 1500 meter en snelheid 15 Mb.

Alternatief is een wireless bridge. Zorg dan wel dat je een "smalle" bundel creeert en een horizontaal gepolariseerde antenne gebruikt. Op de Compagnieshaven gebruiken we 18 Db schotel antennes met een diameter van ca. 40 cm en horizontale polarisatie.
Voor de bridge zelf kan je ZyXEL of Senao gebruiken (outdoor apparatuur of zelf in een hele goeie kast plaatsen)

De mooiste hotspot oplossing is de ZyXEL G4100.... Werkelijk plug and play, niet te duur en ontzettend veel mogelijkheden; lees de handleiding op de site van Zyxel er maar eens op na.

Voor de access points gebruiken wij 12 Dbi sectorantennes (zoals de meeste aanbieders dit doen).

Grote verschil met diverse "standaard" aanbieders is echter dat bijna niemand access points op de steigers zelf plaatst; en bij een haven is dat een must tenzij het havenkantoor precies in het midden ligt of de haven niet groter is dan 200 meter.

Je hebt minimaal 2 access points nodig bij jouw formaat haven.
Vraag is welke "eisen" je aan je gebruikers stelt.
Een polyester boot dempt het signaal behoorlijk en staal is zowiezo een probleem.
Wil je de gebruikers verwennen dan zet je op elke steiger een access point.
Vraag je de gebruikers ook wat te investeren in goede apparatuur (geen sweex usb adaptertje), dan kan je zelf met minder toe.

Let trouwens ook op de overlap in kanalen; in een en hetzelfde gebied kan je eigenlijk zonder problemen maar met 3 access points werken op de kanalen 1, 6 en 13. Met de sector antennes kan je de gebieden zo inrichten dat je geen overlap krijgt.

Kijk ook eens op http://www.compagnieshaven.nl/onsnetwerk.htm

Succes...
wow zeg kijk dank je wel !!! _/-\o_

• Dark0r
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20-04 15:18

Dark0r

WAT

Beste TS, ik ben een spammer.

Modbreak:En nu doe je het verdomme weer. Bij deze mag jij je mail checken.

[ Voor 81% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2005 14:54 ]

• Frogmen
  • Niet online
Voor de commerciele kant moet je je afvragen of wel wil dat erbetaald moet worden of dat je het als dienst aanbiedt aan je gebruikers. Nadeel van geld vragen is ook dat je moet leveren en dat er eisen gesteld kunnen worden waardoor je investering en onderhouds kosten hoog worden. Terwijl als je een paar AP met antennes op een ADSL verbinding weinig kosten hebt en het wel een rijk gebaar is terwijl men er geen eisen aan kan stellen. Succes

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Verwijderd

Eens...
Maar dat neemt absoluut niet je verplichting weg om een kwalitatief goede dienst te leveren.
Texel biedt bijv. gratis Internet (alhoewel je je kan afvragen of dat niet deels verwerkt is in de liggeld kosten aangezien die relatief hoog zijn), maar als je bij een bezoek aan deze haven geconfronteerd wordt met een systeem wat het vaker niet doet dan wel, dan is het positieve (onderscheidend vermogen) er gauw vanaf....

Een afweging die je ook moet maken is de WAN aansluiting die je neemt; neem je een bedrijfsaansluiting dan is de bedrijfszekerheid relatief groot, maar bandbreedte ten opzichte van kosten relatief laag. Een huis tuin en keuken ADSL of kabelaansluiting biedt hoge snelheden, maar ligt er (afhankelijk van de provider) op de meest ongelukkige momenten nog wel eens uit....
Pagina: 1