Asterisk : Beginnersvragen aan andere asterisk gebruikers

Pagina: 1
Acties:
  • 355 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Dieter
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-07-2021
Hallo allemaal,

in mijn job ben ik bezig networking en VoIP. Nu dacht ik, ik zet het thuis verder ;)
Leuk om te doen en ook weer iets bij te leren.

Nu had ik toch een aantal beginnersvragen waar ik op http://www.voip-info.org/wiki-Asterisk of de search niet zo meteen een antwoord kon vinden.

Ik zal maar schieten :
(Ik ben uit Belgie)

1. Welke Hardware gebruiken jullie als IP-Phone ? Zijn deze betaalbaar en waar vinden jullie ze in Belgie/Nederland ?

2. Ik heb een Belgacom lijn (pstn) en een skype account. Kan ik skype gebruiken ? Kan ik calls routeren naar skype ?

3. Welke hardware gebruiken jullie als modem ? Eén van asterisk zelf ? Of een goedkope met de HFC chipset ?

4. Kan ik gateways over internet aan elkaar koppelen ? Bijvoorbeeld : een asterisk server bij mij thuis en één bij mijn ouders zodat ik over internet met VoIP kan bellen ?

5. Wat is de meerwaarde als ik enkel een server zet bij me thuis ?

6. Hoe hang ik mijn oude analoge telefoon aan Asterisk ? Kan ik dan ook VoIP calls maken via asterisk ? Dit heb ik ondertussen reeds gevonde... moet via een module.

Alvast bedankt voor een antwoord jongens (en meisjes :-) ).

[ Voor 3% gewijzigd door Dieter op 05-12-2005 15:39 ]

• real-doc
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
1. Welke Hardware gebruiken jullie als IP-Phone ? Zijn deze betaalbaar en waar vinden jullie ze in Belgie/Nederland ?
Een ATA (PAP2 van Linksys of een SPA-1001/2002 van Sipura). Daarmee sluit je je bestaande telefoon aan op een IP netwerk, in allerlei webshops te krijgen.
2. Ik heb een Belgacom lijn (pstn) en een skype account. Kan ik skype gebruiken ? Kan ik calls routeren naar skype ?
Nee, het skype protocol is niet beschikbaar en werkt niet met asterisk.
3. Welke hardware gebruiken jullie als modem ? Eén van asterisk zelf ? Of een goedkope met de HFC chipset ?
Een standaard 56k winmodem, dat is hetzelfde ding als asterisk zelf verkoopt, alleen dan een stuk goedkoper.
4. Kan ik gateways over internet aan elkaar koppelen ? Bijvoorbeeld : een asterisk server bij mij thuis en één bij mijn ouders zodat ik over internet met VoIP kan bellen ?
Je kan via het IAX protocol 2 asterisk servers aan elkaar knopen, maar handiger is om rechtstreeks via SIP te bellen.
5. Wat is de meerwaarde als ik enkel een server zet bij me thuis ?
(voorkomen van) latency en lag eventueel.
6. Hoe hang ik mijn oude analoge telefoon aan Asterisk ? Kan ik dan ook VoIP calls maken via asterisk ?
Zie vraag 1.

Dit had je trouwens best via google en voip-info kunnen vinden!

• Dieter
Ondertussen heb ik nog wat opgezocht op voip-info.org... (bedankt voor de info hé).

Ik heb toch een technische vraag over opzet :
Ik heb begrepen dat SIP een rechtstreekse verbinding tussen 2 phones probeert op te zetten. Stel nu dat deze 2 phones in een an der netwerk zitten met een WAN tussen (en NAT / Router). Dan moet ik toch portforwarden naar elke telefoon in het ander netwerk ?!

Kan ik trouwens via IAX meerdere Asterisken aan elkaar knopen ?

• Dieter
Ga het met VPN oplossen. Toch bedankt mensen :)