Krakend Geluid - KT333 - Raid - Harddisk activiteit

Pagina: 1
Acties:

• mad_dog
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-02 23:43
Bij het lezen van deze topictitel zullen veel mensen denken aan vroeger, de tijd dat iedereen problemen had met zijn SB live op het moment dat zijn harde schijven activiteit vertoonde.
Toen ik 4 jaar terug deze pc kocht, met sblive, had ik ook last van deze bug. Heb ik toen opgelost door het kopen van een terratec aureon fun.
Ik heb van weekend een raid array gebouwd in deze computer mbv de onboard highpoint controller. Dit omdat deze pc binnenkort als server gebruikt gaat worden en ik dan mijn data veilig wil hebben. (doet verder niet terzake).

Het probleem:
Bij harddisk activeit heb ik haperend geluid.
Opstelling:
Abit KX333 (fsb van 133@180)
2x 512mb Kingston(pc2700enpc3200)
Barton 2500
4x Maxtor Diamondmax 10 250gb 16mb (ata) in raid 01
terratec aureon fun
Nic
Windows XP sp2

Geprobeerd tot nu toe:
1) nieuwste via 4in1, met nieuwste highpoint drivers
2) highpoint drivers met zelfde nummertje als highpoint bios
3) IRQ van soundcard was zelfde (in windows), veranderd door veel gerommel in apparaatbeheer. Nu heeft soundcard eigen IRQ
4) In bios-boekje staat dat sommige PCI-sloten een shared IRQ hebben, maar nummertje3 waar de soundcard in zit, niet!

nog te doen
1) ergens heb ik gelezen dat je de latency van je pci kunt aanpassen, maar ik vind hier niets over in mijn bios...?
2) ...iemand idee'tjes....

• nOLoGIc
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-02 05:33
Als je de machine als server gaat gebruiken, heb je dan nog wel sound nodig :?

Het gaat om een KX7-333R

Dat bord bevat de Via KT333 + VT8233A chipset. HET sblive probleem tradt zover ik weet alleen op icm de oude 686B southbridge. De (gedeeltelijke) software fix hiervoor is eerst door een hobbyist in elkaar gedraaid, later los door Via uitgegeven (google voor beide "via latency patch") en daarna geintegreerd in de 4in1's.

Is het bord nog wel 100%, staan er misschien condensatoren bol? Tis een oudje, dus zou me niks verbazen als ie de geest begint te geven.

Alle PCI-slots al geprobeerd, shared of niet? Ik weet uit ervaring dat de highpoint controller graag z'n eigen IRQ heeft!

Draait windows "acpi compatible" of "standard" HAL? Als acpi probeer dan eens te downgraden naar standard (eerst ff kloon trekken).

[ Voor 8% gewijzigd door nOLoGIc op 05-12-2005 14:18 ]

• mad_dog
Bedankt voor je snelle reactie, wordt zeer gewaardeerd, zit echt in de stress hier!

-Windows draait standard (al gedowngraded voor de topicstart) (windows staat op C partitie en mag kapot gaan...belangrijke data staat op d en e partitie)
-Alle pci-slots geprobeerd
-bord is bij mijn weten 100% aangezien ik het voor het weekend al 4jaar gebruikte zonder problemen
-verder is het inderdaad een kx333r. Vreemd is echter dat wat jij zegt klopt, maar dat ik toch echt last heb van de krakende geluid bug bij harddisk activiteit, dus misschien zit deze bug ook in vt8233a....

-Ik heb inmiddels geen enkel idee meer wat ik zou kunnen proberen :'(

[ Voor 9% gewijzigd door mad_dog op 05-12-2005 14:24 ]

• nOLoGIc
Het probleem wordt dus blijkbaar veroorzaakt door de HPT372. Had je die voorheen ook in gebruik (met single drive(s))?

Zonder geluid draaien is dus geen optie?
Als die RAID-array echt belangrijk is zou ik proberen een simpel pci raid-kaartje te vinden, bv met CMD649 of ITE controller.
Software RAID1 kan ook (via simpele hack in XP). Het werkt, maar ideaal is het natuurlijk niet.

Ik bekijk het misschien wat simpel, maar ik zou niet al teveel tijd in dit soort oud spul stoppen. Tijd is ook geld dus moet een beetje in verhouding staan tot de (vervangings)waarde van de spullen.

• mad_dog
Ik denk dat de waarde van de spullen nog best meevalt hoor, ik zou dit systeem nog graag een half jaar als workstation gebruiken, draait als een tierelier!
Voorheen was het alsvolgt:
IDE 1 en IDE 2 zijn MOBO
IDE 2 en IDE 3 zijn HPT372

IDE1 -> 1 HDD
IDE2 -> 2xDVD
IDE3 -> 1 HDD
IDE4 -> 1 HDD

(zou het probleem op te lossen zijn met een nieuwe soundcard? )

• nOLoGIc
Ik betwijfel het eigenlijk. Heb je die oude Live nog ;)

Gezien je van 2 single drives naar 4 drives in RAID 0+1 bent gegaan vermoed ik dat de HPT372 het zwaar heeft. Hij moet nu maximaal rekenwerk laten verrichten door de CPU (tis maar een goedkope firmware raid chip) en dat zou wel eens de distortion kunnen veroorzaken. Er moet immers druk gebabbeld worden over de PCI-bus waar ook je geluid overheen moet.

Zeker gezien je voor 500eu aan HDD erin hebt zitten (die 4 DM10's zie ik nu pas) zou ik ff moeite doen voor een losse RAID-kaart (geen highpoint). Geen garantie dat het helpt, maar het is het proberen waard denk ik.
Mocht het dan nog niet werken kun je nog voor een simpel 2e hands mobo kijken. Daar hoef dan ook geen RAID meer op te zitten.

• mad_dog
nOLoGIc schreef op maandag 05 december 2005 @ 15:55:
Ik betwijfel het eigenlijk. Heb je die oude Live nog ;)

Gezien je van 2 single drives naar 4 drives in RAID 0+1 bent gegaan vermoed ik dat de HPT372 het zwaar heeft. Hij moet nu maximaal rekenwerk laten verrichten door de CPU (tis maar een goedkope firmware raid chip) en dat zou wel eens de distortion kunnen veroorzaken. Er moet immers druk gebabbeld worden over de PCI-bus waar ook je geluid overheen moet.

Zeker gezien je voor 500eu aan HDD erin hebt zitten (die 4 DM10's zie ik nu pas) zou ik ff moeite doen voor een losse RAID-kaart (geen highpoint). Geen garantie dat het helpt, maar het is het proberen waard denk ik.
Mocht het dan nog niet werken kun je nog voor een simpel 2e hands mobo kijken. Daar hoef dan ook geen RAID meer op te zitten.
De CPU die het zwaar heeft? Ik kan het me niet voorstellen! In de system monitor van windows is dat niet zichtbaar, de temperatuur van de proc blijft ook zeer laag...! En die raid controller is in princiepe toch gemaakt voor een raid 01 setup...

Oplossingen die jij noemt zijn
1) Andere raid controller
2) Ander mobo met andere raid controller

beide opties kosten geld...en dat is iets dat ik juist niet wil uitgeven.

Iets in mij is er nog van overtuigt dat er een oplossing voor moet zijn...maar wat 8)7
anders windows re-install...en hopen op geluk

• nOLoGIc
Nee, niet de CPU heeft het hierdoor merkbaar zwaar, de HPT372 moet maximaal werk "verrichten". Dat bestaat bij een firmware controller vooral in het schipperen tussen CPU en drives.
In ieder geval belast je de highpoint maximaal. Als Abit dan niet 100% netjes te werk is gegaan bij het ontwerp of de BIOS of zelfs de HPT niet helemaal lekker is qua design, krijg je rare probs.

Wat doet het geluid als je alleen 1x2 DM10 in RAID0 draait?

[ Voor 3% gewijzigd door nOLoGIc op 05-12-2005 16:45 ]

• mad_dog
nOLoGIc schreef op maandag 05 december 2005 @ 16:45:
Nee, niet de CPU heeft het hierdoor merkbaar zwaar, de HPT372 moet maximaal werk "verrichten". Dat bestaat bij een firmware controller vooral in het schipperen tussen CPU en drives.
In ieder geval belast je de highpoint maximaal. Als Abit dan niet 100% netjes te werk is gegaan bij het ontwerp of de BIOS of zelfs de HPT niet helemaal lekker is qua design, krijg je rare probs.

Wat doet het geluid als je alleen 1x2 DM10 in RAID0 draait?
Naja de vraag die jij nu stelt is vrij moeilijk te beantwoorden, kan niet zo maar even raid 0 gaan draaien lijkt me

• nOLoGIc
Als je RAID0+1 draait, kan je dan niet de mirror tussen de 2 RAID0 arrays tijdelijk verbreken. Of roep ik nu enge/onmogelijke dingen?

• mad_dog
volgens mij is dat inderdaad onmogelijk omdat je data veranderd als je van een raid 0 gaat booten, en dat je andere raid 0 daarna dus niet meer het zelfde is, waardoor je raid 1 niet meer werkt, oid :+
iig, volgens mij onmogelijk....
ik zit nu ook op allerlei soorten fora, maar kan echt niets vinden hierover :(

• mad_dog
Zou het een idee zijn om anders met 2 schijven raid 1 te draaien, en die andere 2 aan me IDE 1 en 2 te hangen... dan heb ik dus 500gig normaal en 250gig effectief in raid 1.....

(sorry deed quick reply ipv edit :X )

edit: Net even Knoppix geprobeerd, maar deze geeft rare erros op mijn harde schijf, ik denk dat hij moeite heeft met de raidcontroller in combinatie met ntfs....

edit2: nu even windows xp herinstalleren....wie weet.... anders een enkele raid 1 draaien en 2 schijven los in niet raid... 8)7

[ Voor 52% gewijzigd door mad_dog op 05-12-2005 17:44 ]

• nOLoGIc
mad_dog schreef op maandag 05 december 2005 @ 16:56:
volgens mij is dat inderdaad onmogelijk omdat je data veranderd als je van een raid 0 gaat booten, en dat je andere raid 0 daarna dus niet meer het zelfde is, waardoor je raid 1 niet meer werkt, oid :+
iig, volgens mij onmogelijk....
Als de config idd zo is dat je de 1e RAID0 (op pri mas/slv?) mirrored naar de 2e RAID0 (op sec mas/slv?) dan zou je in theorie die mirror moeten kunnen verbreken. De 1e RAID0 array wijzigt dan, oa doordat windows boot. Als je daarna de mirror herstelt zouden de wijzigingen via een rebuild weer gelijk getrokken moeten worden.
Tot zover de theorie >:) In de praktijk is dit wat listig en zal de hpt f/w dit soort handelingen misschien niet ondersteunen.

Als je kan leven met 250GB RAID1 is de config die je voorstelt een optie. Qua verdeling ben je dan bijna terug bij de oude situatie.

Hoeveel data staat er al op die 0+1 config? Als je dat tijdelijk elders kan stallen (eventueel met NTFS compressie) kan je wat veiliger experimenteren.

Misschien kan je nog proberen de verdeling van de schijven op de hpt372 anders doen. Afhankelijk van hoe het nu is ingericht de RAID0 array0 partners op pri/sec master en RAID0 array1 op pri/sec slave. De RAID1 I/O blijft dan binnen de channels.
Of als het nu al zo draait vice versa, dus RAID0 binnen de channels en RAID1 tussen channels.
Ik meen me te herinneren uit m'n KT7-raid tijd dat de hpt370 (oudere rev. 372) bepaalde indelingen niet leuk vond.

Ik heb nog een Abit hpt370 pci kaart liggen. Als je die wil ophalen in Den Haag kan je daarmee ff testen. Dan hoef je de array ook niet aan te passen gok ik.

Ik heb ook nog ff gezocht naar die latency patch. Dude die er als eerste mee kwam was George Breese.

• mad_dog
Thx voor de reactie, staat veel nuttigs in!
1) Die latency patch werkt niet met SP2....
2) Ik kan data nergens anders storen, maar me oude HDD heb ik nog liggen waar als het goed is alle data nog op staat
3) Ik heb geen flauw idee hoe hij de raid doet, maar dat gingvanzelf.....In het moboboekje stond dat je in eerst 2 raid 0s moest maken en daarover heen een raid1. Aangezien ik nieuwe biosversie had kon je kiezen voor de optie Raid01, en dan doet hij hetzelf. Kortom daar heb je volgens mij geen enkele invloed op...
4) Thx voor de aanbod voor het lenen van je raid controller, maar ik denk dat ik het hier op mijn bak werkend wil krijgen... :)

• mad_dog
Zo Hiaaa :P
net dus windows reinstall, probleem bleef.
Nu in bios alle PCI opties op laagste instellingen gezet, en het lijkt erop alsof probleem is opgelost.

PCI1 Post Write op Disabled
PCI2 Post Write op Disabled
PCI Delay Transaction op Enabled
Master Delay Transaction op Enabled

Nu nog even uitzoeken welke de boosdoener was, en verder testen of probleem echt de wereld uit is....

Verwijderd

Misschien nog iets om mee te spelen en anders voor alle andere mensen met een VIA chipset en dit soort problemen:
PCI Latency Tool 2.7 (http://downloads.guru3d.c...3bc30b25c5ce66c40b4079cfc)

Deze moet je installeren als administrator en kan voor apparaten die dat ondersteunen de PCI Latency uitlezen en veranderen. Nuttig vooral voor je VGAkaart, RAID controller, SBLive etc etc.

Ik had ook het probleem dat de PCI Latency patch niet meer beschikbaar was voor SP2, toen kwam ik deze tegen en hij loste bij mij de problemen voor een deel op (ben nog niet helemaal uitgeexperimenteerd).

• mad_dog
Owke, klinkt als een nuttige tool!
Ik ben er achter welke bios setting het was: Master Delay Transaction op Enabled zetten.
Wat dit verder voor gevolgen heeft weet ik niet.... 8)7

Gisteren was nog wel gek, ik zat te surfen terwijl windows update bezig was. Er verschijnt een melding dat windows update gecrasht is. Vervolgens loopt de update downloader door, en daarna beginnen de updates te installeren. PC restart, en mijn harde schijven zijn verdwenen! Bios detecteerd nog de raid array, maar windows boot niet! Met de windows XP cd recoveren werkte niet, want er werd geen HDD gevonden! Kortom, raid array in bios verwijderd, en opnieuw aangemaakt, windows herinstall, en alles werkt weer....
Ik hoop niet dat dit nog een keer gebeurd, ben ik straks al mijn data echt kwijt... (Als ik mijn oude schijven verkoop....)

Mijn CPU activiteit tijdens kopieren van een Maxtor DiamondMax 9 8mb op de ATA 1 (mobo) naar mijn raid array is alsvolgt:

Afbeeldingslocatie: http://elektron.its.tudelft.nl/~jansen79/cpu1.gif

De rechte lijn in het begin is als de pc alleen staat te kopieren, als je dan gaat surfen op het internet, wordt de lijn minder constant, waarschijnlijk omdat hij dan niet meer op volle snelheid aan het kopieren is. Zijn er tools om te kijken hoeveel de cpu belast wordt door de raid array?

[ Voor 31% gewijzigd door mad_dog op 06-12-2005 11:18 ]

• nOLoGIc
Die delay BIOS opties doen me terugdenken aan de kt7-raid. Wat heb ik destijds veel tijd verspild aan dat K*Tbord 8)7 Was ook m'n laatste VIA/Abit.

Dat probleem met de array klinkt niet best!

Draait die DM9 wel UDMA?
Hoe is de belasting als je binnen de array een copy doet?

[ Voor 3% gewijzigd door nOLoGIc op 06-12-2005 12:23 ]

• mad_dog
Ik kan niet zien of die Maxtor9 in Udma draait, in systeembeheer zie ik dat er niet tussen staan 8)7

Net wel even ATTO gerunt, en daaruit blijkt dit....

Afbeeldingslocatie: http://elektron.its.tudelft.nl/~jansen79/ATTO.gif

Vreemd? Voor de format had ik...write perfomance van 38mb/sec en de read performance was toen 80mb/sec.
De CPU belasting is 100% tijdens runnen atto.
Nu lees ik met meerdere 100mb's per seconde??? Er zit ergens iets fout...maar wat 8)7

EDIT:

net even de loshangende Maxtor Diamondmax 9 getest, die hangt aan de ATA1, direct op mobo dus, levert zelfde treurige plaatje op:

Afbeeldingslocatie: http://elektron.its.tudelft.nl/~jansen79/ATTO2.gif

[ Voor 28% gewijzigd door mad_dog op 06-12-2005 17:03 ]

Verwijderd

Ok ik denk dat het IDE kanaal waarop de hardeschijf zit in PIO-mode staat, je kan dit controleren op de volgende manier:

- Ga naar start > uitvoeren
- Tiep in: "devmgmt.msc" en druk op ok
- Vouw de aparaaatcatagorie "IDE ATA/ATAPI-controllers" open
- Ga naar de eigenschappen van het IDE kanaal waarop de hardeschijf zit (waarschijnlijk de primaire)
- Kies tabblad Geavanceerde instellingen

Op deze pagina kun je zien waarop hij ingesteld staat (waarschijnlijk "DMA, indien beschikbaar") en wat de huigie overdrachtsmodus is (het kan zijn dat ook al ondersteund je HD DMA en de instelling op "DMA, indien beschikbaar" staat dat de hardeschijf toch in PIO mode draait)

• mad_dog
Owke, ik heb ook zitten zoeken. Er was een via ata driver (oid) die roet in het eten gooide. Net eraf gegeooit, en ik kan netjes in systeembeheer zien dat de schijf in DMA mode 6 draait (udma133). Kortom volgens mij is dat goed.
Na het bestuderen van de bovenstaande grafiekjes valt me op dat de write performance tegenvalt, maar hoe kan ik in godsnaam zulke read performance hebben 8)7

edit: Ik probeer net dus Battlefield 2 te installeren vanaf een image (ik werk graag met image bestanden). En ik mount eerst met alcohol. Allemaal md5 checksum errors. Vervolgens Daemon Tools geinstalled, en wederom allemaal checksum errors 8)7
(ik denk ik meld het even, want er gebeuren vreeeeeeeemde dingen hier |:( )

[ Voor 30% gewijzigd door mad_dog op 06-12-2005 17:19 ]

Verwijderd

Je moet de tests wel opnieuw doen nadat je hardeschijf overgegaan is van PIO modus naar UDMA 6, dat maakt nogal uit voor je performance namelijk. PIO modus zorgt ervoor dat je CPU heel hard moet werken voor het gebruik van de hardeschijf en dat beperkt je perfomance.

• mad_dog
Verwijderd schreef op dinsdag 06 december 2005 @ 17:32:
Je moet de tests wel opnieuw doen nadat je hardeschijf overgegaan is van PIO modus naar UDMA 6, dat maakt nogal uit voor je performance namelijk. PIO modus zorgt ervoor dat je CPU heel hard moet werken voor het gebruik van de hardeschijf en dat beperkt je perfomance.
Dat weet ik, maar voorzover ik weet hebben alle schijven alle tijd op ata mode 6 (udma133) gestaan.
Write performance van 27mb/sec volgens sisoft, en read van 70mb/sec
dat is realistischere cijfers, maar toch gek!
Pagina: 1