[gezocht] eenvoudig cms *

Pagina: 1
Acties:
  • 125 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ciro-bonano
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10-07-2022
(Ik weet niet zo goed waar dit thuishoort, dus ik zet het maar in algemeen.)

Ik heb een simpele website voor mijn vereniging gemaakt. Nu wil ik graag dat andere, niet-technische mensen van mijn vereniging op de homepage artikelen voor agenda en nieuws etc kunnen toevoegen. Ik denk dat ik dit zelf ook wel in php/mysql kan maken, maar ik was benieuwd of er bestaande paketten zijn die dit kunnen doen. Ik heb nu een tijdje rondgesurft naar diverse CMSses, maar die zijn hier een beetje overkill voor: ik hoef geen forum, gebruikers en polls te kunnen toevoegen. Nu kan ik al die extra dingen er wel weer uit slopen, maar dat is ook weer niet de bedoeling.

Heeft iemand idee van paketten die dit soort dingen kunnen?

Bij voorbaat veel dank!

Ciro.

• messi
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-08 10:40
kijk eens op http://www.opensourcecms.com daar staan ze allemaal, met voorbeelden en als je zoekt op de site krijg je meestal wel een zet in de goede richting van welk cms je wilt.
Ikzelf zweer tegenwoordig bij PHPWCMS die ik qua gebruiksvriendelijkheid erg fijn vind.
hij staat op http://www.phpwcms.de

Onze excuses voor het ontbreken van de ondertiteling.

• zwippie
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

zwippie

Electrons at work

Als je een standaard CMS neemt zul je wat configureer- en layoutwerk moeten doen, maar je krijgt er een hele hoop functionaliteit voor terug.
Als er over een half jaar bv opeens een forum bij moet komen, dan ben je snel klaar. Je hoeft de zaken die je niet gebruikt in een CMS ook niet echt te verwijderen, je gebruikt het gewoon niet (je maakt er geen link naartoe).

How much can you compute with the "ultimate laptop" with 1 kg of mass and 1 liter of volume? Answer: not more than 10^51 operations per second on not more than 10^32 bits.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:43

franssie

Save the albatross

zoek eens op Joomla, doet wel redelijk wat jij wilt denk ik.

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen

• ciro-bonano
Ik had inderdaad al even op opensourcecms (wat een geweldige site trouwens) gekeken naar e107, maar die heeft bijvoorbeeld al een "main menu" en allemaal andere opties staan die ik niet wil, en niet snel uit kan schakelen. Ik zal eens naar de andere suggesties kijken, bedankt!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:41

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Topic kaap:

Ik heb voor een website ook iets van een cms nodig. Alleen wil ik graag zo min mogelijk Spul op de server draaaien. Dus eingelijk wil wat statische pagina's op mijn windows pc generen en deze uplaoden naar de webhost die dan alles statisch host.

Nou willen juist de meeste cmsen (functionlitiet voledoet meestal wel ) php enzo op de host draaien, en dat kan net niet. Wie heeft er een hint om naar welke cms'sen te kijken (eigenlijk zoek ik dus een geavanceerde editor?). Van een beetje html ben ik niet bang, maar om links in elkaar te hangen ben ik te lui.

hints, keywords(google) suggesties?

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• zwippie
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

zwippie

Electrons at work

@leuk_he: Frontpage? :X Zoektermen: sitebuilder, website editor, website manager. Features: ftp upload, dead link check, site overview.

@kresjes: Bedenk wel dat, als je een CMS gaat gebruiken, je dat dan ook echt als de basis zal moeten nemen voor je website. Dus als je al een ontwerp voor je site hebt, zul je dat opnieuw moeten maken mbv het CMS, wat vaak inhoudt dat je de layout en de templates gaat aanpassen. Ook zul je de bestaande artikelen/data van je website moeten overzetten naar het CMS.
Omdat een CMS meestal met layoutblokken werkt kun je ook het mainmenu vaak wel verbergen/verplaatsen/aanpassen. Elk CMS werkt weer wat anders, maar met wat instellen, prutsen en support fora lezen kun je het ook heel minimaal er uit laten zien.

Op http://www.opensourcecms.com/ staat trouwens ook een categorie lite.

Als je het heel simpel wilt houden zonder een CMS, zou je zelf iets kunnen maken met een rich text editor zoals FCKedit icm een toegangs/authenticatie systeem (zoeken op ACL).

edit: nog een tip: download een eenvoudig CMS en kijk eens in de broncode. :)

[ Voor 4% gewijzigd door zwippie op 05-12-2005 16:17 ]

How much can you compute with the "ultimate laptop" with 1 kg of mass and 1 liter of volume? Answer: not more than 10^51 operations per second on not more than 10^32 bits.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

offtopic:
'software gezocht' is een beetje overdreven generieke topictitel. Die pas ik dus even aan. Bedenk ajb de volgende keer even een titel die duidelijk aangeeft wat je precies wilt weten/bediscussieren :Y)

zwippie: heel terechte tips maar noem dan Dreamweaver, of liever het opensource Nvu ;) Al is het inderdaad wel offtopic topickaping.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• M@rijn
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-08 16:41
www.cmsmadesimple.org/ dit zou wel eens een oplossing kunnen zijn, met wat HTML kennis en een beetje begrip van PHP kan je een heel eind komen.

• ciro-bonano
Bedenk wel dat, als je een CMS gaat gebruiken, je dat dan ook echt als de basis zal moeten nemen voor je website. Dus als je al een ontwerp voor je site hebt, zul je dat opnieuw moeten maken mbv het CMS, wat vaak inhoudt dat je de layout en de templates gaat aanpassen. Ook zul je de bestaande artikelen/data van je website moeten overzetten naar het CMS.
Ja, dat wil ik dus niet; ik wil eigenlijk gewoon ergens in mijn eigen code include("news.php") en include("agenda.php") doen, die de inhoud ergens van een mysql servertje trekt. Dat is natuurlijk zo gemaakt, maar ik heb geen zin om een volledige back-end er bij te schrijven; mijn klanten zullen niet technisch genoeg zijn om met phpmyadmin oid om te gaan, en waaorm iets opnieuw maken als 't waarschijnlijk al bestaat? :)

Ik twijfelde over de topictitel omdat ik niet wist of een systeem zoals hierboven nog wel een CMS heette, maar dit was idd ook wel een erg algemene omschrijving.

• Obliterator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-07 17:45
leuk_he schreef op maandag 05 december 2005 @ 15:28:
Topic kaap:

Ik heb voor een website ook iets van een cms nodig. Alleen wil ik graag zo min mogelijk Spul op de server draaaien. Dus eingelijk wil wat statische pagina's op mijn windows pc generen en deze uplaoden naar de webhost die dan alles statisch host.

Nou willen juist de meeste cmsen (functionlitiet voledoet meestal wel ) php enzo op de host draaien, en dat kan net niet. Wie heeft er een hint om naar welke cms'sen te kijken (eigenlijk zoek ik dus een geavanceerde editor?). Van een beetje html ben ik niet bang, maar om links in elkaar te hangen ben ik te lui.

hints, keywords(google) suggesties?
MODx (www.modxcms.org) en etomite hebben beide de functionaliteit om je dynamische site om te zetten in statische HTML pagina's. Misschien is dat iets voor je?

• ciro-bonano
(ot: handig zo'n topic-kaap, wordt het duidelijker op)

Iets als http://www.phpfreenews.co.uk ziet er er goed uit, die heeft dan alleen geen calender om agenda-punten op te zetten; ik wil dat gebruikers bijv een bericht+datum kunnen posten, en dat het bericht na die datum niet meer te zien is (omdat de gebeurtenis dan natuurlijk al geweest is).

Verwijderd

Kijk eens naar Xoops (www.xoops.org

Dat CMS pakket heb ik voor meerdere dingen een tijd gebruikt. Je bent na een uur spelen achter de grootste hoop functies die je kunt, maar die zitten er in het begin niet bij. Xoops is te varieeren van ultra simpel naar het state-of-the-art type.

Mambo (Loomba komt hier vandaan) heeft ook dat idee, maar is ongeveer 80x zo moeilijk. Wat je bij Xoops in een uur doet, doe je bij Mambo in 2 dagen.

www.xoops.org
www.mamboserver.com

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:41

leuk_he

1. Controleer de kabel!

kresjer schreef op maandag 05 december 2005 @ 17:01:
(ot: handig zo'n topic-kaap, wordt het duidelijker op)
Tja, ik dacht dat de orignele topic starter wel geholpen was. Maar affijn ik heb weer wat uitzoekwerk. thx.

vooral MODx (www.modxcms.orgcom ) en etomite ga ik eerst eens naar kijken.

[ Voor 17% gewijzigd door leuk_he op 06-12-2005 10:33 . Reden: niet org maar com ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23:22

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Verwijderd schreef op maandag 05 december 2005 @ 18:36:
Kijk eens naar Xoops (www.xoops.org

Dat CMS pakket heb ik voor meerdere dingen een tijd gebruikt. Je bent na een uur spelen achter de grootste hoop functies die je kunt, maar die zitten er in het begin niet bij. Xoops is te varieeren van ultra simpel naar het state-of-the-art type.

Mambo (Loomba komt hier vandaan) heeft ook dat idee, maar is ongeveer 80x zo moeilijk. Wat je bij Xoops in een uur doet, doe je bij Mambo in 2 dagen.

www.xoops.org
www.mamboserver.com
Ik raad hierbij ook Xoops aan, heb het zelf 1,5 jaar draaiend (http://www.crazy4angie.com) en nauwelijks problemen gehad (3, 2 daarvan waren mijn schuld :9). Erg makkelijk aan te passen, en veel extra modules :)

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

Pagina: 1