Toon posts:

SCSI aansluiten

Pagina: 1
Acties:
  • 384 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een servertje (windows 2000 server) draaien met daarin een aantal SCSI schijven. Nu wilde ik een intern tapedrive (ook SCSI) bijplaatsen maar dat stuit in eerste instantie op problemen.

Op de aanwezige SCSI kaart in de server zit nu een kabel naar de schrijven, dus waar moet ik mijn kabel van de tapedrive dan op aansluiten?

Er is een kabel meegeleverd met de tapedrive maar omdat de schijven en de tapedrive niet direct naast elkaar zitten kan ik het niet met elkaar verbinden.

Heeft hier iemand ervaring mee? Zijn er langere kabels beschikbaar met meer aansluitingen? Ik hoop op een snel antwoord.....

• CmdrKeen
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18-12-2025

CmdrKeen

Krentenboltosti

Een SCSI-adapter kan zeven apparaten aansluiten, waarvan de adapter er zelf eentje is. (Sommige SCSI-devices zijn dubbel, dus dan kom je op ((2*7)-1)=13 devices.)

Het verschil tussen SCSI en IDE is dat SCSI data tegelijkertijd over de kabel stuurt; alle devices kunnen dus op één kabel.

Als er geen aansluitingen meer zijn op je kabel, kan je twee dingen doen:
1. een extra aansluiting op je kabel maken;
2. een andere kabel met meer aansluitingen aansluiten.

Let erop dat je je termination in de gaten houdt.

M.a.w.: je tapedrive moet op dezelfde kabel als je disken.

Bloed, zweet & koffie

Verwijderd

ja er zijn kabels met meer connectoren te krijgen check voor prijzen de betere computerzaken of internet via google

daarnaast moet je eens kijken hoeveel aansluitingen op je controller zitten (1 of 2) en of je niet via een langere kabel gewoon van de controller naar je tape kan

Verwijderd

die kabels zijn best prijzig, maar het kan altijd natuurlijk.

• CmdrKeen

CmdrKeen

Krentenboltosti

Hmm meestal krijg je die kabels bij je device. Mocht je er eentje nodig hebben, laat 't dan maar weten. Ik heb er nog wel liggen (vaak tapedrives gekocht enzo), kan je zo krijgen ;)

Bloed, zweet & koffie

Verwijderd

Topicstarter
Nee, de kabel heb ik wel maar de connectors zitten te dicht bij elkaar om alles aan te kunnen sluiten. Heb zojuist een kabel van 1.20Mtr besteld waarvan de connectoren cverder uit elkaar zitten.

Allemnaal hartelijk dank voro de geboden hulp!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Let wel op dat je de snelheid van het hele scsi kanaal kan degraderen, afhankelijk van wat je er aan hangt.

Stel het is een u160 LVD kanaal, en die tapedrive ondersteund maar SE/UW ofzo, dan zou ik zoeken naar een goedkoop scsi kaartje en de tapedrive los aansluiten.

specs

• gtissink
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-08-2025
Vilenin schreef op maandag 05 december 2005 @ 12:10:
Een SCSI-adapter kan zeven apparaten aansluiten, waarvan de adapter er zelf eentje is. (Sommige SCSI-devices zijn dubbel, dus dan kom je op ((2*7)-1)=13 devices.)
Even voor de goede orde op SCSI wide ( 64 pins &SCA) kunnen we 15 op gezet worden ( + controller = 16) , op SCSI narrow (50 pins) 7 (+ controller = 8 ).

Op SCSI controller met meerdere "Channels" kunnen N x 7/15 devices gezet worden

Echter de meeste standaard controllers hebben maar 1 "Channel" en kunnen dus maar 7 of 15 devices aan. Wat je wel hebt is dat de controller 3 connectors heeft bv 64 en 50 pins intern en 64 pins extern. Van de drie mag je er dan 2 gebruiken (tenzij multichannel) bv zoals de Dawicontrol DC-2976.

Advies is wel op de tape een hoog ID te geven en dus lage prioriteit. Dit betekent in de meetse gevallen 5-8 omdat de tapes meestal SCSI narrow zijn.

En ja er zijn verloopstekker s voor 64 naar 50 en SCA(80) naar 50 pins

Zelf heb ik Dawicontrol DC2975 en DC2976 en Mylex ExtremeRaid 1164P (3 channels)

• CmdrKeen

CmdrKeen

Krentenboltosti

@gtissink: die convertertjes daar heb ik slechte ervaringen mee (tragere datatransfer maar geen corruptie). Een apart SCSI-kaartje zoals gladiool zegt is echter ook niet veel sneller (daarentegen wel veiliger, lijkt mij).

Wat is volgens jou de gulden middenweg?

Bloed, zweet & koffie

• gtissink
@vilenin
Heb er zelf een paar in gebruik voor 64 naar SCA en zo het eigenlijk moeten meten
maar daar verlies je niet zoveel op van 64/sca naar 50 pins wel. Dit is een halve terminator
dus daar kan je snelheid op verliezen.

Het antwoord op je vraag is moeilijk, ken de hardware niet.

Een andere kabel is mogelijk 50pins SCSI kan flatkabels van 1,80m aan zonder problemen
beste is dan er voor te zorgen op het laatste device de teminator-jumper geplaatst is of dat je een losse terminator hebt (let even op Adaptec kan bijvoorbeeld single ended zelf termintaten)

Ander kaartje is mogelijk maar dat is altijd duurder.

Als je gerichter antwoorden wilt hebben geef dan even de types van de controllers, schijven en
tapstreamer op. Maakt het makkelijker te antwoorden.

• wezep
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:21
@gtissink:
Het is 68 pins en niet 64 pins.

Verder even over sca converters:
er zijn slechte en goede converters op de markt, over het algemeen werken ze allemaal wel, maar sommige gaan op UW/SE snelheid draaien.
Als je goede u160 converters wilt kopen, koop ze dan bij www.mr-at.nl.

• Liam
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-12-2023

Liam

Wat nou 1 proc is genoeg.. :P

Verwijderd schreef op maandag 05 december 2005 @ 12:06:
Ik heb een servertje (windows 2000 server) draaien met daarin een aantal SCSI schijven. Nu wilde ik een intern tapedrive (ook SCSI) bijplaatsen maar dat stuit in eerste instantie op problemen.

Op de aanwezige SCSI kaart in de server zit nu een kabel naar de schrijven, dus waar moet ik mijn kabel van de tapedrive dan op aansluiten?

Er is een kabel meegeleverd met de tapedrive maar omdat de schijven en de tapedrive niet direct naast elkaar zitten kan ik het niet met elkaar verbinden.

Heeft hier iemand ervaring mee? Zijn er langere kabels beschikbaar met meer aansluitingen? Ik hoop op een snel antwoord.....
Je zou de volgende zaken eigenlijk even moeten weten voordat je tot actie overging:
- Wat is de snelheid van de schijven die je nu hebt? Is dat UW / U2W / U160 / U320?
- Wat voor aansluiting heeft je tapedrive? Is dat 50 pins of 68pins?
- Hoeveel channels heeft je controller?

Het beste is dus een controller die twee kanalen heeft. Een UW en een U2W kanaal ofzo.. tapestreamers zijn geloof ik meestal UW en dus 50 pins..

Je moet echt goed opletten dat je tapestreamers en schijven niet op hetzelfde kanaal zet. Een SCSI kanaal is namelijk net zo snel als het langzaamste device wat er aan zit. Zodoende kan je een behoorlijke performance penalty krijgen op je kanaal en dat zou zonde zijn.

Je kan beter voor € 10 een UW scsi kaartje ergens vandaan halen en je tapestreamer er apart op aansluiten, altijd beter voor je performance.

If it bleeds, we can kill it!! |Werkbak specs|CCNP, bezig met Master.

• gtissink
@wezep

|:( zat niet op te letten is inderdaad 68 pins

@LIAM_xi

Dat is wat ik al zei, moet meer info hebben voor een goed advies

• maratropa
  • Niet online
Liam_xi schreef op dinsdag 06 december 2005 @ 09:46:
[...]
Je moet echt goed opletten dat je tapestreamers en schijven niet op hetzelfde kanaal zet. Een SCSI kanaal is namelijk net zo snel als het langzaamste device wat er aan zit. Zodoende kan je een behoorlijke performance penalty krijgen op je kanaal en dat zou zonde zijn.
Das niet helemaaaaaal waar ;) Ik heb bijvoorbeeld op een U320 kanaal 2 schijven op u320 lopen, en 1 op u160 (door een max u160 converter). Niet dat het veel uitmaakt trouwens.

specs

• gtissink
@Galdiool
Dank je gladiool, moest het nakijken maar je bevestigt het nu al.

De meest SCSI biosen kan je namelijk instellen met welke snelheid een device
maximaal mag/kan werken (meestal is automatische detectie Okay)

Dus antwoord moet zijn plak alles op een kabel als de schijven ook 50 pins zijn anders koop een tweede kabel of goede converter...

• Liam
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-12-2023

Liam

Wat nou 1 proc is genoeg.. :P

gladiool schreef op dinsdag 06 december 2005 @ 14:54:
[...]

Das niet helemaaaaaal waar ;) Ik heb bijvoorbeeld op een U320 kanaal 2 schijven op u320 lopen, en 1 op u160 (door een max u160 converter). Niet dat het veel uitmaakt trouwens.
offtopic:
Wat voor U320 heb jij? Ik zit tegenwoordig nl. ook op de U320... het staat mij bij dat wij ooit bijna dezelfde config hadden....

Ik zie dat jij ook een HP U320 controller hebt.... toch niet een 6402/128? Die heb ik namelijk.... :D

[ Voor 11% gewijzigd door Liam op 07-12-2005 00:40 ]

If it bleeds, we can kill it!! |Werkbak specs|CCNP, bezig met Master.

• maratropa
  • Niet online
Liam_xi schreef op woensdag 07 december 2005 @ 00:38:
[...]

offtopic:
Wat voor U320 heb jij? Ik zit tegenwoordig nl. ook op de U320... het staat mij bij dat wij ooit bijna dezelfde config hadden....

Ik zie dat jij ook een HP U320 controller hebt.... toch niet een 6402/128? Die heb ik namelijk.... :D
zie specs \/

Op de MAU het os/progs en dan nog 2 MAP's in raid 0. Ik merkt wel dat er met raid 0 op 1 kanaal er een behoorlijkverschil is tussen u160 en u320, 2 schijven in raid 0 presteren op hetzelfde u320 kanaal weer een stukje beter dan 2 in raid 0 op een u160 kanaal. (Zo prima zelfs (140 mb per sec) dat ik niet de moeite ga nemen om een 68 pins aansluiting op die klere hp controller te solderen om zo het 2de interne kanaal te kunnen gebruiken... :) )

Het is een dual channel HP controller gebaseerd op een LSI chip. Alleen die eikels hebben er dus de 2de interne 68pins connector af gelaten. En doordat het een HP ding is heb ik nog geen manier gevonden om hem te configureren, maarja, hij werkt, dus ik blijf er maar van af :)

[ Voor 17% gewijzigd door maratropa op 07-12-2005 00:47 ]

specs

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

Nog steeds geen antwoord op het aantal kanalen.
Hoe dan ook moet je je streamer liever niet bij de schijven aansluiten, een slimme streamer schakelt wel terug in snelheid maar dit doen ze niet allemaal en dan draai je je streamer zo kapot als het een 20MB streamer is op een U160 bus.
Ik zet sowieso altijd de bussnelheid bij streamers op 10 of 20MB en bij Ultriums misschien iets hoger als je merkt dat ie zn volledige snelheid niet haalt.

Alle proemn in n drek

Pagina: 1