(ps7) Oud krantenartikel restoreren

Pagina: 1
Acties:
  • 100 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp - Zendure 2400AC+ 16kWh

Topicstarter
Ik heb hier een oud krantenartikel uit 1967 waar men heel zuinig op is. Nu is mij gevraagd het ding in te scannen en op foto te zetten.

Zoals je weet, een scan van een krant krijg je allemaal spikkels die door de grootte een bepaalde grijswaarde bevatten zodat er een foto ontstaat.

Ik wil van deze scan weer een beetje fatsoenlijk afdrukbare foto maken maar ik heb al zitten spelen met allerlei opties en krijg nog niet het gewenste resultaat.

Kan iemand me adviseren?

De scan is 600DPI.

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-04 11:22

TeeDee

CQB 241

Wat is het probleem? M.a.w.: "krijg nog niet het gewenste resultaat." Wat wil je als resultaat krijgen? Door het raster krijg je waarschijnlijk een moiré effect op je uiteindelijke print.

Als het een grof raster is, zou je het als lijnwerk in kunnen scannen. Op die manier neem je het artikel "1 op 1" over.

Voor lijnwerk kan je het beste op 1200 dpi inscannen. Misschien dat je scanner dat softwarematig kan halen, maar niet optisch. Ben niet op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op scanner gebied, maar als jouw scanner een optische resolutie van minimaal 1200 dpi heeft, moet je middels een lijnwerk scan wel een aardig resultaat uit krijgen.

[ Voor 56% gewijzigd door TeeDee op 05-12-2005 11:56 ]

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp - Zendure 2400AC+ 16kWh

Topicstarter
Idee is een beetje om de puntjes er uit te krijgen. Ik was al e.e.a. aan het proberen met Median e.d. maar hierdoor word de afbeelding ook meteen onduildeijker dan het origineel dat op zichzelf al een onduidelijke krantenafdruk is.

Ik begrijp dat je het niet beter kunt maken dan het origineel, maar ik wil wel het beste er van maken.

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-04 11:22

TeeDee

CQB 241

Fairy schreef op maandag 05 december 2005 @ 11:57:
Idee is een beetje om de puntjes er uit te krijgen. Ik was al e.e.a. aan het proberen met Median e.d. maar hierdoor word de afbeelding ook meteen onduildeijker dan het origineel dat op zichzelf al een onduidelijke krantenafdruk is.

Ik begrijp dat je het niet beter kunt maken dan het origineel, maar ik wil wel het beste er van maken.
De "puntjes" a.k.a. raster zal je er niet uitkrijgen. Jouw printer print ook in raster (diffuus of een fatsoenlijk raster). Om er het beste resultaat uit te halen, ontkom je er niet aan om het als lijnwerk in te scannen.

Je zou nog kunnen proberen om als grayscale te scannen, en het moiré effect met een Gaussian Blur van 0.6 of een USM filter te gebruiken te verminderen en de tekst e.d.. als lijnwerk erbij te kopieren.

Een beetje creatief met PS doet wonderen.

Dus: teksten e.d.: lijnwerk. Je foto als grayscale en dan knippen en plakken in photoshop doet wonderen.

[ Voor 11% gewijzigd door TeeDee op 05-12-2005 12:01 ]

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

• Mr_Kite
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-03 11:25

Mr_Kite

Alles van waarde is weerloos

http://groups.google.nl/g...=5&hl=nl#8817cd51294d129f
http://www.reindeergraphi...rial/chap4/fourier13.html

hoewel die reindeergraphics oplossing met een plugin is, die van een cd van 250 euro komt... http://www.reindeergraphics.com/iptk/

[ Voor 24% gewijzigd door Mr_Kite op 05-12-2005 12:24 ]