[win2k3] files verwijderen uit "Program Files" dir

Pagina: 1
Acties:

• arikkert
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-02 12:23
Mijn win 2003 server heeft een directory/disk mount voor de "Programs Files" directory.
Die files staan dus op een stuk disk los van de C: partitie.

Omdat een pakket half geinstalleerd was kon ik die niet meer weghalen op de nette manier met Add/Remove programs, dus wilde ik zelf wat files verwijderen in die directory.
Vreemde is dat ik alleen files kan verwijderen en geen subdirectories. Dat geldt ook als ik willekeurige files en directories maakn de "Program Files" directory. Nu meen ik het permissions concept voor Windows 2003 wel te kennen, maar kennelijk niet. Wat ik niet kan verklaren :
  • ook al heb ik als Administrator alle rechten op de files (check ik natuurlijk) en ook als Creator owner, kan ik nog geen directories verwijderen, alleen files.
  • Ik moet steeds het read-only vinkje weghalen en dit recursief doorvoeren in de subdirectory. Vervolgens staat dat vinkje weer aan.
  • Renamen van directories (puur voor testen gedaan) is altijd mogelijk
  • Geen relevante meldingen in Event viewer.
  • Ook alle users die enig recht hebben verwijderd, parent overerving uitgeschakeld en Administrator als enige alle rechten gegeven, zelfde probleem.
  • Ook als ik de "Effective permissions" van de relevante directories bekijk, zou ik als Administrator gewoon alle rechten moeten hebben waaronder Full Controll, Delete subfolders and files, Take ownership enzo.
  • Als ik onder safe mode met command prompt die directories verwijder, staan ze er gewoon weer na het normaal booten.
Zou het iets met Group Policies te maken hebben ? Moet ik mn theorie weer eens op nalezen.

Is iemand bekend met het probleem ?

• paulhekje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-01 15:50
Windows heeft ingebakken bescherming tegen per ongeluk verwijderen van systemfiles:
http://support.microsoft.com/?kbid=222193

|=|=|=||=|=|=||=|=|=| http://www.vanwijck.com |=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=|

• arikkert
paulhekje schreef op maandag 05 december 2005 @ 09:27:
Windows heeft ingebakken bescherming tegen per ongeluk verwijderen van systemfiles:
http://support.microsoft.com/?kbid=222193
Dat geldt voor door programmas geinstalleerde files, die noodzakelijk zijn voor een correcte werking van het programma of zelfs het OS en het lijkt ook dat dat alleen voor Windows files geldt, niet voor 3rd party software. Dan krijgje zo'n database-je met vooral dlls en exes in backup directory ddlcache
Ik heb het zelfs over als testje een Directory maken en een file en een file in een directory, allemaal in directory "Program Files". Dan kan ik alleen nog maar de files verwijderen, niet de directories.

Verwijderd

Het read-only zie je altijd aangevinkt staan. Heeft volgens mij iets te maken met NTFS machtingen.
Ik denk dat je ergens een NTFS machtiging hebt staan alleen voor directory's.

Deny gaat altijd voor Allow....
Staat deze misschien onder advanced?
Misschien ge-inherit?

• reddog33hummer
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-02 17:13

reddog33hummer

Dat schept mogelijkheden

Mischien dat windows er nog dll's van gebruikt omdat het programma ook een service instaleerd. Je kan die service uit zetten en dan proberen om met de recovery console ze te verwijderen.

Backup not found (R)etry (A)bort (P)anic<br\>AMD 3400+ 64, 2 GB DDR, 1,5 TB Raid5

• arikkert
Laat ik duidelijker zijn :

ik maak een directory of file in "C:\Program Files".
C:\Program Files\dezeDir
Daarin een file
C:\Program Files\dezeDir\dezeFile
En nog een file
C:\Program Files\dezefile

Van bovenstaande kan ik de twee files verwijderen maar deze directory niet.
Ik ben Administrator en zie ook dat ik alle rechten op die file heb. Ik kijk ook bij effective permissions van Administrator op die directory en inhoud en zie dat de uiteindelijke rechten ook vodoende zijn.

Waarom kan ik die directories dan niet verwijderen ?

[ Voor 4% gewijzigd door arikkert op 06-12-2005 15:59 ]

Verwijderd

NTFS rechten op directory's kun je afzonderlijk instellen. Deze gelden dan bijvoorbeeld alleen voor directory's (zoals deny delete).
Hetzelfde kun je met NTFS rechten voor alleen bestanden.
Je kunt ook rechten instellen voor beide.

Probeer maar eens een folder aan te maken en zet onder de advanced ntfs rechten "Apply onto: This folder and subfolders" en deny jezelf daarna delete op de directory.

Je krijgt dan hetzelfde effect.

• arikkert
Verwijderd schreef op woensdag 07 december 2005 @ 00:18:
NTFS rechten op directory's kun je afzonderlijk instellen. Deze gelden dan bijvoorbeeld alleen voor directory's (zoals deny delete).
Hetzelfde kun je met NTFS rechten voor alleen bestanden.
Je kunt ook rechten instellen voor beide.

Probeer maar eens een folder aan te maken en zet onder de advanced ntfs rechten "Apply onto: This folder and subfolders" en deny jezelf daarna delete op de directory.

Je krijgt dan hetzelfde effect.
ik val een beetje in herhaling. Bij effective permissions van Administrator zie ik full controll.
Ik heb full control op :
c:\program files
c:\program files\dezedir
en alle files en subdirectories binnen c:\program files\dezedir
Ook alles allow en niets deny bij "special" permissions die je met de Advanced knop kunt zien.

• MTWZZ
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-08-2021

MTWZZ

One life, live it!

Het is een wilde gok maar je kunt via de properties van een directory de eigenaar aanpassen.
Je bent al wel de eigenaar dus het zou niet uit moeten maken maar het is te proberen. Zelf heb ik hier (onder WinXP) wel eens een keer geluk mee gehad.

Nu met Land Rover Series 3 en Defender 90

• arikkert
MTWZZ schreef op donderdag 08 december 2005 @ 12:33:
Het is een wilde gok maar je kunt via de properties van een directory de eigenaar aanpassen.
Je bent al wel de eigenaar dus het zou niet uit moeten maken maar het is te proberen. Zelf heb ik hier (onder WinXP) wel eens een keer geluk mee gehad.
Bedankt voor de tip maar had ik al eerder geprobeerd. En toen dacht ik al : Misschien kan ik maar beter de tweakers in "Profesional Networking & Servers" om raad vragen, want zo zit ik maar wat te klooien ;)

[ Voor 3% gewijzigd door arikkert op 08-12-2005 15:02 ]

Pagina: 1