Flitserprobleem Metz vs Canon

Pagina: 1
Acties:
  • 272 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-01 17:38

Ursamajor

Astrofotograaf

Topicstarter
Nu heb ik al een paar jaar een Metz Mecablitz 54MZ-3 die ik met alle tevredenheid op mn analoge Canon eos 300 gebruik, maar nu met nieuwe SCA-adapter (versie 3) ook op mn digitale eos300d gebruik. Oke, opzich doet ie het nu goed met de moderne flitsvoet.
Maarrr... Nu dacht ik laatst eens een omnibounce erbij te kopen, een stuk plastic dat je op de flits klikt.
Alleen krijg ik de volgende resultaten:
(even niet op de witbalans gelet)
Zonder omnibounce
Afbeeldingslocatie: http://www.ramses.cistron.nl/got/img_4884.jpg

Met omnibounce:
Afbeeldingslocatie: http://www.ramses.cistron.nl/got/img_4885.jpg

Zonder andere instellingen te wijzigen of verdraaiïng van de flitskop, overbelicht ie op E-TTL...

Doe ik iets fout, of is het een incompatibiliteitsprobleem?

Als de flits op stand A (automatisch) staat, belicht ie wel goed, maar dat is natuurlijk niet echt de bedoeling als je m E-TTL wil gebruiken.

Gadgets FTW!

• Stinger666
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-11-2025
Flitskop omhoog gedraaid? Dat verklaart eventuele probs. Metz is erg okey, maar over Metz op een dig. Canon heb ik nog niet veel goeds gehoord.!

[ Voor 77% gewijzigd door Stinger666 op 05-12-2005 02:19 ]

• Ursamajor

Ursamajor

Astrofotograaf

Topicstarter
Stinger666 schreef op maandag 05 december 2005 @ 02:18:
Flitskop omhoog gedraaid? Dat verklaart eventuele probs.
Nee, zoals ik schreef heb ik verder geen andere instellingen of wijzigingen aan de kop (kun je ook zien aan de schaduw die de flits veroorzaakt). Alleen de omnibounce erop gezet.
Ben verder ook altijd tevree geweest met mn Metz, maar dit vind ik best vreemd...

[ Voor 8% gewijzigd door Ursamajor op 05-12-2005 09:32 ]

Gadgets FTW!

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Gaat de MZ wel volledig met de digitale lijn van Canon?

Ik had laatst een mail gestuurd voor compatibiliteit tussen mijn Eos d60 en 60CT4. Alleen het type flitsers met DX of DZ in hun naam werkten volledig met Canon. Ik zal ff kijken of ik het mailtje terugvind.

Dit gaat dus over de D60 <> 60CT4
... <knip> ...
For fully dedicated flash mode with your camera suitable flash units are
shown below "flashlight recommendation" (www.metz.de) such as 28 AF-3C,
44 AF-4C, 54 AF-1C and all 54 MZ units with adapter SCA3102 (all
versions). Also, two new hand held flash units with E-TTL are in
planning comming out at November.

[ Voor 47% gewijzigd door Eusebius op 05-12-2005 10:55 ]

==
hoi

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-01 21:11
Ik denk dat ie een soort van pre-flash gebruikt om de belichting door te rekenen. En dat die pre-flash door de omni-bounce wordt beinvloed waardoor hij dus gaat over belichten.
Zit er geen sensor oid op die het licht meet dat van het onderwerp terug komt dat door de omni-bounce geblokkeerd wordt?

Hail to the king baby!

• MaKK0
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-12-2024
Toevallig, ik ben net aan het klooien met mn camera waar een Metz 54MZ-3 op zit. Mijn camera is alleen een Canon D30.

Ik heb eevn 3 plaatjes geschoten. Allen in de (camera) manual stand, flitser op ettl. De eerste heb ik geschoten met de flitskop recht naar voren, resultaat: goed belichte plaat (iets onderbelicht). De tweede is met omnibounce, recht naar voren. Resultaat: overbelichte foto.
Precies zoals jouw voorbeeld laat zien.

De derde foto heb ik de flitskop in een hoek van ongeveer 45 graden gedraaid (zoals ook in de manual van de omnibounce staat), met omnibounce. Resultaat: een goed belichtte foto.

• Ursamajor

Ursamajor

Astrofotograaf

Topicstarter
urk_forever schreef op maandag 05 december 2005 @ 10:54:
Ik denk dat ie een soort van pre-flash gebruikt om de belichting door te rekenen. En dat die pre-flash door de omni-bounce wordt beinvloed waardoor hij dus gaat over belichten.
Zit er geen sensor oid op die het licht meet dat van het onderwerp terug komt dat door de omni-bounce geblokkeerd wordt?
Dat doet een flits alleen met een Compact camera. Met een DSLR meet ie het licht dat door de lens valt en als het genoeg is, stuurt de camera een signaal naar de flits, zodat deze wordt afgekapt. Da's heel mooi, want als ik mn katten met mn compact camera fotografeer, staan ze er altijd met ogen dicht op, vanwege de meetflits.
Gelukkig flitst de DSLR maar 1 keer.
Eusebius schreef op maandag 05 december 2005 @ 10:52:
... <knip> ...
For fully dedicated flash mode with your camera suitable flash units are
shown below "flashlight recommendation" (www.metz.de) such as 28 AF-3C,
44 AF-4C, 54 AF-1C and all 54 MZ units with adapter SCA3102 (all
versions). Also, two new hand held flash units with E-TTL are in
planning comming out at November.
Raar, want met de oude voet werkt ETTL niet goed en met de nieuwe wel. Ondanks dat in je lijstje de 54 MZ serie staat...

@MaKkO:
Als je de flitskop 45 graden verstelt, meet ie niet meer ETTL, maar gewoon TTL. Ga er vanaaf ook nog maar eens mee spelen. Als jij wijzer bent, hoor ik (en vele anderen met mij ;)) het graag!

Gadgets FTW!

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-01 15:23

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Ursamajor schreef op maandag 05 december 2005 @ 11:56:
[...]

Dat doet een flits alleen met een Compact camera. Met een DSLR meet ie het licht dat door de lens valt en als het genoeg is, stuurt de camera een signaal naar de flits, zodat deze wordt afgekapt. Da's heel mooi, want als ik mn katten met mn compact camera fotografeer, staan ze er altijd met ogen dicht op, vanwege de meetflits.
Gelukkig flitst de DSLR maar 1 keer.
Toch niet, flits maar es 2de gordijn met een langere sluitertijd. Je ziet er toch echt 2 dan! De camera meet door de lens, maar heeft daar toch echt een preflash voor nodig. Zonder preflash kan de camera bijvoorbeeld nooit meten hoe reflecterend de muren zijn.

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Kun je niet een standaard flitscompensatie doorvoeren? Dat je met omnibounce - 1,5 moet flitsen?

==
hoi

• Ursamajor

Ursamajor

Astrofotograaf

Topicstarter
MartijnGizmo schreef op maandag 05 december 2005 @ 12:00:
[...]

Toch niet, flits maar es 2de gordijn met een langere sluitertijd. Je ziet er toch echt 2 dan! De camera meet door de lens, maar heeft daar toch echt een preflash voor nodig. Zonder preflash kan de camera bijvoorbeeld nooit meten hoe reflecterend de muren zijn.
Bij mij flitst ie maar 1 keer. Bij een analoge slr doet ie dat ook maar 1 keer en meet ie met de lichtsensoren de hoeveelheid licht.
Dat lichtmeten doet ie natuurlijk niet met de ccd of cmos, maar met de in dit geval 35 lichtsensoren in of achter de spiegel (weet ff zo snel niet waar ze zitten). Maar in ieder geval voor de sluiter.

Ik kan eens kijken of het stoppen van de flitser invloed heeft, maar volgens mij heb ik daar ook mee zitten klooien en geeft dat niet zo heel veel verschil.

Gadgets FTW!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Mijn 350d met 580EX flitser (canon) moet ik juist iets feller zetten om geen onderbelichte foto te krijgen, maar omnibounce gebruik ik nooit voor direct fotograferen, ik heb 'm altijd op 45 graden.

PS over dat 2e gordijn flitsen, dat heb ik ALTIJD aan staan. Anders kloppen bewegingen bij lange sluitertijden niet. Ik heb nog niemand gezien die me een reden kon geven om 1e gordijn te schieten.

Over het 2x flitsen, zelfs op 1e gordijn gebeurt dat, maar het gaat zo ontieglijk snel dat je het niet ziet en je kat heeft het zéker niet door.

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Ursamajor schreef op maandag 05 december 2005 @ 12:33:
[...]

Bij mij flitst ie maar 1 keer. Bij een analoge slr doet ie dat ook maar 1 keer en meet ie met de lichtsensoren de hoeveelheid licht.
Dat lichtmeten doet ie natuurlijk niet met de ccd of cmos, maar met de in dit geval 35 lichtsensoren in of achter de spiegel (weet ff zo snel niet waar ze zitten). Maar in ieder geval voor de sluiter.

Ik kan eens kijken of het stoppen van de flitser invloed heeft, maar volgens mij heb ik daar ook mee zitten klooien en geeft dat niet zo heel veel verschil.
Hij flitst wel 2x, 1 keer op de lichtsensoren en 1 keer op de film/sensor. Je kunt niet tegelijk in 1 flits én meten, én sluitertijd bepalen+diafragma (bij automatisch) én een foto maken.

Alles gebeurt wel heel snel waardoor het 1 flits lijkt.

• Ursamajor

Ursamajor

Astrofotograaf

Topicstarter
Het is toch echt 1 keer dat ie flitst. Anders zou ik 2 keer "tik" horen (heb een absoluut gehoor). Als ik de flits op mn compact zet, flitst ie wel 2 keer heel snel achter elkaar en daar hebben katten gewoon te snelle reflexen voor.

Op een slr flitst ie gewoon 1 keer, vanwege de techniek.

Maar waarom zou je je slitskop 45 graden omhoog draaien als je een omnibounce erop hebt? Dan heb je 2 keer zoveel lichtverlies. Zo'n ding is juist bedoeld om licht te verstrooien, handig voor als je geen plafond hebt oid om tegen te weerkaatsten.

Qua flitssynchronisatie op het 2e gordijn is denk ik gewoon een voorkeur die je hebt. Nx mis mee.

Gadgets FTW!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-01 21:17

MBV

Bij Nikon is het echt heel duidelijk 2x. Kijk maar in het Nikon-topic: staat nog iets recents in over dichte ogen en dSLR. Blijkt dus dat je eerst kan meten, en daarna de foto maken ipv vlak na elkaar.

1e sluitergordijn kan voordelen hebben: als je een lange belichtingstijd hebt voor de achtergrond, kan je de foto 'beginnen' op het moment dat je ingeflitste onderwerp leuk kijkt. Maakt niet uit dat het onderwerp draait na de flits, aangezien de flits veel feller is dan het achtergrondlicht (in de meeste gevallen). Bij 2e sluitergordijn is dat veel lastiger timen bij tijden >1/60s

Verwijderd

Uberhaupt je ziet het bij zowel rear- als forward sync :) Daarnaast mag een omni niet uitmaken, daarvoor is die preflash: Flitssterkte bepalen :)

Overigens vind ik de groothoekdiffuser vaak prettiger werken dan een omnibounce :) Ik wil nog wel eens de bigbounce van Remy in actie zien :Y)

• Ursamajor

Ursamajor

Astrofotograaf

Topicstarter
Flitst toch slechts 1 keer:
Uit de handleiding:
In TTL mode, the exposure readings are taken by a sensor
built into the camera. This sensor measures the light
reaching the film through the camera lens. An electronic
control circuit within the camera transmits a stop signal
to the SCA adapter (optional extra) as soon as the film
has been exposed by the correct amount of light, thereby
instantly interrupting the flash.
The advantage of this flash mode is that all factors influencing
correct exposure of the film (filters, change of
aperture and focal length with zoom lenses, extensions
for close-ups, etc.) are automatically taken into account.
En verderop staat:
Modes that operate with measuring pre-flash or highspeed
synchronisation (HSS) must not be set when working
with wide-angle diffuser or reflector attachments
such as colour filters, neutral density filter, Mecabounce,
etc.
Morgen nog maar eens wat proberen...

Gadgets FTW!

Verwijderd

Het spijt me, maar die laatste quote zou voor mij een reden zijn om heel hard weg te rennen van die flitser. Geen TTL als je wideangle of FP-mode gebruikt |:( Dat zou een flitser voor mij com-pleet nutteloos maken...

• Ursamajor

Ursamajor

Astrofotograaf

Topicstarter
Ja, maar wat heb je bij een (D)SLR aan een pre-flash? Dat laatste stuk geldt voor een compact camera die wel met een pre-flash werken.

Gadgets FTW!

Verwijderd

Ursamajor schreef op maandag 05 december 2005 @ 23:21:
Ja, maar wat heb je bij een (D)SLR aan een pre-flash? Dat laatste stuk geldt voor een compact camera die wel met een pre-flash werken.
Preflash is je belichtingsmeting :) Zonder de preflash kan het ding weinig meten wat er aan flitsintensiteit nodig is :)

• Ursamajor

Ursamajor

Astrofotograaf

Topicstarter
Heb jij het dan over gebruik bij een DSLR of met een compact?

Gadgets FTW!

Verwijderd

DSLR, hoe moet hij anders de flitskracht bepalen? Met de spiegel omhoog krijgt de lichtmeter niks binnen hoor :)

• Ursamajor

Ursamajor

Astrofotograaf

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 06 december 2005 @ 11:06:
DSLR, hoe moet hij anders de flitskracht bepalen? Met de spiegel omhoog krijgt de lichtmeter niks binnen hoor :)
In TTL mode, the exposure readings are taken by a sensor
built into the camera. This sensor measures the light
reaching the film through the camera lens. An electronic
control circuit within the camera transmits a stop signal
to the SCA adapter (optional extra) as soon as the film
has been exposed by the correct amount of light, thereby
instantly interrupting the flash.
The advantage of this flash mode is that all factors influencing
correct exposure of the film (filters, change of
aperture and focal length with zoom lenses, extensions
for close-ups, etc.) are automatically taken into account.
Oftewel, hij meet het gereflecteerde licht van de film/sensor om te bepalen of er genoeg licht binnen is gekomen.
Vroeger had je een camera die dat traploos voor zijn sluiter deed, dus had je altijd perfect belichtte foto's (zonder flits).

Gadgets FTW!

Verwijderd

This sensor measures the light
reaching the film through the camera lens.
Dat wil dus niet zeggen dat de sensor dat doet, dat doet je belichtingsmechanisme(!) :) Daarvoor is de preflash nodig.

Zeer uitgebreide Canon flits-faq, gaat grotendeels ook voor Nikon e.d. op

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2005 15:52 ]

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Ursamajor schreef op maandag 05 december 2005 @ 15:46:
Het is toch echt 1 keer dat ie flitst. Anders zou ik 2 keer "tik" horen (heb een absoluut gehoor). Als ik de flits op mn compact zet, flitst ie wel 2 keer heel snel achter elkaar en daar hebben katten gewoon te snelle reflexen voor.
Leuk verhaal, ik zit ook in de audiowereld en het ding flitst toch echt 2x, zet je camera maar eens op 2nd curtain flash en een sluiter van 1/10 wedden dat je het nu wel merkt?

Het gaat echter zo snel dat je het met je ogen en oren niet kunt waarnemen, en ja ik hoor ook alles.

Als dit niet klopt mag je mij gaan uitleggen waarom hij op 2nd curtain wél 2x flitst, want dan is de eerste flits een meting en de 2e op het einde van de exposure.

Bij 1st curtain gaat de flits meteen na het openen van de spiegel.

EDIT:
TTL flash metering works by measuring the pulse of flash-generated light bouncing back off the subject and entering the lens. It actually measures this light reflecting off the surface of the film itself, in realtime, by using an off the film (OTF) sensor. The light from the flash bulb is quenched when the sensor determines enough light has been produced to achieve a satisfactory flash exposure to get a mid-toned subject. Since digital cameras do not have film, digital EOS cameras do not support TTL.
Ok dit verward me, maar zou hier dan weer het E-TTL systeem, voor bestaan...?
With the Canon Elan II/50 camera in 1995, Canon introduced another form of flash technology - E-TTL, for “evaluative through the lens” flash metering. E-TTL fires a low-power preflash of known brightness from the main bulb to determine correct flash exposure. It measures the reflectance of the scene with the preflash, then calculates proper flash output to achieve a midtoned subject, based on that data. It uses a preflash, but doesn’t suffer from A-TTL’s drawbacks for two reasons.
En hier het antwoord, dus wél een PreFlash !

Bron: http://photonotes.org/articles/eos-flash/#ttl

[ Voor 65% gewijzigd door Fairy op 06-12-2005 22:54 ]

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-01 21:17

MBV

Fairy schreef op dinsdag 06 december 2005 @ 22:41:
[...]

Leuk verhaal, ik zit ook in de audiowereld en het ding flitst toch echt 2x, zet je camera maar eens op 2nd curtain flash en een sluiter van 1/10 wedden dat je het nu wel merkt?

Het gaat echter zo snel dat je het met je ogen en oren niet kunt waarnemen, en ja ik hoor ook alles.
Absoluut gehoor is iets anders dan alles horen: mijn opa is stokdoof, maar kan (als de toon hard genoeg is) vertellen of het een G of een G# is. Dát is een absoluut gehoor: een willekeurige toon kunnen vertalen naar een toonhoogte. Ik moet daar meer op oefenen, volgens mij kan ik het ook wel :)
Bij mijn nikon zie ik de preflash normaal ook niet, ik zie alleen dat mijn ogen dicht zitten bij de echte flits (op de foto).

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

MBV schreef op dinsdag 06 december 2005 @ 22:45:
[...]

Absoluut gehoor is iets anders dan alles horen: mijn opa is stokdoof, maar kan (als de toon hard genoeg is) vertellen of het een G of een G# is. Dát is een absoluut gehoor: een willekeurige toon kunnen vertalen naar een toonhoogte. Ik moet daar meer op oefenen, volgens mij kan ik het ook wel :)
Bij mijn nikon zie ik de preflash normaal ook niet, ik zie alleen dat mijn ogen dicht zitten bij de echte flits (op de foto).
Weet ik, maar heeft op zich ook niks te maken met het wel of niet horen van een flash.

Verwijderd

Zelfs met een first-curtain zie je de dubbele flits wel hoor, maar met second curtain is het duidelijker te zien. Maar het werkt wel zo :) Horen doe je het niet, de preflash is maar zeer subtiel en vreet daardoor amper vermogen :)

• Ursamajor

Ursamajor

Astrofotograaf

Topicstarter
Of ie nou wel of niet 2 keer flitst, staat eigenlijk los van de vraag waarom ik met omnibounce een overbelichte foto krijg. Ik vind het wel een leuke discussie verder en ga vanavond weer eens klooien.

Gadgets FTW!

Verwijderd

Nou, eigenlijk zou het dus door de voorflash niet mogen voorkomen. Hij meet de flitskracht immers met bouncer erop.

Dus waarom hij overbelicht is mij een raadsel, incompatibiliteit prolly :)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 07-12-2005 09:14 ]

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-01 15:23

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Verwijderd schreef op dinsdag 06 december 2005 @ 23:43:
Zelfs met een first-curtain zie je de dubbele flits wel hoor, maar met second curtain is het duidelijker te zien. Maar het werkt wel zo :) Horen doe je het niet, de preflash is maar zeer subtiel en vreet daardoor amper vermogen :)
En je ziet de pre-flash ook door de zoeker. Iets wat bij de echte flits onmogelijk is, omdat dan je spiegel omhoog staat. :)

• Ursamajor

Ursamajor

Astrofotograaf

Topicstarter
urk_forever schreef op maandag 05 december 2005 @ 10:54:
Heb vanavond weer eens wat onderzoek gedaan en nu ik serieus geb geluisterd en gekeken, blijkt dat er inderdaad een meetflits aan de hoofdflits vooraf gaat :D

Ik denk dat die omnibounce de meetflits inderdaad beïnvloedt en dat hij alleen in de stand A of M te gebruiken is (instelling op flits).

Dan maar proberen via plafonds of muren te bouncen of op de A stand het stukkie plastic te gebruiken...

Een bouncefoto:
Afbeeldingslocatie: http://www.ramses.cistron.nl/got/gaya1b.jpg
Da's geen schaduw, maar een 2e oortje!

Gadgets FTW!

Verwijderd

Toch blijf ik het vreemd vinden en gooi ik het op een incompatibiliteitsissue eigenlijk, ik kan met mijn 550EX die omnibounce altijd gebruiken met de TTL-stand :)

• Ursamajor

Ursamajor

Astrofotograaf

Topicstarter
Oftewel RTFM...

In het piepkleine boekje staat een noot dat een omnibounce niet werkt met deze flits icm E-TTL... Dus op een analoge doet ie het wel. Nou... Weten we dat ook weer...

Gadgets FTW!

Pagina: 1