Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Waterflowmeter en printerpoort

Pagina: 1
Acties:
  • 100 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik zou graage en waterflow meter aansluiten aan een van mijn input ingangen van m'n printerpoort, ik heb op conrad zitten zoeken en heb wel een mooie metertje gevonden:

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Deze flowmeter zorgt voor het continu doorstromen, geschikt voor meet-, regel- en doseerinrichtingen. De in het apparaat reeds geïntegreerde elektronische impulsgever garandeert een nagenoeg onbegrensde levensduur. Geschikt voor mineraalwater en wijn maar ook agressieve chemische vloeistoffen.
Technische spec.: 1880 impulsen/l • Drukbereik tot max. 0,3 bar, Ub =4,5 - 24 V= • Imax = 13 mA • Meetnauwkeurigheid < ±2% • Werktemperatuurbereik 0 tot +65 °C• Afm. (lxbxh) 55 x 40 x 45 mm.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ik leidt hier uit af dat hoe sneller het water gaat lopen hoe meer stroom er op de output komt te staan.
Nu een printerpoort kan maar tot maximaal 5 volt aan. Is er een manier om het signaal dat uit de meter komt af te zwakken tot minder dan 5 volt om een 1 te genereren op de lpt ingang.

(Ik ga ervan uit dat een stroom van minimaal 1V op de LPT wordt gezien als een 1)

Ik zou er een weerstand tussen kunnen zetten enzo maar ik denk dat dat niet zo'n goede optie is.

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:25
1880 impulsen/l
daaruit lees ik toch dat hij bij iedere zoveel ml water die is doorgestroomd een puls geeft?

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-11 13:01

TheBorg

Resistance is futile.

1880 impulsen/l

Verwijderd

ub= 4,5-24V, de meter zou moeten werken op 5V, komen dus ook 5V pulsen op de uitgang van de meter. Dit kan de printerpoort wel aan, plaats er wel een optocoupler tussen...

Verwijderd

Topicstarter
ja per liter geeft hij zoveel pulsen, maar ik moet toch ook een bepaalde ingangspanning geven aan de meter? of heb ik het mis?

En als adhv de snelheid die het water draait het voltage toeneemt komt er toch niet continu 5 V op de uitgang?

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-11 13:01

TheBorg

Resistance is futile.

Het voltage neemt niet toe, die blijft 5 volt, alleen gaat ie zeg maar 1880x per liter aan en uit.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 04 december 2005 @ 22:52:
ja per liter geeft hij zoveel pulsen, maar ik moet toch ook een bepaalde ingangspanning geven aan de meter? of heb ik het mis?

En als adhv de snelheid die het water draait het voltage toeneemt komt er toch niet continu 5 V op de uitgang?
Ja maar het voltage neemt niet toe. Hij geeft per liter 1800 pulsjes, met 5 volt spanning...

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:46

ThaHandy

Discovery Channel

ff een van die handleidingen (pdf) bekenen duits + vertaler (tijd zat hier :P )

bedrijfsvoltage: 5-24V/DC (V IN)
stoomverbruik: 13mA max
uitgangsignaal: open collector NPN, ok duidelijk :)
uitgangsspanning: 0,4V/DC min. (minimaal 0,4V?)
uitgangsspanning: uitgangsspanning = ingangsspanning - 0,4V) (5-0,4=4,6
uitgangsbelasing: 20mA max

1880 = 1 Liter
188 = 100 ml
18,8 = 10 ml
1,88 = 1 ml
1 puls = 0,5191148 mililiter aka 0,000519 Liter B)

max uitgangsvermogen van 20mA per pin op de LPT poort
schijnt dat je meerdere poorten aan elkaar kan knopen om zo meer mA's te krijgen,maar kan ik niets over zeggen

[ Voor 33% gewijzigd door ThaHandy op 04-12-2005 23:29 ]

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:43
Dat wil zeggen dat er intern een transistortje zit, van het NPN-type, die als open collector is geschakeld 8) Dat komt erop neer dat je aan de uitgang de ene pool van je belasting moet hangen, aan de andere pool van je belasting de massa, en die belasting mag niet meer dan 20mA trekken.

Hij werkt met pulsjes, digitaal dus, '1' of '0' (Voedingsspaning-0,4V of 0V), en jij moet die pulsjes tellen, bijvoorbeeld een minuut lang, en dan delen door 1880. Die waarde die je dan uitkomt is het aantal liter per minuut.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Verwijderd

open collector npn houd in dat aan het einde van de pulseenheid een npn transistor zit wat in theorie niet zo handig is als een potentiaal vrij poortje maar in dit geval zet je gewoon 4v op de collector van de tor en zorgt de puls van 5v dat de poort open naar de emittor gaat en daar hang je weer een optocoupler aan vast en die hang je een een poort van je lpt uitlezen en gaan met die banaan

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:25
Kan je in dat geval hem niet gewoon aan een fanheader hangen? Ik dacht dat fans op dezelfde manier uitgelezen worden?

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-11 21:17
jup, dat moet idd kunnen

dan kun je de voeding er uit halen en de pulsen terug leveren

Repareren doe je zo.

Verwijderd

Topicstarter
Aan de fanheader hangen is geen optie.

maar jullie beweren dat hij dus als hij draait continu 5 volt geeft? maar wat is dit dan: Ub =4,5 - 24 V

of zal hij 5 V uitgang geven als ik 5 V ingang geef (geef Ik 24 V ingang --> 24 V Uitgang...)

• LWY
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 29-07-2022

LWY

= Louie

Verwijderd schreef op maandag 05 december 2005 @ 21:15:
Aan de fanheader hangen is geen optie.

maar jullie beweren dat hij dus als hij draait continu 5 volt geeft? maar wat is dit dan: Ub =4,5 - 24 V

of zal hij 5 V uitgang geven als ik 5 V ingang geef (geef Ik 24 V ingang --> 24 V Uitgang...)
Waarom is de fanheader geen optie? Als je die flowmeter aan de printerpoort hangt moet je weer zelf software in elkaar gaan prutsen om hem uit te lezen, met de fanheader kun je gewoon bestaande programma's gebruiken...
Ub = 4,5 - 24V betekent gewoon dat het ding op alle voltages tussen 4,5 en 24V werkt. En als je hem dan op 5V aan zou sluiten komen er per liter water 1800 pulsjes uit van 5V (dus niet 5V continu). Is pas een keer of vijf gezegd in dit topic hoor :+

Verwijderd

Topicstarter
Elektronica is niet mijn sterkste kant sorry:)

fanheader is geen optie omdat de flowmeter moet samenwerken met een ander zelfgeschrevne programma (zoek op tuinberegening @ GOT dan weet je waarmee het moet samenwerken :p)

• j-a-s-p-e-r
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-11 17:50
UH.. als je dat tuinberegenis programma nou gewoon de fanspeed uit laat lezen? Dat kan MBM of speedfan toch ook. Ben je direct klaar.

Verwijderd

Topicstarter
Als ik dan nog weet hoe je die pinheader uit kan lezen met vb6?

Want met de lpt poort lijkt me die niet zo moeillijk te doen...

• Knutselsmurf
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-11 14:03

Knutselsmurf

LED's make things better

Het uitlezen van de printerpoort zal lastig worden. Je sensor genereert pulsen die je moet tellen. Maar de enige manier om de printerpoort uit te lezen is door middel van polling. Probeer dan maar eens goed te krijgen dat je geen pulsen gaat missen. Je zult dus wat extra electronica toe moeten voegen om een counter te maken. Dan kan je wel regelmatig het aantal pulsen uitlezen. Dat kan dan wel weer via de printerpoort.

- This line is intentionally left blank -

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat jullie mijn idee niet helemaal snappen, ik zal het eens wat verder uitleggen

De setup is zo momenteel:

Een computer bestuurd een relais kaart via de LPT poort, de relais worden adhv de huidige tijd geschakeld.
Als een relais schakelt wordt er een elektrische kraan geschakeld die dan water laat spuiten met sproeiers wel te verstaan.

Het is zo geprogrammeerd dat het THEORETISCH niet mogelijk is dat er meer dan 1 kraan tegelijk open staan (crash van windows, booten van pc etc.. is een uitzondering op de regel).

De elektrische kranen hangen aan een waterleiding die komt van een pomp die grondwater oppompt.

Een probleem: We hebben hier in de vijver een vlotter liggen (vergelijk het met dat ding dat in de wc pot hangt maar dan voor vijvers gemaakt) die opspringt als het waterpeil in de vijver te laag is, en dus waterbijvult.

De vlotter hangt parallel aan de waterleiding van de elek. kranen.

Een goede verstander heeft maar een half woord nodig en ziet het probleem al hangen, als de vlotter opspringt (of opstaat) en er springt een elektrische kraan op, dat dit resulteert in het verzuren van de waterpomp, met als het gevolg het leegdraaien en in het slechtste geval vastlopen van de motor.

Om dit dus te vermijden wou ik dus een flowmeter tussen vlotter en waterleiding plaatsen. Omdat de vlotter toch open of dicht staat komt dit overeen met een stilstaande vlotter of een volle snelheid draaiende vlotter, aan pulsjes tellen heb ik dus niet veel als er al maar 1 puls binnenkomt op de lpt dat ik zal meter voor de start van een sproeicyclus dan mag er niet gestart worden en moet er over X minuten nog is worden gecontroleerd.

Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb uitgelegd, en is dit dan WEL haalbaar via LPT?

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-11 21:17
je zult iig iets moeten maken wat pulsen of geen pulsen detecteerd ( en daarmee zou je direct de pomp al kunnen schakelen zelfs )

Want als de flow sensor stil staat zal de uitgang afhankelijk van de positie van het "waaiertje" 0 of 1 zijn

Die spanning van 5 - 24 V geeft aan dat je hem in dat gebied moet voeden, op de uitgang komt GEEN spanning te staan, die wordt om de x -tijd naar massa getrokken.

Persoonlijk zou ik voor de sturing geen pc gebruiken ( al was het maar om het stroomverbruik ) maar een simpele PLC zoals de siemens logo oid.

Afbeeldingslocatie: http://www.solarlink.de/Images/Siemens-Logo.gif

Repareren doe je zo.

Verwijderd

waarom dan zo moeilijk?
wij hebben hier op het werk doorvloeicontroles, waar jij bezig mee bent is een debietmeter.
een doorvloeicontrole kan je zien als een buis, met daar een vlotter in met een magneetje op.
Langs de zijkant van de buis is een reedcontact, wat je kan verschuiven, dit moet maar een
keertje afgeregeld worden.
Inplaats van pulsen te tellen kun je zo gewoon een contact aan de parallelle poort hangen en dit inlezen in vb.
kijk maar eens hier: http://www.koboldmessring.com/_be/index.htm
kies doorstroom, Doorstroommeters/-schakelaars klein debiet, Kunststof doorstroommeter/- schakelaar KSK. Dit zou zeker moeten voldoen voor uw projectje...

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 06 december 2005 @ 23:12:
.....
kies doorstroom, Doorstroommeters/-schakelaars klein debiet, Kunststof doorstroommeter/- schakelaar KSK. Dit zou zeker moeten voldoen voor uw projectje...
Een logo is niet mogelijk, dit is ook al in overweging gebracht, omdat de aankoop hiervan te duur is en we momenteel nog steeds beschikken over een zeer stabiel en goed pc'tje voor dit werkje.

Wat die doorstroommeters betreft: Dat is inderdaad misschien wel handiger, heb je misschien enig idee van de prijs? want die zie ik wel nergens vermeld

EDIT:
Ik heb net even op conrad gekeken en ik zie dat doorstroommeters daar vanaf 106 Euro beginnen, dus de keuze tussen een doorstroommeter van 106 Euro of een flowmeter van 18 Euro is denk ik snel gemaakt:s, Ik hoef in mijn programma maar 1 pult te ontvangen van de flowmeter in principe dus volgens mij is het wel te doen, of niet?

WTF Alt+Euro teken gaat naar zoekresultaten van de door jouw geposte posts, wat dom

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 07-12-2005 22:06 ]

Verwijderd

doorstroommeter is ook zelf te maken...
men neme een kunstof buis, plaatst er een cilinder in van een 3-tal cm waarvan de onderkant afgedicht is, die cilinder kan dus op een neer bewegen volgens de waterstroom.
Magneetje in dat cilindertje plaatsen en reedcontact op de buitenkant van de buis kleven, violá.

Verwijderd

ik vrees dat de kans er wel is dat je 1 puls otvangt als er geen doorstroming is, maak desnoods iets hardwarematig dat na een aantal pulsjes een 1 op de uitgang geeft.
gaat mss softwarematig ook wel.
maar een eindeloopschakelaartje boven of onder je vlotter zetten is volgens mij gemakkelijker hoor...
Pagina: 1