Nieuwe HDD & DVD speler

Pagina: 1
Acties:

• VeeGee
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16:35
Hallo,

Ik heb net een nieuwe PC gekocht. Heel mooi allemaal. Er zat standaard één DVD brander in en één Maxtor HDD. Nou heb ik in mijn oude PC een Samsung HDD met allemaal muziek enzo, die wil ik dus in mijn nieuwe PC plaatsten samen met mijn nieuwe DVD speler die ik had gekocht. Maar zodra ik die HDD uit mijn oude PC haal en de PC probeer te booten, geeft hij een foutmelding dat ik een boot device er in moet doen en dan moet rebooten ofzo. Ik heb een Asus P5GD1-VM moederbord. Ik denk dat het iets heeft te maken met de master/slave instellingen. Als een van jullie mij de juiste master/slave instellingen kan geven van 1 DVD brander, DVD speler, 1 HDD (met windows), 1HDD (met muziek enz.).

Ik hoop dat ik snel antwoord krijg en alvast bedankt!

Verwijderd

klinkt inderdaad als een Master/Slave probleem..

Als je de jumpers op je HD en DVD speler op CS (Cable Select) zet, dan moet het in principe goed gaan.. Je kan het schema voor het plaatsen van de jumpers vinden op je devices..

Ik zou het als volgt aansluiten:

Primair IDE kanaal: HDD met windows (C:) aan de Master aansluiting van je kabel en de DVD speler aan de Slave aansluiting.
Secundair IDE kanaal: HDD met data (D:?) aan de Master aansluiting van je kabel en de DVD brander aan de Slave aansluiting.

Dan zou het probleem imho opgelost moeten zijn..

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-01 19:29
Ik heb hetzelfde een paar maanden gedaan, en je moet je drives als volgt aansluiten (aangenomen dat je geen SATA-schijven hebt):
Primary Master: Nieuwe HD, met windows erop e.d.
Primary Slave: Oude MP3-hdd
Secondary Master: DVD-speler
Secondary Slave: DVD-brander

Achterop de drives kun je met de jumpertjes instellen of een drive master/slave moet zijn.
Primary en Secondary zijn gewoon de 2 aansluitingen op je moederbord.

Veel succes! :)

edit: oeps.. hierboven was iemand eerder :) maakt niet zoveel uit wat je op master/slave zet, als je je windows-hardeschijf maar op primary-master zet. Soms kan het helpen als je je dvd-speler idd ook aan de primary zet, maar dit heb ik zelf nog nooit gedaan (kabels te kort ervoor)

[ Voor 25% gewijzigd door DarthPlastic op 04-12-2005 17:24 . Reden: @hierboven ]

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

Verwijderd

Check je user manual:

http://dlsvr02.asus.com/p...GD1-VM/e1671_p5gd1-vm.pdf

Die meldt het volgende:

Op je ICH6 Southbridge:
1x Single-Channel U-DMA 100/66/33
4 S-ATA

Op je 8211F IDE Controller:
1x Single-Channel U-DMA 133/100

De blauwe aansluiting tussen de voedigskabel en je geheugen op je mobo is je Primary IDE aansluiting. Daarop sluit je je Windows HD aan en de DVD speler. De zwarte die daarnaast zit is je floppy aansluiting, die moet je dus niet hebben... ;)

De Blauwe aansluiting naast je 4 SATA poorten is je Primary PCI IDE aansluiting. Daarop sluit je je data HD en het andere DVD apparaat...

En ja, ik dnek dat je nog wel IDE / PCI IDE drivers moet installeren voor optimale prestatie. Zie hiervoor de driver CD, geleverd bij je mobo...

[ Voor 126% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2005 18:08 ]

• VeeGee
ik weet niet of mijn moederbord wel een 2nd IDE ingang heeft, er staat dat hij 1 Primary IDE connector heeft en 1 PCI IDE Connector, is dat het zelfde als een second IDE connector ? Of moet ik een apart PCI slot kaartje aanschaffen met een aparte IDE connector ingang ?
Ik heb een P5GD1-VM van Asus.

• DarthPlastic
Je hebt idd gelijk wat snelheid betreft, wil je data tussen 2 schijven kopiëren dan wordt het sloom als ze op hetzelfde kanaal zitten.
Maar wat een probleem is (soms dan) is dat de kabels te kort ervoor zijn. Sluit je 2 schijven 'bij elkaar' aan, dan kan je een hele korte kabel gebruiken. Wil je je hd en je dvd bij elkaar zetten, dan zou je bv de schijf bovenin moeten zetten, of een hele lange kabel moeten gebruiken. Daarom (uit gemakzucht eigk ;) )sluit ik ze altijd zo aan.
Mja, als je dus van hd naar hd, of dvd naar dvd wil kopieren wordt het best sloom ja.

Gelukkig heb ik tegenwoordig een SATA-aansluiting, en heb ik nu zelf het volgende:
PrimaryMaster = WD 160G met windows en programmas enzo
SecondaryMaster = NEC 3550A dvdrw
SATA = (komt binnenkort) dataschijf

• VeeGee
VeeGee schreef op zondag 04 december 2005 @ 17:40:
ik weet niet of mijn moederbord wel een 2nd IDE ingang heeft, er staat dat hij 1 Primary IDE connector heeft en 1 PCI IDE Connector, is dat het zelfde als een second IDE connector ? Of moet ik een apart PCI slot kaartje aanschaffen met een aparte IDE connector ingang ?
Ik heb een P5GD1-VM van Asus.
iemand?

• DarthPlastic
Ben aan het zoeken voor je :) op een russische site stond dat hij gewoon 2 IDE-poorten heeft.
Zou dus gewoon moeten werken..
Je Primary is dus de ene poort, en aan de kabel ervan kun je de PM en PS aansluiten,
op de 2e IDE-poort sluit je de SM en SS aan.
volgens mij hebben bijna alle moederborden 2x ide... magoed kijk maar ff, je weet maar nooit :)

edit: Naast je voedinggstekker zit een blauwe IDE-poort, en eronder zit er een (een zwarte)
edit2: Die tweede poort (zwarte) heet idd een PCI-IDE poort, en dat zou kunnen betekenen dat die maar ATA33 aankan.
Dit wil zeggen dat je je 1e poort voor je schijven moet gebruiken, en de 2e voor de 'tragere' dingen, zoals de dvddrives. Dit is verre van ideaal natuurlijk, maar als iemand iets beter weet behalve een losse pci-ide-controller hoor ik dit graag!

[ Voor 41% gewijzigd door DarthPlastic op 04-12-2005 17:51 . Reden: gevonden! :Y) ]

• VeeGee
En moet ik nog drivers installeren voor die IDE poorten ? Of is dat allemaal standaard?

• DarthPlastic
Nee, schijven/branders op een IDE poort worden automatisch (=zonder drivers) geïnstalleerd.
Wel heb je soms een driver voor je controller (=poort) nodig. Zie hiervoor je moederbordboekje/cd.
Meestal is het het geval dat de controllers gewoon werken, maar dat ze pas na een driver-update op volle snelheid werken.
Als je de zaak aansluit en in windows eventjes onder schijfbeheer kijkt, zie je wat er aangesloten is, en waarop.

Schijfbeheer: (windowsxp): Start > Configuratiescherm > Systeembeheer > Computerbeheer > Schijfbeheer :Y)

Verwijderd

sorry, liep een beetje te kloten met de reply.. Ziehier:

Check je user manual:

http://dlsvr02.asus.com/p...GD1-VM/e1671_p5gd1-vm.pdf

Die meldt het volgende:

Op je ICH6 Southbridge:
1x Single-Channel U-DMA 100/66/33
4 S-ATA

Op je 8211F IDE Controller:
1x Single-Channel U-DMA 133/100

De blauwe aansluiting tussen de voedigskabel en je geheugen op je mobo is je Primary IDE aansluiting. Daarop sluit je je Windows HD aan en de DVD speler. De zwarte die daarnaast zit is je floppy aansluiting, die moet je dus niet hebben...

De Blauwe aansluiting naast je 4 SATA poorten is je Primary PCI IDE aansluiting. Daarop sluit je je data HD en het andere DVD apparaat...

En ja, ik dnek dat je nog wel IDE / PCI IDE drivers moet installeren voor optimale prestatie. Zie hiervoor de driver CD, geleverd bij je mobo...

Damn, Darth, nu was jij me voor... Maar je zat ernaast vwb de zwarte aansluiting.. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2005 18:11 ]

Pagina: 1