Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[fan] RPM uitlezing verdubbelen

Pagina: 1
Acties:

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter
Ik heb op mijn processor een Zalman hangen met 92mm fan.
Die staat met een fancontroller op allerlaagste gesteld (houdt zo mijn processor bij 100% stress nog onder de 47 graden)

Nu draait deze op ~1600 toeren, maar onder de 1800 gaat mijn bios zeiken...

Dus elke keer als ik door de bios heen moet, moet ik 'm een paar seconden hoger zetten (beveiligingen staan al uit, maar blijft alsnog hangen).
Onder de 1700 meet die sensor zelfs nieteens meer, dus de software zegt dat ie stil staat.

En nu wou ik dus de RPM verdubbelen, zodat hij standaard rond de 3200 aangeeft, dit kan de sensor nog prima registreren (gaat makkelijk tot de 5000).
Maar hoe kan je zoiets doen, delen is simpel met een tellertje, maar vermenigvuldigen?

Hoe doe je zoiets? Iemand een idee?

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Je kunt in de bios meestal de minimumwaarde instellen, of uitzetten dat ie de minimum slnelheid controleert. Is dat bij jouw bord niet mogelijk?

🖥️ | 🚗

• walstroom
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 27-10 15:24
Of een andere BIOS flashen die dat probleem niet heeft of een schakeling ontwerpen en bouwen die zodanig werkt dat als de motor 1500 rpm maakt er dan automatisch 3000 rpm van maakt. Ik zou eerst even checken of je wel de laatste BIOS update hebt.

AMD Phenom 3,6Ghz, MSI K9A2, 4 x Corsair CM2X2048-8500C5, 1TB Hitachi Raid 0, 160GB Hitachi Raid 1, 1.5 TB WD data, Geforce 9600GT 1 GB, Xilence 550W.

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-11 10:33
Dat is dus precies waar hij om vraagt, een mogelijkheid om het RPM te dubbelen ;)

• BJD
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21-11 10:27

BJD

SA007 schreef op zondag 04 december 2005 @ 16:48:
Ik heb op mijn processor een Zalman hangen met 92mm fan.
Die staat met een fancontroller op allerlaagste gesteld (houdt zo mijn processor bij 100% stress nog onder de 47 graden)

Nu draait deze op ~1600 toeren, maar onder de 1800 gaat mijn bios zeiken...

Dus elke keer als ik door de bios heen moet, moet ik 'm een paar seconden hoger zetten (beveiligingen staan al uit, maar blijft alsnog hangen).
Onder de 1700 meet die sensor zelfs nieteens meer, dus de software zegt dat ie stil staat.

En nu wou ik dus de RPM verdubbelen, zodat hij standaard rond de 3200 aangeeft, dit kan de sensor nog prima registreren (gaat makkelijk tot de 5000).
Maar hoe kan je zoiets doen, delen is simpel met een tellertje, maar vermenigvuldigen?

Hoe doe je zoiets? Iemand een idee?
Waarom hang je die fan niet gewoon aan een 12v molex dmv een verloopje. Waarschijnlijk gaat je bios niet moeilijk doen als je er geen fan aan hebt hangen.

Verwijderd

BJD schreef op zondag 04 december 2005 @ 17:15:
[...]

Waarom hang je die fan niet gewoon aan een 12v molex dmv een verloopje. Waarschijnlijk gaat je bios niet moeilijk doen als je er geen fan aan hebt hangen.
Tuurlijk wel, hij heeft nu toch ook het probleem dat ie met een lager rpm niet door de bios heen komt?

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:43
Met een PLL kan je gemakkelijk een frequentie verdubbelen. Op circuitsonline is daar heel wat uitleg over te vinden (om hogere ferquenties te halen weliswaar, maar lagere freqs zijn geen probleem).
Je zal wel een compromis moeten zoeken tussen snel locken en ruim regelgebied als je de fan wil kunnen regelen over een groot gebied, wanneer je gewoon die vaste (trage) draaisnelheid wil, is dat geen probleem.

Of dit voor jou te doen is, weet ik niet. Kan je met een scoop werken, en ben je bereid wat te prutsen, lukt je dit zeker.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:10
Kun je niet gewoon de uitlezing uitschakelen?

In mijn servertje zit een Asus A7V600-X moederbord met een Duron 1600 erop. Deze is passief gekoeld en er hangt dus nergens een fan aangesloten. Moederbord heeft nog nooit moelijk hierover gedaan.

Vaak kun je de fan uitlezing op N/A zetten dus not available

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter
De fan staat op NA, maar blijft toch hangen en loskoppelen wil ik 'm niet, want dan kan je er niks mee mee uitlezen... (niet dat 0 rpm zo boeiend is...)

En heb je echt een PLL nodig om dat te doen :o, * SA007 zat aan iets simpels te denken met wat simpele componenten :P

[ Voor 4% gewijzigd door SA007 op 04-12-2005 20:01 ]

• Dikke Foaf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22-11 11:21
Maak zelf een pulsgenerator met een frequentie van 50Hz ofzo.
Hoe je dit doet kan op verschillende manieren (google weet daar veel over).
Dit kan met wat logische and-poorten enz of met een 555 timer ic.
Met 2 transistoren moet het ook wel lukken volgens mij.
Codewoord is 'astabiele multivibrator'

http://ourworld.compuserve.com/homepages/g_knott/multiv1.gif
http://www.kpsec.freeuk.com/images/flashlcd.gif

Je fansnelheid is hiermee volledig onafhankelijk natuurlijk, moest je fan ooit blijven stilstaan zal het mobo die 3000rpm registreren!

[ Voor 3% gewijzigd door Dikke Foaf op 04-12-2005 20:13 ]

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter
Arg, snapt dan niemand het idee, ik wil me fan niet losgooien!

Van de 7 posts gaan er 6 over het zorgen dat mijn bios niet meer gaat zeiken, maar dat is het probleem niet...

Wil mijn rpm uitlezen, maar de meter meet niet onder de 1700RPM, dus wil ik het verdubbelen...

Als ik de stekker eruit haal start hij ook wel gewoon door, maar dat wil ik dus _niet_.

[/afreageren :P]

Ik zat meer te denken aan een delay, die dan begint tegelijk met een rpm puls, en die kort na die puls nog een puls geeft.

Zal alleen niet gaan werken als hij RPM meet door de tijd tussen de pulsen te gaan berekenen..

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12v
-------------+-----+
             |     }<---|\Comperator
             R R1  |    | \__      _________
    T1  |----+-----)----| /  | T2|/  New RPM
RPM   |/     |     |    |/   +---|
------|     --- C1 |             |\
      |\    ---    |               |
        |----+-----+---------------+
GND     |
--------+

Zoiets dan als delay, de rpm sluit de condensator kort (reset dus), daarna gaat deze langzaam opladen via r1, en zodra de spanning dan hoog zat is geeft de comperator hoog uit en schakelt hij nog een keer..., geen idee of zoiets uberhaupt kan werken...

• j-a-s-p-e-r
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-11 17:50
Dit bestaat zeker. Ik heb het ook gedaan om m'n asus a7n8x-e te kunnen blijven gebruiken met een langzame 120mm fan.

Zoek maar eens naar Q-fan (dat is een asus optie om fans aan te sturen) die had namelijk ook veel rpm's nodig om te werken. als ik later ff tijd heb zal ik kijken of ik nog een schema ergens heb liggen.

[edit]

Wist het wel, wat alleen een beetje ver weg gezakt. Wat jij nodig hebt is een Quadruple 2-input NAND gate. Van bv Philips.

De site waar dit op STOND :( is te vinden via de google cache:
[url]http://64.233.161.104/search?q=cache:1A_bLXhRJdIJ:hjem.tele2adsl.dk/lullaby/tech/pc.html+&hl=nl[url]

[ Voor 34% gewijzigd door j-a-s-p-e-r op 05-12-2005 10:48 ]

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter
@j-a-s-p-e-r: voor zover ik kan opmaken is Q-Fan een applicatie, wat het doet boeit me niet echt, het probleem is dat de hardware (de sensor op het mobo) niet onder de 1700 meet, dus het moet een hardware oplossing zijn...

Je zei ook dat je misschien een schema had, graag ;)

• j-a-s-p-e-r
SA007 schreef op maandag 05 december 2005 @ 10:46:
@j-a-s-p-e-r: voor zover ik kan opmaken is Q-Fan een applicatie, wat het doet boeit me niet echt, het probleem is dat de hardware (de sensor op het mobo) niet onder de 1700 meet, dus het moet een hardware oplossing zijn...

Je zei ook dat je misschien een schema had, graag ;)
Qfan is geen applicatie, dat is een HW/bios feature voor fancontrol adhv. temperatuur. Maargoed. Die heeft OOK dubbel RPM signaal nodig, snapt u?

{edit]

Schema: http://hjem.tele2adsl.dk/lullaby/tech/img/fd_schematics.png
Ben weer eens veel te lief ;) dus de rest zoek je zelf maar. Hint: frequentie doubler q-fan doet het goed in google.

Succes ermee!

[ Voor 24% gewijzigd door j-a-s-p-e-r op 05-12-2005 10:57 ]

• Dikke Foaf
Als meneer het dan toch blijkbaar zelf weet, zoek dan in google naar frequency multiplier, first hit.
Sorry voor de frustratie van mijn post.

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter
@j-a-s-p-e-r: Hardstikke bedankt, ding werkt prima, meteen maar in elkaar gezet ;)

@Dikke Foaf: Een fan is nog altijd geen oscilator, geen idee of zoiets werkt bij een fan...

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-11 13:37
SA007 schreef op maandag 05 december 2005 @ 20:48:
@Dikke Foaf: Een fan is nog altijd geen oscilator, geen idee of zoiets werkt bij een fan...
nee, want een fan maakt verbinding tussen de RPM en ground elke keer als de fan een rondje draait. Of 2x per rondje, iig hij maakt contact tussen de RPM en ground.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• APClll
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-11 19:14

APClll

FP ProMod

[DPC] Team Grazzie

Heb je niet toevallig een casefan (met minimaal 1800rpm) met RPM signaal ik je kast? Dan wissel je de RPM-draden om van beide fans.

Dus alleen de RPM-draden omsteken in de stekkertjes, de + en - draad laat je zitten. Op die manier krijg je toch een uitlezing of de CPU-fan nog draait, en kun je in ASUS-probe opgeven dat er een alarm moet komen als de "casefan" beneden de drempelwaarde komt.

Of je steekt gewoon de stekkertjes om...

Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!
......Team Grazzie~Power....!! Mooooooeeeee......

• j-a-s-p-e-r
SA007 schreef op maandag 05 december 2005 @ 20:48:
@j-a-s-p-e-r: Hardstikke bedankt, ding werkt prima, meteen maar in elkaar gezet ;)

No problem :)

Vond het destijds ook moeilijk om te vinden, maar heb uiteindelijk het niet meer in gebruik vanwege fans met een groter vermogen. Die hebben en tor nodig en dat ging niet samen met dit helaas :'(

Moet nog steeds een keer een PIC gestuurde regeling maken maar heb d'r helaas zo weinig tijd voor allemaal.

succes trouwens met je projectje ;)

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter
@APCIII, heb me voedingsfan, maar die draait nog langzamer...

@j-a-s-p-e-r: ook al hang je de fan op 12/24/whatever volt, als het rpm signaal heztzelfde (sync to ground) is, werkt het gewoon als je alleen de rpm en ground verbind, en dit kan zelfs nog met een simpele optocoupler oid als je een heel ander soort spanning hebt...

PIC gestuurd is ook niet zo moelijk hoor, al moet ik toegeven dat ik hier ook heel weinig tijd voor heb (stage, 40 uur per week, geen vakanties, tsjah)...

• Dikke Foaf
Neem dan een transistor die je in saturatie stuurt om zo rpm en gnd met mekaar te 'verbinden'
Met de output van de frequency doubler stuur je dan die transistor aan, of fet of optocoupler als je met een vreemde voeding werkt. Maargoed, het probleem is opgelost lijk ik te lezen.

[ Voor 14% gewijzigd door Dikke Foaf op 06-12-2005 18:18 ]

Pagina: 1