Asus Mobo + Maxtor S-ATA HD

Pagina: 1
Acties:
  • 152 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• The Conman
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-02 23:58
Heb hier 2 probleempjes

Me eigen systeem:
Asus P5ND2-SLI, nForce4 IE
Intel Pentium D 830 3.00 GHz 2MB
2x Corsair ValueSelect 1024MB DDR2-533 DC
2x Maxtor DiamondMax 10 200GB S-ATA 8MB in RAID1 array
De twee hardeschijven hangen als RAID1 achter de onboard nForce S-ATA RAID

Systeem van een vriend:
Asus P5RD1-VM, Ati X200
Intel Pentium D 630 3.00 GHz 2MB
2x Corsair ValueSelect 512MB DDR-400 SC
Maxtor DiamondMax 10 200GB S-ATA 8MB
De hardeschijf hangt op de onboard S-ATA RAID controller in single disk mode (geen RAID array aangemaakt)

Bij beide systemen is er het probleem tijdens het installeren van Windows XP Professional (Engels)
- Booten van CD-ROM en dan installeren vind het setupprogramma de hardeschijf niet, hij zegt dan dat er geen schijf gevonden is.
- Booten van een Boot-CD (Win98SE) en dan de setup vanaf de CD starten (X:\I386\WINNT.EXE) werkt wel, dan vind hij de hardeschijf en kan ook netjes installeren. Na het kopieren van de eerste serie bestanden komt het "starting windows xp".. daarna blue screen. Dit blijft maar komen elke keer als PC aanzet.

Ik heb volgens de FAQ op GoT het volgende gedaan:
- Voor de single disk, een RAID array te maken met 1 disk erin, maar dat lukt niet. De controller laat het niet toe.
- Firmware moederbord proberen up te daten, dat had geen zin want op beide moederborden stond al nieuwste firmware op.

Nu heb ik het volgende gelezen:
- De S-ATA schijf forceren om als een IDE schijf gezien te worden
- Firmware hardeschijf updaten

Wat ik verder heb getest:
- Met een P-ATA schijf Windows geinstalleerd en dat werkte perfect. In Windows de andere S-ATA schijven worden gewoon herkent, dus in principe is er niks mis met de controller. Alleen het booten vanaf die S-ATA schijf is probleem denk ik.
- Windows geinstalleerd op een P-ATA schijf. Met Ghost een image gemaakt van de P-ATA schijf en overgezet op de S-ATA schijf. Dit werkt tot na het inloggen op Windows XP, dan geeft ie een error aan dat het virtueelgeheugen niet genoeg is, dat geeft ie 4x weer en zit Windows vast.

Ik kom hier niet meer uit. Is het zo dat Asus borden niet goed werken met Maxtor ofzo?

• aryan
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:17
The Conman schreef op zondag 04 december 2005 @ 16:44:

Ik kom hier niet meer uit. Is het zo dat Asus borden niet goed werken met Maxtor ofzo?
search al gebruikt? er zijn al veel topics over asus en maxtor

• The Conman
aryan schreef op zondag 04 december 2005 @ 17:23:
[...]

search al gebruikt? er zijn al veel topics over asus en maxtor
yep, en sommige dingen al geprobeert, zoals ik al zei in de post

• DualDevil
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16:14

DualDevil

Venice 3000+ @ 9x324=2916Mhz

Check je voeding en je sata aansluiting eens. En sluit hem is op 1 van de 3 andere poorten aan. Speel hier een beetje mee. bij mij sloeg hij in poort 1 en 3 niet aan. in 2 deed hij het echter perfect en tot vandaag geen enkel probleem.

| AMD S939 3000+ @9x324 Mhz=2916 Mhz| Asus A8N-E | PCI-E Sapphire X800 GTO2@X850(XT PE nog niet) | Twinmos 1024x2 CL 2.5 PC3200 | Antec TX 1050B (+500 watt modulaire PSU) | Thermaltake Big Typhoon | Logitech G-15 | Logitech MX-510 Gaming mouse|

• The Conman
DualDevil schreef op zondag 04 december 2005 @ 21:32:
Check je voeding en je sata aansluiting eens. En sluit hem is op 1 van de 3 andere poorten aan. Speel hier een beetje mee. bij mij sloeg hij in poort 1 en 3 niet aan. in 2 deed hij het echter perfect en tot vandaag geen enkel probleem.
Heb alle 4 poorten geprobeerd en andere voedingstekker.... geen resultaat.

• c00kie
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 28-08-2025
kan je de bsod eens posten... daar valt dikwijls ook wel 't één en 't ander uit af te leiden...

Build a bridge, get over it... Specs : yes !!! website over bouwen & verbouwen

• mheikens
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-02 17:23
Win XP SP2 gebruiken kan ook wel eens helpen. Slipstreamen van de juiste chipsetdrivers is ook aan te bevelen.

Zie ook http://www.nliteos.com/nlite.html

• -ErikE-
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 27-02 08:28
Verder is het volgens mij wel vrij bekend dat alle borde met PCIe geen windows 98se/ME kunnen draaien. Staat althans op alle dozen die ik tot nu toe heb gezien.

Heb je de diskette met drivers in je pc geduwt en tijdens de XP setup op F12 gedrukt (dacht dat het F12 was tenminste) om externe drivers voor HDD te installeren?

Is je xpcd wel 100% bootable?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

yep, en sommige dingen al geprobeert, zoals ik al zei in de post
Je bent dus bekend met de compatibiliteitsproblemen van Maxtor schijven met o.a. nForce4 chipsets? Daarvan zie ik niks in de topicstart terug :) [search=compatibiliteit asus maxtor]

Verder hoort dit in OM, aangezien het hier om HDD's en I/O controllers gaat.
Processors, Mobo's & Geheugen » Opslagmedia & I/O Controllers dus.

Voor een snelle afhandeling van het probleem: OM FAQ / Beleid » Mijn schijfconfiguratie is brak, hoe komt dat? en scroll dan een beetje naar beneden richting "compatibiliteit".

[ Voor 40% gewijzigd door BalusC op 05-12-2005 11:05 ]

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:06

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Ik denk niet dat TS hier zozeer tegen het probleem Nforce4 <> Diamondmax 10 probleem aan loopt .

Aangezien TS het zelfde probleem op het moederbord ondervindt met een ATI chipset. TS vergeet volgens mij tijdens de setup van XP op F6 te drukken. Dit is nodig omdat de drivers van de RAID controller te installeren tijdens de setup, aangezien XP deze niet standaard herkent.

Je moet er voor zorgen dat je de drivers voor de RAID controller op een diskette hebt staan. (een ander medium gaat niet) In het begin van de Windows XP setup wordt onder in het scherm aangegeven dat je op F6 moet drukken als je additionele storage devices wilt installeren. Er verschijnt dan vanzelf een scherm wat vraagt om de diskette met de drivers voor de storage devices.

Wanneer je deze drivers installeerd tijdens de setup zul je de schijven wel te zien krijgen.

[ Voor 6% gewijzigd door _Dune_ op 05-12-2005 11:16 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• -ErikE-
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 27-02 08:28
_Dune_ schreef op maandag 05 december 2005 @ 11:13:

TS vergeet volgens mij tijdens de setup van XP op F6 te drukken. Dit is nodig omdat de drivers van de RAID controller te installeren tijdens de setup, aangezien XP deze niet standaard herkent.

Wanneer je deze drivers installeerd tijdens de setup zul je de schijven wel te zien krijgen.
F6 dus, hier dacht ik ook gelijk aan. Nu zou het moeten lukken :Y)

[ Voor 4% gewijzigd door -ErikE- op 05-12-2005 11:18 ]

• Dibbuz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 01-03 23:15
Ik heb ook zo'n mobo: P5ND2 SLI maar ik heb ook grote problemen om XP te installeren
Het gaat over Windows XP SP1 wil maar niet op SATA schijf

Ik ben er nog steeds niet uit wat het nou is.

Waar vui zit, zit geen glans!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

_Dune_ schreef op maandag 05 december 2005 @ 11:13:
Ik denk niet dat TS hier zozeer tegen het probleem Nforce4 <> Diamondmax 10 probleem aan loopt .

Aangezien TS het zelfde probleem op het moederbord ondervindt met een ATI chipset.
De vroege versies van de DM10 schijven hebben niet alleen problemen met nForce4, maar ook met nForce3, Promise controllers en LSI MegaRAID. Ik zou niet opkijken als aan dit lijstje nog meer I/O controllers toegevoegd kunnen worden. Alleen heb ik daarvan hier op GoT geen ervaringen teruggezien :) Ik schreef dan ook "onder andere nForce4" ;)
TS vergeet volgens mij tijdens de setup van XP op F6 te drukken. Dit is nodig omdat de drivers van de RAID controller te installeren tijdens de setup, aangezien XP deze niet standaard herkent.
Inderdaad een goed punt om eens aandacht aan te besteden. Dat is tegenwoordig zo vanzelfsprekend en overal in de handleiding terug te vinden dat je bijna zou denken dat iedereen dat wel weet 8)7

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:06

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

BalusC schreef op maandag 05 december 2005 @ 15:40:
[...]
De vroege versies van de DM10 schijven hebben niet alleen problemen met nForce4, maar ook met nForce3, Promise controllers en LSI MegaRAID. Ik zou niet opkijken als aan dit lijstje nog meer I/O controllers toegevoegd kunnen worden. Alleen heb ik daarvan hier op GoT geen ervaringen teruggezien :) Ik schreef dan ook "onder andere nForce4" ;)
Dat klopt daar weet ik genoeg van, ik heb 4, Diamondmax 10 S-ATA schijven van eind 2004 (default bugged). Deze draaien op een RAIDcore BC4852 RAID5 S-ATA controller. RAIDcore/Broadcom heeft begin dit jaar een BIOS update uitgebracht speciaal om de Diamondmax 10 te kunnen ondersteunen, voor de RAIDcore 4x52 serie.

Het probleem zou sinds de firmware update van feb. 2005 voor de Diamondmax 10 serie opgelost moeten zijn, maar vooral in combinatie met de Nforce4 chipset blijken deze problemen nog voor te komen. Overigens schijnt het ook raadzaam te zijn NIET de storage/IDE drivers van de Nforce drivers te installeren, dit schijnt ook erg te schelen kwa performance. Dus de standaard Windows XP drivers gebruiken.
BalusC schreef op maandag 05 december 2005 @ 15:40:
[...]
Inderdaad een goed punt om eens aandacht aan te besteden. Dat is tegenwoordig zo vanzelfsprekend en overal in de handleiding terug te vinden dat je bijna zou denken dat iedereen dat wel weet 8)7
Daar verbaas ik mij inderdaad ookal over, dit mag toch inmiddel wel eens een bekend gegeven zijn.
In ieder geval, ik denk dat TS al een stuk verder heen is als hij de RAID controller drivers installeerd tijdens de setup van Windows XP. :)

P.s. Overigens heb ik het idee dat ik/wij dit verhaal blijf tikken :D ... dit is een zeer veel besproken probleem op GOT.

[ Voor 27% gewijzigd door _Dune_ op 05-12-2005 16:13 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• The Conman
Dat met F6 (install 3rd party driver) tijdens install van XP heb ik inderdaad helemaal niet aan gedacht terwijl ik dat elke keer wel voorbij zien vliegen. Thx hiervoor, ik ga het morgen eens proberen.

XP CD die ik heb is wel 100% bootable. Originele XP CD met studentenlicensie. Neem aan dat deze gewoon bootable is.

Wat ik niet snap is, de schijf wordt gewoon herkent als ik het met een bootcd van win98se opstart. Maar met de cd van xp niet :S

• Seesar
  • Laatst online: 22-02 19:45

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Dat komt dus omdat windowsXP die drivers van je controller moet inladen..........die zitten niet bij je windowsXP (te oud)......met die floppy (voor)installeer je die controller, zodat je windowsinstallatie via de zojuist geinstalleerde controller je hdd herkent....sim-pel maar wel onhandig en super dom gemaakt anno 2005....

PS met de powerdisc van windows.....zitten al deze drivers te samen met allerlei appz op een DVD samen met windows zelf....dan is dat ook niet nodig en worden deze drivers zelf geinstalleerd.

T60P Widescreen

• The Conman
Vandaag een dagje lopen kloten met de Asus P5RD1-VM mobo met ULi 5xxx RAID controller.

Bij installeren van XP, F6 gedrukt en driver voor die RAID controller geinstalleerd. Dan herkent ie de hardeschijf. Stap verder dus!

Bijna bij het einde van XP installatie geeft ie weer dat de ULi 5xxx RAID controller driver niet "Windows Signed" of "did not passed the Windows Logo test". Dus niet gecertificeerd door Windows ofzo? gewoon genegeerd en doorgegaan met installeren.
Bij het opstarten van WinXP, op het moment dat ie bij de windows load scherm met die logo is, start pc automatisch opnieuw op. Deze cycle blijft maar herhalen. Dit was met NTFS.

Toen geprobeerd met FAT32. Weer zelfde shit van dat ie niet gecertificeerd is door Windows, genegeerd maar windows start nu wel gewoon perfect op. Eenmaal in Windows aangekomen, de driver maar opnieuw geinstalleerd met alle andere drivers.

Nu draait deze PC goed. De andere PC nog.

• mheikens
Soms zijn niet alleen RAID drivers nodig maar ook nog SATA drivers. Ik moest bij mijn ASUS A8N-E 2 drivers installeren na F6.

P5ND2-SLI
Je hebt een BIOS update gedaan (versie 0304) van je mobo en je hebt de laatste WHQL drivers (7.13) van je chipset gebruikt?

P5RD1-VM
Je hebt een BIOS update gedaan (versie 0602) van je mobo en je hebt de laatste WHQL drivers (1.0.0.3) van je chipset gebruikt?

Zie ook ASUS site.

[ Voor 22% gewijzigd door mheikens op 08-12-2005 11:28 ]

• Cybertroy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-02 08:40
Ik heb het zelfde moederbordje en ook de zelfde problemen :(:( Op het moment dat hij Instal win XP home) voor de laatste keer naar de floppy gaat kijken voor de m5287.sys dan kan hij dit niet kopiëren! Heb eigenlijk alles wel geprobeerd maar het mag niet baten!
Nu heb ik sterk het vermoeden dat er op dit bord geen enkele SATA schijf kan draaien maar alles in RAID moet staan, dus minimaal 2 schijven, wat dachten jullie daar van!

• mheikens
en die m5287.sys staat wel op de disc?

Verwijderd

mheikens schreef op donderdag 08 december 2005 @ 21:44:
en die m5287.sys staat wel op de disc?
Hallo.
Ik ben een collega van Cybertroy en ja die file staat op de flop (dubbel gecontroleerd) hij zegt dan ook kan het bestand niet kopieren. anders had ie gezegt kan het bestand niet vinden.

• Cybertroy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-02 08:40
Probleem is gevonden! :P

We hadden al meerdere CD's geprobeerd (OPK-XP Home, XP PRO) maar met een nieuwe originele XP home CD waren alle problemen opgelost!

• mheikens
Nieuwe? Met SP2? Misschien is dat het dus toch?

Verwijderd

mheikens schreef op maandag 12 december 2005 @ 12:13:
Nieuwe? Met SP2? Misschien is dat het dus toch?
ja de nieuwe officiele cd van XP Home met sp2 geintegreerd

• KloyenZ
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-01 02:54
Hallo,

zelfde probleem hier met een P5RD1-VM met een maxtor SATA HD. Met een officiele XP Home OEM. HD word gewoon niet gevonden. Is er niks aan te doen ?

• mheikens
Is er niks aan te doen ?
Tuurlijk is er wat aan te doen. Heb je goed gelezen wat je kan doen? Wat heb je al geprobeerd?

1. BIOS updaten
2. Driver diskette maken voor SATA met je ASUS CD
3. Installeren Windows met XP CD met ServicePack 2.
Pagina: 1