Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

5 op 1 deler i.v.m. fietscomputer op modelauto

Pagina: 1
Acties:
  • 362 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Polderdijk
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-11 17:46
Sinds een half jaar heb ik een 1:10 bestuurbare wagen met 2,25cc Nitro motor. Daarbij heb ik al een aantal dingen aan veranderd zoals blauwe koplampen en rode achterlichten en remlicht in voorbereiding.

Nu hadden we het idee om een fietscomputer in te bouwen om zo de maximale snelheid te kunnen meten (volgens de boekjes kan hij standaard maximaal tot de 70 km/u) en de afgelegde afstand etc. etc.

Nu hadden we het reed-relay op het chasis geplakt en het magneetje op één van de aandrijfassen naar de wielen gelijmd. Dit ging in eerste instantie goed, maar hij telde niet harder dan 24 Km/u. Ik dacht dat het aan de traagheid van het reed-relay lag en heb een ledje en een lichtdiode bij elkaar gezet met daartussen een rond schuifje met een gaatje (wat aan de as is vastgemaakt), en elke keer als het gaatje precies tussen het ledje en lichtdiode zit, krijgt de fietscomputer een 'tik'. Dit werkt ook goed maar komt hij ook niet boven de +/- 30 Km/u uit.

Dus de elektronica in de fietscomputer kan het snelle toerental niet aan. Het motortje draait op hoge snelheid 30.000 touren per minuut, en de bandjes draaien na de vertanding geloof ik max 300 per minuut.

Ik heb dus nu onderstaande schema:
Afbeeldingslocatie: http://got.polderdijk.com/schema1.gif

Maar zoek nog een schakeling die dus de 'tikken' telt, en bij elke bijv. 5e tik, dat hij 1 tik doorgeeft aan de fietscomputer. Als ik dan de bandomtrek 5x zo groot insteld in de fietscomputer, dan zou ik weer een redelijk nauwkeurige meting krijgen.

Echter het is zo lang geleden dat ik wat met elektronika gewerkt heb dat ik niet meer weet hoe zo'n deler in elkaar zit. Kan iemand mij een beetje opweg helpen?

Webhosting van SkyHost.nl: 25 Mb / 1 Gb windows hosting € 4,50 p/m excl.btw!

• JuuL20
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-11-2021
Je kunt dus niet de goeie bandenomtrek selecteren bij je tellertje?

[ Voor 85% gewijzigd door JuuL20 op 04-12-2005 15:51 ]

Verwijderd

Waarom koop je geen speciale snelheidsmeter voor een rc-auto?

zoals deze: http://www.rez.nl/venom/

De venom speed meter

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2005 15:53 ]

• Polderdijk
JuuL20 schreef op zondag 04 december 2005 @ 15:49:
Je kunt dus niet de goeie bandenomtrek selecteren bij je tellertje?
Ja tuurlijk gaat dat, maar de hij registreerd het hoge toerental niet meer, dat is dus het probleem en daarom wil ik bij elke 5e omwenteling, 1 tik naar de fietscomputer geven. Als ik dan de bandomtrek 5 keer zo groot insteld in de fietscomputer dan klopt alles weer.
Verwijderd schreef op zondag 04 december 2005 @ 15:51:
Waarom koop je geen speciale snelheidsmeter voor een rc-auto?

zoals deze: http://www.rez.nl/venom/

De venom speed meter
Ja daar heb ik naar gekeken, maar ik dacht dat het allemaal het zelfde princiepe was, en alleen de prijs 4 x zo duur, maar dat blijkt dus niet. Zo'n snelheidsmeter kost dacht ik € 49,95 dus dat vind ik een beetje te duur want het is al zo'n dure hobby.

Verwijderd

Je bent een tweaker of niet >:)
kun je er niet een 5:1 overbrenging tussen zetten met een ander asje?

• JuuL20
Verwijderd schreef op zondag 04 december 2005 @ 15:59:
Je bent een tweaker of niet >:)
kun je er niet een 5:1 overbrenging tussen zetten met een ander asje?
Gewoon een tellertje voor pakken, electronisch oplossen, moment.

Verwijderd

Een fysieke vertraging lijkt me geen (efficiente) oplossing. Blijft over: elektronisch delen; echter, ik gok dat in jouw geval het probleem is dat de magneet te dicht in de buurt van het contact blijft, of dat het reed-contact niet snel genoeg terugvalt. Gooi er eens een oscilloscoop aan als je die hebt. Het probleem is dan dat je een ander reed contact nodig zult hebben, omdat electronica je niet gaat helpen.

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02:14
Ik denk dat je met een 4017 een heel eind moet komen. dan kun je zelfs nog om de 8 keer 1 tik geven.

Dus zoek ff het data sheet op en je weet denk ik wel genoeg.

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-11 13:01

TheBorg

Resistance is futile.

Neem een 74LS390, dat is een 4 bit counter.

-edit-
Met een 4017 gaat het natuurlijk ook.
1ste hit google en je weet alles.

[ Voor 50% gewijzigd door TheBorg op 04-12-2005 16:14 ]

• successor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17-11 17:04
ik zou dus denken aan een tellertje , dat telkens bij de vijfde puls een pulsje naar de uitgang geeft, alleen ken ik niks dat dat doe behalve een plc (of een logo) maar dan zit je weer zo duur ...

Out of the box? What box? There is no box.

• Polderdijk
Verwijderd schreef op zondag 04 december 2005 @ 16:08:
Een fysieke vertraging lijkt me geen (efficiente) oplossing. Blijft over: elektronisch delen; echter, ik gok dat in jouw geval het probleem is dat de magneet te dicht in de buurt van het contact blijft, of dat het reed-contact niet snel genoeg terugvalt. Gooi er eens een oscilloscoop aan als je die hebt. Het probleem is dan dat je een ander reed contact nodig zult hebben, omdat electronica je niet gaat helpen.
Zoals je in mijn startpost heb kunnen lezen was ik daar ook al achter :) Daarom heb ik er een 'lichtbrug' ingemaakt dmv een Led en een lichtcel.
kippy schreef op zondag 04 december 2005 @ 16:11:
Ik denk dat je met een 4017 een heel eind moet komen. dan kun je zelfs nog om de 8 keer 1 tik geven.

Dus zoek ff het data sheet op en je weet denk ik wel genoeg.
Ik zal er eens naar zoeken, volgens mij heb ik er nog een paar boven liggen :)

• JuuL20
Hier wat informatie:
http://www.dirksen.nl/paginas/proeflessen/HEP-5/5-33.3.pdf

Als je nou zon tellertje als figuur 1 neemt en Q3 aan de reset hangt, C als input en Q2 als output.
Dan ben je klaar.

• Polderdijk
Nou ik heb hier nog een 4017 liggen (http://www.doctronics.co.uk/4017.htm), en als ik het nou goed inzie, dan kan ik de lichtcel aansluiten op de klok 14, de reset op 15 op 1, en dan dmv een optocopler aansluiten op 10 en de andere kant van de optocopler op de fietscomputer, dan moeten we er zijn volgens mij.

Ik zal even een testopstelling maken :)

Pagina: 1