AMD sempron 2500+ en Ga-7n400-l boot koud overclocked niet

Pagina: 1
Acties:

• successor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 28-01 13:32
mijn systeem heeft problemen koud te booten , ik heb een Amd sempron 2500+ en een gigabyte ga-7n400-l (da is dus een nforce2 bordje ) wanneer ik vroeger, in de lente van dit jaar bootte met mijn oude en warmere kast (met een dual voeding config met een wazige 300watt voeding en een al eve wazige 200 watt AT voeding voor de optische stations en de harde schijven , de vorige kadt had twee 92mm luide casefans (uit compaq systemen gesloopt) , ging dit perfect op 2100mhz op stock speed,

ik heb in de zomer een nieuwe kast gebouwd , kijk maar naar de link hieronder , en deze kast heeft ook een dual voeding config, er is ook een harde schijf van 250 GB bijgekomen, een DVD DL brander en een geforce 6600 (non GT) bijgekomen , de oude kast heb ik met voedingen verkocht omdat de dual psu config toen er moeilijk weer uit kon zonder de waarde van de mooi gemodde kast naar 0 te brengen.

ik heb mij toen laten overtuigen om een qtec voeding aan te schaffen , een qtec 400 watt dual fan , maar deze voedde tot eergisteren alleen het mobo, de grafische kaart , de pci insteekkaartjes (wlan, geluid en ide controller) en de processor. de rest (fans, harde schijven , optische stations waren voor de tweede voeding.
nu kon ik met mijn oude voeding die ik had sinds de zomer, niet meer overclocken , toch niet naar 2100mhz allesinds, ik weet niet waarom maar mijn systeem werd hopeloos instabiel. het geluid van de voeding beviel mij geenszins , dus ik heb daar toen een met een potmeter regelbare 92mm fan in gestoken en een 80mm stille fan die temperatuugestuurd was.

ik kon toen weer even overclocken naar 2100mhz maar toen kreeg ik warme boot problemen , als mijn systeem een keer draaide , was dit als een zonnetje.

nu heb ik een q-tec 500 watt met zeer goede voltages (12v lijn geeft 12.2 in plaats van 11.7 bij de oude voeding , de 5 volt lijn is ook toppie (5.2volt en bij de vorige ook 5.2 volt ). deze qtec voedt ook alleen het mobo, de grafische kaart , de pci insteekkaartjes (wlan, geluid en ide controller) en de processor, dus dezelfde config als met de 400 watt voeding maar dan dus met veel gezondere voltages. maar als ik mijn processor instel op 2100mhz (in plaats van 1750) dan wilt mijn systeem niet direct booten , ,na een paar keer op de reset te hebben gedrukt , lukt dit wel , ook heb ik de spanning op de processor hebben moeten verhogen tot 1.8 volt om alles nu prime stabiel te krijgen , dit moest ik vroeger nooit doen .
mijn bios is naar de nieuwste geupdate... (f11)

warmte is nooit een probleem geweest , zelfs niet bij mijn oude case, toen haalde mijn processor alleen met cpuburn 60° , nooit hoger , nu haalt ie amper de 50, zelfs met 1.8 volt .

casetemp is nu 18 graden.

kent iemand het verschijnsel dat een systeem niet direct koud wilt booten ? alles werk wel heel stabiel eens ik geboot heb, ook wanneer ik de stroom ff uit het stopcontact haal , zo voor een seconde of 10 .

mijn huidige specs staan op : specs

Out of the box? What box? There is no box.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• successor
ja, en ik heb echt wel een wazig probleem , ik heb alles eens van mijn mobo gehaald, en als ik terug kom van mijn lief zal ik weer proberen te booten , nog als nota, ik denk niet dat het aan ;

de grafische kaart ligt (niet overclocked)
de voeding ligt, (amper belast t.o.v. zijn volledige mogelijkheden), mede door de twee voedingen configuratie
de pci insteekkaarten ligt, want die zijn al een paar keer veranderd, en zijn volledig getest (veel hardware hebben is fijn)
warmte (hoogste temperatuur is 47° proc met prime ... case is nu volledig belast 23° )

het ramgeheugen misschien , al weet ik niet waarom dat ding dan niet koud boot ?
ik zal eens een memtest draaien ....

de processor ? omdat ie al ff buiten specs daait, en nu met die voltage verhoging ?, maar dat ding is prime stabiel ,prime draait zelfs nu ik dit berischt zit te typen
het mobo en de mogelijkheid dat dit mobootje misschien het feit dat dit een sempron processor is en het mobo dit niet leuk vindt , maar hoe test je dit dan , ik heb geen twee socket A moederborden op dit moment ...

harde schijven en optische stations ? dat zou ik niet weten , maar deze werken nog altijd goed en hangen zelfs op een andere voeding ...

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Fotogenie(k)?

Mja, dat je voeding niet zwaar belast wordt wil niet zeggen dat ie niet brak kan zijn. Het blijft q-tec :X

Boot ie op standaard kloksnelheden trouwens wel gewoon goed? Ik lees trouwens in die faq die ik poste dat die vcore niet direct bij het booten al verhoogd staat? Wellicht ligt het daaraan?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• successor
een qtec 500 watt die op 250 watt of zo belast wordt, en daarbij nog eens lekker hoge lijnen geeft , noem ik niet bepaald onstabiel , en wat bedoel je er bij dat de vcore niet onmiddelijk bij het booten verhoogd wordt ?

ik heb da toch in de bios ingesteld ?

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Fotogenie(k)?

successor schreef op zondag 04 december 2005 @ 17:27:
een qtec 500 watt die op 250 watt of zo belast wordt, en daarbij nog eens lekker hoge lijnen geeft , noem ik niet bepaald onstabiel , en wat bedoel je er bij dat de vcore niet onmiddelijk bij het booten verhoogd wordt ?

ik heb da toch in de bios ingesteld ?
Ik weet ook niet precies hoe dat zit met die vcore, maar voordat jou bios ingeladen wordt en die instellingen van kracht zijn moet het ding wel uberhaubt starten en als ie dat zonder die vcore verhoging niet doet dan zou het daaraan kunnen liggen?
Verder zegt het niks dat je hoge spanningswaardes hebt. de waardes hebben ook een bovenmarge en die ligt net zo dicht boven de gewenste waarde als dat de benedenmarge er onder ligt. Aangezien onboard sensoren ook nog al eens naar beneden willen afwijken is dan bijvoorbeeld jou 5v lijn wel erg hoog.
En je voeding kan ook brak zijn zonder dat de voltages schommelen. "Goede" stroom bestaat uit meer dan alleen het goede voltage.

[ Voor 7% gewijzigd door Orion84 op 04-12-2005 17:33 ]

• successor
ik gebruik geen onboard sensoren , maar een multimeter ....
speedfan zegt : 5v 4.33 volt en 12 volt 12.16

ik heb jammer genoeg niet de beschikking over een scoop , anders had ik dat ding wel even aan mijn molex gehangen, kon ik gelijk ook zien wat de rimpel is, en de reden waarom mijn voeding waarschijnlijk zon hoge 5 volt geeft is omdat die in tegenstelling tot andere lijnen op mijn pc amper belast wordt ... der hangen geen harde schijven of optische stations aan die voeding , ook geen fans of ccfls .

ik denk nu echt dat het het moederbord is ,want soms wordt mijn processor fsb teruggezet op 200mhz ddr (100mhz echt), gewoon ...

[ Voor 112% gewijzigd door successor op 04-12-2005 22:15 ]

• successor
KICK ....

ik heb dus condensators over mijn 12 en 5 volt lijnen gezet, weet niet of dit uithaalt, draai wel weer "gewoon" op 2100mhz, so far so good ....

nee hoor , koud boot ie op 1050mhz, als ie even ,al is het maar 10 seconden gedraaid heeft, kan ik em wel op 2100mhz zetten , de stock ligt op 1750mhz, misschien iets in de bios dat niet goed werkt ? stock loopt ie wel goed

of is het dan toch mijn voeding ?

[ Voor 53% gewijzigd door successor op 06-12-2005 19:08 ]

• successor
weer een kickje, het laatste als ik geen replies krijg ...

ik kreeg dus geen replies, het is nu juni 2006, en de sempron 2500+ is gecrushed, het moederbord is dood, dus mijn probleem is letterlijk weg.

de bios van het originele bordje was corrupt en stuk, dus dat is misschien de oplossing van het probleem.

[ Voor 69% gewijzigd door successor op 18-06-2006 13:15 ]

Pagina: 1