Toon posts:

[Gentoo 2005.1] glibc build error

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers, op een ketel die ik ga gebruiken als testomgeving wou ik (zo dacht ik) even Gentoo 2005.1 erbij zetten. De installatie ging goed, ook netjes perl apache etc aan het draaien gekregen, dus alles werkte.

Tot ik gistere (eergistere hadk alles geinstalleerd) even emerge -u world deed. Het ging fout bij het bouwen van glibc met de volgende build error:
make[1]: *** [sunrpc/others] Error 2
make[1]: Leaving directory `/var/tmp/portage/glibc-2.3.5-r2/work/glibc-2.3.5'
make: *** [all] Error 2
En tot overmaat van ramp mist hij een library (bij alles wat ik draai natuurlijk):
error while loading shared libraries: libstdc++.so.5: cannot open shared object file: No such file or directory
Is het mogelijk gewoon libstdc++ van de live CD terug te zetten? En waarom ging het bouwen van glibc mis? Verkeerde make settings?

• G33rt
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2022
Error 2 zegt natuurlijk weinig, wat stond in beeld voordat dat langs kwam? Het is ook handig even je USE-flags te geven natuurlijk :)

Verwijderd

Topicstarter
G33rt schreef op zondag 04 december 2005 @ 13:15:
Error 2 zegt natuurlijk weinig, wat stond in beeld voordat dat langs kwam? Het is ook handig even je USE-flags te geven natuurlijk :)
Okeej, haha, ben er al achter, uit automatisme heb ik i686 aangegeven in de chost, terwijl een k6-2 een 586 cpu is.
CFLAGS="-O2 -mcpu=i686 -pipe"
CHOST="i686-pc-linux-gnu"
CXXFLAGS="${CFLAGS}"
Nu alleen nog erachter komen hoe ik het herstel?

• koffiedrinker
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 05-02 21:05

koffiedrinker

Archlinux werkt dagelijks

Op ene of andere manier vergeet ik dat ook altijd :)
Ik kan nu twee manieren bedenken om dit te herstellen.
Als eerste moet je altijd even je CHOST wijzigen in /etc/make.conf anders gaat het nooit werken.
code:
1
CHOST="i586-pc-linux-gnu"

Dan kan je daarna twee wegen kiezen en de laatste werkt altijd, maar die kost uiteindelijk ook de meeste tijd en moeite.
Je kan proberen door een emerge system en daarna een world om alles te herstellen. Als je geen problemen onderweg tegenkomt is dat het snelst.
code:
1
2
emerge -e system
emerge -e world

En andere optie is gewoon opnieuw beginnen met de installatie. En vanaf het begin de juiste CHOST gebruiken.

[ Voor 3% gewijzigd door koffiedrinker op 04-12-2005 13:31 . Reden: typo ]

Koffie werkt echt!

• G33rt
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2022
Volgens mij zou je ook naar revdep-rebuild kunnen kijken, al weet ik niet zeker of die een veranderde CHOST detecteert :)

Verwijderd

Topicstarter
koffiedrinker schreef op zondag 04 december 2005 @ 13:31:
code:
1
2
emerge -e system
emerge -e world

En andere optie is gewoon opnieuw beginnen met de installatie. En vanaf het begin de juiste CHOST gebruiken.
Ja als het zo gemakkelijk was :P kan natuurlijk geen portage meer gebruiken
/usr/bin/python: error while loading shared libraries: libstdc++.so.5: cannot open shared object file: No such file or directory

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2005 14:41 ]

Pagina: 1