[LIRC] Debian LIRC gebruiken

Pagina: 1
Acties:

• HuMon
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07-02 10:20
Ik wil op mijn PII pc LIRC gaan gebruiken met een IR ontvanger op de seriele poort.

Maar ik loop vast op de installatie van de driver... Ik heb al vele forums, HOWTO's e.d. doorgeworsteld maar vindt alleen maar meer verschillende manieren die ik niet werkend krijg.

Ik hoop dat iemand een tip voor me heeft.
Ik heb in ieder geval geinstalleerd: kernel-sources-2.4.27, LIRC, LIRC source.

Tot nog toe geprobeerd:
Methode 1)
Uit de HOWTO van LIRC:
ga naar: /usr/src/modules/lirc/
debian/rules binary-modules KSRC=/pad-naar-kernel-source.
Wat ik ook invul bij "pad-naar-kernel-source" (o.a. /usr/src of /usr/src/linux), hij vindt de kernel niet.

Methode 2)
Installeert dit een losse module??? Dit leek me een makkelijke methode...
cd /usr/src/linux/
make-kpkg modules_image
cd /usr/src/
dpkg -i lirc-modules-2.4.27_0.7.1pre2-2+.27_i386.deb (kan tik foutje in zitten)
geen fout melding, maar:
dpkg -L lirc* geeft aan dat het pakket NIET is geinstalleerd.

Methode 3)
dpkg-reconfigure lirc-modules-source
cd /usr/src/linux
make install depmod
En hoe is het mogelijk: ik zie lirc modules. Maar helaas ben ik alle andere modules kwijt, en ethernet en geluid werken niet meer :(

Methode 4)
Zelf een nieuwe kernel gemaakt, met make-menuconfig IRDA aangezet.
Er is zelfs een optie met IRDA en seriele poort.
Ook hier werkt ethernet en geluid niet meer (bij make menuconfig * bij ethernet en geluid, ik probeer nog eens als Module).

Zei ik pas nog tegen een collega dat linux zo geweldig is, ik met mijn grote mond...
Ik kan niet eens een simpele seriele IR driver aan de praat krijgen. En ondertussen heeft GRUB nu een stuk of 6 kernels.

Mijn vragen:
- Met welke methode kan ik het beste doorgaan?
- Kun je nu een losse LIRC module maken, of moet dat i.c.m. een nieuwe kernel?
- Ik heb nu een /usr/src/modules/lirc/ map. Hoort dat automatisch in de nieuwe kernel te komen?
- Is IRDA nodig in de kernel?

Verwijderd

Disclaimer: Ik gebruik geen Debian maar in de tijd dat Mandriva alleen een oude lirc versie ondersteunde heb ik vaak genoeg lirc gebakken om er wat over te kunnen zeggen. :)

Stap -1- download de code van de lirc website.
Stap -2- er zit een configure script in de tar. Gebruik dat om de juiste module te bouwen. (make en make install)
Stap -3- laad de module (als root: modprobe <jouw module>)
Stap -4- start lircd (als root type: lircd)
Stap -5- test (als normale gebruiker) met irw (type irw en druk op de toetsen van de afstandsbediening)
Stap -6- Maak een lircrc
Stap -7- is er niet.

Succes

• HuMon
Verwijderd schreef op zondag 04 december 2005 @ 15:28:
Disclaimer: Ik gebruik geen Debian maar in de tijd dat Mandriva alleen een oude lirc versie ondersteunde heb ik vaak genoeg lirc gebakken om er wat over te kunnen zeggen. :)

Stap -1- download de code van de lirc website.
Stap -2- er zit een configure script in de tar. Gebruik dat om de juiste module te bouwen. (make en make install)
Stap -3- laad de module (als root: modprobe <jouw module>)
Stap -4- start lircd (als root type: lircd)
Stap -5- test (als normale gebruiker) met irw (type irw en druk op de toetsen van de afstandsbediening)
Stap -6- Maak een lircrc
Stap -7- is er niet.

Succes
Ow, deze methode had ik nog over het hoofd gezien :)
Dat komt omdat in Debian met apt-get install zo makkelijk alles geinstalleerd kan worden.

Ik probeer nog ff enkele zaken met de kernels, en dan kan ik dit ook eens doen, bedankt!

• HuMon
Ik ben nu 2 hele lange avonden (nachten) bezig geweest om LIRC werkend te krijgen maar het lukt me nog steeds niet.
Ik ben bang dat het mijn eigen gebrek aan kennis is over kernels, maar na het lezen van vele HOWTO's, DOCs, Google en Got, heb ik nu VIER A4'tjes vol geschreven met tips en installatie procedures waarvan er niet 1 werkend te krijgen is :(

1) Ik probeer er achter te komen HOE je een nieuwe module (in dit geval LIRC) toevoegt in debian. Moet je een nieuwe kernel maken? Kun je een nieuwe module ergens toevoegen?
Ik begrijp niet dat dit niet werkt:
cd /usr/src/linux/
make-kpkg modules_image
cd /usr/src/
dpkg -i lirc-modules-2.4.27_0.7.1pre2-2+.27_i386.ded
geen fout melding, maar:
dpkg -L lirc* geeft aan dat het pakket NIET is geinstalleerd.

2) Ik heb de "sintaugustinus" methode (zie hierboven) geprobeerd:
eerst LIRC debian pakket verwijderd: apt-get remove lirc
lirc gedownload bij www.lirc.org
tar xjvf lirc-0.6.6.tar.bz2
./configure
tot hier gaat het goed, ik ben ingelogd als root.

"make"
helaas, dit commando gaat fout. Hij vindt "/usr/src/linux/include/linux/autoconf.h" niet.
Het blijkt dat de kernel headers geinstalleerd moeten worden.
dus: apt-get install kernel-headers
"make" gaat nog steeds fout.
zelf het bestand "/usr/src/kernel-headers-2.4.27-2/include/linux/autoconf.h" naar de juiste map gekopieerd. En later nog enkele bestanden uit deze map.

Hij gaat nu verder na het make commando, maar geeft nu een enorme hoeveelheid fouten.
O.a.:

/usr/src/kernel-source-2.4.27/include/linux/jffs2_fs_sb.h:71: error: storage size of `erase_wait' isn't known
/usr/src/kernel-source-2.4.27/include/linux/fs.h:803: error: storage size of `s_vfs_rename_sem' isn't known
/usr/src/kernel-source-2.4.27/include/linux/fs.h:812: error: storage size of `s_nfsd_free_path_sem' isn't known
/usr/src/kernel-source-2.4.27/include/linux/sched.h:183: error: storage size of `fd_array' isn't known
/usr/src/kernel-source-2.4.27/include/linux/sched.h:214: error: storage size of `mmap_sem' isn't known
/usr/src/kernel-source-2.4.27/include/linux/sched.h:251: error: storage size of `action' isn't known
/usr/src/kernel-source-2.4.27/include/linux/sched.h:358: error: storage size of `wait_chldexit' isn't known
/usr/src/kernel-source-2.4.27/include/linux/sched.h:364: error: storage size of `times' isn't known
/usr/src/kernel-source-2.4.27/include/linux/sched.h:374: error: storage size of `groups' isn't known
/usr/src/kernel-source-2.4.27/include/linux/sched.h:379: error: storage size of `rlim' isn't known
/usr/src/kernel-source-2.4.27/include/linux/sched.h:390: error: storage size of `thread' isn't known
/usr/src/kernel-source-2.4.27/include/linux/sched.h:402: error: storage size of `pending' isn't known
lirc_dev.c:828: error: storage size of `fops' isn't known
{standard input}: Assembler messages:
{standard input}:5607: Error: symbol `sequence' is already defined
make[6]: *** [lirc_dev.o] Fout 1
make[6]: Leaving directory `/home/huub/lirc/lirc-0.7.2/drivers/lirc_dev'
make[5]: *** [_mod_/home/huub/lirc/lirc-0.7.2/drivers/lirc_dev] Fout 2
make[5]: Leaving directory `/usr/src/kernel-source-2.4.27'
make[4]: *** [lirc_dev.o] Fout 2
make[4]: Leaving directory `/home/huub/lirc/lirc-0.7.2/drivers/lirc_dev'
make[3]: *** [all] Fout 2
make[3]: Leaving directory `/home/huub/lirc/lirc-0.7.2/drivers/lirc_dev'
make[2]: *** [all-recursive] Fout 1
make[2]: Leaving directory `/home/huub/lirc/lirc-0.7.2/drivers'
make[1]: *** [all-recursive] Fout 1
make[1]: Leaving directory `/home/huub/lirc/lirc-0.7.2'
make: *** [all] Fout 2

Ik weet het nu echt niet meer :((

Verwijderd

Gebruik het configure script (als normale gebruiker type: ./setup.sh) en selecteer alleen de module die je nodig hebt. Met een beetje geluk worden de fouten veroorzaakt tijdens het bouwen van modules je toch niet gebruikt voor je AB. Volgens mij moet je de lirc_serial module hebben en niet lirc_dev.

PS waarom gebruik je een oude versie van lirc en niet de nieuwste?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 07-12-2005 18:59 ]

• Candymirror
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-02 11:15
Niet voor elke ontvanger ben je een module nodig. Ik heb het zelf ook verschillende keren onder debian geinstalleerd cq gecompileerd. Het installeren van lirc-modules-source is echt een bagger methode die ik zelf niet prefereer. Elke keer als je van kernel-source veranderd moet je weer de extra modules opnieuw linken. Ik schijn elke keer te vergeten hoe dat ook al weer ging. Als je een zelfbouw seriele ontvanger hebt gemaakt zou ik gewoon apt-get install lirc doen. Enig nadeel... er zit volgens mij nog steeds een bug in dit pakketje. Het init.d script deugt niet. /etc/init.d/lirc start levert geen pid op voor lircd en draait dus niet. Voor het testen moet je lircd dus even handmatig starten

• HuMon
Ik weet niet waarom, maar na een reboot en nog eens proberen van make en make install, installeerde het LIRC programma zonder foutmeldingen.
Momenteel staat LIRC 2x op m'n pc: 1x onder Debain geinstalleerd en 1x van de LIRC site.

De remote control werkt in ieder geval :) Zelfs zeer goed!

Nu nog zorgen dat het bij het booten al gaat werken, maar daar verdiep ik me zelf nog wel in.
Bedankt voor de tips!
Pagina: 1