Plots vreemd beeld bij opstarten

Pagina: 1
Acties:

• Reb87
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Ik heb sinds een week ineens vreemd beeld bij het opstarten. "Vroeger" ;) was mijn beeld bij het opstarten gewoon netjes gecentreerd, bij de SuSE bootloader ook, en bij het boot logo van Windows XP ook. Nu ineens ziet het beeld er uitgerekt en lelijk uit. Je ziet dat de TFT het bij wil stellen alleen lukt dat niet. Zodra ik in de Windows desktop terecht kom is alles gewoon normaal (1280x1024). Ook als ik naar de bios ga om een instelling te wijzigen is het beeld vaag en uitgerekt. Hoe kan dit zo plots komen? Het enigste wat ik qua beeld mischien kan hebben veranderd is met Ati Tray tools gebeurt. Ik wilde mijn tv-out aan de praat krijgen :? Spec's:

Asus Ati X800XL 256mb PCI-E Vivo
Acer AL1715 TFT monitor.

Google levert me alleen resultaten over overclocken en artifacts. Dit lijkt me bij mij niet het geval omdat ik ten eerste niet heb overgeclocked en ten 2e dat alle games gewoon goed draaien (zonder artifacts).

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Trek je tv-out stekkertje er eens uit...

• Reb87
  • Niet online
done, geen effect. :'(

-edit-

even de tv er op aangesloten en daar ziet het beeld er precies goed uit in de bios en bij het opstarten. Dat zal dus wel veranderd zijn zodat het beeld ook bij het opstarten optimaal is. Maar hoe zet ik dit nou weer terug? :?

Het lijkt wel een soort breedbeeld modus waarin hij wilt opstarten. Plat gestampt, en verbreed...

[ Voor 104% gewijzigd door Reb87 op 04-12-2005 20:18 ]

• Reb87
  • Niet online
schopje.

Ik heb ook al een andere monitor eraan gehangen. Dit had geen resultaat. ;'( Het lijkt wel een soort breedbeeld. Plat en uitgerekt. :| Is er een manier om de bios van een grafische kaart te resetten ofzo, zodat die instelling eruit gaat? :X

[ Voor 4% gewijzigd door Reb87 op 05-12-2005 14:07 ]

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Heb je het ding ook niet overgeklokt (gehad) ofzo? Klinkt een beetje als een beschadigde kaart. Alleen wel vreemd dat ie het in 1280x1024 nog wel goed doet.
Als je in de bios bent, wat voor resolutie geeft het OSD van je scherm dan aan? Ik dacht in eerste instantie dat het aan de tv-out lag, omdat sommige kaarten het beeld op 50Hz (=PAL) zetten als het kabeltje aangesloten is. En 50Hz vinden veel monitors niet leuk. Maar dat zou verholpen moeten zijn als je de kabel eruit haalt.

[ Voor 5% gewijzigd door Palomar op 05-12-2005 14:16 ]

• Reb87
  • Niet online
Palomar schreef op maandag 05 december 2005 @ 14:13:
Heb je het ding ook niet overgeklokt (gehad) ofzo? Klinkt een beetje als een beschadigde kaart. Alleen wel vreemd dat ie het in 1280x1024 nog wel goed doet.
Als je in de bios bent, wat voor resolutie geeft het OSD van je scherm dan aan? Ik dacht in eerste instantie dat het aan de tv-out lag, omdat sommige kaarten het beeld op 50Hz (=PAL) zetten als het kabeltje aangesloten is. En 50Hz vinden veel monitors niet leuk. Maar dat zou verholpen moeten zijn als je de kabel eruit haalt.
Ik zal zodra ik thuis ben eens kijken op welke resolutie dat is. Ik heb hem nog nooit geprobeerd over te clocken. Pas zodra ik Ati Tray tools geinstalleerd had, en eindelijk m'n tv-out werkend, stond het beeld ineens vreemd :/

-edit-

Als ik naar de bios ga geeft hij aan dat de resolutie 640x480 is (H: 31Khz V: 60Hz) en in het windows boot scherm 720x576 8)7

[ Voor 9% gewijzigd door Reb87 op 05-12-2005 18:28 ]

• Reb87
  • Niet online
Hier nog een paar fotos. Ik baal er echt van als hij stuk is :'( ik heb namelijk laatst de doos ervan weggegooid, dus ik vraag me af of ik nog wel garantie erop krijg :X

Zoals te zien stampt hij het beeld plat en rekt het uit...

[ Voor 34% gewijzigd door Reb87 op 19-06-2018 17:33 ]

Verwijderd

heb je al op het "auto" knopje gedrukt?
op de monitor linkse knopje, al1715 doet meestal een beetje gek bij resolutieveranderingen (bij mij tenminste), omdat je hem goed gesteld hebt op 1280x1024 heeft ie daar geen problemen mee denk ik.

• Reb87
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 06 december 2005 @ 20:30:
heb je al op het "auto" knopje gedrukt?
op de monitor linkse knopje, al1715 doet meestal een beetje gek bij resolutieveranderingen (bij mij tenminste), omdat je hem goed gesteld hebt op 1280x1024 heeft ie daar geen problemen mee denk ik.
yup, maar dat helpt ook niet :' (

• Reb87
  • Niet online
Probleem verholpen :) Ik ben gister nog eens gaan zoeken naar een oplossing voordat ik hem als RMA zou gaan versturen. Ik ben toen een tool tegen gekomen genaamd "Rabit". Hiermee kun je heel gemakkelijk de bios van je grafische kaart editten. Ik heb daarmee de tv out vanuit de bios uitgezet. Hiermee is het probleem dan ook verholpen ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Reb87 op 10-12-2005 10:35 ]

Pagina: 1