Canon EOS 1000FN, film laden

Pagina: 1
Acties:
  • 1.401 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:27

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Topicstarter
Een week geleden heb ik van mijn vriendin een Canon EOS 1000FN gekregen om eens te spelen met dia's, zelf afdrukken in doka etc.
Poging 1: Heb er toen meteen een filmpje ingedaan zoals ik dacht dat het moest. Niet dus, camera gaat 2 seconde spoelen, en geeft een foutmelding. Blijkt dat hij het rolletje gewoon helemaal opgerold heeft :/
Met veel moeite (tang etc.) weer een stukje film uit het rolletje getrokken.

Poging 2: op internet een onofficieële gebruiksaanwijzing gevonden.

Instructies voor het filmladen:
# Check the film window in the camera back to ensure that no film is already installed. Then slide the camera back lock release lever (located on the left side of the body) in the direction indicated. The camera back will pop open.
# Take the film canister and turn it upside-down so that the plastic cylindrical end is at the bottom. Slot it into the film chamber on the left side of the camera.
# Once the film is snugly seated pull the protruding film tongue out until the end is lined up with the orange mark on the right side of the film chamber.
# Do this very carefully and avoid touching the shutter (the venetian blind-like section in the middle of the camera) since it’s a very delicate mechanism. If you poke your fingers through the shutter the camera will be useless.
# Make sure that the film is lying reasonably flat (it’ll want to curl, so you won’t be able to get it totally flat) and then close the camera back.
# The camera should make faint whirring sounds for a half minute or so as it prewinds the film. When it’s finished the total number of shots available on the roll will be displayed in the top deck LCD panel. Occasionally film manufacturers will make a roll slightly longer than they’re rated for, so don’t be surprised if you get 25 shots out of a 24 exposure roll, say.
# If the camera whirs for a few seconds and then stops and a film icon blinks in the top deck LCD it means that the film did not load correctly, probably because you didn’t pull the film out of the canister far enough. Open the camera back and make sure the end of the film tongue is aligned to the orange mark.
Dat laatste heb ik dus, maar ik weet zeker dat ik de film beide keren ver genoeg heb uitgetrokken, precies tot het streepje.
Nou kan ik me voorstellen dat het de eerste keer mis gaat, maar dat het de tweede keer mis gaat vind ik wel erg vreemd. Luistert zoiets dan zo nauw dat ik in het begin vrijwel al m'n rolletjes mag opereren door mislukte inspoelpogingen? Of zou de handleiding niet kloppen?

Afbeeldingslocatie: http://www.mir.com.my/rb/photography/hardwares/classics/eos/eoscamera/EOS1000FRebelS/EOS1000Finside.JPG

[ Voor 3% gewijzigd door Gizz op 04-12-2005 01:20 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12 16:33

Ursamajor

Astrofotograaf

Issie van je vriendin geweest, of heeft ze m 2e hands gekocht en je kado gedaan? In het eerste geval zou ik haar even vragen om het filmpje te laden en anders issie gewoon stuk. Het oranje streepje geeft aan dat het filmpje tot en met minimaal daar moet worden uitgetrokken. Kind kan de was doen.

Of misschien is het tandwieltje stuk dat de filmbeweging registreert wel stuk.

Gadgets FTW!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Topicstarter
Ze heeft hem 2e hands gekocht via een collega van ons (Lang verhaal.. Ze werkt elke zondag in een fotowinkel, waar ik af en toe inval, maar we verkopen eigenlijk alleen digitale dingen. Die collega verkoopt zelf op ebay 2e hands analoge dingen. Vriendelijke kerel, en hij heeft de camera nog helemaal getest van te voren). Zal hem anders eens meegeven aan m'n vriendin zodat die collega het eens kan voordoen aan haar, maar dat duurt minimaal een week.

De kans dat de camera stuk is acht ik dus klein, maar ik sluit het niet uit :)

Maar wat ik dus niet kan opmaken uit die handleiding is of de camera de verkeerde kant op hoort te spoelen als de film verkeerd is ingelegd. Want zodra ik de achterwand dichtdoe gaat hij meteen naar links spoelen, terwijl alle film rechts hoort te komen.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Xtuv
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-12 18:18
Zit het 'filmterugspoelknopje' misschien geblokkeerd? Bij m'n eos33 is dat zo'n pielig rubberen dingetje. zou me kunnen voorstellen dat dat op 1 of andere manier is blijven haken, en daardoor je film steeds terugspoelt.

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Topicstarter
Er is geen 'filmterugspoelknopje'

Om film halverwege terug te spoelen moet je het volgende doen:
Mid roll rewind is a bit of a chore since the camera lacks a mid-roll rewind button.

1) Turn the command dial to ISO mode.
2) Remove the lens (or at least unlock it on the EF bayonet).
3) Push the rear buttons together simultaneously. The camera will rewind.
4) Replace or relock the lens.
8)7

De film is gewoon teruggespoelt als je de laatste foto maakt, want een 1000FN spoelt het hele filmpje juist voor. Geen idee hoe dit bij een 33 gaat.

Verwijderd

Op de 'pre-wind'-spoel zitten bij mijn EOS1000 tandwiel-achtige uitsteeksels. Trek je film lang genoeg uit zodat de gaatjes aan de zijkant van de film hierover heen vallen, ook al is dit ietsje langer dan het oranje streepje. Probeer het nu nog eens :)

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Nu online

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

* MartijnGizmo wil binnenkort ook een analoge EOS erbij kopen "voor de leuk".

Toch maar eens even aandachtig bestuderen dan.

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Topicstarter
Zal de volgende keer ervoor zorgen dat die tandjes echt in de film zitten. Goede tip :)

Kan het niet meteen uitproberen, want ik heb maar één rolletje wat nog helemaal ingerold is door de vorige poging :P

Verwijderd

Dat is geen excuus, met een beetje kloten krijg je hem er wel weer uit. Stel dan gelijk op je camera in dat ie hem niet weer helemaal oprolt, maar dat er een stukje uit blijft steken. Op die manier kun je eindeloos proberen. Nep tweakert :P

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Topicstarter
Heb niet de juiste tangetjes bij de hand. En je kunt hem niet instellen op niet helemaal oprollen. Dus... :P

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-12 16:07

Zoefff

❤ 

Een pincet en donkere ruimte doen vaak ook wonderen met ingerolde rolletjes hoor :P

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09 11:52

tazzman

a real boardmonkey

Gewoon filmpje uit rol trekken, verder dan het oranje streepje. De film "krult" zich naar binnen toe, en laat hem dan een stukje om de spoel heen krullen. Camera dicht, dan gaat de EOS 1000 de film helemaal door spoelen - bij het maken van een foto spoelt de EOS 1000 de film weer terug in de canister. Is de film geheel vol dan hoeft hij maar een klein stukje te spoelen.

Doe je de camera dicht en gaat het film icon knipperen, dan ligt de film er niet goed in, is het niet ver genoeg door getrokken of de tandwielen kunnen de film niet "grijpen". Meestal is het op te lossen door een stukje meer film uit de canister te trekken of gewoon even de film verschuiven zodat de tandwielen de film goed "grijpen".

Ik heb zelf nog een EOS 1000 liggen (ben jaren lang EOS 1000 gebruiker geweest) en je moet het echt bont maken om dat film transport mechanisme naar z'n grootje te helpen. Mijn EOS 1000 is bijna 13 jaar oud en werkt nog prima. Die EOS 1000 bodies kunnen behoorlijk wat hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door tazzman op 04-12-2005 15:25 ]

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

Verwijderd

tazzman schreef op zondag 04 december 2005 @ 15:23:
Ik heb zelf nog een EOS 1000 liggen (ben jaren lang EOS 1000 gebruiker geweest) en je moet het echt bont maken om dat film transport mechanisme naar z'n grootje te helpen. Mijn EOS 1000 is bijna 13 jaar oud en werkt nog prima. Die EOS 1000 bodies kunnen behoorlijk wat hebben.
* Glival is met tazzman

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Topicstarter
Zo, net een kwartier zitten prutsen met een pincet.

Negatief: film zit nog steeds helemaal in het rolletje verstopt.
Positief: rolletje is nu zwaar gehavend, ziet er wel stoer uit.

Conclusie: ik laat het wel door iemand anders doen :P

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09 11:52

tazzman

a real boardmonkey

Gewoon een ander rolletje halen? :P

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

Verwijderd

Fotohandel heeft speciaal voor dit geval proefrolletjes... ik iig wel :P

Verwijderd

Nouw :( echt rot dat ie deze kuren heeft. Als het zo blijft dan kan ik hem bij Erik vast wel ruilen voor een andere :)

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Nu online

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Verwijderd schreef op zondag 04 december 2005 @ 19:16:
Nouw :( echt rot dat ie deze kuren heeft. Als het zo blijft dan kan ik hem bij Erik vast wel ruilen voor een andere :)
Gizz of die EOS 1000? :P
Pagina: 1