Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Fancontroller = override op 5voltlijn

Pagina: 1
Acties:

• Gaoske
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09-11 13:42

Gaoske

Moddicted...

Topicstarter
Beste Gotters,

Al enige tijd ben ik naar informatie over het volgende op zoek:

In mijn case komen 4 120mm case LEDfans, 1 120 Zalman CPU fan, 1 Zalman GPU fan.
Dit geeft nogal wat wint. Prettig als goede koeling nodig is, storend als ik wil slapen.
De GPU, CPU en 1 van de 120mm casefans moeten eigenlijk zo stil mogelijk hun werk doen als ik in windows zit. 5 volt pikken ze allemaal en mijn systeem kan er stabiel onder draaien.

Als ik ga gamen wordt mijn proc en gpu overgeklocked. Dan wil ik extra koeling en wil ik mijn fancontroller omhoog kunnen draaien om mijn fans harder te zetten. Dit krijg ik nog wel voor elkaar maar nu mijn wens:
De genoemde fans moeten bij ingeschakelde PC altijd minimaal 5 Volt krijgen. De 120mm casefan wordt met 1 andere fan samen op 1 kanaal van mijn controller aangesloten (kan allemaal, is gechecked ;) ). Als ik dat kanaal open draai, moeten de 2 fans allebei (op gelijke snelheid en lichtsterkte) gaan draaien. Ik wil hiervoor geen extra schakelaars bedienen en er mag geen kortsluiting optreden

Nu hab ik de volgende schakeling bedacht:
rood = 5volt
geel = 12volt
paars = variabel tussen 0 en 12volt
zwart = ground

Fan 1 draait altijd op minimaal 5 volt
Fan 2 draait alleen als de fancontroller er stroom naartoe stuurt. Als die stroom hoger is dan 5 volt, draait fan 1 op diezelfde snelheid.
Diode 3 is geplaatst om fan 1 en 2 op gelijke snelheid te laten draaien, het schijnt dat een diode weerstand heeft, dus moet die op de fans gelijk zijn.

Afbeeldingslocatie: http://img407.imageshack.us/img407/7361/electraschema3ff.png

De diodes zijn zo geplaatst dat volgens mij er nergens vreemde dingen zouden kunnen gebeuren, kan iemand met veel kennis over elektra dit miss bevestigen, dan wel ontkrachten?

THX a lot

al gedaan:
hier gezicht op baybussen, fancontrollers
google idem

gevonden:
zelf gemaakte baybussen op printplaten waar ik niets mee kan
stroomkringen met schakelaars: wil ik niet
uitgebreide fancontrollers: ik heb de sunbeam al die ik wil gebruiken, is ook al gemod...

alvast bedankt voor de reacties...

M'n hobby PC'tje

• _Jeffrey_
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Dit gaat goed werken zo te zien. D3 is wel overbodig, aangezien fan 2 al achter D2 zit.
Hou wel rekening met het spanningsverlies over een diode (0,7 volt). Dat je fan op 5 volt draait is leuk, maar draait ie ook op 4,3 volt?

• Gaoske

Gaoske

Moddicted...

Topicstarter
Kijk dat is nog eens commentaar, daar kan ik iets mee:

Volgens mij wel, als ik mijn fancontroller op het minimum voltage instelde om op te starten draaide hij beduidend langzamer dan op de 5voltlijn van de voeding. Maar ik ga het eerst ff checken...

D3 is deels overbodig, met D3 wil ik hetzelfde spanningsverlies creeeren als dat tussen de fancontroller en fan 1 zodat de fans ook echt dezelfde hoeveelheid stroom krijgen...

Thnx _Jeffrey_

[ Voor 31% gewijzigd door Gaoske op 04-12-2005 09:49 ]

M'n hobby PC'tje

Verwijderd

Je gaat er in dit schema wel vanuit dat de - (min) uitgang van de fancontroller intern doorverbonden is met de GR lijnen. Hoogstwaarschijnlijk is dit ook zo, maar controleer dit eerst even.

• Gaoske

Gaoske

Moddicted...

Topicstarter
Check... Thnx...

M'n hobby PC'tje

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-11 22:33

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

@ _Jeffrey_

Nee fan 2 heeft D3 nog wel nodig omdat die 2 fans parallel staan. Tenzij je Fan 2 pas na D2 aftakt dan zouden ze gelijk lopen. Maar dan is fan 2 ook op je 5 volt aan gesloten dus dat werkt niet: d3 is dus nodig. Daarnaast is niet echt gezond om 2 voedingen parallel te zetten. Over het algemeen: stroombronnen moeten parallel en niet in serie, en spanningsbronnen (hier dus) moeten in serie en niet parallel. Ook al he bje die diode's, je voeding gaat dit niet leuk vinden. Een of ander intelligent circuitje zou je pas helpen. Zo is dit niet op te lossen.

T60P Widescreen

• _Jeffrey_
  • Niet online
Seesar schreef op maandag 05 december 2005 @ 00:18:
@ _Jeffrey_

Nee fan 2 heeft D3 nog wel nodig omdat die 2 fans parallel staan. Tenzij je Fan 2 pas na D2 aftakt dan zouden ze gelijk lopen. Maar dan is fan 2 ook op je 5 volt aan gesloten dus dat werkt niet: d3 is dus nodig.
D3 is echt niet nodig voor de werking. Maar, zoals Gaoske ook al zei, kan het wel handig zijn zodat beide fans dezelfde spanning krijgen.
Daarnaast is niet echt gezond om 2 voedingen parallel te zetten. Over het algemeen: stroombronnen moeten parallel en niet in serie, en spanningsbronnen (hier dus) moeten in serie en niet parallel.
???? Spanningsbronnen moeten in serie? door de diodes kan er geen stroom lopen tussen de 2 spanningsbronnen in. Ik zie het probleem niet.
Ook al he bje die diode's, je voeding gaat dit niet leuk vinden. Een of ander intelligent circuitje zou je pas helpen. Zo is dit niet op te lossen.
Waarom gaat de voeding dit niet leuk vinden? Er kan geen stroom lopen tussen de 2 spanningsbronnen in. Zelfs al zou dat kunnen, dan zal de voeding niet moeilijk doen.
Een PC voeding kan elke voedingslijn zowel sourcen als sinken. 't maakt dus niet uit welke kant de stroom op loopt.

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-11 22:33

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

_Jeffrey_ schreef op maandag 05 december 2005 @ 00:38:
[...]

D3 is echt niet nodig voor de werking. Maar, zoals Gaoske ook al zei, kan het wel handig zijn zodat beide fans dezelfde spanning krijgen.

[...]

???? Spanningsbronnen moeten in serie? door de diodes kan er geen stroom lopen tussen de 2 spanningsbronnen in. Ik zie het probleem niet.

[...]

Waarom gaat de voeding dit niet leuk vinden? Er kan geen stroom lopen tussen de 2 spanningsbronnen in. Zelfs al zou dat kunnen, dan zal de voeding niet moeilijk doen.
Een PC voeding kan elke voedingslijn zowel sourcen als sinken. 't maakt dus niet uit welke kant de stroom op loopt.
Afbeeldingslocatie: http://img217.imageshack.us/img217/4880/fancontrollergot2we.th.jpg

Ik zie dat ik in serie als commentaar heb geschreven maar moet uiteraard PARALLEL zijn! Ze staan immers parallel ;).

[ Voor 7% gewijzigd door Seesar op 05-12-2005 08:18 ]

T60P Widescreen

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:08

Cheezus

Luiaard

Seesar schreef op maandag 05 december 2005 @ 08:17:

Ik zie dat ik in serie als commentaar heb geschreven maar moet uiteraard PARALLEL zijn! Ze staan immers parallel ;).
Dan nog gaat het in dit geval goed omdat de diodes ervoor zorgen dat de voeding die de laagste spanning geeft niks doet. De diode staat dan immers in sper bij die voeding.

• Gaoske

Gaoske

Moddicted...

Topicstarter
Bovendien komt de stroom eigenlijk van dezelfde spanningsbron. Het zijn dus niet 2 bronnen, alleen 2 vertakkingen. De diodes zijn ervoor dat de stroom niet terug gaat lopen door kortsluiting. Minste weerstand is in ieder gavel niet DOOR de fans als de stroom ook rechtstreeks terug naar de voeding kan :+

M'n hobby PC'tje

• Gaoske

Gaoske

Moddicted...

Topicstarter
Enige tijd geleden heb ik enkele diodes gehaald om 2 voedingen in 1 case aan elkaar te koppelen met een relais. Over het relais een diode geplaatst zoals het hoort. Dit waren 1N4007 diodes, geen idee waar het voor staat. Op Bit-Tech werd mij geadviseerd 1N5817, 1N5818 of 1N5819 te gaan halen, dit zijn "1A schottky diodes", welke een lagere weerstand zouden hebben dan de 1N400X siliconen diodes. Nu was ik weer aan het redeneren:
meer weerstand = lagere spanning over de fan = lager toerental = minder geluid.
Een voeding heeft normaal in een afgesloten behuizing aan een 80mm op 5V genoeg voor een systeem in IDLE. Op mijn secondaire PSU komt geen mobo of graka, dus wordt hij lang niet volledig benut. 120 mm op 4,3 volt moet dus RUIM voldoende zijn.
Ik ben dus mijn diodes eens gaan testen:
secundaire PSU aangekoppeld, 2 HDD's, 1 fan, stekker erin en groen en zwart verbinden. na een korte flit van de leds in de fan, niets. nog eens ontkoppeld en weer opnieuw gr+zw, flits...niets....
!@#$%^&* :X *&^%$#@!
Waarschijnlijk voeding richting de O-) en }) .
Nou ja, andere voeding dan maar.:
Fan met een diode aangesloten op de 5V lijn, en hij werkt :D .
Nu mijn eigen elektrische schakelingzoals in mijn PIC te zien was.
D3 is weggelaten simpelweg omdat ik maar 2 diodes had gisteravond.

PSU aan, Fan 1 aan, Fan 2 nog uit :D
Fancontroller aan en onder de 5 volt gezet, Fan 1 blijft aan, Fan 2 gaat aan, geen kortlsuiting :D :D
Fancontroller vol open, Fan 1 en 2 beiden vol vermogen, geen verschil in snelheid of verlichting :D :D :D .

Damm wat ben ik blij, ben ik dus niet zo dom B) als ik eruit zie 8)7
(no offence tegen B) , draag zelf ook een bril :+ )

M'n hobby PC'tje

• skr
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-09 21:04

skr

Gaoske schreef op maandag 05 december 2005 @ 10:54:
Enige tijd geleden heb ik enkele diodes gehaald om 2 voedingen in 1 case aan elkaar te koppelen met een relais. Over het relais een diode geplaatst zoals het hoort. Dit waren 1N4007 diodes, geen idee waar het voor staat. Op Bit-Tech werd mij geadviseerd 1N5817, 1N5818 of 1N5819 te gaan halen, dit zijn "1A schottky diodes", welke een lagere weerstand zouden hebben dan de 1N400X siliconen diodes. Nu was ik weer aan het redeneren:
meer weerstand = lagere spanning over de fan = lager toerental = minder geluid.
)
Bij diodes gaat het niet over de weerstand, maar over de spannigsval. De 1n4007 heeft een typische waarde van 0,7. Wat dus betekent dat je op je 12v slechts 11,3 zou overhouden. De schottky diodes hebben een lagere spannings val. (zie ook datasheets!) Overigens zou 1A wel erg weinig zijn en dus nutteloos om daarmee een extra voeding te koppelen.

Verder is dit een zeer ammateuristische gebeuren zo met diodes voedingen koppelen in mijn elektro ogen ;)

• _Jeffrey_
  • Niet online
skr schreef op maandag 05 december 2005 @ 23:18:
Verder is dit een zeer ammateuristische gebeuren zo met diodes voedingen koppelen in mijn elektro ogen ;)
Vertel? Wat zou jij doen dan?
Met een relais werken? Een spanningsvergelijker (op-amp?) met wat logische poorten die FET's schakelen? Dan noemen ze over-kill ;)

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22-11 20:43
_Jeffrey_ schreef op maandag 05 december 2005 @ 23:55:
[...]

Met een relais werken? Een spanningsvergelijker (op-amp?) met wat logische poorten die FET's schakelen? Dan noemen ze over-kill ;)
Ik denk dat we twee dingen door elkaar halen. De oplossing om met diodes je fans een minimale voedingsspanning te geven vind ik wel netjes (easy/cheap).

Twee pc voedingen via diodes aan elkaar koppelen en daarmee je pc te voeden lijkt me inderdaad fout. Daarbij moet ik wel opmerken dat ik uit het verhaal van Gaoske niet helemaal begreep hoe en waarom hij de twee voedingen aan elkaar wil knopen. Als hij voeding 1 een relais laat sturen en daarmee voeding 2 aanzet en dan ook nog het relais van een vrijloopdiode voorziet, dan lijkt me daar ook niets op aan te merken.

Als laatste de opmerking dat een pc voeding graag een minimale belasting wil hebben om goed te kunnen werken. In de topics over het ombouwen van PSU naar labvoedingen is daar genoeg over te vinden. [rml][ EL] PC Voeding-tester/gebruik als projectvoeding + pinouts[/rml]

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:43
skr schreef op maandag 05 december 2005 @ 23:18:
[...]
Waarom zou dat zo zijn? In mijn eindwerk waren er 2 geschakelde voedingen van 15V in serie geschakeld, die elkaar steeds verhinderden van te werken (zodra een van de 2 op spanning was gekomen, schoot de andere in beveiliging). Zonder diodes tussen te schakelen zou ik absoluut niet weten hoe dit kostenefficient (het gaat nog altijd over het bedrijfsleven) op te lossen is. (uiteindelijk heeft dat eindwerk 307500 harde euro's bespaard, maar toch werd er steeds op gehamerd alles zo goedkoop mogelijk op te bouwen, ook al duurde dat een week langer). Lijkt me een redelijk professionele oplossing toch (een oplossing die altijd goed zal werken, en niet duur is...voedingen koppelen met scottky-diodes is the way to go, tenzij je amateuristisch wil werken met relais of dergerlijke 8)7 )

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
mm dit klinkt misschien heel simpel hoor.

Maar je wilt allen stilte als je onder windows werkt. Zelf als je dan redelijk bezig bent ,zonder zware programma's als catia, maya, autocad whatever. Of alleen aan het downloaden bent (s'nachts). Kan je dan niet beter een aantal fan's gewoon simpel weg uitschakelen. Dan is denk ik 1 case fan (vooraan de pc) en je psu genoeg. Eventueel nog 1 andere case fan, beide op 5 volt.

dat zou ik iig doen :P, vooral voor snachts.. (dan heb je sowieso een lagere kamer temperatuur)

[ Voor 16% gewijzigd door B_FORCE op 06-12-2005 04:13 ]

One World Concepts

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:57
Houd er rekening mee dat de diodes een lekstroom hebben als ze sperren. Je zal dus wel iets verlies hebben, maar dat zou je voeding makkelijk op moeten pakken. Allen kan je dan dus nog een klein verschil houden tussen de fans. Echter, zolang je geen fancontroller gebruikt met een rpm regeling heb je dat probleem toch al.

Let wel op! Met een fancontroller die variable weerstanden gebruikt werkt dit schema goed (mischien niet al te netjes, maar anders wardt het minimaal2x zo ingewikkeld). Echter, als iemand dit wilt gaan doen met een PWM fancontroller (die dus 12v pulsen geeft voor een betere regeling) heb je pech: je fans zullen nooit gelijk lopen (en het zou me niet verbazen als je controller dan met permanente vakantie gaat).

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

• naftebakje
@shadowlord: waarom zou dit schema met een PWM regelaar de regelaar kunnen kapot helpen :?
Die lekstroomverliezen waar je over spreekt zijn te verwaarlozen, daar hoef TS geen rekening mee te houden.

Als het een PWM regelaar blijkt te zijn: met een elco en wat andere zooi pas je die gemakkelijk aan, zodat het weer goed werkt (anders zal er idd op fan1: 5V/12V komen, en op fan 2: 0V/12V).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• JuuL20
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-11-2021
[...]
Ik zou dit doen:
Afbeeldingslocatie: http://home.versatel.nl/even-snippert/Fan.JPG
Ik noem dit geen overkill, maar een nette oplossing. Je hebt geen weggegooide spanningsval over diode zo. En mochten de diodes op worden geblazen (teveel stroom erdoor bijv) heb je anders sluiting en staan je voedingen parallel aan elkaar, als de spanningen dan niet gelijk zijn blazen ze elkaar op.

Ook deze oplossing is easy/cheap. Je zou eventueel het relais nog kunnen vervangen voor een FET oid.

[ Voor 19% gewijzigd door JuuL20 op 06-12-2005 17:32 ]

• naftebakje
JuuL20 schreef op dinsdag 06 december 2005 @ 17:06:
[...]
Ook deze oplossing is easy/cheap. Je zou eventueel het relais nog kunnen vervangen voor een FET oid.
Het is maar wat je eenvoudig en goedkoop noemt...
Het originele schema met de diodes, voorzien van 3Ampére schottky-diodes (0.5€ /stuk ofzo) krijg je NOOIT kapot.
En dan nog, D1 en D2 zullen maar 1 keer in de 65465465461046465146546 miljoen jaar tegelijkertijd kapot kunnen gaan, lijkt me een risico dat de meeste mensen onbestaande zullen noemen.

• JuuL20
Hoezo krijg je die diodes NOOIT kapot?
Kortsluiting? Ok, voeding is wel wat begrenst, maar is wel mogelijk. Sluit de fan maar eens kort en er gaat al een flinke stroom door beide diodes jah.
En dan gaan ze eerder kapot dan die 65465465461046465146546 miljoen jaar.

Ja, vind ik eenvoudig. En goedkoop is het ook. Relais zal het duurste zijn. Als je ~4 euro (totaal) al te duur vindt... (vergeleken met 3*0,5 euro)
Grootste voordeel is dat je die spanningsval niet hebt en je voedingen niet op een vreemde manier aan elkaar knoopt.

[ Voor 37% gewijzigd door JuuL20 op 06-12-2005 18:01 ]

• skr

skr

Als ik zeg amateuristisch moet je dat niet al te negatief opnemen hoor ;) Was dus niet op je persoontje gericht. Ik wou eigenlijk ermee zeggen dat ik zoiets nooit in mijn hoofd zou halen.

Maar overigens had ik je verhaal verkeert gelezen. Je bedoelde de diode over je relais en dus niet tussen 2 voedingen in. Dan zaten die diodes natuurlijk wel goed. Maar je kan nooit zomaar 2 verschillende voedingen aan elkaar knopen. Het is zelfs zo dat als je twee 1,5 volt baterijen paralel aan elkaar zet dat de ene baterij zich gaat ontladen via de andere. Met als gevolg 2 lege baterijen na verloop van tijd.

Juul zijn oplossing is aardig oke als je het mij vraagt. Tis gewoon een drempel schakelaar die al het verschil tussen de fancontroller en de +5v oneindig versterkt. Geeft de fancontoller 5v of hoger dan versterkt de opamp niets meer, stop de transistor met geleiden, slaat het relais om.

Alleen moet de opamp wel gevoed worden met 12 volt ipv 5 voor de keurigheid (en het relais dan ook). Overigens kan je met een spannings deler (2 weerstandjes tussen 12v de opamp en 0) zelf ook nog eens zelf de drempel waarde instellen.

[ Voor 4% gewijzigd door skr op 06-12-2005 18:33 ]

• JuuL20
skr schreef op dinsdag 06 december 2005 @ 18:29:
Alleen moet de opamp wel gevoed worden met 12 volt ipv 5 voor de keurigheid (en het relais dan ook).
Nauwkeurigheid maakt weinig uit (tenzij je het anders gaat stabiliseren met een zenerdiode ofzo).
Wel is het miss verstandig om er aan te denken dat de opamp het miss niet leuk vind om een grotere spanning op de input te krijgen dan zijn voedingsspanning. Maar ik weet niet of dit problemen gaat geven.

Ook kan je last krijgen van een klapperend relais, dan moet je een schmitt trigger gebruiken ipv de comperator. Maar dit zou geen problemen geven, moet je de fancontroller alleen niet heel dichtbij de 5V instellen.
Overigens kan je met een spannings deler (2 weerstandjes tussen 12v de opamp en 0) zelf ook nog eens zelf de drempel waarde instellen.
Uiteraard :Y)

• skr

skr

JuuL20 schreef op dinsdag 06 december 2005 @ 18:35:
[...]

Nauwkeurigheid maakt weinig uit (tenzij je het anders gaat stabiliseren met een zenerdiode ofzo).
Wel is het miss verstandig om er aan te denken dat de opamp het miss niet leuk vind om een grotere spanning op de input te krijgen dan zijn voedingsspanning. Maar ik weet niet of dit problemen gaat geven.
Ja daar doelde ik ook al even op. Weet het ook niet zeker maar op zijn uitgang zal hij altijd minder dan 5V geven vanwege de spanningsval. (maakt idd niet uit nee, daarom zei ik ook maar voor de keurigheid ;) )
Ook kan je last krijgen van een klapperend relais, dan moet je een schmitt trigger gebruiken ipv de comperator. Maar dit zou geen problemen geven, moet je de fancontroller alleen niet heel dichtbij de 5V instellen.
Ja idd, als beide spanningingen gelijk zijn zal hij warschijnljk gaan flippen. Msichien een terugkoppel weerstandje van out naar + ? (= hysteresis)

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:57
naftebakje schreef op dinsdag 06 december 2005 @ 11:10:
@shadowlord: waarom zou dit schema met een PWM regelaar de regelaar kunnen kapot helpen :?
Als de regelaar (galvanisch) gescheiden is van het fan-circuit heb je geen probleem. Echter, niet alle apperatoor vind het fijn om een ingangsspanning op een uitgangspoort te hebben. De kans is klein geef ik toe, maar met een beetje vooronderzoek weet je gewoon zeker dat je de regelaar niet naar z'n grootje helpt.
Die lekstroomverliezen waar je over spreekt zijn te verwaarlozen, daar hoef TS geen rekening mee te houden.
Dat zei ik dan ook zelf al. Het ging mij meer om het verschil tussen de voltages op de fans. Maar waarschijnlijk is het verschil tussen de fans zelf al groter dan wat de diodes doen dus ja, kun je wel verwaarlozen.
Als het een PWM regelaar blijkt te zijn: met een elco en wat andere zooi pas je die gemakkelijk aan, zodat het weer goed werkt (anders zal er idd op fan1: 5V/12V komen, en op fan 2: 0V/12V).
Dat schema zou ik graag zien, want zonder de 5 volt uit te zetten houd je echt 5V/12V op een fan. Dus tenzij je de 5 volt weghaalt (met een relais oid zoals hierboven al beschreven is) heb je een verschil.

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

• Gaoske

Gaoske

Moddicted...

Topicstarter
* Gaoske is even niet online geweest ivm school, maar ziet dat hij veel heeft gemist en gaat dit NU bijwerken :D
[...]

THNX Jeffrey..

@SKR, het zijn niet gewoon 2 voedingen die ik heb samengebonden, heb er netjes een relais tussen gezet. Over de + en - heb ik een diode gezet, voor de zekerheid.
als je met 2 voedingen doelt op mijn circuit hier afgebeeld: het is maar 1 voeding, gesplitst, waarvan een lijn door de fancontroller loopt.

@ Jeronimo
Dit is idd mijn circuit: relais wordt aangestuurd door PSU 1, relais verbindt zwart en groen, vrijloopdiode over de + en - van PSU 1 over het relais...
Mijn PSU 1gaat mobo en graka doen, PSU 2 een HDD (SATA), DVDRW, DVD/CDRW, Fancontroller, CCFL's (6 ong.) voldoende ;)

@ B_FORCE
Ik wil in stilte werken in windows en downloaden (snachts, PC op slaapkamer).
CPUfan, grakafan, PSUfan en 1 casefan gaan onder dit principe draaien. De casefan koppel ik met een tweede die samen op 12V gelijk moetetn draaien. De andere 2 casefans komen rechtstreeks op een kanaal van de fancontroller.
Zo heb ik 4 fans op 5volt: dit was na test volkomen stil, bijna onhoorbaar.
Bij gamen en overklokken, lekker koel :D

@ Juul
Ik werk niet met 2 verschillende voedingen in 1 kring, hoe komt iedereen daar toch bij??? er staat duidelijk in mijn update post dat ik mijn 2 voedingen met een relais heb geschakeld met vrijloopdiode zoals netjes hier op het GOT FAQ staat...

Verder denk ik dat de rest van de replys van SKR en Juul een beetje tegen elkaar opboksen. vind ik een beetje jammer. Zoals ik al zei heb ik de boel getest en het werkte. Als 1 van de diodes kapot zou gaan, wat ik al heb getest, geeft hij helemaal geen stroom meer door. Dat betekent ook dat de stroom niet terug zal gaan lopen maar dat de fan miss helemaal uitvalt. Voor mijn casefan boeit me dat niet, die koelt mijn secundary PSU die misschien net 100W gaat geven aan mijn systeem. Ook passief zou deze nog overleven...
Verder zou ik het ook kunnen toepassen op mijn cpu en graka fan, alleen wacht ik daarmee tot ik 100% zeker weet dat de schakeling (hier) stabiel werkt. In ieder geval bedankt voor alle reacties!! Ik merk wel dat er blijkbaar animo voor is :Y) , het was mijn eerste goed lopende topic :+

M'n hobby PC'tje

• JuuL20
Een diode die stuk is geleidt vaak hoor. Sluit maar eens een diode (led bijvoorbeeld) goed om aan en jaag er een te grote stroom door.
Maar mooi dat het zo goed werkt!

• Gaoske

Gaoske

Moddicted...

Topicstarter
Naar het schijnt is testen van je spullen nog steeds de beste manier om zeker te weten of iets werkt. Mijn diode was stuk heb hem gebruikt en hij blokkeert nu 2 kanten op.
prima dus ! :D

M'n hobby PC'tje

• naftebakje
JuuL20 schreef op donderdag 08 december 2005 @ 20:35:
Een diode die stuk is geleidt vaak hoor. Sluit maar eens een diode (led bijvoorbeeld) goed om aan en jaag er een te grote stroom door.
Maar mooi dat het zo goed werkt!
Een LED is iets heel anders dan een schakeldiode/HFdiode/schottky-diode/.... (Omdat de banden van een Ferrari snel verslijten, moet je op je fiets niet elke 2 weken andere buitenbanden leggen dacht ik 8)7 ).
Ik blijf erbij, als TS diodes gebruikt die geschikt zijn, en dus een voldoende veiligheidsmarge hebben, deze in 99.99% van de gevallen niet stuk zullen gaan, en als ze dan zouden stukgaan zit het er erg dik in dat ze hetzelfde doen als toen hij ze testte, met name niet meer geleiden.

[in de kantlijn een opmerking:]
om dit te staven een voorbeeld: als je een simpele 12V voeding maakt, met een 12V transfo van 2.3VA, een diode en condensator, en een 7812 als spanningsregulator, moet je hier dan een zekering in gebruiken?
Met boekjeswijsheid (of schoolse wijsheid) zal je zeggen dat er een zekering tussenmoet. In mijn eindwerkbedrijf werd dit zonder zekering toegepast in tig apparaten, allemaal CE gekeurd. Zolang ze de transfo's en 7812'en van hetzelfde merk gebruiken, is er geen enkel probleem, dat hebben ze volledig uitgemeten. Ook al zeggen de boekjes dat je een zekering moet gebruiken.
NOFI hoor, maar op school leer je veel zever, pas in de bedrijfswereld, vooral in de R & D, besef je wat ze je op school hebben geleerd: zorgen dat je informatie tot jou kunt nemen, de schoolse informatie is dikwijls onjuist of erg onvolledig.
[/opmerking]

@Gaoske: dat klopt volledig, meten is weten. Let wel op, er zijn verschillende fabrikanten van dezelfde diodes (en alle andere componenten), als je iets hebt getest en gemeten van het ene merk, geldt dat niet persé voor het andere. Als je een aantal diodes in een keer hebt gekocht, kan je meestal veronderstellen dat ze van hetzelfde merk zijn, en gelijk gaan reageren.

[ Voor 11% gewijzigd door naftebakje op 08-12-2005 21:00 ]

• JuuL20
naftebakje schreef op donderdag 08 december 2005 @ 20:57:
[...]Een LED is iets heel anders dan een schakeldiode/HFdiode/schottky-diode/.... (Omdat de banden van een Ferrari snel verslijten, moet je op je fiets niet elke 2 weken andere buitenbanden leggen dacht ik 8)7 ).
Waar is LED afkorting van als ik vragen mag?
Het blijft een PN laag en als een PN laag doorbrand gaat hij geleiden.

Ook met praktijkwijsheid zou je concluderen dat zekeren verstandig is. Dan fikt je hele schakeling er niet door bij een fout, maar alleen de zekering.
Als jij zekeren overbodig vind ruik je wel een keer waarvoor ze daar hadden moeten zitten.
Het is verplicht om op zijn minst primair een trafo te zekeren. (ivm kortsluiting, brand etc)

Btw, waarom in godsnaam besparen op een zekering |:(

[ Voor 34% gewijzigd door JuuL20 op 08-12-2005 21:14 ]

• skr

skr

Gaoske schreef op donderdag 08 december 2005 @ 20:23:

@ Juul
Ik werk niet met 2 verschillende voedingen in 1 kring, hoe komt iedereen daar toch bij??? er staat duidelijk in mijn update post dat ik mijn 2 voedingen met een relais heb geschakeld met vrijloopdiode zoals netjes hier op het GOT FAQ staat...
Nee, 1 voeding dat weten we. Alleen gingen we tussendoor nog even reageren (offtopic?- nah niet echt) op naftebakje zijn reactie mbt tot 2 voedingen koppelen met diodes. (wel goed lezen in je eigen topic he)
Verder denk ik dat de rest van de replys van SKR en Juul een beetje tegen elkaar opboksen. vind ik een beetje jammer. Zoals ik al zei heb ik de boel getest en het werkte. Als 1 van de diodes kapot zou gaan, wat ik al heb getest, geeft hij helemaal geen stroom meer door. Dat betekent ook dat de stroom niet terug zal gaan lopen maar dat de fan miss helemaal uitvalt.
Tegen elkaar opboksen?? Nee hoor, alleen wat gepraat over dat mooie schema. :Y)

Als een diode kapot gaat en daardoor bv kortsluit, dan breekt welzeker de pleuris uit. En dan niet met je fan maar mischien je fancontroller of je voeding. (omdat je in theorie dan de 12v met de 5v zou kunnen doorverbinden.)

• JuuL20
skr schreef op donderdag 08 december 2005 @ 22:28:
[...]
Tegen elkaar opboksen?? Nee hoor, alleen wat gepraat over dat mooie schema. :Y)
Idd :)
Skr weet waar hij het over heeft (zo komt hij tenminste over bij mij, wat ik niet over iedereen kan zeggen).

• naftebakje
JuuL20 schreef op donderdag 08 december 2005 @ 21:06:
[...]

Waar is LED afkorting van als ik vragen mag?
Het blijft een PN laag en als een PN laag doorbrand gaat hij geleiden.

Ook met praktijkwijsheid zou je concluderen dat zekeren verstandig is. Dan fikt je hele schakeling er niet door bij een fout, maar alleen de zekering.
Als jij zekeren overbodig vind ruik je wel een keer waarvoor ze daar hadden moeten zitten.
Het is verplicht om op zijn minst primair een trafo te zekeren. (ivm kortsluiting, brand etc)

Btw, waarom in godsnaam besparen op een zekering |:(
Light Emitting Diode, en dan mag ik je eens vragen welke materialen er gebruikt worden in een LED, en welke in een gewone diode. En hoe ze opgebouwd zijn. En met welke dopering. Hoe groot het contactvlak is. Op welke stroom/spanning ze voorzien zijn. En hoe het komt dat er diodes zijn die 0,1 euro kosten, en andere die 100 euro (en meer) kosten, het zijn toch dioden, of ze nu 1 of 1000A aankunnen...niet dus.
Een diode is heel wat meer dan "gewoon een PN laag", anders zouden er geen 1000den soorten bestaan.

Over die voeding die ongezekerd mag gebruikt worden: Als er een miljoen stuks geproduceerd worden, en zonder zekering bespaar je 0,25 euro, zonder dat er enig gevolg is (met die componenten die ze daar voor die voeding gebruiken zal geen enkele zekering, als je die er tussen zou zetten, sneuvelen), mag je mij gerust die besparing geven. In de bedrijfswerel draait het om geld, in mijn eindwerk is ook van elke weerstand bekeken geweest of deze niet weg kon gelaten worden, en mijn eindwerk bespaart hun 300000 harde euro's. Van die voeding zijn een aantal exemplaren langdurig getest geweest, van -40 tot +120°C, en deze mogen aldus gebruikt worden in een CE apparaat (dus waar haal jij vandaan dat er primair verplicht moet gezekerd worden :? ). Bij kortsluiting, zakt de spanning die de transfo levert zo in, dat de stroom er weer door beperkt wordt, en die voeding mag dagenlang kortgesloten worden, ze zal niet verbranden. Nog nooit is een dergerlijke voeding gesneuveld, omdat er geen zekering in zat.

Kortom, conclusie: de realiteit is dat de aarde rond is, ook al denk jij (je ziet het toch, kijk eens rond je, over een omtrek van 40Km) dat ie plat is. Door metingen is dat aan te tonen. Een bepaalde diode zal bij overbelasting als zekering werken (dus niet meer geleiden), ook al heb jij ervaring met een totaal ander type diode, dat met totaal andere materialen is opgebouwd, voor een totaal ander doel, dat deze wel geleid als je boven de 25mA gaat...

• JuuL20
naftebakje schreef op donderdag 08 december 2005 @ 22:44:
[...]
Light Emitting Diode, en dan mag ik je eens vragen welke materialen er gebruikt worden in een LED, en welke in een gewone diode. En hoe ze opgebouwd zijn. En met welke dopering. Hoe groot het contactvlak is.
Oke, jij hebt je huiswerk gedaan :)
Ik geef toe, ik weet niet uit min hoofd welke kleur welk materiaal is, de doperingen en ik weet ook de diktes van het P en N materiaal niet uit mijn hoofd. Daar zijn datasheets voor.
Als jij het wel weet, pluimpje.
Op welke stroom/spanning ze voorzien zijn. En hoe het komt dat er diodes zijn die 0,1 euro kosten, en andere die 100 euro (en meer) kosten, het zijn toch dioden, of ze nu 1 of 1000A aankunnen...niet dus.
Een diode is heel wat meer dan "gewoon een PN laag", anders zouden er geen 1000den soorten bestaan.
Verschillende:
- Stromen
- Spanningen
- Forward Voltage (Reversed ook)
- Schakeltijden
- Speciale functies: bijv LED, Fotodiod, Laserdiode, IR diode.
- Het spectrum waar ze gevoelig voor zijn.
- Capaciteiten tussen de lagen ook vast wel.
- Nog wel heeeeeeel wat meer jah, ben ik me maar al te goed van bewust. En nee, ik ken niet alle eigenschappen uit mijn hoofd.

Een diode die 100 Ampere kan schakelen is vast wel iets duurder dan eentje die 2A kan schakelen jah.

Bij de ene diode wordt er gebruik gemaakt van de reversed voltage om hem als "spanningsstabilisator" te gebruiken (zener)
Andere diodes worden gebruikt omdat ze erg snel schakelen of bijv hele grote stromen/spanningen aankunnen.

En van die zekeringen, dat is mij verteld door andere forumleden die weten waar ze het over hebben. Ben nu zelf ook wel benieuwt of het echt moet, ben nog van mening van wel.

[ Voor 10% gewijzigd door JuuL20 op 09-12-2005 09:25 ]

• Gaoske

Gaoske

Moddicted...

Topicstarter
Nogmaals THNX voor alle info....

De diodes kwamen uit dezelfde winkel van dezelfde lading. behoorlijk etrouwbaar dus. zal ook eens vragen aan die verkoper of die diodes normaal zouden moeten geleiden of niet na doorbranden.

Over die zekering toch nog maar eens nadenken, en kijken of mijn voeding niet gewoon is beveiligd tegen kortsluiting. Als dat zo is, moet hij eruit klappen als er 12v over de 5volt lijn terug zou gaan lopen. Vanmiddag eens naar de elektraboer en vragen welke diodes hij heeft en welke ik het best voor mijn schema kan gebruiken.

Heb mijn schema nog een klein beetje aangepast, maar ik zal jullie hem laten zien als ik hem dadelijk heb gebouwd. Het komt waarschijnlijk op een printplaatje met aansluitingen voor alle fans die in de schakeling komen. Als het stabiel werkt, plaats ik het schema ook in voormijn CPU-, GPU- en PSUfans....

M'n hobby PC'tje

• joopv
  • Niet online
Veel 12V fans draaien helemaal niet op 5V en starten pas op 7V. Het is dus zaak dat je dit eerst test.

Diodes die stuk gaan zijn in de meeste gevallen een kortsluiting geworden. In bijzondere gevallen zijn ze een onderbreking: als je er b.v. 1000A doorheen probeert te jagen. Dan explodeerd zo'n ding en heb je (als de vlamboog gedoofd is) 2 draadjes over.

• naftebakje
Gaoske schreef op vrijdag 09 december 2005 @ 09:45:
Nogmaals THNX voor alle info....

Over die zekering toch nog maar eens nadenken, en kijken of mijn voeding niet gewoon is beveiligd tegen kortsluiting. Als dat zo is, moet hij eruit klappen als er 12v over de 5volt lijn terug zou gaan lopen. Vanmiddag eens naar de elektraboer en vragen welke diodes hij heeft en welke ik het best voor mijn schema kan gebruiken.
Ow, ff opletten, die voeding/zekering en 2 voedingen koppelen dmv diodes zijn gewone voorbeelden in de kantlijn om iets duidelijk te maken. Die hebben dus niets te maken met jou schema (de enige gelijkenis is dat het ene spanningen met diodes koppelt, en het andere aanduidt dat sommige denkbeelden niet persé in alle gevallen gelden). Ga dus alstublieft niet zelf voedingen maken zonder zekering, tenzij je die op een goeie manier kan testen op -40 tot 100°C..

Een PC voeding is beveiligd tegen kortsluiting, maar als jou regelaar PWM gebruikt zal dat niet helpen wanneer een diode sneuvelt, aangezien stromen tot 15A (van mijn PC voeding op 12V) gewoon geleverd worden. Mijn punt is dat de diodes niet zullen sneuvelen, wat jou experiment heeft bewezen. En al hun oplossingen zijn veel duurder dan de jouwe, die gewoon gaat werken. Als zij je toch hebben banggemaakt, dan kan je ook nog voor D1 2 dezelfde diodes in serie zetten, als nadeel heb je dan dat de spanning wat verlaagd, maar als je dan al het extreme geval zou hebben dat er een sneuvelt en blijft geleiden (koop dan ook meteen een lotto-biljet, als je toch zoveel geluk hebt), zal de andere dat nog opvangen, voor minder geld dan hun schakelingen.

@Juul20: die zekeringen, das om aan te duiden dat niet alle kennis in boekjes staat, en/of klopt, jij moet zekeringen gebruiken als je een voeding maakt, zij kunnen voor die ene voeding met die specifieke componenten van een specifieke leverancier zonder zekering werken.
En die diodes, das basiskennis, en het is me dan ook niet om het kennen van de verschillen te doen (ik zou je kunnen pesten met te zeggen dat er diodes met 3 lagen bestaan, maar die zijn hier niet aan de orde). Het gaat erom dat jij je ervaring met een ledje (AlGaAs, GaAs, PGaN, GaP, ZnSe, SiC, InGaN, C) niet mag doortrekken naar gewone diodes (vooral Silicium). Algemeen geldende uitspraken kan je echt niet doen (alhoewel, je kan zeggen dat het allemaal halfgeleiders zijn, maar zijn dan ongeveer de gelijkenissen). Get the point?

• JuuL20
naftebakje schreef op vrijdag 09 december 2005 @ 10:22:
[...]
(ik zou je kunnen pesten met te zeggen dat er diodes met 3 lagen bestaan, maar die zijn hier niet aan de orde).
Jah, weet ik.
Het gaat erom dat jij je ervaring met een ledje (AlGaAs, GaAs, PGaN, GaP, ZnSe, SiC, InGaN, C) niet mag doortrekken naar gewone diodes (vooral Silicium).
Ik zei maar wat toen met dat LED voorbeeld. Ik had ervaring met zenerdiode en (volgensmij) 1n4001 ofzo.
Get the point?
Jups peace ;)

[ Voor 3% gewijzigd door JuuL20 op 09-12-2005 13:23 ]

• Gaoske

Gaoske

Moddicted...

Topicstarter
@Joopv

Als je mijn berichten op de vorige pagina had gelezen, had je gezien dat ik de fans al op 5V had getest. Later zelfs met de betreffende diode: aantal keer fan stil laten staan en starten met de 4,3V, werkte prima.

@ naftebakje

Ik was vanmiddag bij de electraboer die al mijn vermoedens (die ik had en die ik heb opgedaan door de reacties hier) bevestigde. Het zou prima moeten werken zolang ik er geen idioot grote hoeveelheden stroom doorheen jaag. Aangezien mijn fans 2,8 watt trekken zou dat bij 4 fans op 1 kanaal minder dan 12 watt zijn. dat komt bij lange niet in de buurt van het max van een diode. Ik zal alle diodes testen wanneer ze in een circuit zijn geplaatst om zeker te weten dat het allemaal naar behoren is gesoldeerd en dat ze daarbij niet zijn gesneuveld...

M'n hobby PC'tje

Pagina: 1