[stroom opwekken] dmv hamstermolentje

Pagina: 1
Acties:
  • 3.528 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjeerd
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13-05 11:35

Tjeerd

Be Original, Be Yourself.

Topicstarter
Is het mogelijk om stroom op te wekken (al is het maar heel weinig) om bijvoorbeeld een LEDje te laten werken door middel van:

- hamster
- molentje waarin ie kan lopen
- vele toeren per minuut

Ik was dit topic al tegengekomen, maar daar werd niet serieus op ingegaan verder. Ik wil echt serieus weten of het mogelijk is om een soort van dynamo aan te sluiten op zo'n (tred)molentje? Een standaard fietsdynamo is veel te zwaar, maar zijn er misschien lichtere dynamo's oid? Of zijn er kant-en-klaar oplossingen voor?

(of het is gewoon echt niet mogelijk en is dit misschien toch gewoon een belachelijke vraag ;))

[ Voor 5% gewijzigd door Tjeerd op 03-12-2005 21:45 ]

www.tjeerd.net - To repeat what others have said, requires education, to challenge it, requires brains.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Ik weet dat je met van die kleine electromotortjes die overal inzitten je best een ledje kan laten branden. Volgens mij kan je die best aan zo'n molentje vastmaken. Het vermogen van een hamster moet voldoende zijn om een ledje te laten branden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:35

Cyphax

Moderator LNX
Ik denk dat een dynamo teveel weerstand gaat bieden voor een hamster.
Misschien dat het met een rat zou kunnen. Als je dan een dynamo kan vinden die klein genoeg is en een rat die niet te lui is (die van mij zijn dat dus wel) dan heb je een klein kansje.
Maar je zit dan alsnog aan de gewilligheid van zo'n beest vast.
Geen goed idee dus. :P

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 134280

De enige beperking is ja hamster. Ik denk niet dat die beesten het leuk vinden om jouw verlichting aan te houden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:00
ja, kan, maar de stroom die die led nodig heeft moet dat beestje opwekken + de verloren stroom aan warmte en wrijving...

bovendien hoorde ik een keer ergens dat dynamo's pas goed werken bij hoge toeren, >300 ofzo, maar dit durf ik niet met zekerheid te zeggen. wel zou je dit eventueel wel even kunnen uitzoeken voor je echt mocht gaan willen beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnice
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
mijn hamster is of aan het slapen of superhyperactief aan het klimmen, rennen, of aan het proberen zijn kooi door te bijten. :P denk dat daar wel een ledje van te branden is. Trouwens als je overweegt een huisdier te nemen: een hamster hoef je maar 1x per jaar wat eten voor te kopen en hij drink ongeveer 0.4 liter per jaar(of minder :D).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 02-03 22:01

swampy

Coconut + Swallow = ?

dynamo's zijn zwaar, en er is moment nodig om een rad in beweging te krijgen.

Maar een ultra lichte dynamo moet mogelijk zijn!

( daarom is ook een pertituum mobiel onmogelijk..wrijving! )

There is no place like ::1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjeerd

Tjeerd

Topicstarter
:) het is ook niet de bedoeling dat hij verplicht continu stroom gaat opwekken voor mij, maar het leek me wel leuk hem af en toe een LEDje te laten oplichten. Hij loopt soms echt wel 10 minuten lang te rennen, dan lijkt het me leuk als behalve de herrie er ook nog iets leuks gebeurt om naar te kijken ;)

En hij maakt echt *veel* toeren, gaat loeihard in ieder geval. Maar zijn er een soort van ultra-lichte dynamo's en is er een mogelijkheid om uberhaupt dit te doen? Iemand enig idee hoe je het technisch zou kunnen doen?

[ Voor 27% gewijzigd door Tjeerd op 03-12-2005 21:50 ]

www.tjeerd.net - To repeat what others have said, requires education, to challenge it, requires brains.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:35

Cyphax

Moderator LNX
Nestor schreef op zaterdag 03 december 2005 @ 21:49:
:) het is ook niet de bedoeling dat hij verplicht continu stroom gaat opwekken voor mij, maar het leek me wel leuk hem af en toe een LEDje te laten oplichten. Hij loopt soms echt wel 10 minuten lang te rennen, dan lijkt het me leuk als behalve de herrie er ook nog iets leuks gebeurt om naar te kijken ;)
Misschien kun je het vermogen van je hamster eerst meten. Sluit een dynamometer aan op het molentje. Wellicht kun je met 0,001 PK een eind komen. ;)
Ik weet niet hoe groot je hamster is (zijn er in vele maten) maar als het een dwerghamster is, dan gaat ie gewoon te licht zijn denk ik. :)

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cruger
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
het ligt helemaal aan het radje en de constuctie of het gaat werken.
Het zou moeten kunnen.

Tweak!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-10-2024

Toff

FP ProMod
Volgens mij zou je eens moeten kijken in de hoek van de "alternatieve" energie. Ik geloof dat ik nog ergens een experimenteersetje heb liggen om met een zonnecelletje een superlicht elekromotortje te laten draaien enzo. Ik loop even naar boven om te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Ja, gevonden (onder een laag stof).
De set heet "150 exciting experiments in solar power". Merk Powertech; tree of knowledge.
Ooit gekocht bij Conrad toen ze nog een winkel in Rotterdam hadden. Al een paar jaartjes terug vrees ik.
Anyway, experiment 150 beschrijft een gewichtje aan een draadje. Draadje is om motorasje gewikkeld. Gewichtje valt van tafel > motortje draait > led brandt. Moet kunnen dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 05:43

Sprite_tm

Semi-Chinees

Modbreak:Ik heb de HK-replies getrashed. Hoewel dit vast een grappig onderwerp is, mogen alle posts zonder practisch nut in de HK geplaatst worden, niet hier.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flapp
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-05-2024
@swampy het is perpetuum mobile ;)
en het zou in principe kunnen:

je weet dat een dynamo ook een motortje is en Vice versa , dus een heel klein electro motortje is ook een heel klein dynamotje...
in principe als je met wat tandwielen het kleine motortje op hoge toeren laat draaien zou je wel een led kunnen laten branden.

"Stilte, een gat in het geluid...."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Het vervelende aan een dynamo is dat hij wisselstroom opwekt, terwijl een LED op gelijkstroom werkt. Bij de omzetting zal weer energie verloren gaan, zodat je nog minder overhoudt.
Maar zijn er een soort van ultra-lichte dynamo's en is er een mogelijkheid om uberhaupt dit te doen?
Een goede dynamo is zonder belasting erg licht. Hoe meer belasting, hoe zwaarder hij zal lopen. De verhouding soepelheid - belasting hangt af van de gebruikte magneten, en het aantal windingen van het koperdraad binnenin. Als je kans ziet een dynamo te openen, zou je dus wat koperdraadwindingen weg kunnen halen.
Het grootste verschil tussen een dure/goedkope dynamo zit hem volgens mij voornamelijk in het aantal magneten. Hoe meer magneten, hoe mooier de sinusvorm van de wisselstroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
GlowMouse schreef op zaterdag 03 december 2005 @ 22:20:
Het vervelende aan een dynamo is dat hij wisselstroom opwekt, terwijl een LED op gelijkstroom werkt. Bij de omzetting zal weer energie verloren gaan, zodat je nog minder overhoudt.
Het leuke van een LED is, dat dit een diode is, die dus zelf al gelijkricht :)
Als je er 2 tegen elkaar paralel aansluit, gebruik je alle opgewekte wisselstroom toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
Een trilmotortje uit een mobiele telefoon moet zo'n beestje nog wel aan kunnen drijven denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 157658

Je kan een motortje gebruiken voor het opwekken van stroom. Als je nog een oude cd-rom speler hebt, daar zitten mooie motortjes is. Je wekt daarmee wisselspanning op. Om wisselstroom om te zetten in gelijkstroom heb je een diode en een condensator nodig, ik neem dus aan dat je de diode gewoon op je wisselstroom aan kan sluiten en misschien moet je daar dan een condensator tussen plakken. Als je toch bezig gaat met het slopen van electrische apparaten dan is daar ook niet moeilijk aan te komen lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Nee hoor, er hoeft geen condensator tussen.
Ik heb experiment 150 zojuist uitgevoerd. Het werkt, al moet je wel een rukje geven aan het touwtje. Gewichtje valt niet snel genoeg en het spul is ook weer niet zo stabiel (plastic steuntjes, los om het motortje geschoven) dat je er een baksteen aan kan hangen.
Het "solarmotortje" levert overigens gelijkspanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tasma
  • Laatst online: 11-05 21:27
Nestor schreef op zaterdag 03 december 2005 @ 21:44:
Is het mogelijk om stroom op te wekken (al is het maar heel weinig) om bijvoorbeeld een LEDje te laten werken door middel van:

- hamster
- molentje waarin ie kan lopen
- vele toeren per minuut

Ik was dit topic al tegengekomen, maar daar werd niet serieus op ingegaan verder. Ik wil echt serieus weten of het mogelijk is om een soort van dynamo aan te sluiten op zo'n (tred)molentje? Een standaard fietsdynamo is veel te zwaar, maar zijn er misschien lichtere dynamo's oid? Of zijn er kant-en-klaar oplossingen voor?

(of het is gewoon echt niet mogelijk en is dit misschien toch gewoon een belachelijke vraag ;))
let op, neem een rad dat op geen mogelijkheid de hamster kan ophangen. Ik heb vele hamsters gehad, en voornamelijk ijzeren radjes geven de hamster de mogelijkheid zichtzelf op te hangen door:

kop door de 'loop' tralies te steken en door de gaan tot de "voet" crush & stik..

kop door de loop tralies, en doordraaien tot een van de staanders... crush & stik..

in het rad hard lopen, eruit springen en een spaak tegen zijn kop krijgen : crush mogelijk dood...

al met al, sommige radjes zijn hamster slopers dus hou dit project humaan en gebruik een dicht radje, welke hangt aan 1 clip aan de wand van de kooi..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:48

Nox

Noxiuz

wij hadden ook een ijzeren (piep krak kraak piep) en hamster overleefde het wel. ik heb ooit ook een boot gemaakt voor mijn hamster van lego. vond ie wel mans. bleef ook drijven alleen mijn hamster sprong het water in.

maar die ijzeren rekjes zijn op zicht niet zo gevaarlijk hoor. je moet gewoon een redelijk slimme hamster hebben.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technicality
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:36

Technicality

Vliegt rechtsom...

ROFL :P _/-\o_

Maar onze hamster klink alsof-ie een kleine vissersboot aan kan drijven, dus met een rubberen wieltje met daaraan een dynamo tegen het rad moet wel werken...

Ik ga het nog wel een keer proberen (nu te druk met sinterklaasshit+film kijken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 108806

Hey, gaaf... ik ga ook es aan de slag- wil alleen ff melden dat je kracht van het beesje niet moet onderschatten, zelfs met een flinke weerstand op het radje gaat die van mij nog door... >:) straks even naar geschikt motortje zoeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-11-2021
Valt dit ook onder groene stroom? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Ja, als je een groene LED gebruikt wel...
Maar ik vrees dat die beestjes meer CO2 produceren dan een kolencentrale, verhoudingsgewijs dan, dus subsidie zal er wel niet inzitten, hoewel het wel super-kleinschalig is. linkje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjeerd

Tjeerd

Topicstarter
Tasma schreef op zaterdag 03 december 2005 @ 23:09:
[...]
al met al, sommige radjes zijn hamster slopers dus hou dit project humaan en gebruik een dicht radje, welke hangt aan 1 clip aan de wand van de kooi..
Er is momenteel al een rad aanwezig wat met idd een clip vasthangt aan de zijkant van de kooi, vrij veilig ding verder.

Ik zat te denken om de as waar hij om draait op een of andere manier te verbinden met een motortje uit bijv. een oude CD-ROM speler, al vermoed ik dat het wel eens erg weinig stroom kan zijn wat ie opwekt. Ik ga het zeker even uitzoeken verder (er moet trouwens toch wel iemand op internet zijn die zoiets al eens heeft geprobeerd?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smooth2K
  • Laatst online: 05-04-2006

Smooth2K

Waarom moet alles zo moeilijk

Zet er een hamster van het andere geslacht bij. Dat heb je over een jaar of wat genoeg hamsters om je fiets aan te drijven.

[ Voor 27% gewijzigd door Smooth2K op 04-12-2005 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 89538

Hier ik heb wel eens over gelezen. Ah gevonden: http://www.otherpower.com/hamster.html.

De truuk is om alternerende magneetjes op het wiel te zetten, die langs een vastzittend spoeltje draaien. Op deze manier maak je zelf een dynamo met zeer weinig weerstand.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietjuh
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04:00
Of je kunt de weerstand kleiner maken door met tandwielen te werken. De weerstand wordt kleiner, maar dan moet je hamster wel meer "toeren" maken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmeter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-05 15:21

pmeter

Poes!

Ik denk dat een dynamo voor een led zwaar overkill is. Het kost veel kracht 'm te laten lopen en als de dynamo draait, levert het wel het juist voltage (als er aardig wat toeren zijn), maar veel te veel overbodig vermogen. Slimmer is het om, zoals eerder werd geopperd, een licht draaiend motortje te nemen uit bijvoorbeeld een cd-speler of een oude cassetterecorder. Als je deze snel genoeg laat draaien, heb je het juiste voltage met weinig vermogen, waarschijnlijk ruim genoeg voor een led. In elk geval zit je hamster niet overbodig te zweten ;)

Hoe laat je de motor voldoende toeren maken? De motor met een stuk rubber tegen de zijkant van de molen aan laten lopen lijkt me niet echt werken omdat het wieltje dan zo sterk tegen de molen moet worden gedrukt dat de molen alweer vastloopt tegen de zijkant van de kooi (reden: de molen zal vast niet perfect rond zijn). Je zou een stuk rubber elastiek kunnen nemen dat zowel om de molen heen gaat als om een wieltje van de motor. Als het motor-wieltje erg klein is, draait de motor al gauw snel genoeg. Zorg dat de elastiek dicht bij de achterkant van de molen blijft, zodat de molen zo vrij mogelijk blijft draaien. De motor kan bijvoorbeeld bovenop het hok staan. Let wel op dat de elastiek niet gevaarlijk is voor de hamster (met de motor bovenop het hok (--> een vertikale elastiek) is dat misschien juist wel het geval).

Succes. Heb je apparatuur om een filmpje te posten als het gelukt is? ;)

Edit: voorkom dat een broertje of buurjongetje een 9-volt batterij tegen de draadjes van de motor aan kan houden terwijl de hamster in de molen zit, dat vindt de hamster vast niet leuk >:)

[ Voor 17% gewijzigd door pmeter op 04-12-2005 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 75167

Je zou eens moeten proberen zo'n mini electro motertje aan te sluiten dat in telefoons (ivm trilfunctie) en die mini radiografisch bestuurbaar autotje (aandrijving) zit.
Alleen levert dit natuurlijk wel wisselstroom op en je ledje heeft gelijkstroom nodig, toch? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 125123

Als je gewoon 2 ledjes aansluit op een wisselspanning dan gaan ze allebij branen wel om en om.

Dan moet je wel eentje + en andere - bij elkaar en aan de andere kant ook zo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HunterPro
  • Niet online
hoe HK het ook klinkt, ik vraag me af wat er gebeurt als je (als de hamster op full speed is) in 1 klap het molentje blokkeert. Gaat de hamster dan over de kop? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 118825

Vreemd dat nog niemand vermeld heeft dat een stappenmotor in vergelijking met een DC motor veel hogere uitgangsspanningen geeft.. kan je ook proberen.
Als je hoge toeren wilt zonder met tandwielen enz te gaan rommelen kan je mss is proberen van bv een rubberen wieltje uit een videorecorder ofzo op de as van het motortje te zetten en deze tegen de buitenkant van het wieltje te laten lopen. Zo heb je een vrij groot moment en terwijl ook een grote overbrenging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

HunterPro schreef op zondag 04 december 2005 @ 12:47:
hoe HK het ook klinkt, ik vraag me af wat er gebeurt als je (als de hamster op full speed is) in 1 klap het molentje blokkeert. Gaat de hamster dan over de kop? :)
Nee, hamster stopt gelijk- hij verlaat nauwelijks zn horizontaal positie.

Goed, ik heb vanacht een beetje geexpirimenteerd. Hamster loopt meestal sessies van 8 tot 10 minuten, halve minuut pauze, soms even drinken, daarna weer door. Een condenstator voor continue spanning is dus misschien ook nog een optie. Verder- hij wil _erg_ graag rennen. Heel erg graag. Zonder belasting draait het molentje snel genoeg om de hamster in een horizontale positie te houden. Hogere belasting is hogere hamsterhoek, zegmaar 8)7 - nogmaars, onderschat NIET de belasting die je op het molentje kan uitoefenen voordat de hamster ermee kapt. hij rent, no matter what. Ik zou aanraden om een molentje te nemen wat aan de zijkant van het hok vast zit, zodat ie niet aan de contructie kan knagen. Ik ga nu even de schuur induiken, ik heb ergens nog een mototje dat voor kleine zonnepaneeltjes was bedoeld, moet ideaal zijn. Een fietsdynamo is misschien ook een optie, even kijken of ik er zo een kan vinden...

Trouwens, grotere hamster = meer vermogen, simpelweg omdattie meer gewicht heeft, zodat ie het molentje in beweging krijgt/houd. If succesful, updates will follow :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BruT@LysT
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-04 16:22

BruT@LysT

Fear and Loathing

Lijkt me echt een makkie om dit te bewerkstelligen.
Ook een optie, ik kwam laatst een direct-drive platenspeler tegen op straat en heb deze helemaal uit elkaar gesloopt. Die dingen worden op een hele vette manier aangedreven met een vorse magneet (ongeveer "10cm doorsnee) met daarachter een stel spoelen. Dit geheel draait heel makkelijk en er zit ook nog gelijk een grote PEN aan (waar je normaal je LP op plaatst), hier kan je gemakkelijk een band aan bevestigen of misscchien zelfs direkt aan het rad hangen, dan heb je ook gelijk een super stabiel en smooth draaiend rad. Ook denk ik dat dat met vrij lage toeren al een behoorlijke spanning kan opwekken. Kijk eens of je niet ergens een oude direct-drive platenspeler kan vinden, al is hij helemaal verrot, dit element zal helemaal in orde zijn, oerdegelijk :)
Wel een kans dat dit eventueel gaat fungeren als een 'flywheel', waardoor het rad niet meer graag wil stoppen en maar door blijft gaan vanwege het gewicht en energie van de draaiende magneet. Maargoed, als ik mijn dwerghamster nog had zou ik dit proberen. Overigens had ik zo'n doorzichtige plastic kooi met buizen en allemaal kleurtjes. Dat rad was helemaal dicht (geen spijlen) maar rammelde en schuurde als een gek, heb er vaak aan gedacht om daar lagers in te plaatsen, met deze constructie zou dat echt heerlijk lopen zonder die schurende geluiden... zou er bijna een hamster voor aanschaffen zeg, leuk idee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMightyWackO
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:08

DaMightyWackO

-=Think Twice=-

In bijvoorbeeld een koga fiets zit de dynamo in de velg (naaf) (voor en achter). De lampen staan dus altijd aan. Nu merk ik daar eigenlijk niks van. Hoe het werkt weet ik niet. Maar dit is volgens mij een dynamo met minieme weerstand.

the funniest thing about this particular signature is that by the time you realise it doesn't say anything it's too late to stop reading it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oshiro
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07-05 13:44

oshiro

Chill, dude.

En als je nou bijvoorbeeld een lego-motortje gebruikt? Dan kun je de zooi nog vertragen ook, bouw gewoon een heel rad van lego :P En als het rad maar groot genoeg is zal het startmoment ook groot genoeg zijn. Je toerental gaat dan wel weer omlaag.
Bestaat er ook krachtvoer voor hamsters? :9

“Life is tough, but it's tougher when you're stupid.” - John Wayne | Last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06:36

TrailBlazer

Karnemelk FTW

in principe moet het zo moeilijk zijn om zelf een drie-fasen generator te maken. Je moet een stevige magneet hebben. Dit is vast wel te regelen mbv een oude hardeschijf. Vervolgens heb je een mooie ring nodig die net ietsjes groter is dan je magneet. Hier wikkel je dan drie spoelen omheen. Omdat je met drie fases werkt kan je deze zonder een hele grote rimpel tot een best mooie gelijkspanning krijgen met enkel pasieve componenten. Je moet enkel even kijken hoe het magneetveld en de spoelen gewikkeld moeten worden ten opzichte van elkaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smollys
  • Laatst online: 24-12-2024
Laatst op Jimtv in een bepaald experimenten programma (naam ???) de vraag van een kijkster of een hamster een tv kon laten aangaan.
Wel die tv speelde niet en het antwoord was dus nee op de vrouw haar vraag .
Maar die hamster dreef een grote dynamo aan en liet een 110 V gloeilamp behoorlijk branden hoor .
Als je een goed draaiende constructie maakt kan een hamster voor korte tijd dus heel wat meer dan een klein ledje doen aangaan hoor .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Smollys schreef op dinsdag 06 december 2005 @ 14:15:
Laatst op Jimtv in een bepaald experimenten programma (naam ???) de vraag van een kijkster of een hamster een tv kon laten aangaan.
Wel die tv speelde niet en het antwoord was dus nee op de vrouw haar vraag .
Maar die hamster dreef een grote dynamo aan en liet een 110 V gloeilamp behoorlijk branden hoor .
Als je een goed draaiende constructie maakt kan een hamster voor korte tijd dus heel wat meer dan een klein ledje doen aangaan hoor .
Wat is dat voor bullshit, tuurlijk krijgt een hamster een TV aan. IR led, printje, voilla... kost geen f00k aan stroom...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Ik denk dat een dynamo voor een led zwaar overkill is. Het kost veel kracht 'm te laten lopen en als de dynamo draait, levert het wel het juist voltage (als er aardig wat toeren zijn), maar veel te veel overbodig vermogen.
Niet waar:
Een goede dynamo is zonder belasting erg licht. Hoe meer belasting, hoe zwaarder hij zal lopen.
Kun je vrij eenvoudig uitproberen door bij je fiets je lampjes één voor één los te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
ten eerst over het motertje, je kan een aantal tandwieltjes nemen om zo hoet soepeler te maken voor de hamster, je verliest echter wel wat hiermee.

Ten tweede zou je kunnen gaan voor een gold cap oid, iig iets waar je de stroom mee op kan slaan ( desnoods een aantal batterijen).

Je kan ook gaan voor de zogenaamde spannings verdubbelaar (mensen die electro hebben gedaan weten wel waar ik het over heb :). Hier kan je niet echt veel mee aansturen, maar een aantal led's ofzo moet toch wel lukken :).
Ik weet zelf uit ervaring dat zo'n electro motertje toch wel een (piek) spanning kan leveren van zo'n 5-6 volt. met eventuele andere tandwieltjes kan je die nog groter krijgen.
Maargoede ik zou gaan voor kleine tandwieltjes, zodat je hamster niet teveel moeite moet doen om te lopen...

je zou echter fftjes de frequentie moeten weten van het ratje, ik gok een paar hz hooguit ofzo ? (5 ofzo ? is veel ?, 5 keer per seconde)

[ Voor 11% gewijzigd door B_FORCE op 06-12-2005 14:59 ]

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
  • Laatst online: 01:01
masterlijk topic

wat waarschijnlijk werkt: jat van iemand ze fiets t magneetje + opnemertje van ze fietscomputer die ooit allang van ze fiets was gejat... dit levert echt net voldoende energie om een (groen) ledje te laten oplichten... succes

edit: 2 magneetjes is beter voor t balans van je radje en voor extra energie

[ Voor 15% gewijzigd door savale op 07-12-2005 00:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Die fietsmagneetjes sluiten alleen even een contactje, als ze langs de opnemer gaan (reedrelais). Dat levert echt geen energie.

Verder moge de Heere je helpen, als ik je in de buurt van mijn fiets vind...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin van Cleef
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 30-03 13:39

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

Een geschikt motortje kan je mischien het beste vinden bij conrad en ik denk omdat het zo kleinschalig is dat je dan het beste kan kijken bij modelbouw.
En als je het dan zeker wilt weten kan je mischien de uitgebreide catalogus van de firma bestellen omdat hier mee in staat dan op de website zelf.

computer voor alle werkzaamheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:30
@B_FORCE: electronicaman meldt zich. Een spanningsverdubbelaar lijkt me niet echt nodig, als je een beetje dynamo maakt moet je er toch wel 5V uit krijgen, wat ideaal is om een goldcap op te laden, en aangezien de meeste LED's met 1,5V genoeg hebben, moet dat wel lukken (beter is het om met een FET een constante stroombron van 20mA te maken om de led aan te sturen, aangezien de spanning hier kan varieren).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
  • Laatst online: 01:01
Toff schreef op woensdag 07 december 2005 @ 00:56:
Die fietsmagneetjes sluiten alleen even een contactje, als ze langs de opnemer gaan (reedrelais). Dat levert echt geen energie.

Verder moge de Heere je helpen, als ik je in de buurt van mijn fiets vind...
Ik had vroeger n oude met spoeltje erin... zelf getest of dat kreng n ledje kon laten knipperen.... Geen flauw idee meer waarom alleen O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
naftebakje schreef op woensdag 07 december 2005 @ 01:07:
@B_FORCE: electronicaman meldt zich. Een spanningsverdubbelaar lijkt me niet echt nodig, als je een beetje dynamo maakt moet je er toch wel 5V uit krijgen, wat ideaal is om een goldcap op te laden, en aangezien de meeste LED's met 1,5V genoeg hebben, moet dat wel lukken (beter is het om met een FET een constante stroombron van 20mA te maken om de led aan te sturen, aangezien de spanning hier kan varieren).
Kan idd ook, maargoed ik weet niet precies wat voor dynamo je kan gebruike. Met een spannings verdubbelaar kan je soms net fftjes wat meer...

Het beestje in kwestie :P, moet ook nog een beetje fatsoenlijk kunnen rennen. 5v of 4v moet id wel haalbaar zijn. Dan fftjes een mooie gelijkrichter bouwen met een goldcap/elko van 1F dan blijft hij nog een tijdje nabranden als het beestje fftjes stopt :P.

Ik zou voor een klein motortje gaan met zo min mogelijk weerstand. Deze heb ik trouwens idd weleens gemeten en we kwamen op een piek spanning van iets van 7-8 volt ofzo...

Ik ben zelf bezig met een projectje voor mijn fiets, aangezien ik doodziek wordt om steeds weer mijn achterlicht te vervangen :P.

offtopic:
weet iemand de frequentie en (piek) spanning van een gemiddelde fietsdynamo. Volgens mij zit de spanning rond de 7volt ofzo, frequentie kan je uitrekenen, maar daar ben ik ff te lui voor :P

[ Voor 3% gewijzigd door B_FORCE op 08-12-2005 01:21 ]

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 122565

inpincipe moet het mogelijk zijn om een dynamo aan te roeren.
je kan bijvoorbeeld een differentieel gebruiken van een electro besdtuurbaar autootje , met niet al et zware overbrenging , dus van klein tandwiel naar groot om het zo maar te zeggen of een simpele riem aandrijving , maarja die hamster moet hard kunnen rennen en vol houden , ( speed in zn flikker spuiten )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 88419

Ik heb vroeger een dwerghamst0r gehad. Zo'n kleintje dus.
Dit experimant heb ik toen ook gedaan, met succes!

De truuk was om een electromotor te vinden die soepel draait en genoeg spanning geeft.
Ik had toen al een aantal van die motortjes uit verschillende cassetterecorders liggen.
Hoe groter de diameter van het motortje hoe beter heb ik gemerkt. die kleintjes uit CD-rom spelers gaan het echt niet doen.

Het lastigste was om de motor te verbinden met het radje zelf. tandwielen zijn te gevaarlijk voor dunne hamsterpootjes en geven veel weerstand als je er meerdere nodig hebt.

ik heb aan de buitenkant van het rad schuurpapier geplakt en aan de as van de motor een wieltje gemaakt, ook met schuurpapier erop (diameter 1 cm)
Vervolgens met een stuk touw van mijn stuntvlieger een lus gemaakt en die om het rad en de as van de motor gespannen. Gaat perfect en geeft weinig weerstand.

Natuurlijk had ik een diode aan de + pool van het electromotortje gedaan en een led aangesloten.
Een dwerghamster kan een rode led heel zacht laten branden.
Met een speciaal chipje om een LED op 1.5V te laten knipperen ging het perfect als dat beest flink aan het rennen was.
Ik heb aan de diode een oplaadbare AAA batterij gedaan en na een week was die vol.

Wel een probleem: Dat beest bleef het touwtje steeds doorknagen.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 88419 op 08-12-2005 15:38 . Reden: typo's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
ik denk als je de tandwielen aan de buitenkant doet je nergens last van hebt, aangezien hij daar niet bij kan.

b_force had ook een hamstertje, maar was meer een zelfmoord hamster, rende voor alles weg, liet zich van 3 hoog naar beneden donderderen, en was uiteindelijk gestikt in zijn nest materiaal :(, leip beest :(

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:04
Tandwielen lijkt mij niet zo verstandig aangezien die voor relatief veel wrijving zorgen. Hierdoor moet je hamster of harder lopen, of wekt hij minder stroom op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 121957

jann1s schreef op zaterdag 03 december 2005 @ 21:48:
mijn hamster is of aan het slapen of superhyperactief aan het klimmen, rennen, of aan het proberen zijn kooi door te bijten. :P denk dat daar wel een ledje van te branden is. Trouwens als je overweegt een huisdier te nemen: een hamster hoef je maar 1x per jaar wat eten voor te kopen en hij drink ongeveer 0.4 liter per jaar(of minder :D).
zo eentje heb ik er ook ja.. je kan ze maar niet van het idee afbrengen dat ze die kooi kunnen doorbijten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelke
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:08
B_FORCE schreef op donderdag 08 december 2005 @ 14:26:
ik denk als je de tandwielen aan de buitenkant doet je nergens last van hebt, aangezien hij daar niet bij kan.

b_force had ook een hamstertje, maar was meer een zelfmoord hamster, rende voor alles weg, liet zich van 3 hoog naar beneden donderderen, en was uiteindelijk gestikt in zijn nest materiaal :(, leip beest :(
en hij lijkt een beetje op zijn baasje :+

I've GoT a solution

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Nivado schreef op vrijdag 09 december 2005 @ 09:41:
Tandwielen lijkt mij niet zo verstandig aangezien die voor relatief veel wrijving zorgen. Hierdoor moet je hamster of harder lopen, of wekt hij minder stroom op.
klopt, maar als je er kan voor zorgen dat het beestje makkelijker kan lopen maakt het ie zoveel uit. Dan kan je er nog steeds wel zo'n 4 volt uithalen denk ik. Maar wat misschien idd een oplossing is, is moteortjes van casette spelers ed, ik denk dat die niet zo 'zwaar' zijn.

@ roelke Ik hoop alleen dat je mij wel een wat gelukkiger einde toewenst :P (en een wat langer leven)

[ Voor 11% gewijzigd door B_FORCE op 09-12-2005 14:09 ]

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 122565

maak een ultra rad voor 4 hamsters...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
mm gister mijn ledjes gemaakt voor mijn fiets achterlicht, en het werkt perfect (waarschijnlijk moet ik nog wel een grotere weerstand nemen, want misscien vind meneer de agent dit weer te fel :( )

Het principe is heel simpel.
Men nemen een diode om het zooitje een beetje gelijk te richten. Dan nemen we een flinke elko, laten we zeggen 1000uF. En dan eventueel een weerstand, that't it.

als we de elko nog groter nemen of de weerstand groter maken kunnen we het zelfs zo maken dat je lampje het nog 3 min volhoud. :)

Dit is uiteraart ook toepasbaar bij de hamster :P

Met een zogenaamde spanningsverdubbelaar kunnen we nog net fftjes iets meer...

[ Voor 8% gewijzigd door B_FORCE op 14-12-2005 14:53 ]

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Laatst online: 13-05 23:41
Ik weet niet of ze al genoemd zijn ... maar hier kun je nog wat inspiratie opdoen

Hamster-Powered Night Light

Hamster-powered phone charger

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoZe
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07:21
B_FORCE schreef op donderdag 08 december 2005 @ 01:19:
offtopic:
weet iemand de frequentie en (piek) spanning van een gemiddelde fietsdynamo. Volgens mij zit de spanning rond de 7volt ofzo, frequentie kan je uitrekenen, maar daar ben ik ff te lui voor :P
6 volt officieel (check je ouderwetse fietslampjes) en de frequentie is nogal afhankelijk van hoe hard je fietst...

VAO: K'nex Big Ball Factory 63045

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
mjah, ik heb zelf ff lopen meten :), (beetje late reactie van je :P )
Het hangt ook sterk van je dynamo af (hoe goed die is) plus dat de spanning heel erg inzakt. Ik heb de mijne op max van iets van 6,5 v gemeten, dit was echter met de hand dus fietsend zal het nog iets hoger zijn.

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 83328

B_FORCE schreef op woensdag 14 december 2005 @ 14:50:
mm gister mijn ledjes gemaakt voor mijn fiets achterlicht, en het werkt perfect (waarschijnlijk moet ik nog wel een grotere weerstand nemen, want misscien vind meneer de agent dit weer te fel :( )

Het principe is heel simpel.
Men nemen een diode om het zooitje een beetje gelijk te richten. Dan nemen we een flinke elko, laten we zeggen 1000uF. En dan eventueel een weerstand, that't it.

als we de elko nog groter nemen of de weerstand groter maken kunnen we het zelfs zo maken dat je lampje het nog 3 min volhoud. :)

Dit is uiteraart ook toepasbaar bij de hamster :P

Met een zogenaamde spanningsverdubbelaar kunnen we nog net fftjes iets meer...
gelijkrichten hoeft niet eens voor ledjes, ze gaan toch niet stuk op wissel (ze branden alleen maar de helft van de tijd).
Heb zelf 10 ledjes (8 witte en 2 oranje) als koplamp, werkt prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
mmm, geprobeerd maar functioneerde hier niet goed + een elco erbij is wel mooi.
Veel stabieler licht....

Ik wilde ook nog een voorlamp maken, maar dat ging niet goed, niet genoeg licht, van de week idd nog eens met witte led's proberen. Ik wil wel een compromi hebben wat licht betreft, enkel wit, daar verblind je iemand mee....

[ Voor 6% gewijzigd door B_FORCE op 14-12-2005 18:06 ]

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Kun je het niet op een batterijlader aansluiten? Doe je ook nog is wat nuttigs met de stroom :9

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
batterij opladen, mjah kan wel, of het zinnig is... nee denk ik... je moet dan zo verschrikkelijk lang wachten voordat een batterij goed opgeladen is....

Er zijn sites waar mensen hun gm opladen etc...

[ Voor 15% gewijzigd door B_FORCE op 14-12-2005 18:48 ]

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Een AAA'tje heb je toch al redelijk snel vol denk ik als je een beetje hyperactieve hamster hebt...
Maar wat maakt het uit? Je hebt een frigging hamster-powered batterijoplader :P

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• Toff

Toff

FP ProMod
@B_force: Wel eens van Zener-diodes gehoord? Gaat het teveel aan spanning van je fietsdynamo doorheen, voor het je halogeenkoplampje weer eens vernielt en het teveel aan spanning kan je eventueel weer gebruiken om een elco op te laden die je achterlichtledje weer even wat langer laat branden. Een LED-voorlamp waarmee ik in het donker bij >30 km/u iets kan zien op de weg ben ik nog niet tegengekomen. Er zijn ook spanningsbeveiligde fietskoplampjes te koop, maar die sluiten een teveel aan spanning gewoon kort = jammer.

• B_FORCE
  • Niet online
Toff schreef op donderdag 15 december 2005 @ 00:46:
@B_force: Wel eens van Zener-diodes gehoord? Gaat het teveel aan spanning van je fietsdynamo doorheen, voor het je halogeenkoplampje weer eens vernielt en het teveel aan spanning kan je eventueel weer gebruiken om een elco op te laden die je achterlichtledje weer even wat langer laat branden. Een LED-voorlamp waarmee ik in het donker bij >30 km/u iets kan zien op de weg ben ik nog niet tegengekomen. Er zijn ook spanningsbeveiligde fietskoplampjes te koop, maar die sluiten een teveel aan spanning gewoon kort = jammer.
tuurlijk van gehoord, maar je lampje begeeft het op den duur toch....
Mjah, ik ben er sowieso nog mee aan et experimenteren (ook met zeners) hoe ik dat fftjes mooi kan verwerken.

Ook het systeem dat je achterlamp een tijdje blijft draaien werkt nog niet goed. Komt vooral doordat het geheel laag ohmig is.... (is de leegloop tijd van de elco heel snel)

One World Concepts

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:02
B_FORCE schreef op donderdag 15 december 2005 @ 04:09:
[...]
Ook het systeem dat je achterlamp een tijdje blijft draaien werkt nog niet goed. Komt vooral doordat het geheel laag ohmig is.... (is de leegloop tijd van de elco heel snel)
Goldcapje erin?

• Toff

Toff

FP ProMod
B_FORCE schreef op donderdag 15 december 2005 @ 04:09:
[...](is de leegloop tijd van de elco heel snel)
Die el cheapo batterij achterlichtjes doen eeuwen met een batterijtje, misschien omdat ze knipperen ipv continu branden. Circuitje eruit slopen of, nog beter, je hele schakeling in zo'n doosje stoppen?

Let wel op dat je dynamo wisselspanning produceert. Je zal dus 2 zenerdioden moeten toepassen, of de zaak eerst moeten gelijkrichten -hetgeen voor opslag in 1 elco ook wel handig is.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:30
Om meer energie in je condensator te krijgen, kan je ook schottky-diodes gebruiken als gelijkrichter, daardoor verlies je minder energie in de diodes.
Door een spanningsverdubbelaar te maken kan je ook ervoor zorgen dat er meer efficientie gehaald wordt in het opslaan, dezelfde condensator opgeladen met 5V bevat minder energie dan met 10V.
De ledjes zou ik trouwens maar 10mA geven, dan branden ze nog fel genoeg, en je bespaart weeral energie.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
mjah, coldcaps, shottky-diodes etc kan wel helpen, maar de elco zal vrij snel leeg zijn. Simpel te berekenen met een formule. Doordat de weerstand laag is, is de elco ook zeer snel leeg. Je moet dus iets vinden woordoor je de totale weerstand wat groter maakt.

Maargoed dit wordt offtopic, ik denk dat de ts nu zeker wel wat kan met zijn hamster :P

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakaq
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 31-03 14:29

sjaakaq

It might get loud

Opperhoof schreef op zaterdag 03 december 2005 @ 21:47:
ja, kan, maar de stroom die die led nodig heeft moet dat beestje opwekken + de verloren stroom aan warmte en wrijving...

bovendien hoorde ik een keer ergens dat dynamo's pas goed werken bij hoge toeren, >300 ofzo, maar dit durf ik niet met zekerheid te zeggen. wel zou je dit eventueel wel even kunnen uitzoeken voor je echt mocht gaan willen beginnen.
Ik heb thuis een soort zaklampje: 3 led'jes. Daar zit een slinger aan, die overigens wel vrij zwaar gaat (ik denk dat je een 3 tot 5x lichtere moet hebben voor een hamster oid), en als je die 60 seconden draait (zeg 2 rotaties per seconde, 120RPM dus) dan branden die led's 60 minuten...

Dus zelfs met een lichte dyname lijkt het me qua stroom wel kunnen...

leoaq.fm // Jeune Loop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

leokennis schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 01:15:
[...]

Ik heb thuis een soort zaklampje: 3 led'jes. Daar zit een slinger aan, die overigens wel vrij zwaar gaat (ik denk dat je een 3 tot 5x lichtere moet hebben voor een hamster oid), en als je die 60 seconden draait (zeg 2 rotaties per seconde, 120RPM dus) dan branden die led's 60 minuten...

Dus zelfs met een lichte dyname lijkt het me qua stroom wel kunnen...
Ik weet voor 99,9% zeker dat je bij die slinger niet direct aan de dynamo draait, waarschijnlijk draai je aan een paar tandraden die verbonden zijn met de dynamo.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakaq
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 31-03 14:29

sjaakaq

It might get loud

Wolfboy schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 01:18:
[...]
Ik weet voor 99,9% zeker dat je bij die slinger niet direct aan de dynamo draait, waarschijnlijk draai je aan een paar tandraden die verbonden zijn met de dynamo.
Dat kan ik niet zeggen, maar als jij het zegt zal dat wel :)

Maar dan kan de TS wellicht ook wat tandwieltjes fixen :P

leoaq.fm // Jeune Loop

Pagina: 1