Artic Freezer 7 op P4 3Ghz koelt zeer slecht, koelpasta?

Pagina: 1
Acties:

• WTM
  • Registratie: November 2004
  • Nu online
Beste Tweakers,

Ik heb vandaag een Artic Freezer 7 cooler op mijn P4 3Ghz (socket 775, Prescott) gezet. Dit omdat mijn vorige PC de laatste tijd zo nu en dan vastliep (BSOD), naar mijn mening door de boxed cooler van Intel die 'm idle op zo'n 50 graden hield en stressed richting de 71 graden.

Na wat onderzoek hier en elders op internet besloot ik richting de Computerland te gaan en heb daar een Artic Freezer 7 aangeschaft. Een Zalman wilde ik niet want die vind ik wel erg zwaar, ik verplaats me PC soms nog wel. Deze moet m.i. in iedergeval beter koelen dan de standaard intel cooler.

Dit is mijn eerste PC die ik überhaupt in elkaar gezet heb en met de Intel cooler toendertijd had ik geen koelpasta nodig want die zat al op de cooler zelf. Dus vanmiddag was mijn 'first encounter' met koelpasta smeren op een processor. De oude cooler (wat een 'heerlijk' kliksysteem ;-)) eraf gehaald en toen met wasbenzine (in de vorm van stickerverwijderaar ;-)) de processor schoongemaakt dus die oude koeltroep eraf. Vervolgens heb ik, naar mijn idee, een flinter dun laagje pasta op de processor gesmeerd, met m'n vinger. Het resultaat een licht doorzichtig laagje op de processor. Hierna de Artic Freezer eropgezet en deze aangeduwd, alle 4 de 'pinnetjes' en ze daarna een kwartslag gedraaid. De fan blaast door de 'radiator' heen richting de outtake. (een 90mm fan, coolermaster, ook vandaag gekocht. Deze staat volgensmij goed, blaast naarbuiten)

Ik heb, zoals 't echte beunhaas betaamd, op internet gezocht naar fatsoenlijke tutorials maar ik kon niet een plaatje vinden van hoe een P4 processor eruit moet zien met de pasta erop. Wel op de site van Artic Silver hoe het met andere processors maar daar werd ik niet wijs van.

Als ik 'm op 3Ghz laat draaien dan zit ik zo op 80 graden, in de bios althans. Ik heb m'n PC nu ondergeklokt naar 1,5Ghz totdat ik een oplossing heb gevonden :-D. (Wie weet kom ik eruit met jullie tips, anders hoop ik dat ik maandag een beroep op de expertise van Computerland mag doen :-)). De temperatuur, als de cpu ondergeklokt is op 1,5 ghz, is zo'n beetje 50 graden idle en echt stressen doe ik 'm nu ff niet aan ;-). (dus m'n idle temp is zelfs erger..) Ik dacht altijd dat het een paar graden zou schelen, wel of geen pasta dus teweinig zou dan ook niet veel moeten uitmaken in mijn optiek maar zal wel verkeerd zijn?

Heb ik teweinig koelpasta eropgesmeerd? De koeler vermeerd gemonteerd? Iemand een goede tutorial waar het stap voor stap (en dan nog langzamer;-)) staat hoe je het goed moet doen?

En hoeveel zit er in zo'n tubetje, ik heb 't 2x geprobeerd. 2x ongeveer een rijstkorreltje eruit, hoeveel 'rijstkorrels' zitten er in zo'n tube? :-)

P.s. ik hoop dat ik het topic hier goed geplaatst heb.

• Ubernerd
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 05-01 21:19
Je weet zeker dat de freezer goed gemonteerd is?

Voel eens aan de freezer, als je processor 50 Graden is moeten de koelribben op de freezer ook vrij warm zijn, als ze lauw of koud zijn is het contact met je core heel slecht,

Verder doe je een rijskorreltje aan koelpasta in het midden van de heatspreader, door het gewicht van de koeler verspreid de koelpasta vanzelf naar waar het nodig is, dit werkt (na veel testen) toch het beste :)

:-)

Sweex vind ik klinken als de tekstuele weergave van het fijnknijpen van een jong vogeltje... zoals je het in tekenfilms hoort dan...

Verwijderd

hoe heb je dat gemeten die temps ??

je sensoren kunnen ook wel eens brak zijn... misschien is hij helemaal niet zo heet...

• WTM
  • Nu online
hellolo schreef op zaterdag 03 december 2005 @ 23:16:
Je weet zeker dat de freezer goed gemonteerd is?

Voel eens aan de freezer, als je processor 50 Graden is moeten de koelribben op de freezer ook vrij warm zijn, als ze lauw of koud zijn is het contact met je core heel slecht,

Verder doe je een rijskorreltje aan koelpasta in het midden van de heatspreader, door het gewicht van de koeler verspreid de koelpasta vanzelf naar waar het nodig is, dit werkt (na veel testen) toch het beste :)

:-)
Hoe weet ik zeker dat hij goed gemonteerd is ? :-D Hij blaast naarbuiten toe en ik heb alle pinnetjes aangedrukt en een kwartslag gedraaid, is er meer om te weten of hij goed gemonteerd is? Waar moet ik extra op letten?

Volgens Asus Probe is mijn temp nu 53 graden, Ik heb nu net even gevoeld en hij voelt koud aan dus conclusie hij maakt geen goed contact? Morgen ga ik proberen het opnieuw te doen. (Als er nog genoeg in de tube zit)

• WTM
  • Nu online
Ik heb het nog een keer geprobeerd, nieuw rijstkorreltje + hard aandrukken.. idle is nu de temp 37 graden dus dat zit prima, stressen doen we morgen wel ;-)

Hij kan dus dicht, sorry voor m'n korte paniekvoetbalsessie en bedankt voor de tips!

• Ubernerd
Laat je casefans eens even uit, en als het kan je freezer ook eventjes, voel dan nog eens of hij erg warm word of niet..

Als hij niet warm word maakt hij slecht contact met je processor..Kan aan de koelpasta liggen of de hoeveelheid koelpasta bvb, of je hebt hem verkeerd gemonteerd, je bent iets vergeten ofzo.

Dus zoals ik zei,

Verder doe je een rijskorreltje aan koelpasta in het midden van de heatspreader, door het gewicht van de koeler verspreid de koelpasta vanzelf naar waar het nodig is, dit werkt (na veel testen) toch het beste
Haal hem er even af, met wasbenzine en een doekje/wattenstaafjes de koelpasta verwijderen van de processor en je freezer, dan zoals ik zei de koelpasta opnieuw aanbrengen en kijken of dit was oplost :-)

/Edit

Potverdorie, snel posten als ik aan het typen ben :P

Mooi dat het opgelost is :>

[ Voor 9% gewijzigd door Ubernerd op 04-12-2005 01:56 ]

Sweex vind ik klinken als de tekstuele weergave van het fijnknijpen van een jong vogeltje... zoals je het in tekenfilms hoort dan...

• WTM
  • Nu online
Ja, je tips hebben dus geholpen :-D

Thanx!

• RMG888
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01-02 17:26
grappig, Ik heb exact dezelfde opstelling:
artic freezer 7,
p4, 3 GHZ in een Antec Sonata 2.

Alles geprobeerd: MX1 pasta uitgesmeerd, hoeveelheid rijstkorrel op het midden. zelfs hoeveelheid rijstkorrel met AS5 maar de temperatuur idle komt nu zelfs niet meer onder de 50. ik heb 1 outtake fan van 120cm en een intake van 120 maar het helpt gewoon niet. doe ik iets verkeerd?

• WTM
  • Nu online
RMG888 schreef op zondag 04 december 2005 @ 20:00:
grappig, Ik heb exact dezelfde opstelling:
artic freezer 7,
p4, 3 GHZ in een Antec Sonata 2.

Alles geprobeerd: MX1 pasta uitgesmeerd, hoeveelheid rijstkorrel op het midden. zelfs hoeveelheid rijstkorrel met AS5 maar de temperatuur idle komt nu zelfs niet meer onder de 50. ik heb 1 outtake fan van 120cm en een intake van 120 maar het helpt gewoon niet. doe ik iets verkeerd?
Ik ken je kast verder niet, ik heb een aopen kast, maar heb je je fan wel zo geplaatst dat hij 'door de radiator heen' richting de outtake blaast? (dus niet andersom)

Verder was het bij mij vooral GOED aandrukken tot hij niet verder meer kan, dat was mijn probleem gewoon. Zorg dat alles goed schoon is, dan echt letterlijk 1 rijstkorreltje koelpaste in het midden van de heatspreader. Ze de koeler erop druk vervolgens elke 'pin' goed aan en dan nog een keer ;-) en dan vast draaien en kijk of hij echt goed vast zit. Je weet dat hij goed vast zit als de 'radiator' warm is als de pc in gebruik is. Mijn idle temp is nu 36 en stressed zo'n beetje 48.

Good luck

• RMG888
WTM,

wat bedoel je met vastdraaien. je kan de "schroeven" zeg maar naar links draaien als je de cooler van het moederbord wil loshalen toch?

ik dacht dat de ventilator de warmte zuigt ipv blaast....? ik heb de ventilator van de cooler dus net achter mijn outtake fan geplaatst. Zeg maar: de ventilator aan de linkerkant....? is that the problem?

• Gamo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-06-2025

Gamo

Research Before You Buy

Trouwens....

koelpasta is kankerverwekkend :| Wees er voorzichtig mee, het is tevens ook zeer giftig.

Als je het met je vinger uitsmeert komt er lichaamsvet in het koelpasta verwerkt, dit zou ik ook niet doen.

Vinger goed gewassen? :)

• WTM
  • Nu online
Je moet de koeler m.i. zo plaatsen zoals op deze afbeelding:

Afbeeldingslocatie: http://overclex.net.uandco.org/data/images/news/2495_1_img.jpg

Zorg dus dat de fan als hij blaast, dat hij door de 'radiator' heen richting de outtake blaast.

Verder bedoel ik met schroeven idd wat je zegt. Dus als je de koeler er vanaf heb, ze alle 'pinnetjes' in de goede stand (zodat je ze nog een kwartslag kunt draaien). Maak de cpu schoon en de cooler, vervolgens in het midden van de cpu een rijstkorreltje pasta, dan de cooler eropzetten. Vervolgens alle pinnetjes GOED aandrukken en nadat je ze allemaal aangedrukt hebt de pinnetjes draaien zodat hij gelockt is als het ware.

/edit:
RMG888 schreef op maandag 05 december 2005 @ 11:39:
WTM,

wat bedoel je met vastdraaien. je kan de "schroeven" zeg maar naar links draaien als je de cooler van het moederbord wil loshalen toch?

ik dacht dat de ventilator de warmte zuigt ipv blaast....? ik heb de ventilator van de cooler dus net achter mijn outtake fan geplaatst. Zeg maar: de ventilator aan de linkerkant....? is that the problem?
Ik weet overigens niet helemaal zeker dat hij blaast ipv zuigt, maar in mijn beleving gaat het bij mij zo goed :-), als ik naar m'n temps kijk.

[ Voor 33% gewijzigd door WTM op 05-12-2005 13:45 ]

• RMG888
ik heb gisteren avond de cooler omgedraaid. hij draait nu ongeveer 39 idle en 50 stressed. Dus eindelijk wat betere temperaturen. Ik had hiervoor de zalman: CNPS7000B-AlCu en dat was echt waardeloos. Ik heb de MX1 pasta gebruikt welke volgens de handleiding na ongeveer 200u draaien op zijn optimaalst werkt. Denk je dat met Arctic silver 5 de temps nog meer naar beneden kan halen?

• dangerpaki
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-02 18:00
hoi,
ik ben ook er geinteresseerd in deze koeler en de athlon 64 versie ervan.
maar zou iemand mij kunnen vertellen hoeveel ruimte er tussen de verschillende mounting plekken op de koeler zit en hoe dik de schroeven zijn die door de moederbord heen gaan.
ik wil namelijk een arctic freezer 7 (die heeft standaard mounting holes dus hopelijk ook op de goede plek) op mn geforce 6800 le mounten en zo effe hard ocen.
maar meot wel weten of het makkelijk kan dat mounten op mn vidcard. zou iemand dat kunnen opemeten aub

• WTM
  • Nu online
RMG888 schreef op dinsdag 06 december 2005 @ 10:42:
ik heb gisteren avond de cooler omgedraaid. hij draait nu ongeveer 39 idle en 50 stressed. Dus eindelijk wat betere temperaturen. Ik had hiervoor de zalman: CNPS7000B-AlCu en dat was echt waardeloos. Ik heb de MX1 pasta gebruikt welke volgens de handleiding na ongeveer 200u draaien op zijn optimaalst werkt. Denk je dat met Arctic silver 5 de temps nog meer naar beneden kan halen?
Mooi, gefeliciteerd. Ik als je temps zo blijven, dan is het prima toch? Van mij zit er niet veel af. Het zal misschien een paar graden schelen, artic silver maar is dat het je waard? Ik heb wel direct achter de fan een 90mm coolermaster outtake, misschien dat die nog extra helpt de boel koel te houden.

• WTM
  • Nu online
dangerpaki schreef op dinsdag 06 december 2005 @ 15:57:
hoi,
ik ben ook er geinteresseerd in deze koeler en de athlon 64 versie ervan.
maar zou iemand mij kunnen vertellen hoeveel ruimte er tussen de verschillende mounting plekken op de koeler zit en hoe dik de schroeven zijn die door de moederbord heen gaan.
ik wil namelijk een arctic freezer 7 (die heeft standaard mounting holes dus hopelijk ook op de goede plek) op mn geforce 6800 le mounten en zo effe hard ocen.
maar meot wel weten of het makkelijk kan dat mounten op mn vidcard. zou iemand dat kunnen opemeten aub
Hoi,

Ik heb zelf een P4 (socket 775) dus ik weet niet hoe het zit met de athlon versie.

Ik quote uit Artic Cooling Freezer 64 voor Socket A ?]dit topic:

".. Freezers zijn er alleen maar voor Socket 478 (Freezer 4), Socket 754/939/940 (Freezer 64) en Socket 775 (Freezer 7)"

Dit topic kan je ook op weghelpen en anders de site van artic?

• dangerpaki
WTM schreef op dinsdag 06 december 2005 @ 16:37:
[...]

Hoi,

Ik heb zelf een P4 (socket 775) dus ik weet niet hoe het zit met de athlon versie.

Ik quote uit Artic Cooling Freezer 64 voor Socket A ?]dit topic:

".. Freezers zijn er alleen maar voor Socket 478 (Freezer 4), Socket 754/939/940 (Freezer 64) en Socket 775 (Freezer 7)"

Dit topic kan je ook op weghelpen en anders de site van artic?
sorry dat ik een beetje onduidelijk was.
wat ik eigenlijk wil is de freezer 7 (voor de socket 775) op mn videokaart monteren. maa rik wil de afstand tussen de mounting schroeven weten. om te kijken of dat zo op mn videokaart kan zonder al te grote veranderingen.

kan de koeler trouwens onderste boven gebruikt wordne. want ik heb begrepen dat er een vloeistofstroom doorheen gaat.

• WTM
  • Nu online
De koeler is toch vrij fors hoor, ik zou even naar een winkel gaan en de koeler bekijken. Er zijn toch niet voor niets koelers die speciaal voor graka's gemaakt zijn? Ik zou even m'n kast meenemen en passen en meten in een winkeltje.

Ik heb geen idee of de koeler ook ondersteboven gemonteerd kan worden maar heb ook niets gelezen, althans bij de documentatie die er bij mij bijzat dat het niet mag :-).

• Ubernerd
WTM schreef op dinsdag 06 december 2005 @ 23:56:
De koeler is toch vrij fors hoor, ik zou even naar een winkel gaan en de koeler bekijken. Er zijn toch niet voor niets koelers die speciaal voor graka's gemaakt zijn?
We blijven tweakers nietwaar?

• dangerpaki
hahah inderdaad. maa rikg aeffe een nieuwe topic maken want heb net een nieuw idee gekregen :) jullie lezen eht wel

• RMG888
Even wat test resultaten:

Arctic freezer 7 met Arctic Silver 5: Idle, 42 Stressed, 55
Arctic freezer 7 met MX1 thermal compound: Idle, 38 Stressed, 50

Wat mij betreft kan die AS5 de deur uit!

• WTM
  • Nu online
Wel vreemd, veel mensen claimen dat het wel IETS helpt :-) maar goed, je temps zijn zo toch prima? Ik zou het lekker laten zo. Het systeem werk in iedergeval prima stabiel op die temperaturen.

• Ubernerd
RMG888 schreef op zondag 11 december 2005 @ 10:02:
Even wat test resultaten:

Arctic freezer 7 met Arctic Silver 5: Idle, 42 Stressed, 55
Arctic freezer 7 met MX1 thermal compound: Idle, 38 Stressed, 50

Wat mij betreft kan die AS5 de deur uit!
offtopic:
Arctic silver 5 moet eerst inwerken....Duurt zo'n 200 Uur voordat het optimaal werkt en dan zijn je temps beter dan met de mmx1 tim..

Ben geen as5 fanboy maar zo is het nou eenmaal, ik verafschuw as5 (slechte ervaringen, het droogt zomaar uit etc...)

• VeeGee
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16:39
Hoi,

Ook net de Artic Freezer 7 gekocht voor op mn P4 3,2 GHZ S775. Maar ik weet niet precies welke kant ik nu die fan uit moet zetten aangezien ik aan de zijkant van mijn kast(de kant waar je de kast mee open doet) een paarse buis heb zitten die de lucht normaal naar buiten afvoert voor de standaard intel cooler. Ik heb achterin mn Pc wel een casefan zitten, moet ik de fan die kant op richten ? Heeft die paarse buis dan nog wel effet of kan ik die er dan net zo goed weer uithalen :P

• RMG888
VG: bij mij heb ik de fan van de cooler aan de linker kant zitten. De fan van de cooler blaast de lucht en zuigt deze niet op zoals ik in 1e instantie dacht. Daarachter heb ik een 120 mm outtake fan.

• RMG888
wat me wel opvalt is dat de cooler resoneert in mijn kast. Als ik de twee rubberen stangen zachtjes vasthoudt, dan maakt deze beduidend minder geluid dan wannneer hij normaal staat te draaien. meerdere mensen hier last van?
Pagina: 1