Nikon D70 beeld probleem?

Pagina: 1
Acties:
  • 112 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• hiostu
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03-01 23:40
Ik heb de laatste tijd het idee dat de beeld qualiteit van de foto's die ik met mijn Nikon D70 heb gemaakt achteruit is gegaan.

Ik heb een aantal foto's gemaakt in een donkere omgeving en wanneer ik deze in photoshop lichter maak verschijnt er zeer veel ruis en strepen. Dit is mij eerder nooit zo opgevallen en heb het idee dat dit niet eerder zo was.

De volgende foto is gemaakt op iso200 wat lagere sluitertijd. Het is een witte muur met een beetje zwakke verlichting. Na de exposure wat te verhogen van de RAW versie krijg ik een beeld waarin veel ruis zit en strepen met nog meer ruis.

Afbeeldingslocatie: http://www.area3d.net/hiostu/d70_probleem.jpg

Kan iemand controleren of ze ook dit soort zelfde dingen zijn bij hun D70 en het aan de chip ligt of dat er iets met mijn D70 aan de hand is?

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:08
Dan maak je 'm wel een héél stuk lichter. Dit heb ik ook als ik doorschiet met het lichter maken; met Photoshop kun je veel, maar van nacht natuurlijk geen dag maken ;) Denk dat je iets te ver gaat.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:06
hoeveel stops overbelicht je, 1 stop gaat misschien nog, maar bij 4 is dit wel een logisch resultaat.

|>

• hiostu
Abbadon schreef op zaterdag 03 december 2005 @ 22:29:
Dan maak je 'm wel een héél stuk lichter. Dit heb ik ook als ik doorschiet met het lichter maken; met Photoshop kun je veel, maar van nacht natuurlijk geen dag maken ;) Denk dat je iets te ver gaat.
nou zo veel lichter heb ik deze niet eens gemaakt. Plus ik heb het idee dat mijn dag foto's ook veel korreliger zijn. Net alsof hij op 1600 iso schiet terwijl hij iso 200 aangeeft. Ik heb overigens geen auto iso aanstaan.

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-10-2025

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

* WhizzCat met Abbadon en Simon

Volgens mij overdrijf je nu met lichter maken :) Dit is redelijk normaal als je em veel opkrikt.

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

Verwijderd

Dit probleem heb ik ook ooit eens gehad, al een flinke tijd terug en toen kreeg ik het advies de camera te resetten (bracketing en focusveld knoppen tegelijk indrukken en drie seconden vasthouden, je weet wel de groene stipjes)

Daarna had ik geen probleem meer...

Succes,
Brian.

• SteAlthmAn
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
hiostu schreef op zaterdag 03 december 2005 @ 22:36:
[...]

nou zo veel lichter heb ik deze niet eens gemaakt. Plus ik heb het idee dat mijn dag foto's ook veel korreliger zijn. Net alsof hij op 1600 iso schiet terwijl hij iso 200 aangeeft. Ik heb overigens geen auto iso aanstaan.
woorden hebben we niks aan, laat eens een paar (real-life) voorbeelden zien waarbij jij denkt dat de kwaliteit ondermaats is.

Nikon D200 + Nikkor 18~70mm / Tamron 90mm / Sigma 70-300mm & 150mm
C2D-6300 | Asus P5W DH Deluxe | Kingston 2x1GB DDR667 | Ati Radeon X1900XT

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-10-2025

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

SteAlthmAn schreef op zaterdag 03 december 2005 @ 23:44:
[...]

woorden hebben we niks aan, laat eens een paar (real-life) voorbeelden zien waarbij jij denkt dat de kwaliteit ondermaats is.
Dwz. originele pics en wat jij ervan gemaakt hebt :)

[/klein-addenum]

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

Verwijderd

Als ik die strepen zie... dan zeg ik gelijk..
dat is niet goed.

Ruis is lastiger te beöordelen

• hiostu
Ik heb helaas nog niet veel tijd gehad en zal ik vandaag ook misschien niet krijgen.

Maar misschien dat er nog iets aan de hand kan zijn met photoshop. Tijdens het openen van een ouder RAW bestand corrigieert hij namelijk wat ruis. Wanneer ik in de RAW viewer een RAW bestand laad, en ik speel wat met de compensation, en vervolgens schuif ik het plaatje krijg ik het volgende:

Afbeeldingslocatie: http://www.area3d.net/hiostu/d70_probleem2.jpg

links is na het schuiven en wanneer je de linkermuisknop loslaat gaat photoshop aan de gang. Rechts is dus het resultaat na dat photoshop nog wat bewerkt heeft. Het lijkt er bijna op dat hij dit niet meer doet bij nieuw geschoten foto's.

Ik zal kijken of ik later vandaag nog wat originele nieuwe foto's en de bewerking kan schieten. En even proberen mijn toestel te resetten.

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:06
Kun je niet proberen een goed belichte foto te maken? Het klinkt wat lullig maar je maakt foto's die enorm gecorrigeerd worden vanuit PS qua belichting, dan is die ruis wel logisch.

|>

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Die 'horizontal banding' zoals het heet die je ziet bij deze foto is niet gezond. Ik heb het ook heel sporadisch met mijn D70: soms zelfs bij snelle sluitertijden (1/100e en sneller) terwijl het dan nagenoeg niet voor zou mogen komen: de sensor staat dan maar heel kort aan. In de review van de Canon 1D Mark II van DPReview staat op deze pagina onderaan een dergelijke foto, vergeleken met de 1D Mark 1. De rechterfoto laat dergelijke horizontal banding zien, en het lijkt altijd te komen door een combi van warme sensor + lange sluitertijden. Helaas is dat laatste dus niet altijd het geval bij mij, en dat eerste geloof ik niet in bij CMOS-sensoren, die worden niet zo warm als CCD's. Zie ook deze pagina.

Anyways: dit gedrag is niet goed, ook niet als je de foto niet overbelicht in post-processing: het hoort gewoon niet voor te komen. Als het te vaak voor gaat komen moet je de cam terug sturen naar Nikon, want dit is niet normaal: ik denk er ook over de mijne eens na te laten kijken.

LinkedIn
Instagram

• hiostu
Remy schreef op zondag 04 december 2005 @ 12:54:
Die 'horizontal banding' zoals het heet die je ziet bij deze foto is niet gezond. Ik heb het ook heel sporadisch met mijn D70: soms zelfs bij snelle sluitertijden (1/100e en sneller) terwijl het dan nagenoeg niet voor zou mogen komen: de sensor staat dan maar heel kort aan. In de review van de Canon 1D Mark II van DPReview staat op deze pagina onderaan een dergelijke foto, vergeleken met de 1D Mark 1. De rechterfoto laat dergelijke horizontal banding zien, en het lijkt altijd te komen door een combi van warme sensor + lange sluitertijden. Helaas is dat laatste dus niet altijd het geval bij mij, en dat eerste geloof ik niet in bij CMOS-sensoren, die worden niet zo warm als CCD's. Zie ook deze pagina.

Anyways: dit gedrag is niet goed, ook niet als je de foto niet overbelicht in post-processing: het hoort gewoon niet voor te komen. Als het te vaak voor gaat komen moet je de cam terug sturen naar Nikon, want dit is niet normaal: ik denk er ook over de mijne eens na te laten kijken.
ok dank je voor je reactie. Ik ga dadelijk maar even een mail dichten naar Inca en/of Nikon. Dan kijk ik even wat hun reactie is.
Pagina: 1