Toon posts:

Auteurs rechten of iets dergelijks

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
... Even een vraag, weet niet zeker of ik in het goed forum zit...

Stel een partij organiseerd een openbaar 'volks'evenement. Nou maakt een 3e partij daar een site over met wat achtergrond info (als historie) over de desbetreffende partij en wat extra info over het evenement met een compleet (zelfgemaakt) fotoverslag hierover...
In hoevere mag dat? Wordt dan ergens op de een of andere manier auteurs of publicatie rechten geschonden?

Verwijderd

Topicstarter
Oja ben al wezen googlen maar vindt vooral veel crap, dus als iemand een leuk artikel over dit verhaal weet... graag de link

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:53
Indien er geen teksten, muziek, beeld, of uitvoering direct wordt overgenomen dan wordt er geen auteursrecht geschonden. In het algemene geval zou ik in dit geval zeggen dat er geen auteursrechten geschonden worden.

Je noemt echter dat er foto's gemaakt zijn. Deze foto's kunnen auteursrechtelijk beschermd materiaal bevatten bijvoorbeeld coulisen en decorstukken en wellicht ook de uitvoering zelf hoewel bij dat laatste het moeilijk is om de rechthebbenden aan te wijzen aangezien je het als 'volks'evenement karakteriseert. Indien de foto's het complete script uitbeelden dan schenden deze wellicht het auteursrecht wat op het script/verhaal rust.

Houd er wel rekening mee dat bepaalde zaken onder uitzonderingen vallen bij het auteursrecht en dat een foto voor nieuwsdoeleinden bijvoorbeeld wel mag.

Al met al zou ik er niet op gokken dat je een sterke case hebt om publicatie tegen te houden op auteursrechterlijke gronden.

[ Voor 9% gewijzigd door Rukapul op 03-12-2005 18:38 ]

Verwijderd

Rukapul schreef op zaterdag 03 december 2005 @ 18:36:
Houd er wel rekening mee dat bepaalde zaken onder uitzonderingen vallen bij het auteursrecht en dat een foto voor nieuwsdoeleinden bijvoorbeeld wel mag.
.
mits de auteur vermeld .en of er mee akoord gaat :)

het kan niet zo zijn dat je bv jou foto in de telegraaf ziet staan zonder bron

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2005 18:38 ]

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:53
Verwijderd schreef op zaterdag 03 december 2005 @ 18:38:
[...]

mits de auteur vermeld .en of er mee akoord gaat :)
De regels hangen af van de exacte context en van welke uitzondering op het auteursrecht gebruik gemaakt wordt.

De complicerende factor hier is dat er eerst een recht en rechthebbende gevonden moet worden. Er is immers geen sprake van integrale overname, maar van een beperkte registratie. Dat de maker van de foto's auteursrecht kan claimen op de zijn gemaakte foto's is het enige wat met zekerheid duidelijk is :P
het kan niet zo zijn dat je bv jou foto in de telegraaf ziet staan zonder bron
In het laatste geval ligt het auteursrecht bij de fotograaf welke door de Telegraaf zelf ingehuurd kan zijn (zoals in bovenstaande case). Portretrecht is een 2e.

Ik heb ook geen duidelijke verhaal op een site kunnen vinden. Ben wel benieuwd wat de echte juridische regelingen zijn met betrekking tot registraties van uitvoeringen :)

Ik herinner me dat een vergelijkbaar iets speelde met de radiorechten van het eredivisie voetbal. De Eredivisie NV kon nauwelijks verhinderen dat de NOS registraties ging maken. (Voor TV was het iets makkelijker aangezien dat de opstelling van camera's vereist.) Voetbal is toch ook een soort volkesevenement :P

[ Voor 33% gewijzigd door Rukapul op 03-12-2005 18:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok alvast bedankt voor de reacties!
Neem als voorbeeld de Nijmeegse vierdaagse... Een eventement op de openbare weg. Geen decors en dergelijke wel deelnemersVerwijderd in "Auteurs rechten of iets dergelijks"
die zich via de organisatie hebben ingeschreven (dus hun evenement)

Verwijderd

Topicstarter
Mmmm iets fout gegaan denk die link maar weg!

Kan me wel problemen met de deelnemers over portretrecht voorstellen...
De foto's zijn ook door mij/vrienden zelf gemaakt en eventueel film door een eigen camcorder gemaakt... Zoals je al aangaf lijkt me geen sterke zaak... (ik ben hier namelijk de 3e partij..)

Verwijderd

Topicstarter
Klik hierrrrr iusmentis.com/blablablabla staat wel wat over rechten, maar dat is eigenlijk veel info die je zelf met logisch nadenken ook al zou verzinnen....
Pagina: 1